تاسیس اولین تشکل ملی صنعت کفش در کشور
رئیس اتحادیه کفش ماشینی از تاسیس اولین تشکل کشوری صنعت کفش ماشینی کشور خبر داد.
به گزارش
گروه اقتصادی خبرگزاری صداوسیما از اتحادیه کفش ماشینی؛ آقای علی اژدرکش در خصوص اهداف تاسیس این تشکل افزود: هدف از تشکیل این تشکل کشوری همافزایی میان حلقههای زنجیره تولید کیف و کفش است و برای تحقق این هدف نیازمند همبستگی و همکاری میان همه بخشها از تامین مواد اولیه و یراق آلات تا تولیدکنندگان تجهیزات و ماشین آلات و در نهایت تولیدکنندگان محصولات نهایی هستیم.
اژدرکش کیف و کفش ایران را صنعتی پیشرو با توان رقابت در بازارهای صادراتی دانست و تصریح کرد: تولیدکنندگان ایرانی از دانش، تجربه و تکنولوژی تولید محصول برابر با استانداردهای جهانی برخوردار هستند و برخی نقاط ضعف مانند بازاریابی و بازارسازی، برندسازی و تبلیغات و کاهش قیمت تمام شده را میتوانیم با بهبود زنجیره تامین مرتفع سازیم.
رئیس کمیسیون اقتصادی اتاق اصناف تهران در ادامه به تبیین اهمیت و نقش بنگاههای کوچک و متوسط در اقتصاد جهان و ایران پرداخت و افزود: در اقتصادهای بزرگ جهان مانند آمریکا و چین سهم واحدهای کوچک از تولید ناخالص ملی ۴۸ و ۵۹ درصد است، در حالیکه در ایران ۱۸ درصد است.
وی گفت: در حالیکه اشتغال واحدهای کوچک و متوسط اشتغال پایدار است، در اقتصادهای بزرگ واحدهای کوچک بازیگران اصلی صادرات هستند و در ایران سهم اندکی دارند.
اژدرکش با بیان اینکه صنعت کفش ایران توانایی تامین کفش مورد نیاز کشورهای منطقه را دارد، تصریح کرد: صنعت کفش ایران دارای توانمندیهای بالایی است که متاسفانه تا کنون مغفول مانده و باید جایگاه این صنعت در اقتصاد کشور احیا شود.
رئیس کمیسیون اقتصادی اتاق اصناف تهران در ادامه به موضوع ایجاد یک کنسرسیوم یا تشکل بزرگ صنفی و صنعتی برای صنعت کیف و کفش پرداخت و گفت: در شرایط کنونی وجود کنسرسیومها و تشکلهای صنفی و صنعتی در بخش خصوصی با نگاه فراگیر و پیگیر منافع ملی که ضامن منافع تمامی اعضا بوده و در کنار حمایت از واحدهای بزرگ صنعتی مسیر را برای رشد و پیشرفت واحدهای کوچک و متوسط در کل زنجیره تامین هموار سازد و علاوه بر ساماندهی تولید و فروش در داخل کشور به دنبال راهاندازی بازارهای منطقهای و بینالمللی جدید باشد نه تنها اجتنابناپذیر است بلکه تنها راه رشد و تعالی آن صنف و صنعت میباشد.
وی در ادامه به تشریح اهداف تشکل ملی صنعت کفش پرداخت و افزود: رسیدن به تولید سالانه یک میلیارد جفت کفش و صادرات ۷۰۰ میلیون جفت کفش مازاد بر نیاز داخل، را میتوان هدف نهایی و عالی این تشکل دانست.
وی تصویب سند جامع این صنعت برای ۱۰، ۲۰ و ۵۰ سال آینده را هدف دیگری دانست که متضمن حفظ ثبات و تدوام رشد این صنعت است و افزود: مطالبهگری کارشناسی شده با صدای واحد و از مسیر مناسب از حاکمیت، هموار کردن مسیر برای رشد واحدهای کوچک و متوسط و تبدیل آنها به واحدهای بزرگ و کمک به برندسازی و ایجاد فضایی مناسب جهت رشد برندهای جوان از دیگر اهداف در نظر گرفته شده است.
اژدرکش گفت: معرفی بهینه و صحیح محصولات فاخر ایرانی در بازارهای منطقهای و بینالمللی و ایجاد بازارهای صادراتی جدید، تقویت نمایشگاههای داخلی و شرکت هدفمند و سازمان یافته در نمایشگاههای بینالمللی، رفع موانع تامین مواد اولیه و کمک به عرضه مواد اولیه متنوع و با کیفیت به تولیدکنندگان داخلی، آموزش فنی و علمی نیروی کارآمد و مورد نیاز صنعت و در نهایت ساماندهی و کمک به رشد شبکه فروش داخلی از طریق فرهنگسازی مناسب و تبلیغات از دیگر اهداف این مجموعه است.
وی در ادامه ساختار پیشنهادی تشکل بزرگ صنعت کفش کشور را تشریح کرد و گفت: تشکل بزرگ صنعت کفش میتواند به صورت کنسرسیوم، فدراسیون یا کنفدراسیون، کانون کارفرمایی، اتحادیه صادراتی و یا تعاونی ثبت شود و پس از ثبت شروع به عضوگیریخواهد کرد.
رئیس اتحادیه صنف کفش ماشینی تهران افزود: در گام اول برای مجموعه پنج کمیسیون شامل مواد اولیه، رفع موانع تولید، پشتیبانی از صادرات، نمایشگاهی و آموزش پیشبینی شده است. به گفته وی مهمترین استراتژی این تشکل انحصار زدایی و آماده کردن فضای مناسب برای همه فعالین میباشد.
وی در پایان از انتخاب هیات امنا و هیات موسس تشکل بزرگ صنعت کیف و کفش خبر داد و گفت: امیدواریم قوای سه گانه از تشکیل و فعالیت این تشکل حمایت کرده و با رفع موانع تولید و تسهیل شرایط کسب و کار به ایجاد اشتغال و توسعه اقتصاد کشور کمک کنند.
پس از سخنرانی میزبان، برخی اعضای حاضر در جلسه مباحثی مطرح و بر اهمیت شکلگیری این تشکل ملی و کشوری تاکید کردند.
همچنین در این مراسم علی فاضلی عضو هیات رییسه اتاق اصناف تهران، عزتالله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و افسانه محرابی مدیرکل دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی سخنرانی و از این اقدام بزرگ حمایت کردند.
مشکل اصلی صنایع رانت و لابی و سیاست گذاری های غلط و غیرکارشناسی بوده تاکنون. چرا که بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی بجای عمل صیحیح حمایت از تولید، اهنگ اضافه شده یک سازمان دیگر به موازات دیگر سازمان های ناکارامد سر نمی دادند.
در اخر ضمن تشکر از اندک دلسوزان بی توقع صنعت و خبررسانان عزیز بی طرف.امیدواریم روزی با فراغ خاطر از مشکلات اداری صنعت گران و بازرگانان شریف فرصت فعالیت در پرتو علم و عمل با سیستم های برندینگ و مارکتینگ روز در جهان از این مرز و بوم درخشان باشند. باسپاس