به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس،استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز گفت: مرکز الگوی اسلامی ایران پیشرفت ۱۰ سال را صرف تهیه سند نرم افزاری الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت کرد و رهبر انقلاب آن را اَبَر سند اعلام کردند تا کلیه اسناد بالادستی از آن نشات بگیرند و سالهای ۱۴۰۰-۱۳۹۸ را فرصت گفتمان نخبگانی برای آن اعلام کردند و اکنون در آخرین سال گفتمانی این سند هستیم.
دکتر منصور شاهولی در دهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مقالهای با عنوان اجرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت محیطزیست با تحقیق، آموزش و ترویج ارائه کرد.
وی که این مقاله را در سالن شماره دو کنفرانس ارائه کرد، گفت: الگوی پایه اسلامی - ایرانی پیشرفت محیطزیست با سهگام قابل اجرا است. اول. حکمرانی تمدنساز اسلام با حکمت متعالیه محیطزیست. دوم. وحدت حوزه و دانشگاه با حکمت متعالیه محیطزیست. سوم. ترویج دادخواهی زیستمحیطی امام زمان، بر مبنای حکمت متعالیه محیطزیست بین منتظران آن حضرت در جامعه ملی و بینالملل.
استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز گفت: این مقاله با بررسی ادبیات الگوی پایه محیطزیست مشخص میکند که ملازمت حکمت نظری و عملی متعالیه نیازمند فلسفة بومی و دینی است. بنده برای عملیاتی کردن سند نظری محیطزیست متعالی در آخرین سال گفتمان نخبگانی این سند را با کمک دانشگاهها، حوزه علمیه و وزارت خانه جهاد کشاورزی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان تقریب مذاهب و سازمان سمت برای سه برنامه اجرائی تحقیق، آموزش و ترویج (تات) و تمدنسازی اسلامی با حکمت محیطزیست متعالی ارائه میدهم.
شاه، ولی اظهار کرد: بررسیهای سه دهه گذشته نشان میدهد رویکردهای علمی و تلاشهای اجرایی برای حفظ محیطزیست در جهان، به دین تمایل دارد؛ ولی لازمه پیشبرد این مهم وجود منابع علمی محیطزیست مبتنی بر معرفت دینی است. برای این منظور جمهوری اسلامی ایران بنابر نظر حکیم متأله، ملاصدرای شیرازی، نظام روششناسی اداره محیطزیست متعالی را باید چنان تدوین نماید تا معرفت دینی زیستمحیطی، مقبولیت و پذیرش ملی و جهانی پیدا کند. تحقق این امر همراهی، همگرایی و همافزایی تحقیق، آموزش و ترویج بر مبنای حکمت متعالیه محیطزیست را میطلبد. از طرف دیگر، تمدنسازی در حوزه محیطزیست، باید با اسلامی شدن نهادهای پژوهشی، آموزشی و تولید علم برای تعامل سازنده با جهان، بهویژه جهان اسلام در حوزه محیطزیست فراهم گردد.
وی ادامه داد: سهگام باید برداشت: اول حکمرانی تمدنساز اسلام با حکمت متعالیه محیطزیست. دوم وحدت حوزه و دانشگاه با حکمت متعالیه محیطزیست. سوم ترویج دادخواهی زیستمحیطی امام زمان، با حکمت متعالیه محیطزیست بین منتظران آن حضرت در جامعه ملی و بینالملل. مرکز الگو با ارزیابی دستاوردهای این برنامهها به مستندسازی، نهادینهسازی و بهروزرسانی سند نظری و راهکارهای عملی آن با حضور اندیشکدهها و مجریان اجرا میپردازد تا با تعامل پویا با کشورهای اسلامی و دیگر کشورها، سازمانها، نهادها و مؤسسات ملی و بینالمللی برای حفاظت و آبادسازی محیطزیست به تمدنسازی اسلام با حکمت محیطزیست نائل شود.
استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز یادآور شد: مرکز الگوی اسلامی ایران پیشرفت ۱۰ سال را صرف تهیه سند نرم افزاری الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت کرد و رهبر انقلاب آن را اَبَر سند اعلام کردند تا کلیه اسناد بالادستی از آن نشات بگیرند و سالهای ۱۴۰۰-۱۳۹۸ را فرصت گفتمان نخبگانی برای آن اعلام کردند و اکنون در آخرین سال گفتمانی این سند هستیم.
شاه، ولی خاطرنشان کرد: برای حکمرانی تمدنساز با حکمت نظری و عملی متعالیه محیطزیست مرکز الگوی اسلامی ایران پیشرفت باید چگونگی اداره محیطزیست برای جامعه ملی و جهانی امروز تبیین شود، زیرا روششناسی اداره بحرانهای محیطزیست آن هم از منظر فلسفی بهویژه فلسفه متاله، کانون توجه نبوده است. برای مثال، حکمتهای نظری این فلسفه، ابتدا چیستی مبانی و ماهیت طبیعت و سپس شاخصهای محیطزیست متعالی را تعریف میکند. آنگاه، چرائی مبادی و شالودههای طبیعت و شاخصهای آن را برای محیطزیست متعالی؛ طرح میکند و بالاخره چگونگی مظاهر واقعیت عینی طبیعت و سپس شاخصهای آن را بهنحویکه محیطزیست متعالی را محقق سازد، ارائه میدهد. برای تبیین حکمت متعالیه نظری تمدنساز، اجماع ملی و جهانی برای تعامل سازنده ضروری است.