پخش زنده
امروز: -
وزیر علوم گفت: بیش از یک هزار دانشجوی ایرانی و غیرایرانی در ۵۶ نمایندگی دانشگاه در ۴۳ محل در خارج از کشور بر مبنای آموزشهای الکترونیک تحصیل میکنند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از خانه ملت، آقای منصور غلامی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی سوال آقای روح الله عباسپور از خود مبنی بر اینکه علت کاهش دانشجو و افت فعالیتهای علمی و تحصیلی در دانشگاهها چیست؟ گفت: سوال نماینده محترم سوال مبسوطی است و مواد سه گانه مرتبط با قانون برنامه ششم را به صورت خلاصه بیان میکند. یکی از مباحث، بحث مربوط به دانشگاه پیام نور است که در حوزه توسعه ارتباطات بین المللی، واحدهای برون مرزی و تبدیل شدن به واحدهای منطقه ای، دانشگاه پیام نور تلاشها و فعالیتهای گستردهای را انجام داده است.
وزیر علوم و تحقیقات دولت دوازدهم ادامه داد: ارتباطات بین المللی را در قالب فعالیتهای بین المللی در حوزه آموزشهای الکترونیک با دانشگاههای داخل از جمله دانشگاههای بزرگ شکل داده است، هر چند در زمان شروع بیماری کرونا این فناوری در حوزه آموزش یک گسترش همه گیر و بی سابقهای را شکل داده، اما از ابتدای شروع برنامه ششم، دانشگاه پیام نور این بحث را پیگیری کرده و توفقیات بسیاری داشته است، به طوری که تعداد زیادی از دروس و واحدهای درسی در فضای غیرحضوری عرضه میشد و قبل از شروع کرونا تمام شده و تعداد بسیاری فارغ التحصیل داشتند.
وی افزود: در زمینه همکاری با دانشگاههای خارج از کشور، در همین رابطه با دانشگاههایی از استرالیا و کانادا و در آسیا دانشگاههایی از پاکستان و افغانستان ارتباط داشتیم که در این راستا در کشور افغانستان یکی از واحدهای فعال ما، دانشگاه پیام نور است که بیش از ۹۰۰ دانشجو دارد.
غلامی بیان کرد: تحصیل بیش از یک هزار دانشجوی ایرانی و غیرایرانی در ۵۶ نمایندگی دانشگاه در ۴۳ محل در خارج از کشور بر مبنای آموزشهای الکترونیک در حال حاضر جزو دستاوردهایی است که در اجرای برنامه ششم دانشگاه پیام نور انجام داده است.
وزیر علوم و تحقیقات گفت: ساماندهی مجموعه واحدهای پیام نور به دلیل کاهش دانشجو انجام شده و از بحثهای مهم آن بحث مدیریتی دانشگاه بوده که ۱۳۷ واحد از ۴۹۰ مرکز را هماهنگ کرده و ساماندهی برای آموزشهایی که برنامه ریزی جدید مبتنی بر دروس، سرفصلها و محتوای دروس کردند.
حل مشکلات دانشگاه فنی و حرفه ای
وی تصریح کرد: یکی از دانشگاههایی که به آن در برنامه ششم توجه شده، دانشگاه فنی و حرفهای است که این دانشگاه زمانی که از آموزش و پرورش منفک شد، مسائل اداری مختلفی وجود داشت، از جمله مواد سازمانی و جابجایی املاک که با زحمات شبانه روزی همکاران بنده رفع شد. همچنین سایر کارکنان آن سازماندهی شدند که امروز جزو دانشگاههای فعال در حوزه مهارتی محسوب میشود.
غلامی افزود: درخصوص بازنگری آیین نامههای تحصیلی در بحث نخبگان، فعالیتها و تلاشهای بسیاری صورت گرفت. در دو حوزه براساس بند ۳ ماده ۶۴ قانون برنامه ششم با همکاری آموزش و پرورش و سایر دستگاه ها، همچنین سازمان استعدادهای درخشان، فعالیتهای پرورش نخبگان، هدایت تحصیلی و حمایت از نخبگان به خوبی ادامه داشته و آیین نامههای مربوطه مورد بازنگری قرار گرفته است و در حوزه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در همه دانشگاههای کشور از جمله دانشگاه آزاد اسلامی براساس همین آیین نامهها اقدامات صورت گرفت.
این عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: در همکاری با بنیاد ملی نخبگان دانشگاهی از امتیازات مندرج در آیین نامههای مربوطه برخوردار میشویم و این کار به صورت مستمر صورت گرفته که از نکات مثبت محسوب میشود و برنامههای دیگری از جمله تجلیل از نخبگان که میتوان از زحمات و تلاش آنها تقدیر کرد.
وی افزود: در بحث ایجاد واحدهای دانشگاهی مشترک با دانشگاههای خارج از کشور از جمله دانشگاه جامعه المصطفی (ص)، واحدهای برون مرزی متعددی داریم که در حوزه آموزش عالی مورد توجه قرار گرفته است.
غلامی بیان کرد: درخصوص به روزرسانی تجهیزات دانشگاه فنی و حرفه ای، وزارت علوم اقدامات بسیار خوبی را انجام داده است که در سال ۹۸ و ۹۹ اعتبارات بسیار مناسبی در این خصوص اختصاص داده شد. همچنین در خصوص جذب دانشجو و افزایش رشته ها، اتفاقات خوبی در این دانشگاه رقم خورد که قابل توجه است. همچنین در خصوص توسعه آموزش نیز در سالهای اخیر اقدامات مناسبی انجام شده است. در مجموع در دانشگاههای فنی و حرفهای تلاش بر افزایش ظرفیت بوده، اما به دو دلیل نتوانستیم در چند سال اخیر موفق به انجام آن شویم.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین عوامل عدم افزایش دانشجو در سالهای اخیر در دانشگاههای فنی و حرفهای و علمی و کاربردی، اجرای برنامه ۳-۳-۶ آموزش و پرورش بود که فارغ التحصیلان رشتههای مهارتی یک سال دیرتر وارد دانشگاه شدند و بسیاری از این افراد وارد دورههای نظری شدند که باعث شد داوطلبان کمتری وارد دانشگاه شوند.
وزیر علوم و تحقیقات در پایان خاطرنشان کرد: وزارت علوم توجه ویژهای به خیران داشته و از ظرفیت آنها به خوبی استفاده کرد که در این خصوص ۷۵ بنیاد خیرین شکل گرفت و آنها درخصوص تجهیزات دانشگاهی، بورسیهها و ادامه تحصیل دانشجویان کمکهای بسیاری انجام دادند، لذا در پایان باید گفت اتفاقات خوبی در دانشگاههای مهارتی شکل گرفت و در سالهای اخیر در بحث آموزش ها، پیشرفتهای قابل توجهی داشتیم.
بیشتر بخوانید: