پخش زنده
امروز: -
مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران با اشاره به این که هم اکنون ارتباط الکترونیک ما با صد در صد مراجع قضایی استان برقرار است، گفت: به دلیل کمبود زیرساختها در مراجع انتظامی فقط با حدود ۴۰ درصد کلانتریهای استان ارتباط الکترونیک داریم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ دکتر مهدی فروزش در نشست خبری که به مناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شد با تسلیت فوت خبرنگاران سانحه مسیر ارومیه افزود: میانگین زمان معاینات در پزشکی قانونی به ۵۲ دقیقه کاهش پیدا کرده است.
وی گفت: میانگین مدت زمان رسیدگی به پروندههای قصور پزشکی نیز ۱۹ روز است و در حوزه متوفیان و معاینه اجساد و آزمایشهای سم شناسی و ژنتیک این مدت میانگین ۵۰ روز است.
مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران به اجرای طرح دادپزشک در شهرستانهای استان تهران اشاره کرد و افزود: برای تسریع در امور مردم و قضازدایی، این اداره کل اقدام به افتتاح تعدادی از دادپزشکها در شهرستانها کرد تا اگر فوتی واقع شد نیاز به ارجاع جسد به مراجع قضایی نباشد و بستگان متوفی در تماس با دادپزشک بتوانند جواز دفن را بگیرند.
آقای فروزش گفت: سال گذشته طرح دادپزشک در شهرستانهای رباط کریم، پاکدشت، اسلامشهر، ورامین و شهریار عملیاتی شد و برای گرفتن جواز دفن نیازی به مراجعه به کلانتریها و پزشکی قانونی نیست.
وی با اشاره به این که روند الکترونیکی شدن مکاتبات قضایی با مراجع قضایی مستقر در تهران به صورت صد در صد فراهم شده است، افزود: اقدامات حوزه تشریح و کمیسیونها و معاینات بالینی نیز از طریق سی ام اس انجام میشود و ما هم اکنون با مراجع انتظامی و کلانتریها نیز ارتباط الکترونیک داریم، اما به دلیل کمبود زیرساختها در این مراجع هم اکنون حدود ۴۰ درصد کلانتریها با ما ارتباط الکترونیک دارند.
مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران گفت: پرونده بالینی مراجعانی که در بخشهای درمانی بیمارستانها بستری شده اند نیز به صورت الکترونیک دریافت میشود و ما هم اکنون همه پروندههای متعلق به بیمارستان میلاد و بیمارستانهای زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی را به صورت الکترونیک دریافت میکنیم و دیگر مراجعان نیازی به مراجعه به بیمارستانها ندارند و در حال رایزنی با مسئولان دانشگاههای علوم پزشکی تهران و ایران هم هستیم تا این ارتباط الکترونیکی با آنها نیز برقرار شود.
آقای فروزش در خصوص روند رسیدگی به شکایات نیز افزود: در سال گذشته ۸۰ مراجعه حضوری در این خصوص داشتیم و ۲۱ شکایت ثبت شده هم در تارنمای پزشکی قانونی بررسی شده است و ۱۴۰ پیام صوتی هم به صندوق صوتی این اداره کل ارسال شد و ما تلاش کردیم که در سال گذشته زمان رسیدگی به شکایات را به حداکثر ۱۰ روز کاهش دهیم.