چند توصیه مهم به والدین
خطرات بازیهای آنلاین برای کودکان
درحالیکه بازی آنلاین میتواند ازنظر اجتماعی باعث ایجاد تعامل بین افراد و همسالان گردد، ولی جنبههای تاریکی نیز دربازیهای آنلاین وجود دارد.
به گزارش
گروه وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، طبق تحقیقات، ۷۰ ٪ خانوادهها حداقل یک فرزند دارند که بازیهای ویدیویی آنلاین انجام میدهد. درحالیکه بازی آنلاین میتواند ازنظر اجتماعی باعث ایجاد تعامل بین افراد و همسالان گردد، ولی جنبههای تاریکی نیز دربازیهای آنلاین وجود دارد. از آزار و اذیت سایبری گرفته تا هزینههای پنهان بازیهای آنلاین، نگرانیهای زیادی در مورد انجام بازیهای ویدیویی بهصورت آنلاین، بهویژه برای کودکان وجود دارد.
مهمترین کاری که والدین میتوانند انجام دهند ایجاد گفتگو در مورداستفاده بیخطر از فضای اینترنت در سنین کودکی است که با بزرگتر شدن فرزندان، این اصل همچنان برقرار است. وقتی فرزندان خطرات و اهمیت موضوع را درک کنند، هنگام مواجهشدن با هشدارهایی که آنها را نگران میکند به والدین خود مراجعه میکنند.
در ادامه مقاله قبل، در این بخش در مورد برخی دیگر از خطرات احتمالی و کارهایی که میتوانید برای حمایت از کودکان و نوجوانان در این زمینه انجام دهید و به آنها در انتخاب گزینههای مناسب و ایمن دربازیهای آنلاین کمک کنید، بحث شده است.
به خطر افتادن سلامتی دربازیهای آنلاینتصور میشود که بازیهای آنلاین یک سرگرمی کمتحرک است. بااینحال، بسیاری از بازیها و فناوریهای جدید بهطور فعال تحرک و حرکت را تشویق میکنند. بازی آنلاین Pokemon Go باعث بیرون رفتن خانواده برای پیادهروی میشود و با بازی Just Dance میتوانید در اتاق خود بالا و پایین بپرید. بازیها درواقع میتوانند راهی عالی برای تحرک خانواده باشند.
مطالعات نشان میدهد که ساعتها در یک مکان نشستن میتواند خطر ابتلا به گرفتگی و انسداد عروق را افزایش دهد؛ اما این امر میتواند در هر فعالیت بدون تحرکی که در اوقات فراغت انجام میدهیم نیز اتفاق بیفتد. ازجمله تماشای تلویزیون، گوش دادن به موسیقی یا خواندن کتاب.
یکی دیگر از مواردی که باعث نگرانی میشود وجود چراغهای چشمکزن درخشان است که اغلب بخشی از تجربیات بازیهای آنلاین هستند. تحقیقات فعلی نشان میدهد که بازیهای آنلاین بیماری صرع ایجاد نمیکنند، اما میتوانند (مانند تلویزیون یا کنسرتهای پاپ) در تعداد بسیار کمی از افراد که قبلاً به صرع حساس به نور مبتلا هستند، تشنج ایجاد کنند.
توصیههایی برای خانوادهها
۱- عادات بازی فرزندان خود را بررسی کنید. فرزندان خود را به انجام بازیهای آنلاین متنوع تشویق کنید. اجازه ندهید تنها یک بازی آنلاین را بهطور مداوم تکرار کنند.
۲- اطمینان حاصل کنید که فرزندانتان به ازای هر یک ساعت بازی، استراحت کافی دارند. این کار نهتنها باعث تحرک آنها میشود بلکه فرصتی برای تغییر فعالیت را نیز فراهم میکند.
۳- از صرع حساس به نور آگاه باشید. آیا در خانواده خود سابقه صرع حساس به نور دارید یا خیر.
۴- بازیهای آنلاینی که تحرک کافی دارند را باهم انجام دهید.
۵- مراقب برخی علائم باشید. اگر فرزندتان علائمی مانند احساس سردرد، تغییر در بینایی، لرزش در چشم یا صورت را دارد، بلافاصله بازی را متوقف کرده و با پزشک مشورت کنید.
هزینههای بازی آنلاین و قمار
بازیهای آنلاین علاوه بر اینترنت پرسرعت به سختافزار نسبتاً پیچیدهای نیز نیاز دارند. این امر میتواند این تصور را ایجاد کند که شما برای بازیهای آنلاین فرزندان خود نیاز به فناوری بروز دارید. بااینوجود، طیف گستردهای از روشها وجود دارد که فرزند شما میتواند بازیها را بهصورت آنلاین و بدون صرف هزینه بسیار بالا انجام دهد. تبلت و تلفنهای هوشمند قدیمی مثال خوبی در این مورد هستند. اپلیکیشنهایی مانند Roblox حتی در دستگاههایی با مشخصات فنی سطح پایین نیز میتوانند ابزاری برای دسترسی کودکان به بازی آنلاین باشند.
خیلی از بازیها پس از خرید یا دانلود اولیه، هزینههای زیادی برای مخاطب ایجاد میکنند. یکی از روشهای مرسوم تأمین بودجه توسعه بازیهای آنلاین این است که خود بازی رایگان ارائه میشود، اما پسازآن برای محتوا یا شخصیتهای موجود در بازی هزینه دریافت میکنند، به این بازیها، بازیهای freemium میگویند. Fortnite مثالی از این بازیهاست که از خریدهای درون بازی برای لباسها و رقصهای جدید، درآمد زیادی کسب میکند.
شرطبندی چیست؟
در برخی از بازیهای آنلاین، تراکنشات مالی (که بعضاً Loot Boxes یا جعبههای جایزه نیز نامیده میشوند) فرصتی را برای بازیکنان برای برنده شدن یک آیتم درون بازی باارزشهای متفاوت فراهم میکنند. این میتواند شبیه به قمار باشد، زیرا این شانس وجود دارد که کدام بازیکن چه آیتمی برنده میشود.
در کشور انگلیس این کار قمار نیست، زیرا اقلام برندهشده توسط بازیکنان، هیچ ارزش مادی خارج از بازی ندارند. اگر چنین موضوعی قمار در نظر گرفته شود، نمیتوان آن را برای کودکان به بازار عرضه کرد؛ اما برخی کشورها مانند بلژیک استفاده از جعبههای جایزه دربازیهای آنلاین را غیرقانونی اعلام کردهاند، زیرا این موارد بهعنوان قمار باهدف کودکان طراحیشدهاند. در کشورهای انگلیس و ایالاتمتحده، اکنون از برچسب بازیهای دارای خریدهای درون برنامهای بهعنوان بخشی از سیستم رتبهبندی مورداستفاده قرار میگیرد.
کودکانی که میخواهند پول بیشتری وارد بازی آنلاین نمایند تا بتوانند جعبههای جایزه را خریداری کنند، گاهی اوقات مورد هدف برنامهها و سایتهای دیگری قرار میگیرند که این پول را درازای کسب اطلاعات ارائه میدهند. مهم است که والدین این موضوعات را بدانند، به کودکان آموزش دهند و اطمینان حاصل کنند که گذرواژههای مناسب روی کارت اعتباری خود قرار دادهاند.
خطر بدافزارها دربازیهای آنلاین رایگان
برای جلوگیری از دانلود ناخواسته برنامهها یا بازیهای آنلاین رایگان که ممکن است همراه با بدافزار یا جاسوسافزار باشد، مهم است:
- برنامهها و بازیهایی را که کودکان قصد دانلود آنها را دارند، بررسی و در مورد آنها تحقیق کنید.
- دانلود بازیها را از وبسایتهای قانونی انجام دهید.
-درباره خطرات دانلود بازیهای رایگان توضیح دهید و اینکه اگر مشکلی پیش آمد چه باید کرد.
- حدومرزی برای بازیهای آنلاین تعیین کنید و توافق کنید که کدام وبسایتها و برنامهها برای دانلود بازیها مورداستفاده قرار گیرند.
توصیههایی برای خانوادهها
۱- قبل از خرید بازی یا اجازه دادن به فرزندتان برای دانلود آن، هزینههای جاری انجام یک بازی را بررسی کنید.
۲- برای محدود کردن دسترسی به کارتهای اعتباری مرتبط با حسابهای بازی آنلاین، قسمت کنترل والدین تنظیم کنید.
۳- دستگاه یا کنسول خود را با حساب ایمیلی که همواره چک میکنید تنظیم کنید تا خریدها سریعاً نشانهگذاری و به ایمیل شما ارسال شوند.
آزار و اذیت اینترنتی و نفرت پراکنی آنلاین
به دلیل ماهیت تعاملی بازیهای آنلاین، والدین حقدارند نگران باشند که این اتفاق بر رفتار کودکان تأثیر میگذارد. این امر بهویژه در مواردی که فرزندان بازیهای خشنتری را تجربه میکنند که لزوماً برای گروه سنی آنها طراحی نشده، بسیار صادق است.
مهم است که والدین بدانند چگونه بازیهای آنلاین و ویدئویی بر روی فرزندانشان تأثیر میگذارند. آنها میتوانند از رتبهبندی PEGI (اطلاعات بازیهای ویدئویی وابسته به اتحادیه اروپا) و اطلاعات مربوط به آن استفاده کنند تا اطلاعات کاملی از میزان خشونت، مسائل جنسی و نوع گفتاری که در یک بازی ویدیویی وجود دارد به دست آورند.