پخش زنده
امروز: -
نایب رییس کمیسیون برنامه شورا گفت: تفریغ بودجه باید در چارچوب استانداردهای حسابرسی عملکرد مدیریت مقداری و ریالی باشد که متاسفانه نشانی از این وظیفه محوله بر عهده شهرداری دیده نمیشود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، سید حسن رسولی در سیصد و سومین جلسه شورا در ارائه گزارش تفریغ بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران افزود: بر اساس نظام مالی سه سطح تعیین شده در ماده ۴۴ آیین نامه مالی شهرداری ها، وظیفه نظارت مالی پس از انجام هزینه به حسابرسان داخلی شهرداری واگذار میشود که انتخاب این حسابرسان از اختیارات و وظایف شورای اسلامی شهر تهران است.
وی ادامه داد: ماده ۶۷ قانون شهرداریها نیز شهرداری را موظف میکند، بودجه سالیانه موسسات و شرکتهای وابسته به شهرداری حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه سال بعد بایستی تسلیم شورای شهر کند و حسب این ماده قانونی تا آخر خرداد مورد رسیدگی در شورا قرار گیرد.
رسولی تاکید کرد: بر اساس این مستند قانونی شورا درآمدهای وصولی قطعی شده، پیش بینی و تجزیه و تحلیل میکند و حسب ماده ۷۹ قانون شهرداری علاوه بر اینکه گزارش ماهیانه توسط خزانه دار صورت میگیرد، موارد انحراف از بودجه را به سمع و نظر اعضا و مردم عزیز میرساند.
نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: تفریغ بودجه سال ۹۸ شهرداری توسط موسسه حسابرسی آیین تراز آریا تهیه شده، و دوستان در مورد نحوه انتخاب موسسات حسابرسی مستحضر هستند که مهمترین تاکید صحن شورا مورد اعتماد بورس بودن این موسسات حسابرسی است؛ لذا این موسسه دارای رتبه کیفی الف از جامعه حسابداران رسمی ایران است و همانطور که گفتم معتمد سازمان بورس و اوراق بهادر است.
رسولی ادامه داد: من از سرفصلهای متداول عبور میکنم و خلاصه میشوم در بند ۴ گزارش حسابرس که نکات کلیدی تفریغ بودجه سال ۹۸ است. بر اساس مصوبه شماره ۱۰۴۳۱ مورخ ۱۸ /۴ /۹۸ در باره بودجه سال ۹۸ شهرداری و تفریغ این بودجه حسب گزارش حسابرس و موسسه حسابرسی اعلام کرده است:
۱- بر اساس بند یک مصوبه تفریغ بودجه سال ۹۵ شهرداری تهران، شهرداری موظف بوده به منظور اجرای تفریغ بودجه جامع مبتنی بر عملکرد مقداری و ریالی ضمن ارایه عملکرد مقداری و ریالی به معنای واحد انجام کارهای صورت گرفته هر ردیف را در اختیار حسابرس منتخب شورا قرار دهد تا حسابرس با بهره گیری از کارشناسان رسمی متخصص نسبت به ارائه گزارش تفریغ بودجه در چارچوب استانداردهای حسابرسی عملکرد مدیریت اقدام کند که متاسفانه نشانی از این وظیفه محوله بر عهده شهرداری دیده نمیشود بنابراین نکته اول قصور و یا تقصیر شهرداری در این بند است.
۲- بنا بر توضیحات ارائه شده در دستور العمل ابلاغی وزارت کشور تصویب تفریغ بودجه توسط شورای شهر به منزله مفاسا حساب شورای اسلامی شهر و تقدیم به شهرداری است در عین حال با توجه به اینکه در گزارش ارائه شده اطمینانی درباره موارد مورد رسیدگی وجود ندارد و اعلام شده گزارش تنها به منظور اعلام مدیریت تهیه شده است بایستی متذکر شده این نحوه از گزارش دهی نمیتواند اهداف مد نظر شورا را برآورده سازد. البته این گزارش حسابرسی صورتهای مالی سال ۹۸ در مورد سازمانها و شرکتها هم مصداق دارد مورد رعایت قرار نگرفته است.
رسولی گفت: به استثنای دو نکته کلیدی حسابرس محترم سایر صورتهای مالی را با تطبیقی که با مصوبات شورا اسناد و قوانین بالادستی داده مورد تایید قرار داده است.