زکات پل اسلام است
رسول خدا صلى الله علیه و آله مى فرماید: زکات، پل اسلام است هر کس آن را بپردازد از پل عبور کرده و هر کس آن را نپردازد در زیر آن پل زندانى مى شود و زکات خشم پروردگار را فرو مى نشاند.
زکات قرین نماز
از امام باقر علیه السلام نقل شده است که خداوند تبارک و تعالى نماز و زکات را قرین یکدیگر ساخته و فرموده است: «وَأَقیمُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ؛ به یاد دارید نماز را و بپردازید زکات را»، پس آن کس که نماز را به پا مى دارد ولى زکات را نمى پردازد، گویى که نماز را هم به پا نداشته است.
زکات مایه آزمایش ثروتمندان
امام صادق علیه السلام درباره زکات مى فرماید: همانا خداوند زکات را جهت آزمایش ثروتمندان و یارى فقیران قرار داد و اگر مردم زکات اموال خود را بپردازند، مسلمانى فقیر و نیازمند باقى نخواهد ماند و به آنچه که خداوند واجب نموده بى نیاز خواهد شد؛ و مردم فقیر، محتاج، گرسنه و عریان نمى شوند مگر به خاطر گناه ثروتمندان.
نپرداختن زکات موجب هلاکت
امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند بر این امت چیزى را سختتر از زکات واجب نکرده است و اکثر هلاکتهاى امتها به خاطر نپرداختن آن است.
نپرداختن زکات مساوی با شرک
رسول خدا صلى الله علیه و آله سوگند یاد کرد که جز مشرک کسى در مورد پرداخت زکات خیانت نمىکند.
نپرداختن زکات برابر است با کفر
و نیز فرمود: یا على! ده گروه از امت من کافر مىشوند که یکى از گروهها کسانى هستند که زکات نمىپردازند. رسول خدا صلى الله علیه و آله در آخرین خطبه خود فرمود: اى مردم! زکات اموال خود را بپردازید. پس هر کس زکات نپردازد، براى او نه نمازى است و نه حجى و نه جهادى.
در روایت هاى دیگرى آمده است که پرداختن زکات نشان بخشندگى، و خوددارى از آن، نشانه بخل ورزیدن است. همچنین بر این نکته تأکید شده است که پرداختن زکات هیچ گاه موجب کاستى مال زکات دهنده نمى شود و بر مال کسى هم که از دادن آن خوددارى مى ورزد چیزى افزوده نمى گردد. از این بالاتر، ثروتمندان با پرداختن زکات، اموال شان را بیمه مى کنند و طبق یک روایت، اگر مالى در دریا یا خشکى تلف گردد، دلیلش را باید در خوددارى از پرداخت زکات جستجو کرد.
اگر همه کسانی که در بخش کشاورزی و دامداری و دیگر بخشها مشغول به کار هستند، بر اساس برآوردهای شرعی، زکات و دیگر حقوق تعلق گرفته بر اموالشان را پرداخت نمایند بسیاری از نابسامانیهای اقتصادی جامعه سامان یافته و خانوادههای بی بضاعتی که دچار فلاکت مالی هستند نجات مییابند. چه بناهای خیری که مورد نیاز جامعه است و میتوان با سهم زکات آنها را احداث نمود. در زمانهای گذشته بناهای عمرانی در سطح شهر و روستا با اعتبار مالی زکات پا میگرفت؛ بناهای خیریه ای، چون مساجد، تکایا، جادّههای روستایی، پل، آب انبارهای عمومی، حمامها، غسالخانهها و غیره.