ابداع طراحی برنامه درسی به روش کوانتومی توسط محقق ارومیه ای
محقق ارومیه ای روش برنامه درسی کوانتومی را امری معجزه آور در آموزش دانست و گفت: این تحقیق فرآیند یادگیری و یاد دهی به عنوان یک مهارت در مربی و متربی را ارتقا می دهد .
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکزآذربایجان غربی ، دکتر فاطمه زینالی محقق ارومیه ای در زمینه روش تدریس آسان و جذاب برای دانشجو معلمان در تحقیق علمی خود برنامه درسی کوانتومی را ابداع کرده است.
او که دکترای تخصصی علوم تربیتی و برنامه ریزی درسی دارد با بیان اینکه با توجه به نیاز آموزش و پرورش به پرورش معلمان خلاق که بتوانند همسو با تغییر محتوای کتابهای درسی و سیر تحول سریع علم در جهان بروز بوده و در زمان کوتاه وهزینه کمتر برای وزارت آموزش وپرورش تحت تعلیم در دانشگاه قرار گیرند می گوید : این برنامه درسی در طراحی واجرا و ارزشیابی با توجه به پویایی که دارد میتواند اهداف عالی سند تحول بنیادینرا محقق کند .
دکتر فاطمه زینالی مدرس دانشگاه فرهنگیان واحد علامه طباطبایی آذربایجان غربی بابیان اینکه تغییر در محتوای آموزشی و تلفیق دروس ،جذب انرژی از برنامه درسی پنهان، توجه به ارزشیابی کیفی ، کار تیمی و بسیاری از موارد دیگر از عناصر این برنامه درسی است که به نوع خود بی بدیل بوده و برای اولین بار کهدر کشور مطرح و تحقیق شده است.گفت :تئوری کوانتوم موجب نوعی تغییر پارادایم در آموزش و بهسازی منابع انسانی شده است .
او می گوید :در رویکرد کوانتومی به موضوع آموزش، تدریس و یادگیری از منظری متفاوت نگریسته میشود ،به طوری که در آن تمامی اجزاء ، خصوصیات و مولفه های آموزش در کنار همدیگر و مرتبط با همدیگربررسی و درنظر گرفته میشوند.
دکتر زینالی می گوید :در این پارادایم، یادگیری و امورات مرتبط با آن که اساس آن بر طبق برنامه درسی و مولفه های آن شروع میشود ریشه در علوم شناختی داشته و از جنس شناختی است .
این مدرس دانشگاه افزود :در این پارادایم مسئله ، عناصر و مولفه های مرتبط با تولید انرژی ذهنی و تاثیر آن در یادگیری برجسته است و از این حیث آگاهی فردی، ناخودآگاه و احساسات او جایگاه ممتازی داشته و در یادگیری تاثیرگذار است.
او می گوید :بر طبق این پارادایم، پیشنه موضوعی و تجربیات گذشته و محیط زندگی او در یادگیری و معنادار کردن محتواهای ارائه شده بسیار مهم است.
مدرس دانشگاه فرهنگیان ارومیه می گوید :بر طبق این نظریه، یادگیری امری چند بعدی است و هر فردی میتواند سبک و سیاقی منحصر به خود را داشته باشد و لذا نمیتوان یک فرمول برای همه را تجویز کرد و همه را یکسان و یکدست انگاشت.
او با بیان اینکه همین امر پیشنهاد این جمله معروف را داده است که »دنیای آنها(فراگیران) را به دنیای خود (معلمان) پیوند دهید و دنیای خود (معلمان) را وارد دنیا ی آنها (فراگیران)کنید.گفت :همچنین از نظر این پارادایم، شیء مشاهده شده و شخص مشاهده گر به همدیگر پیوند دارند.
او گفت : دنیا و کل موجودیت آن با درک و دریافت انسانها مشاهده کننده معنا می یابد و همچنین اینکه دنیا پر است از شناخت و اطلاعات و این مشاهده کننده است که باید آنها را دریافت، پردازش و معنا داده و موجودیت ببخشد و یاد بگیرد.
دکتر زینالی گفت :از دیگر ویژگیهای برنامه درسی کوانتومی به محیط و فضای آموزش توجه باید کرد که الزام است سرگرم کننده باشد محتواها جذاب و برای فراگیر لذت بخش و محیط نیز آرامش بخش باشد.
او می گوید :در ارزشیابی از نکات برجسته ای که نتیجه گرفته می شود که چون بر طبق این پارادایم سیستم *ایستا* نیست لذا نمی توان در آن واحد که سیستم پیوسته در حال شدن است آن را ارزشیابی یا به عبارتی اندازه گیری کرد.
دکتر زینالی بابیان اینکه بر طبق این نظریه برای اندازه گیری یا ارزشیابی چون الزام است سیستم ایستا باشد گفت :در کارکرد آن اختلال ایجاد می شود همچنین برای ارزشیابی موجود انسانی بر طبق این جهانبینی نیز الزام است در محیط واقعی و با بهره گیری از ابزارها و نیز مشاهده گرهای مختلف و دخالت دادن عوامل مختلف من جمله وضعیت روحی، روانی، جسمانی و فیزیکی ارزشیابی شونده، او را ارزشیابی کرد.
از لحاظ اخلاق وعملکرد و تدریس بسیارشخصیت والایی دارن