پخش زنده
امروز: -
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی: ۱۶،۲۹ درصد خانوادهها فاقد هر نوع بیمه هستند و ۲۰.۹۸ درصد ازدواجهای کشور فامیلی است که میتواند منشا مشکلات و اختلالات ژنتیکی در دانش آموزان باشد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداو سیما به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، آقای سید جواد حسینی در مورد سنجش آمادگی تحصیلی پایه اول افزود: این برنامه از سال ۷۱ با ۱،۵درصد پوشش آغاز شد و در سال گذشته به ۹۹درصد رسیده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: پس از سرشماریهای عمومی نفوس و مسکن، موثرترین و منظمترین طرح، برنامه سنجش آمادگی تحصیلی پایه اول است که تمام نهادهای بین المللی آن را تایید و تشویق کرده اند.
وی گفت: در این ارزیابی تمام اطلاعات دانش آموزان از قبیل قد، وزن، بیماریهای جسمی یا روانی و مداخلات به هنگام انجام میشود که لزوم شروع هر نوع مداخله ای، غربالگری درست است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت: در سال ۱۳۹۹، ۷۰،۱۴درصد دانش آموزان سابقه پیش دبستانی داشته و ۱۶،۲۹درصد خانوادههای دانش آموزان هیچ گونه بیمه تامین اجتماعی نداشته اند.
حسینی با اشاره نتایج استخراج شده طرح سنجش آمادگی تحصیلی پایه اول، گفت: اختلالات ژنتیکی بیشتر در ازدواجهای فامیلی دیده میشود که ۲۰.۹۸ درصد ازدواجهای کشور به صورت خانوادگی است و ۴درصد مادران بی سوادی کامل داشتند. ۰،۳۲درصد نوآموزان کوتاه قدی شدید داشتند و ۱،۷درصد لاغری شدید، ۵،۵درصد چاقی مفرط داشتند که با نتایج با طرح کوچ هم همخوانی دارد.
وی ادامه داد: ۸۶،۴۱ درصد دانش آموزان واکسیناسیون کامل شده بودند و ۶،۱۳درصد نوآموزان چپ دست کامل بودند که این موضوع باید در طراحی و چیدمان کلاسها در نظر گرفته شود.
حسینی درباره طرحهای تحولی سنجش آمادگی نوآموزان گفت: پیش بینی میکنیم برای امسال ۴۰۰هزار نوآموز به طرح سنجش اضافه خواهند شد و برای رعایت شیوه نامههای بهداشتی ۳۰۰پایگاه اضافه شده و به ۲۵۰۰پایگاه سنجش رسیده است.
وی با بیان ابتکاراتی که در این طرح انجام شده است، اظهار داشت: همه استانها دارای یک پایگاه سنجش دایم شدند و علاوه بر این زمان در سایر ایام سال هم به کار سنجش اشتغال خواهند داشت که این کار برای اولین بار انجام شد.
آقای حسینی گفت: تبادل اطلاعات با وزات بهداشت و بهزیستی انجام داده ایم که این کار به مداخله به هنگام کمک خواهد کرد. در هر استان ۵۰۰ دانش آموز صلاحیتهای حرکتی آنان در راستای شناسایی فقر حرکتی انجام خواهد شد.