نشانه های خرابی تسمه دینام
خرابی تسمه دینام معمولاً به دلایلی همچون چرب شدن یا خشک شدن زیاد، ساییدگی و پارگی اتفاق میافتد.
به گزارش گروه وب گردی
خبرگزاری صدا و سیما؛ یکی از رایجترین خرابیهای ماشین از کار افتادن تسمه دینام است. تسمه دینام خودرو با نامهای تسمه کولر و تسمه هیدرولیک نیز بین رانندگان و تعمیرکاران شناخته میشود. خرابی تسمه دینام معمولاً به دلایلی همچون چرب شدن یا خشک شدن زیاد، ساییدگی و پارگی اتفاق میافتد. در این مقاله ما ابتدا با تعریف و کار تسمه دینام آشنا میشویم، سپس علایم خرابی تسمه دینام را بررسی میکنیم و در نهایت چند پیشنهاد برای جلوگیری از خرابی و تعمیر تسمه دینام به شما میدهیم.
پیشنهاد میکنیم تا پایان مقاله همراه ما باشید و این اطلاعات ارزشمند را از دست ندهید.
تسمه دینام چیست و چه وظیفهای در خودرو دارد؟
تسمه دینام از یک تسمه، هرزگرد و تسمه سفت کن تشکیلشده است. در ظاهر وقتی به این تسمه نگاه میکنید متوجه تفاوت خاصی با دیگر تسمههای خودرو نمیشوید، اما همهچیز به اینجا ختم نمیشود. این تسمه وظیفه انتقال نیروی تولید شده موتور به دینام، واتر پمپ، تهویه هوا و پمپ فرمان هیدرولیک ماشین را بر عهده دارد و با استفاده از قدرت دورانی که موتور ایجاد میکند تمام قطعات نامبرده را به حرکت وامیدارد.
زمانی که شما کلید را در سوییچ میچرخانید و پیشرانه روشن میشود، یک میللنگ به چرخش درمیآید که همین چرخیدن باعث به کار افتادن تسمه دینام میشود. تسمه دینام بهعنوان یک واسط نیروی تولید شده را به قطعات مهم خودرو منتقل میکند.
در زمانی که تسمه کولر یا دینام آسیب ببیند فشار زیادی بر روی موتور وارد میشود و از طرف دیگر ممکن است حتی خودرو روشن هم نشود. پیشنهاد میکنیم اگر علاقهمند به خرید نقدی برلیانس هستید، پیش از ادامه مقاله به صفحه فروش اینترنتی برلیانس مراجعه و اطلاعات لازم را کسب کنید.
تأثیرات خرابی تسمه دینام بر خودرو؛ ۵ علامت برای تعویض تسمه دینام
در صورت خرابی تسمه کولر یا همان دینام اتومبیل شما متحمل فشار زیادی میشود، چون از یک طرف پمپ آبخنک کننده موتور بهخوبی کار نمیکند و از طرف دیگر سیستم تهیه نیز با مشکل مواجه میشود. همچنین ممکن است کنترل کردن و راندن خودرو نیز با مشکل مواجه شود، چون پمپ فرمان هیدرولیکی دیگر در کنترل شما نیست. در ادامه مقاله ۵ علامت خرابی تسمه دینام را با هم بررسی میکنیم. علائمی که نشان از به سر رسیدن عمر تسمه هیدرولیک دارند و باید به فکر تعویض آن باشید.
۱- از کاپوت صدای جیر جیر میآید
اگر در زمان راندن خودرو، صدایی شبیه به صدای جیر جیر شنیدید در اولین اقدام ماشین را به تعمیرگاه برسانید. زمانی که تسمه دینام در حال ساییده شدن باشد، صدایی مثل جیر جیر میدهد که ممکن است به علت خرابی و اتمام تاریخمصرف باشد. از طرف دیگر ممکن است تسمه کمی در جای خود جا به جا شده باشد که در این صورت کافی است تسمه به حالت اولیه باز برگردد.
۲- فرمان سفت شده و کولر سرد نمیکند
خرابی تسمه دینام موجب دشوار شدن کنترل ماشین میشود. فرمانهای هیدرولیک به نرمی و فرمان پذیری بالا مشهور هستند. اگر فرمان خودرو شما سفت شده و بهسختی میتوانید آن را حرکت دهید، به احتمال زیاد با مشکلی اساسی در تسمه دینام مواجه هستید. همچنین اگر سرمای کولر به اندازه معمول نیست و یا اصلاً کولر کار نمیکند ممکن است علت در خرابی تسمه هیدرولیکی باشد.
۳- دور موتور به سرعت بالا رفته و خودرو داغ میکند
در زمان احتراق و حرکت خودرو گرمای زیادی در اطراف موتور ایجاد میشود. اگر دیدید که دور موتور بدون هیچ علتی در حالا بالا رفتن است و حس گرمای زیادی را در درون کاپوت کردید، بد نیست سری به تسمه دینام بزنید. بهشدت توصیه میکنیم در این حالت به رانندگی ادامه ندهد، گرم شدن بیش از اندازه موتور ممکن است فشار زیادی را بر آن وارد میکند.
۴- تسمه پاره یا ترکخورده است
ممکن است خیلی اتفاقی در حال بازرسی اجزای فنی متوجه پاره شدن یا ترک خوردن تسمه دینام شوید. به سادگی از روی این مسئله عبور نکنید. در صورت پارگی یا حتی خراشیدگی، تسمه هیدرولیکی نمیتواند تمام نیرویی که موتور تولید میکند را به سایر اجزای داخل کاپوت منتقل کند.
پیشنهاد میکنیم اگر علاقهمند به خودروهای لوکس هستید به صفحه فروش اینترنتی پارس خودرو مراجعه و اطلاعات بیشتری کسب کنید.
۵- روشن شدن چراغ باتری یک هشدار جدی برای تعویض تسمه دینام است
برق و انرژی ماشین را تأمین میکند. قطعاتی مثل چراغها، ضبط و شارژر فندکی همه از نیروی باتری استفاده میکنند.
جالب است بدانید یکی از وظایف تسمه دینام چرخاندن قطعه دینام و انتقال انرژی آن به باتری است. به همین دلیل در صورت خرابی تسمه دینام باتری به خوبی کار نخواهد کرد.
طول عمر و زمان تعویض تسمه دینام چقدر است؟
طول عمر تسمه دینام وابسته به موادی است که تسمه از آن ساخته شده است. هرچقدر این مواد باکیفیت و گرانتر باشند عمر تسمه دینام بیشتر است. در حقیقت یک قرارداد نانوشته بین تعمیرکاران و رانندگان وجود دارد که بعد از طی کردن ۸۰ هزار کیلومترمربع تسمه تایم باید تعویض شود. البته این عدد متعلق به خودروهای قدیمی است و در اتومبیلهای جدیدی مثل ۲۰۶ sd که از مواد EPDM استفاده میکنند، این عدد دو برابر شده و به ۱۵۰ هزار کیلومتر رسیده است.
چند پیشنهاد و راهکار پایانی برای جلوگیری از خرابی تسمه دینام
پیش از آنکه چند راهکار ساده برای جلوگیری از خرابی تسمه دینام را با هم بررسی کنیم باید یک نکته را یادآوری کرد. خرابی تسمه صرفاً مربوط به ماشینهای ایرانی یا ارزانقیمت نیست. حتی در صورت استفاده از خودرویی مثل برلیانس h۲۲۰ استفاده از راهکارهایی که بیان میکنیم به کار میآید. پیشنهادات برای جلوگیری از خرابی تسمه تایم را فهرستوار با هم مرور میکنیم:
از باتریهای با ظرفیت بالا و حداقل ۶۵ میلی آمپرساعت در خودرو استفاده کنید.
در شرایط عادی دور فن کولر را زیاد نکنید و آن را در درجه پایین قرار دهید.
در زمان توقف ماشین یا در طول روز چراغهای اتومبیل را روشن نکنید.
بهصورت دورهای شل یا سفت بودن تسمه تایم را با دست خود بررسی کنید.