پخش زنده
امروز: -
دیوان محاسبات کشور در هفتمین گزارش خود درباره قوانین هفتگانه مرتبط با تولید تصریح کرد: یک سوم احکام برنامه ششم مرتبط با تولید به اهداف خود رسیده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل دیوان، یکی دیگر از قوانین مورد بررسی درخصوص تولید، مفاد مرتبط به این بخش در قانون برنامه ششم توسعه است.
یافتههای دیوان محاسبات کشور حکایت از آن دارد که از بین ۱۵ فقره مقررات مرتبط با تولید در برنامه ششم توسعه، ۸ فقره در زمان مقرر قانونی ابلاغ شده و ۲ فقره در خارج از زمان مقرر تصویب شده و ۵ فقره دیگر هنوز مصوب نشده است. از کل احکام قانون برنامه ششم مرتبط با بخش تولید، تنها حدود ۲۹ درصد به اهداف مدنظر دست یافتهاند که حدود ۹۱ درصد عدم تحققها و غیراثربخشیها ناشی از ضعف در اجرا و ترک فعل مسئولین است.
بررسیها نشان میدهد علیرغم هدف گذاری رشد اقتصادی ۸ درصدی، متوسط رشد ۳ سال اول، منفی ۴ درصد رقم خورده است. همچنین، برای بهبود فضای کسب و کار ۳۰ رتبه ارتقا در ۳ سال اخیر در نظر گرفته شده بود که محقق نشده است.
طبق برنامه، شاخص رقابتپذیری بینالمللی در میان کشورهای منطقه، بایستی به رتبه سوم ارتقا مییافت، اما براساس آخرین آمار در سال ۲۰۱۹ به رتبه ۱۷ سقوط کرده است. شاخص بینالمللی حقوق مالکیت نیز در منطقه، باید به رتبه سوم ارتقا مییافت که سقوط ۱۵ پلهای را در سال ۲۰۱۹ نشان میدهد.
شایان ذکر است درهیچ یک از احکام مورد نیاز به مشارکت بخش خصوصی مندرج در قانون برنامه ششم، توفیقی حاصل نشده است. همچنین، بودجههای دولتی که بایستی برشی از احکام برنامه باشد، در نهایت بدون توجه به برنامه و قوانین کسب و کار مصوب شده است. به عنوان نمونه، در قانون آمده است که نظام درآمدی دولت و وابستگی بودجه به نفت تا پایان اجرای قانون برنامه ششم باید اصلاح شود و برقراری هرگونه تخفیف، ترجیح یا معافیت مالیاتی جدید طی سالهای اجرای قانون برنامه ممنوع است، اما در عمل معافیتهای جدیدی طبق قوانین بودجه سنواتی اعطا شده است.
گزارش دیوان محاسبات کشور نشان میدهد انتظارات قانون برنامه ششم توسعه جهت بهبود فضای کسب و کار از جمله طراحی الگوی کشت، پوشش خطرات افزایشسالانه بیش از ۱۰ درصد نرخ ارز، ایجاد ثبات اقتصادی و پرهیز اکید از تغییرات ناگهانی و غیرمنتظره، ارتقای شفافیت اطلاعات در بازار سرمایه و راه اندازی موسسات رتبه بندی جهت چرخش اطلاعات با بهره گیری از فناوریهای زیرساختی، راه اندازی زیرساخت شناسه گذاری، بارنامه الکترونیکی و رهگیری کالا و نهاده کشاورزی و دامی صنعتی و نیمه صنعتی، امکان تبادل الکترونیکی اطلاعات و پاسخگویی الکترونیکی به استعلامها جهت پیاده سازی دولت الکترونیک، حمایت از توسعه ظرفیت صادراتی صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی، ایجاد خوشههای صادراتی و نشانهای تجاری و تعیین فهرست اولویتهای صنعتی (با اولویت صنایعمعدنی) جهت آمایش تجاری، توزیع ۳۰ درصد از اعتبارات تملک دارایی سرمایهای کشور به شورای برنامهریزی استانها جهت تهیه الزامات ارتقای امنیت فضای کسب و کار، کاهش حداقل ۱۰ درصدی شکاف قیمت دریافتی تولیدکنندگان و قیمت پرداختی مصرف کنندگان نهایی، تغییر ساختار مصرف آب شرکتهای فولادی، آلیاژی و معدنی و اصلاح سامانه (سیستم) خنککنندگی و شستوشوی مواد خام جهت افزایش بهره وری و اثربخشی از منابع ملی و توسعه زیرساختهای کشور، برآورده نشده است.