در مورد قدس بیشتر بدانیم،
قدس، نماد همبستگی مسلمانان
علیرغم توطئه آمریکا و رژیم صهیونیستی و خیانت برخی از سران کشورهای عربی به آرمان فلسطین، اما قدس همچنان به عنوان نخستین قبله مسلمانان در قلب همه آزادی خواهان جهان قرار دارد.
تاریخچه بیت المقدس
قُدس، شهری در فلسطین اشغالی که نخستین قبله و سومین شهر مقدس مسلمانان (پس از مکه و مدینه) و مقدسترین شهر جهان نزد یهودیان و مسیحیان است. این شهر، از مراکز زیارتی ادیان ابراهیمی است و هر یک از این ادیان، آثار و ساختمانهایی در آن دارند. بیت المقدس هم اکنون در اشغال کامل رژيم صهيونيستي است و این شهر را پایتخت ابدی خود میخواند؛ اما سازمان ملل و بسیاری از کشورهای جهان، این ادعا را به رسمیت نمیشناسند
اهمیت قدس از قبله اول مسلمانان تا عامل همبستگی
شهر بیت المقدس به لحاظ موقعیت ژئوپلتیک همواره برای مردم و حکومتهای منطقه اهمیت بسیاری داشت و این شهر در دورههای قدیم گذرگاه ارتباطی میان آفریقا، اروپا و آسیا بوده است. وجود اماکن مذهبی سه دین ابراهیمی اسلام، یهودی و مسیحی مانند قبة الصخره، مسجد الاقصی و اماکن مقدس دیگر و خاستگاه دین یهودی و مسیحی، اهمیت مذهبی شایان توجهی نیز بدان بخشیده است. جایگاه مذهبی این شهر باعث شده است تا حکومت بر آن، به لحاظ سیاسی نیز اهمیت بیشتری یابد. بنابر تاریخ مکتوب، این منطقه در دورههای اخیر و در بیشترین دوره زمانی، تحت حاکمیت مسلمانان بوده است و اکثریت ساکنان آن، عرب و مسلمان بودهاند. در دوران معاصر ماجرای اشغال فلسطین و آواره شدن مردم این سرزمین و اصرار رژیم اسرائیل برای یهودیسازی مناطق مختلف فلسطین از جمله بیت المقدس علی رغم اعتراض بسیاری از کشورهای جهان و نیز سازمان ملل، باعث شده است تا مردم جهان نسبت به وقایع فلسطین و بیت المقدس بسیار حساس شوند.
قدس و اشغالگري اشغالگران
بیت المقدس در نزدیکی مرکز فلسطین در حدود ۲۴ کیلومتری غرب بحرالمیت و ۵۶ کیلومتری شرق دریای مدیترانه، در آب پخشان بین جلگه مدیترانه و دره رود اردن قرار دارد و شهری کوهستانی است که ۲۵۰۰ پا از دریای مدیترانه و ۳۸۰۰ پا از بحرالمیت بالاتر است. آب و هوای شهر، گرمسیری، نیمه خشک، همراه با تابستانهای گرم و خشک و زمستانهای سرد و بارانی است. بنابر آمار سال ۲۰۰۹، جمعیت بیت المقدس ۷۸۰،۲۰۰ تن است که ۳۹ درصد آن، عرب و بقیه مهاجران یهودی با ملیتهای مختلف و نیز اقلیتی مسیحی هستند. زبان غالب مردم، عربی و عبری است. اکثریت مسلمانان بیت المقدس، اهل سنت و غالبا یهودیان ساکن این شهر، ارتدوکس و در اجرای شریعت تورات مشهور به بنیادگرایی و تندروی هستند. گزارشهایی از نارضایتی دیگر یهودیان از فشارهای این گروه در دست است.
اشغالگري انگليس
در ۹ دسامبر ۱۹۱۷، بیت المقدس به اشغال نیروهای انگلیس تحت فرمان ژنرال النبی درآمد. بیت المقدس که همواره مرکز فلسطین به حساب میآمد، به کانون حرکتهای ضد استعماری و ضد صهیونیستی مسلمانان فلسطین بدل شد. با تشکیل «جمعیت اسلامی مسیحی» بیت المقدس به ریاست موسی کاظم پاشا الحسینی، در اوایل ۱۹۱۹، مقاومت مسلمانان و سایر عربهای فلسطین در بیت المقدس سازماندهی شد. در آوریل ۱۹۲۰، نخستین قیام جدی مسلمانان بیت المقدس در مبارزه با سلطه مشترک انگلیسیها و صهیونیستها بر فلسطین و بر شهر قدس شکل گرفت که از سوی سربازان انگلیسی سرکوب شد.
اشغالگري رژيم صهيونيستي
با پایان یافتن نظام قیمومت ۱۵ مه ۱۹۴۸ جنگ فلسطین را دربرگرفت و اسرائیل بخش غربی شهر بیت المقدس را به اشغال خود درآورد؛ در حالی که اردن بخش شرقی شهر، شامل شهر محصور قدیمی، را در تصرف داشت. در ژانویة ۱۹۵۰، رژیم صهیونیستی پایتخت خود را به بیت المقدس غربی انتقال داد و در بخش غربی آن کارگزاریهای حکومتی تأسیس کرد. تا ۱۱۹۶۷ بیت المقدس عملاً وضعی نامتعادل داشت، لیکن به جهت حاکمیت سیاسی، تابعی از دولت اردن به شمار میآمد. به دنبال جنگ شش روزه در ژوئن ۱۹۶۷، اسرائیل بخش شرقی شهر را نیز در ۵ ژوئن به اشغال خود درآورد. با اشغال کامل این شهر، فصل جدیدی در تاریخ آن گشوده شد؛ در ۲۸ ژوئیه همان سال رژیم صهیونیستی به رهبری معراخ، نخستین گام سلطه بر این شهر را برداشت و با صدور اعلامیهای در همان سال، که به «قانون قضا» مشهور شد، حدود هفتادهزار هکتار از اراضی اطراف قدس را تصاحب کرد و در ۱۸ اوت عملیات تسریع اسکان و خانه سازی به شهرداری قدس تفویض شد. نخستین طرح شهرک سازی قدس یک سال پس از اشغال آن ارائه شد. در این طرح، سیاست پیوند دادن میان نقاط مسکونی یهودی و جداسازی واحدهای مسکونی اعراب و ایجاد حصار در اطراف شهر از طریق شهرک سازی، درنظر گرفته شده بود. طرحهای بعدی نیز بر افزایش یهودیان در قدس شرقی متمرکز بود.. در حالی که هنگام خروج دولت عثمانی از بیت المقدس تنها ۴۷ محلة یهودی نشین با حدود دوازده هزار تن ساکن وجود داشت، در ۱۹۶۴ شمار محلههای یهودی نشین به ۷۲۴ رسید.
امام خميني و روز جهاني قدس
بیش از چهل سال از اعلام روز جهانی قدس توسط حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی همه ساله آزادی خواهان جهان مراسم های باشکوهی را در اقصی نقاط دنیا برگزار می کنند. در قسمتی از این پیام آمده است: من از عموم مسلمانان جهان و دولتهای اسلامی میخواهم برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن، به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت میکنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است و میتواند تعیین کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان روز قدس انتخاب و طی مراسمی، همبستگی بین المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نمایند.
امام خمینی (ره) درباه روز قدس فرمودند: روز قدس روز اسلام و روز حکومت اسلامی است.
معامله ننگین قرن و خيانت به قدس
معامله موسوم به معامله قرن طرح توافق یک سر بُردی است که تامین کننده منافع رژیم صهیونیستی در همه ابعاد است. ابعاد داخلی، منطقهای و فرامنطقهای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بسیار گسترده است توافقی که همه مزایای آن برای رژیم صهیونیستی است در بعد داخلی رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو به شدت در موضع ضعف قرار دارند و نیازمند توافقی برای کسب وجهه هستند. این توافق از حیث مسائل اقتصادی نیز به نفع رژیم صهیونیستی خواهد بود. در بعد منطقهای این توافق به منزله همراهی پنهان عربستان با این توافق و انفعال کامل اتحادیه عرب در قبال توسعهطلبیهای رژیم صهیونیستی است. منافعی که البته به دلیل مخالفت مردمی هرگز محقق نخواهد شد و تنها چیزی که برای رژیم کودک کش صهیونیستی و خائنان به آرمان فلسطین میماند روسیاهی و ننگ و ذلت ابدی خواهد بود.
آزادی خواهان جهان حامی اصلی فلسطینی ها
برخی رهبران عرب منطقه که مشروعیت مردمی ندارند در غیاب نقش آفرینی کشورهایی، چون مصر، سوریه، عراق، لیبی و یمن و شخصیتهای مطرح دهههای اخیر در این کشورها تبدیل به سخنگویان خودخوانده منطقه شده و به اصطلاح خود را طرف معامله دشمنان فلسطین میدانند. رویکردها و رفتارهای بویژه سالهای اخیر به نظر میرسد عصبیت رهبران و حکومتهای عربی که روزگاری موضوع فلسطین برایشان اهمیت حیاتی داشت بیش از هر زمان دیگری رنگ باخته است؛ و این را میتوان در انفعال این رهبران در قبال طرحها و برنامههایی، چون انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس و به رسمیت شناختن اشغال بلندیهای جولان از سوی آمریکا به وضوح مشاهده کرد. این البته یک روی سکه است روی دیگر سکه حمایت محور مقاومت از آرمان قدس و احتمال تجدید نظر گروههای فلسطینی در فرایند مماشات و سازش با رژیم اشغالگر قدس است. از سوی دیگر قدرتهای غیرعرب محوریت دفاع از آرمان فلسطین را بر عهده گرفتهاند نکته دیگر اینکه امروز اشغالگری اسرائیل و مظلومیت ملت فلسطین حتی از مرزهای عربی و حتی اسلامی فراتر رفته و بسیاری ازآزادیخواهان جهان خواهان احقاق حقوق ملت فلسطین هستند.