اسلامی در امضای ۳ قرارداد با معاونت علمی ریاست جمهوری
نوسازی ناوگان حمل و نقل در گرو همکاری سایر دستگاههاست
وزیر راه و شهرسازی گفت: از دستگاههای مسئول در زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل درخواست میکنیم با عمل به تعهدات و وظایف خود، ناوگان مانده در گمرکات را آزاد سازند.
به گزارش خبرنگار
گروه اقتصادی خبرگزاری صداوسیما، آقای محمد اسلامی امروز در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به حادثه واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران و سربازان و با انتقاد از کندی پیشرفت برنامه نوسازی ناوگان فرسوده کشور گفت: ما قراردادهای مربوطه را با خودروسازان و بانکها و طرفهای دیگر امضا کردهایم، اما این روند به کندی پیش میرود که باید مشخص شود علت آن چیست.
وی افزود: در این خصوص دستگاههای مربوطه در امر نوسازی باید پاسخگوی معطلی و نتیجه ندادن طرح نوسازی در کشور باشند.
بیشتر بخوانید؛
وزیر راه و شهرسازی افزود: امروز جلسه فوق العاده کمیسیون عالی ایمنی راهها را برگزار میکنیم تا علت حادثه را بررسی کنیم و قرار است گزارش نهایی دستگاههای مسئول در دو استان را مرور و دلیل اصلی این تصادف را اعلام کنیم.
وی در پاسخ به این که چرا نوسازی ناوگان جادهای تا این اندازه آهسته انجام میشود در حالیکه در بخش جادهای با تحریم مواجه نیستیم، گفت: نوسازی ناوگان یکی از ضرورتهاست و چندین سال است که وزارت راه پیگیر نوسازی ناوگان است و منابع خود را برای نوسازی ناوگان اختصاص داده است.
اسلامی با بیان اینکه ۵۵ هزار کامیون بالای ۴۹ سال در کشور داریم، اظهار داشت: ما یک برنامه مدون داریم و با کارخانجات قرارداد منعقد کردیم، اما نتیجهای حاصل نشده است که باید توضیح دهند چرا در اجرای قراردادها اهتمام ندارند و باید با ما جلسه گذاشته و مشکلات خود را مطرح کنند.
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: معدل عمر ناوگان حمل ونقل جادهای در بخش بار و مسافر حتما باید کاهش یابد.
به گفته وزیر راه و شهرسازی، اکنون متوسط عمر ناوگان در بخش اتوبوس حدود ۱۱ و در بخش مینی بوس ۲۴ سال است و در بخش سواری، روی مرز مجاز هستیم و نوسازی این بخش بهتر صورت گرفته است.
وی به وضعیت کامیونهای فرسوده اشاره کرد و افزود: قانون، اجازه واردات کامیونهای سه ساله را داده است، اما در نوسازی کامیون سرعت لازم را نداریم. امیدواریم دستگاههای مربوط اجازه دهند هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون که یک سال است در گمرک مانده، بالاخره ترخیص شوند و بیش از این مردم را معطل نکنند و کارخانجاتی، چون ماموت و ایران دیزل خودرو نیز پای قرارداد خود باشند.
وزیر راه و شهرسازی درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما نیز گفت: افزایش قیمتی در بلیت هواپیما نداشتهایم و شورای عالی هواپیمایی کشوری هم هنوز افزایش قیمت بلیت هواپیما را تصویب نکرده است.
اسلامی با اشاره به گرانی اخیر بلیت هواپیما در برخی مسیرها از جمله مسیر تهران- مشهد، گفت: قیمت بلیت هواپیما متاثر از عرضه و تقاضا است و دولت تکلیف قیمتگذاری ندارد با این حال سال گذشته به دلیل اینکه نظام منطقی بر قیمت بلیت حاکم باشد، از طریق شورای عالی نظارت کردیم و افزایش قیمت بلیت نیز فعلا در دستور کار نیست.
توسعه شهرکهای هدفمند سیاست وزارت راه
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توسعه شهرکهای هدفمند، سیاست کلی وزارت راه و شهرسازی است، گفت: شهرکهای علم و فناوری در کنار شهرهای جدید احداث میشود.
آقای محمد اسلامی در حاشیه مراسم امضای ۳ قرارداد و یادداشت تفاهم میان وزارت راه و شهرسازی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به اهتمام این وزارتخانه برای توسعه شهرکهای دانشبنیان گفت: رفتن به سمت اقتصاد دانش بنیان با استعداد و ظرفیتی که جوانان و مردم ایران دارند یک امر اجتناب ناپذیر است و مقام معظم رهبری با ابلاغ سیاستهای کلی بر آن تاکید کردهاند، به همین دلیل وزارت راه و شهرسازی در جهت ایجاد زیرساختها و کمک به توسعه و پیشرفت شهرکهای فناوری و پارکهای علم و فناوری گام برمیدارد.
وی ادامه داد: ما امروز سه تفاهم نامه و قرارداد با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امضا کردیم. این یک اقدام در مسیر همین سیاست کلی است که پارک فناوری پردیس تبدیل به یک نمونه ترکیبی از شهر مسکونی فاخر که ویژه دانشمندان و نخبگان فعال در حوزه علم و فناوری است و مرجع فعالیتهای دانش بنیان تبدیل شود.
تخصیص ۹۰ هکتار زمین برای پارک علم و فناوری پردیس
اسلامی با بیان اینکه در سالهای گذشته ۹۰ هکتار زمین برای پارک علم و فناوری پردیس تخصیص داده شده بود، گفت: در سال جاری این میزان به ۳۷۰ هکتار افزایش یافت و امروز ۲۸۰ هکتار زمین جدید را به این مجموعه واگذار کردیم.
وی افزود: همچنین یک منطقه ۸۰۰ هکتاری را برای احداث شهرک فردوس که ترکیبی از فعالیت و سکونت دانش پژوهان خواهد بود، تخصیص دادیم تا این شهرک با طراحی مناسب، نخبگان و فرهیختگان داخلی و خارجی را جذب کند که در یک محیط مفرح سکونت داشته و فعالیت دانش بنیان و مرتبط با فناوری پیشرفته انجام دهند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه احداث پارکهای علم و فناوری و شهرکهای دانشبنیان در سایر شهرهای جدید نیز پیش بینی شده است، گفت: امروز برای احداث منطقه فناوری و نوآوری در پرند که پیشبینی شده بود، تفاهم نامه امضا کردیم و برای هشتگرد نیز چنین منطقهای در نظر گرفته شده است.
سیاست وزارت راه و شهرسازی توسعه شهرکهای تخصصی
وی ادامه داد: سیاست وزارت راه و شهرسازی توسعه شهرکهای تخصصی است که سکونت و فعالیت را توامان محقق کند. این سیاست هم امکان اشتغال دانشبنیان را فراهم میکند و هم سکونتگاههای متناسبی که جذابیت لازم و کافی را درون خود خواهد داشت ایجاد میکند و هم نیروهای انسانی فرهیخته خود را درون کشور با ایجاد فرصت شغلی حفظ میکند و به آنها از این طریق کمک میکند.