پخش زنده
امروز: -
مدیر عامل شرکت ملی پست: ۵۰ درصد مرسولات که در قالب خریدهای اینترنتی انجام میشود مستقیم از تولید کننده به مصرف کننده میرسد.
آقای رمضانعلی سبحانی فر در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چقدر پست میتواند موجب رونق و جهش تولید شود؟ افزود: امروز باید تولید ما بر بستر فناورانه باشد و لازمه آن تحقق تجارت الکترونیک است و اگر این اتفاق بیفتد کمک شایانی به تولید میکند.
وی گفت: به همین سبب بدون برنامه ریزی مسئولان این امر محقق نمیشود و ما خوشحالیم که امروز ۴۰ تا ۵۰ درصد مرسولات پستی ما در قالب خرید اینترنتی و مستقیم از تولید کننده به مصرف کننده است و ما شاهد حذف دست واسطهها بوده ایم.
مدیر عامل شرکت ملی پست ایران افزود: بر همین اساس پست میتواند بستر و سکوی تجارت الکترونیک باشد و ما برای این که بتوانیم پاسخگوی نیازهای جامعه، تولید کنندگان صنایع دستی و محصولات کشاورزی و روستایی و کارخانجات باشیم باید زیرساخت هایمان را افزایش دهیم که به همین منظور اکنون ناوگان شهری ما صد در صد افزایش یافته است به این ترتیب که چندی پیش ۴۰۰ دستگاه وانت پراید به ناوگان شهری اضافه شد.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین درباره ناوگان بین شهری پست هم گفت: ما بیش از ۳۰ درصد این ناوگان را افزایش دادیم و چند روز پیش ۴۰ دستگاه کامیون وارد ناوگان بین شهری ما شد و وقتی کامیونها از بخش خصوصی نباشد قطعاً ما میتوانیم با استفاده از ناوگان خودمان سرعت انتقال مرسولات را افزایش دهیم.
آقای سبحانی فر ادامه داد: ما در زمینه هوشمند سازی پست هم باید بیش از این موارد گام برداریم و در همین ایام دو مرکز هوشمند مکانیزه راه اندازی شد که تا پایان تیر امسال چهار مرکز دیگر هم اضافه میشود.
وی افزود: برای صیانت از بستهها و مرسولات مردم نیز ۴ هزار ترولی (جعبههای فلزی) را تهیه و روانه مراکز تجزیه و مبادلات کردیم تا از این طریق کمترین آسیب به بستههای پستی مردم وارد شود.
مدیر عامل شرکت ملی پست ایران گفت: برای افزایش سرعت ارسال مرسولات به مردم نیز ما خطهای استانی را راه اندازی کردیم چرا که در گذشته همه مرسولات باید به تهران میآمد و از تهران به استانها توزیع میشد، اما اکنون بیشتر استانها را به خط مستقیم تجهیز کردیم و رضایت مندی مردم قطعاً افزایش خواهد یافت.
آقای سبحانی فر افزود: در همین زمینه شرکت ملی پست ایران فروشگاه یا سامانه فروش"ای بازار " را راه اندازی کرد که هم اکنون بیش از هزار میلیارد ریال در این فروشگاه خرید و فروش میشود و سامانه "روستا بازار "را هم راه اندازی کردیم که میتواند محصولات کشاورزان و روستائیان و به ویژه صنایع دستی آنها را از این طریق بدون هیچ واسطهای به دست مصرف کننده برساند و ارزش افزودهای برای تولید کننده خواهد داشت.
آقای رمضانعلی سبحانی فر در ادامه مصاحبه اختصاصی خود با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چه تعاملی با دستگاهها دارید تا این تعامل منجر به کاهش رفت و آمد مردم شود؟ افزود: ما در راستای کاهش ترافیک و جلوگیری از اتلاف وقت مردم و همچنین جلوگیری از رانت و فسادهای اداری تعاملاتی با دستگاهها داریم به این ترتیب که اگر آنها خدماتشان را الکترونیکی ارائه دهند و لجستیک خود را به پست واگذار کنند دیگر نیازی به مراجعه افراد به دستگاهها نیست.
وی گفت: مثلاً کسانی که درخواست دسته چک میکنند دیگر نیازی نیست به بانک بروند و دسته چک آنها به درب منازلشان از طریق پست ارسال میگردد.
مدیر عامل شرکت ملی پست ایران افزود: ارسال اخطاریهها و اسناد دفترخانهها نیز میتواند از طریق پست انجام شود که البته بخش زیادی از آن انجام میشود و ما از همه دستگاهها خواسته ایم که کارهایشان را نیابتی به پست واگذار کنند و این از تاکیدات برنامه ششم توسعه هم هست.
آقای سبحانی فر در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که برای ارتقاء وضع معیشتی و همچنین تجهیزات موزعان پستی (پستچی ها) چه کرده اید؟ گفت: همین که ما اخیراً ۴۰۰ دستگاه وانت به ناوگان بین شهری اضافه کردیم کمک زیادی به پستچیها میکند که د یگر مجبور نباشند بستههای بزرگتر را با موتورسیکلت جابجا کنند.
وی افزود: ما اخیراً برای تأمین کلاه و لباس نیز اقداماتی انجام داده ایم و در خصوص معیشت رفاهی، که قطع شده بود مجدد برقرار کردیم و هم اکنون به گونهای برنامه ریزی شد که پستچیها مازاد بر فعالیت شان به ازای هر خدمت پستی که ارائه میکنند مبلغی دریافت میکنند.
مدیر عامل شرکت ملی پست ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا به صورت شبکهای بر پستچی هایتان نظارت دارید؟ گفت: ما دو سیستم را اخیراً راه اندازی کرده ایم که یکی همان سامانه ۱۹۳ است که مردم از طریق تماس با این سامانه میتوانند پیگیر مرسولات خود باشند.
آقای سبحانی فر افزود: در خصوص پستچیها هم فقط به این اکتفا نمیکنیم که مثلاً پستچی بگوید ما درب منزل رفتیم و مثلاً فلان صاحب مرسولات نبود بلکه آنها باید براساس موقعیت (لوکیشن) عمل کنند.
وی درباره میزان بدهی شرکت پست هم گفت: تعرفه پست در اختیار کمیسیون تنظیم مقررات است که با توجه به میزان تورم و افزایش هزینهها این تعرفه از دو سال پیش تاکنون تغییری نکرده است لذا درآمدهای ما متناسب با هزینههای ما نیست و از این جهت دچار مشکل هستیم.
مدیر عامل شرکت ملی پست ایران افزود: البته در چند ماه اخیر مدیریت کردیم که مبالغ پیمانکاران را بدون هیچ وقفه و به روز پرداخت کنیم و به آی سی تیهای روستایی، پیشخوانها و سایر پیمانکاران مان بدهی نداریم، اما روزی که من به پست آمدم زیان انباشته پست ۸۵۰ میلیارد تومان بود و ما تلاش کردیم که بسیاری از بدهی هایمان را پرداخت کنیم و فکر میکنم سال گذشته ۵۰ میلیارد تومان بیشتر زیان نداشتیم.
آقای سبحانی فر درباره ارتباط شرکت ملی پست با شرکتهای دانش بنیان برای توسعه زیرساختها گفت: ما تاکنون ۵۳ قرارداد با شرکتهای دانش بنیان و کسب و کارهای نوپا (استارتاپ ها) در بحث محصول محوری پست و ارتقاء زیرساختها منعقد کرده ایم که اخیراً نیز شش مرکز تجزیه و مبادلات مان را با بهره گیری از دانش شرکتهای دانش بنیان مکانیزه کردیم که یکی از این مراکز، مرکز خلیج فارس تهران است که اگر یک روز تعطیل باشد ما اثر آن را در سرعت ارسال مرسولات میبینیم.