به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس،حجتالاسلام محمد عباسزاده در نشست مجازی پرسش و پاسخ فعالان دانشجویی با اشاره به حساسیت جایگاه انتخابات و داوطلبین بهخصوص در بحث اقتصادی و تأیید وجود برخی خلأهای قانونی افزود: مقام معظم رهبری طهارت اقتصادی را شرط مشروعیت همه مسئولین نظام جمهوری اسلامی ایران میدانند، ما این طهارت اقتصادی را چگونه احراز کنیم؟ آیا مهلت محدود چند روزه برای بررسی شرایط یک داوطلب و مجموع حدود هزار نفر کافی است؟ نظارت این گونه نیست که من بگویم فلانی را میشناسم خوب است، باید پرونده تشکیل شود.
وی ادامه داد: مجامع نظارتی میبایست تأیید کنند این فرد داوطلب، دوتابعیتی است یا نیست، ضد نظام است یا نیست، پرونده فساد در دادگستری دارد یا ندارد، زندان رفته یا نرفته، تمام این موارد استعلام میخواهد.
رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در استان فارس تصریح کرد: قضاوت در شورای نگهبان سختتر از قضاوت در دادگستری است. در پروندههای دادگستری قضاوت میان جمع محدودی انجام میشود، اما در پروندههای شورای نگهبان قضاوتهایی انجام میشود که یک طرف آن، نظام و بیتالمال است و طرف دیگر آن آبروی فرد در جامعه که هر کدام جنبه پیچیده شرعی، قانونی، اخلاقی و فقهی دارد.
وی بیان کرد: مجموعه نظارتی شورای نگهبان نسبت به شوراها طبق قانون اساسی نقشی ندارد و نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا بر عهده مجلس شورای اسلامی است و شورای نگهبان نمیتواند فردی را بدون دلیل رد یا قبول کند.
عباسزاده بیان کرد: ما نظارت و بازرسی بر نحوه انتخابات مجلس، ریاست جمهوری، خبرگان رهبری را برعهده داریم. در این حیطه ما یک شبکه نظارت بر انتخابات در همه شهرستانهای استان فارس به صورت دفتر مستقل داریم. در دفاتر چند نفر مشغول به کارند البته به صورت پارهوقت است و رئیس یا سرپرست هر دفتر از تهران منصوب میشود.
به گفته وی اوج فعالیتهای ما در زمان انتخابات است و در حقیقت این شبکه نظارتی، مدیریت سلامت انتخابات را تضمین میکند.
عباس زاده درباره اینکه شورای نگهبان برای احراز صلاحیت از نهاد اداری اطلاعاتی کمک میگیرد یا اینکه شبکه اطلاعاتی دارد بیان کرد: ما از مراجع اطلاعاتی استفاده میکنیم. حراستهای دستگاههای اداری تخلفات مسئولان و کارمندان را ارسال میکنند مثلاً فردی از آموزش و پرورش ثبتنام کرده وقتی تخلفات ارسال و اثبات نشود فرد تأیید صلاحیت میشود. ما از دادگاه و پلیس فتا استعلام میگیریم و آنها هم با ما کمال همکاری را دارند.
وی درباره اینکه نظارت پسینی شورای نگهبان بعد از انتخابات و تأیید صلاحیت بر مجلس شورای اسلامی چگونه است، گفت: شورای نگهبان نسبت به شورا هیچ نقشی در نظارت ندارد البته مبتنی بر قانون فعلی ما نسبت به مجلس، نظارت پسینی داریم، یعنی نمایندهها را رها نمیکنیم صرفاً تا قبل از انتخابات ببینیم چه کردند. گاهی تذکر هم میدهیم.
رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در استان فارس درباره اینکه نقش شورای نگهبان در کنترل مصارف غیرمتعارف مثل هزینههای میلیاردی بعد از تأیید صلاحیت و در یک هفته تبلیغات پاسخ داد: خلأهای قانونی زیاد داریم؛ مقام معظم رهبری در این زمینه بر نظارت بر نمایندگان مجلس تأکید فرمودند که مجلس آن را در قالب کمیته صیانت از رفتار نمایندگان اجرایی کرد.