پخش زنده
امروز: -
پاسخ تهدید مقام های امریکایی به ترک میز مذاکره را می توان در توئیت نماینده روسیه در گفتگوهای هسته ای جستجو کرد که نوشت تکرار اشتباه آمریکا در خروج از برجام، پاسخ سخت تر ایران را بدنبال دارد.
ششمین دور گفتگوهای ایران و چهار بعلاوه یک به پایان خود رسیده و در حالیکه مقام های دولت روحانی اظهارات خوش بینانه ای در باره نتیجه مذاکرات مطرح می کنند مقام های امریکایی با احتیاط در باره آن سخن می گویند و حتی تهدید می کنند که در صورتیکه مذاکرات با منافع آنها همخوانی نداشته باشد میز مذاکره را ترک خواهند کرد.
واقیعت امر این است که با خروج دولت سابق امریکا از برجام و از سرگیری تحریم های یکجانبه علیه ایران و همسویی طرف های غربی برجام با ترامپ, این توافق از بین رفت اما با این حال ایران با ماندن یکطرفه در توافق هسته ای این فرصت را فراهم کرد که طرف های دیگر با عمل به تعهدات خود برجام را از مرگ نجات دهند.
هم زمان دولت ایران پس از دادن یک فرصت یک ساله به طرف های دیگر برجام, گام های پنچگانه ای را طی مدت 8ماه در کاهش تعهدات هسته ای خود برداشت تا با باز گذاشتن پنجره دیپلماسی زمینه احیای برجام فراهم شود و پس از آن هم مجلس شورای اسلامی قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران را به تصویب رساند که بر اساس آن دولت موطف بود برخی محدودیت های هسته ای از جمله غنی سازی اورانیوم را لغو و در مقیاس 20 درصد به غنی سازی با ماشین های پیشرفته ترسانتریفیوژ بپردازد .
این سطح از غنی سازی پس از اقدام خرابکارانه رژیم صهیونیستی در سایت نطنز به شصت درصد رسید و دانشمندان جوان ایرانی نشان دادند که علی رغم تحریم اقتصادی و فشارها و خرابکاری ها, قادرند با اتکا بر دانش بومی خود سطح غنی سازی را به هر اندازه که بخواهند افزایش دهند.
هر چند ماهیت برنامه هسته ای ایران صلح آمیز بوده و ایران ازغنی سازی اورانیوم برای مصارف صلح آمیز استفاده می کند اما دولت جدید امریکا با این ادعا که با خروج ترامپ از برجام, برنام هسته ای ایران از جعبه خارج شده و دیگر قابل کنترل نیست خواستار بازگشت به برجام و احیای توافق هسته ای شد و به همین منظور مذاکرات ایران و چهار بعلاوه یک و با حضور غیر مستقیم امریکا در وین ازسرگرفته شد.
این منطقی بود که ایران برای جلوگیری از تکرار خرو ج امریکا از برجام و ازسرگیری تحریم ها, از دولت بایدن برای حفظ برجام تضمین بگیرد و این مطالبه را داشته باشد که ابتدا دولت امریکا با لغو همه تحریم ها ادعای خود در بازگشت به برجام را در بوته راستی آزمایی بگذارد.
طی شش دور مذاکرات هسته ای از سوی مقام های کشور نیز پالس های مثبتی از پذیرش برخی شروط ایران از سوی دولت امریکا مطرح شد اما پس از پایان دور ششم مذاکرات هسته ای در وین, رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت با لغو تمامی تحریم هایی که دولت ترامپ علیه ایران اعمال کرد، موافقت نخواهیم کرد.
رابرت مالی همچنین هشدار داد از مذاکرات و توافقی که ایران خواستار آن است، اگر با منافع ما همخوانی نداشته باشد، خارج خواهیم شد.
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا نیز روز جمعه پس از دیدار با همتای فرانسوی خود در پاریس گفت ما هنوز اختلافات جدی با ایران در رابطه با بازگشت به پایبندی مشترک به برجام داریم.
به نظر می رسد مواضع اعلامی مقام های امریکایی پس از پیروزی آقای رئیسی درانتخابات ریاست جمهوری ناشی از نگرانی از تضعیف جایگاه دولت امریکا در مذاکرات وین است و طرف امریکایی با چنین اظهاراتی سعی می کند موقیعت خو درا در مذاکرات حفظ نماید.
ضمن اینکه به نظر می رسد این اظهارات با نقطه ضعف دولت بایدن در قادر نبودن به دادن تضمین در مورد حفظ برجام ارتباط دارد چرا که زمانی دولت امریکا قادر خواهد بود در باره توافق هسته ای تضمین دهد که توافق در کنگره تصویب و به معاهده تبدیل شود اما با توجه به اکثریت نسبی دموکراتها در کنگره و سنا این احتمال بسیارضعیف است.
از سویی به نظر می رسد دولت بایدن با سرباز زدن از لغو همه تحریم ها سعی دارد همچنان این اهرم فشار را در دست داشته باشد تا در مورد موضوعات دیگر چون برنامه موشکی یا نقش منطقه ای ایران آنها را بکار بگیرد.
در چنین شرایطی با امریکایی روبرو هستیم که از یکسو بنابر اظهارات آنتونی بلینکن, معتقد است ازبین رفتن برجام سبب می شود تا ایران به بمب هست ای دست یابد و در منطقه و برنامه موشکی اش با مصونیت بیشتر عمل کند و ازطرف دیگر تهدید می کند که میز مذاکره را ترک خواهد کرد.
در چنین شرایطی به نظر می رسد تهدید امریکا تهدیدی توخالی است و برای دولت بایدن چاره ای جز بازگشت به برجام ولغو تحریم ها باقی نمانده, ضمن اینکه برنامه آقای رئیسی برای اداره کشور هم مستقل از برجام است.
البته میخائیل اولیانوف، نماینده ویژه روسیه در سازمانهای بینالمللی نیز پاسخ درخور توجهی به اشتباه احتمالی دولت بایدن داده است به این مضمون که گر آمریکا اشتباهات گذشته خود را تکرار کند، ایران ممکن است به نحو سختتری پاسخ دهد به نظر می رسد این اظهارات اولیانوف اشاره به پیشرفت و توسعه همه جانبه برنامه هسته ای ایران باشد.
-------------------------------------------------------
رضا محمدمراد
ای کاش ایران بعد از خروج آمریکا، از این برجام با فرجام پر ضرر و زیان خارج شده بود! اینطور هزینه های کمتری می دادیم.
آقایون شما هر قدم عقب اومدین اونا چند قدم جلو اومدن و طلبکاری شون بیشتر شد! تو رو خدا از یه جایی قطع کنید اینهمه خسارت و زیان رو...
چه شما همراهی کنید چه نکنید اونا فشارشون رو وارد میکنن چه مستقیم چه غیر مستقیم با کمک دوستان شون و البته سازمان های مثلا بین المللی مثلا مستقل، پس لطفا برای رضای خدا بخاطر مردم ،ما رو بیشتر گرفتار نکنید اونا نمیخوان ما وجود داشته باشیم حالا هی شما برید مذاکره رو مذاکره...
بیاید در داخل با هم افزایی و همکاری مشکل تحریم رو بی اثر کنیم...اونا تحریم ها رو برنمیدارند و هر بار بهش اضافه میکنن!! این که دیگه غیب گویی نیست و تحلیل هم نیست، واقعیت صحنه ارتباطات بین المللی ظالمانه اوناست...
در ضمن من یه شهروند عادی( بدون پست و مقام) هستم که کاسب تحریم محسوب نمیشم و انشاالله از سر غیرت و حمیت ایمانی و ملی این نظر و دارم..
1- هدف امریکاه از مذاکره لغو تحریم ها نیست بلکه ساختار آن باقی مانده وتحریم اساساً وسیله و ابزاری است برای اینکه از ایران درهمه زمینه ها ازجمله درموضوعات هسته ای،حضورمنطقه ای،موشکی و حقوق بشرامتیاز گرفته بلکه اگر بتواند پیشرفت کشور را درهمه علوم به سراشیبی سقوط بکشاند.
2- آمریکا اگر کوچکترین امتیازی به ایران بدهد با بدعهدی و بد قولی زیر تعهدات می زند و با عمل نکردن به آن ،ایران چند باره رکب خورده و بازگشت کامل کشور به برجام یعنی پس ازطی هزینه سنگین راه اندازی غنی سازی 60درصدی نابودی آن دستگاه ها وممنوعیت توسعه و تحقیقات هسته ای و عقب گرد وعقب ماندگی نسبت به کشورهای دارای علوم و فنون پیشرفته هسته ای.
3- عبرت های تاریخی مثل اعتماد دکتر مصدق به امریکا و سقوط دولت او،اعتمادو مذاکره معمر قذافی در زمینه های هسته ای ،موشکی و تجاری با امریکا وغرب و در پی آن نابودی برنامه هسته ای و موشکی لیبی و سرانجام به خاک سیاه نشاندن اقتصادلیبی و معمرقذافی توسط امریکا و اروپا ،اعتماد صدام جنایتکاربه بازرسان سازمان ملل و یافتن تمام نقشه های نظامی و غیر نظامی عراق ودادن اطلاعات آن به امریکا و پس از آن جنگ راحت امریکا و متحدانش علیه صدام و شکست او. مذاکره تحویل دیپلمات های امریکایی در لبنان در زمان مرحوم هاشمی وعدم آزاد شدن پول های بلوکه شده ایران توسط آمریکا،معاهده سعد آباد مبنی بر قبول داوطلبانه تعلیق غنی سازی و پروتکل الحاقی توسط روحانی در دولت خاتمی با سه کشوراروپایی وعدم اجرای تعهد توسط آن سه کشوراروپایی و آمریکا.ومعاهده برجام مبنی برممنوعیت حدود صد نوع فناوری هسته ای ایران با1+5 خروج از برجام توسط امریکاواضافه شدن بیش از 1500 نوع تحریم قبلی وجدیدعلیه ایران .
4- اساس، انگیزه و داستان وضع تحریم ها ازطرف دشمن به طمع فشارهمه جانبه برملت و دولت وسپس گشودن باب مذاکره بوده و انگیزه و هدف مذاکره هم از طرف غرب راهی برای به حراج دادن مولفه های قدرت ایران یکی پس از دیگری و جری شدن دشمن و باج خواهی های مضاعف از کشورو مردم ودر ادامه تغییر رفتار نظام و در نهایت تقییر رژیم است.
5- غرب صرفاً با تله وحیله مذاکره می تواند مولفه های قدرت را با نیرنگ از ایران بگیرد درصورتیکه بجز مذاکره هیچ راهی برای به زیر کشیدن قدرت ایران ندارد مانند ممنوعیت صد نوع فناوری هسته ای در برجام وموارد ذکر شده بند های این موارد.
6- درصورت بازگشت به برجام وعضویت در آن از طرف آمریکا، به هر بهانه ای دوباره می تواند از مکانیزم ماشه یا همان اسنب بک استفاده کرده وتحریمها را ازطریق قطع نامه های شورای امنیت به بکباره برگرداندوایران را ذیل بند 7 منشور ملل متحد ببرد.
7- در صورت مذاکره موشکی و منطقه ای و به باد دادن توان موشکی ،قدرت دفاعی و منطقه ای کشور، امریکا ، اروپا و حتی کشورهای مثل عربستان و اسرائیل می توانند امنیت ایران را نابود کرده وکشور و ملت رامثل لقمه ای چرب خودغارت کرده یا داعش و سایرگروهای تروریستی خون آشام را به جان،مال و ناموس ملت بیاندازند.
8- مشکلات اقتصادی به هیچ وجه با مذاکره قابل حل نیست زیرا ساختار کلی وپایه اصلی تحریم ها همچنان حفظ شده وآمریکا به تعهدات خود عمل نکرده و آنرا بطور کامل لغو نمی کند زیرا هر تحریمی بابرچسب های گوناگون هسته ای ، موشکی و منطقه ای و حقوق بشراست.اگر یک موضوع از تحریم را بردارد سایر برچسب های تحریم باقی می ماند و این یعنی لغو تحریم ها کاملاً بی خاصیت و دروغ بوده وایران در گرداب،تله و دور بی حاصل موضوعات متعدد تحریم و مذاکره برای باج دادن مولفه های قدرت یکی پس از دیگری قرار می گیرد.
9- در صورت عدم لغو تحریم ایسا ( ممنوعیت سرمایه گذاری خارجی درایران) وتحریم یوترن( گردش مالی آزاد ایران از طریق دلار باجهان) که متاسفانه هیچکدام در برجام توسط تیم مذاکره کننده ایرانی از امریکا درخواست لغو نشده است برداشتن تحریم ها بدون لغو این دو بی معنی،مضحک و بی خاصیت است .
10- با تکیه بر توانمندی های و ظرفیت های عظیم داخلی اثرو نقش تحریم هارا باید بی خاصیت وخنثی کرده و ازبین برد و امریکا را از حربه تحریم مایوس کرداز جمله راهکارها:استفاده درهمه حوزه های علمی،فنآوری و تولیدی ازجوانان نخبه ، شرکتهای دانش بنیان و دانشگاهای برترصنعتی،استفاده از قرار گاه سازندگی و شرکت مپنا به عنوان تجربه موفق وراهگشای خنثی سازی تحریم ها، ،جذب سرمایه عظیم ایرانیان مقیم خارج ،برنامه ریزی بودجه سالانه بدون کسری بودجه توسط دولت وعدم چاپ بی پشتوانه اسکناس وعدم افزایش پایه پولی بدون پشتوانه افزایش تولید، اصلاح نظام بانکی ،ممنوعیت قطعی هرگونه تعطیلی واحد ها وشرکت هایی تولیدی از طرف بانک ها،اعطای تسهیلات قرض الحسنه و بسیار کم بهره به واحد ها ی تولیدی متوسط و کوچک ، حذف ارز 4200 تومانی که رانت زا و فساد آفرین است ،استفاده ازظرفیت معادن بصورت غیر خام فروشی ، برنامه ریزی مدون برای تولیدات گسترده صنعتی وکشاورزی، برنامه ریزی صادرات به همسایگان ازمیزان2درصد کنونی به 20 درصد طی برنامه 4 ساله یعنی رسیدن به حدود 200میلیارد دلارصادرات به 15 کشورهمسایه، حمایت همه جانبه از تولید داخل با کیفی سازی ،شفاف سازی و مبازره هدفمند با قاچاق و مبازره با فساد، پیمان های پولی دو وچند جانبه با کشورها ، قطع همیشگی فروش نفت خام وتبدیل آن به صنایع پتروشیمی با محوریت صادرات محصولات آن به همسایگان، اخذ مالیات عادلانه از ثروتمندان و عایدی سرمایه، خانه خالی و ماشین های لوکس واخذ مالیات از گردش حساب های بانکی ،تکمیل زنجیره پروژه های آزاد راهی، ریل وراه آهن برای دریافت حق ترانزیت از کشورهای همسایه، داخلی سازی با کیفیت خودرو با پلتفرم پیشرفته کاملا داخلی، داخلی سازی با کیفیت و صادرات محورلوازم خانگی و لوازم ساختمانی ،استفاده از ظرفیت عظیم بسیج و نیروهای جهادی در تمام این مراحل برنامه ریزی پیشرفت و توسعه کشوروعدم اجازه ورود مجدد به شرکت هایی عهد شکن مانند توتال ،پژو ،سامسونگ ، ال جی و... که به بهانه تحریم کشور را ترک کرده و باعث شوک و خسارت به اقتصاد شدند، بطور قطع با پیاده سازی این برنامه ها باید حربه دو گانه تحریم ومذاکره را ازدشمن گرفت.در غیر این صورت مانند 8 سال اخیر با بدعهدی و شرطی کردن اقتصاد به دشمن توسط دولت تشنه مذاکره وغربگرا، شیرازه اقتصاد مبتنی برتوانمندی و ظرفیت های داخلی و رویکرد اقتصاد مقاومتی ازهم می پاشد و باعث مشکلات عدیده ازجمله تورم غیر متعارف و افسار گسیخته ،نابودی تولید داخلی و تعطیلی کارخانجات و بیکاری فزاینده، جهش عجیب و غیر عادی قیمت ارز، ریزش غیر طبیعی بورس و گرانی بی ضابطه کالا،مسکن و خدمات گردیده ونارضایتی بحق ملت را در پی