پخش زنده
امروز: -
اعضای شورای شهر تهران بر تقویت دو سامانه ۱۳۷ و ۱۸۸۸ به جای راه اندازی سامانه جدید که در دستور کار سازمان بازرسی شهرداری تهران است، تاکید کردند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ در سیصد و سومین جلسه شورا، سید ابراهیم امینی که ریاست جلسه را بر عهده داشت درباره بررسی طرح ایجاد سامانه واحد درخواست نظارت و پیگیری شهروندان گفت: این طرح به کمیسیون نظارت و حقوقی ارسال شد و نظر کمیسیون این است که تقویت دو سامانه ۱۳۷ و ۱۸۸۸ به جای راه اندازی سامانه جدید در دستور کار سازمان بازرسی شهرداری تهران است و لذا نیاز به سامانه جدیدید وجود ندارد. طرح را رد می کنیم.
افشین حبیب زاده به عنوان طراح با قید اینکه این طرح متعلق به سال ۱۳۹۷ است، گفت: این دو سامانه ۱۳۷ و ۱۸۸۸، تحت مدیریت شهرداری تهران و نوع نظارت شهرداری با نوع نظارت شورا متفاوت است و پیش بینی میشود که این سامانه به طور مستقیم زیر نظر شورا باشد، اما کارهای اجرایی آن توسط شهرداری انجام شود؛ لذا با توجه به اینکه در دوره بعدی اجرایی میشود بازهم درخواست تصویب دارم.
بهاره آروین در موافقت اظهار داشت: این طرح به کمیته شفافیت و شهر هوشمند هم ارجاع شده و از سوی کمیته بررسی شده است. این نکته درست است که وقتی سامانههای ۱۸۸۸ و ۱۳۷ تحت مدیریت شهرداری تهران است و تحت نظارت شورا نیست به شکایات مردمی آنگونه که باید و شاید رسیدگی نخواهد شد. اما اگر گردش کار سامانههای موجود را در شورا بیاوریم این مشکل برطرف میشود. این کار در قالب آییننامه حمایت از گزارشگران تخلف انجام شده است. ما در بستر سامانههای ۱۸۸۸ و ۱۳۷ سامانهای را دیدهایم که گردش کار شورا را طی کند.
رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران افزود: ازآنجا که قرار است طرحها و لوایحی که ضروری است در همین دوره شورا بررسی شود، آییننامه حمایت از گزارشگران تخلف نیز در همین دوره به صحن خواهد آمد. این آییننامه در حقیقت نسخه تکمیلشده همین طرح است بر بستر سامانههای موجود.
آروین تاکید کرد: آییننامه حمایت از گزارشگران تخلف آماده ورود به صحن است و ان شاءالله در همین دوره از شورا مورد بررسی قرار خواهد گرفت. طرح «ایجاد سامانه واحد درخواست، نظارت و پیگیری شهروندان» در آییننامه حمایت از گزارشگران تخلف تلفیق شده است و نیازی به تصویب آن به صورت جداگانه نیست.
مسعود حمزه ای رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران نیز گفت: این دو سامانه به لحاظ ماهیتی با هم متفاوت است. سامانه ۱۳۷ ماهیت اجرایی دارد و ما را در ارتباط با شهروندان یاری میکند و در سال گذشته منجر به یک ملیون و صد و بیست هزار تماس شده است. اما سامانه ۱۸۸۸ در سال ۹۹ فقط ۱۴۹ هزار تماس داشت که پیگیری شد و ۴۴ جلسه ویدئویی با شهروندان داشتیم.
وی افزود: این دو سامانه ابزار دست شهرداری با کارکرد متفاوت است.
در پایان نظر کمیسیون مبنی بر رد این طرح با این استدلال که تقویت دو سامانه ۱۳۷ و ۱۸۸۸ به جای راه اندازی سامانه جدید در دستور کار سازمان بازرسی شهرداری تهران است و لذا نیاز به سامانه جدیدید وجود ندارد، با ۱۳ رای موافق به تصویب رسید.