پخش زنده
امروز: -
رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ: در هستههای مرکزی شهر تهران با کمبود پارکینگ مواجه هستیم وهرکس در هر کجا که دلش بخواهد خودرویش را متوقف یا پارک میکند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سرهنگ احسان مؤمنی رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ درباره تاثیر لغو اجرای طرح ترافیک طی ماه مبارک رمضان بر حجم تصادفات در سطح شهر تهران به میزان گفت: منطقه یاب ما مجهز به سیستمهای هوشمند و تردد شمار و تجهیزات گوناگون دیگری است. البته من برآورد دقیقی از حجم ترافیک و کاهش یا افزایش آن در این مدت در اختیار ندارم. اما درباره آمار تصادفات معمولا در تهران شدت تصادفات در روزهای آخر هفته افزایش پیدا میکند. علت این مساله این است که، چون ترددها در روزهای پایانی هفته کم میشود برای همین شدت تصادفات بالا میرود.
وی ادامه داد: در همین تعطیلات نوروز امسال در تهران ۹ مورد تصادف منجر به فوت ثبت شده است؛ که این یک آمار قابل توجه و نگران کننده محسوب میشود. این آمار نشان میدهد که متاسفانه شدت تصادفات بالا رفته است. درحالی که تعداد تصادفات کاهش داشته، اما شدت تصادفات بالا رفته است. من احتمال میدهم وقتی طرح ترافیک اجرا نشود ترافیک مرکزی ما سنگینتر میشود و تصادفات خسارت باری که منجر به مرگ میشوند کاهش پیدا میکند. در شرایط عدم اجرای طرح محدودیتهای ترافیکی اگر تصادفی هم رخ دهد در حد خسارت به بدنه خودرو و برخورد آینه بغل یا سپر خواهد بود. البته برای داشتن تحلیل دقیق نیازمند داشتن برآوردهای آماری هستیم.
سرهنگ مومنی در واکنش به اینکه برای مهار شلوغی ترددها در سطح شهر تهران چه اقداماتی باید صورت بگیرد، گفت: موارد زیادی از معابر بزرگراهی و خیابانهای اصلی در تهران را میتوان اسم برد که در سالهای اخیر تعریض شده اند. در این چند سال اخیر شاهد بوده ایم که تونلها و پلهای طبقاتی پر تعدادی به بهره برداری رسیده است. در هستههای مرکزی شهر که حجم ترافیک بالاست علت را باید در عدم وجود پارکینگهای زیاد در آن نقاط دید. در شرایط کمبود ترافیک در این نقاط هر کسی هر جا که دوست داشته باشد خودرویش را پارک میکند که همین توقفها باعث بالا رفتن حجم ترافیک میشود.
وی افزود: در واقع این موارد را باید به عنوان توقف کاذب شناسایی کنیم که علت اصلی بالا رفتن ترافیک هم ناشی از همین موارد است. اینکه رانندگان ما مبادرت به پارک دوبل میکنند یا سر تقاطعها پارک میکنند با وجود اینکه در آیین نامه رانندگی تاکید شده هیچ رانندهای در سر تقاطعها حق توقف خودرو را ندارد، اما باز شاهد هستیم تا وسط تقاطع خودرو پارک میشود. همه این موارد ترافیک را تشدید میکند. یکی از راه حلها برای مقابله با افزایش حجم ترافیک وجود پارکینگ است. خیلی اقدامها و تمهیدات دیگر را هم باید به اجرا درآورد تا بتوانیم حجم ترافیک را کم کنیم.
رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ اظهار داشت: ما میبینیم که مثلا میدان فتح به خاطر وضعیتی که دارد همیشه با گره ترافیکی روبروست. طرح عمرانی آنجا هم درحال حاضر آماده است، اما متاسفانه به خاطر مشکلات اقتصادی اجرای این عملیات انجام نگرفته است. باید در آنجا روگذر و زیرگذر احداث شود که اگر این اتفاق بیفتد مسلما تاثیر بسیار مطلوبی بر وضع ترافیکی خواهد گذاشت. یا زمانی بزرگراه یادگار امام همیشه با ترافیک خیلی زیادی روبرو بود. الان این زیرگذری که در آنجا احداث شده دو طبقه است و هر خودرویی که بخواهد از آنجا تردد کند با یک ترافیک روان و عادی مواجه خواهد شد.
سرهنگ مومنی با بیان اینکه کارهای بسیاری خوبی در این زمینه انجام گرفته گفت:، اما آنچه سبب مشکلات ترافیکی شده وجود تعداد بالای خودروهاست که روز به روز هم افزایش پیدا میکند. بزرگراهها و خیابانهای تعریض شده تهران در چند سال اخیر افزایش پیدا کرده است. اما باز شاهد وجود حجم بالای ترافیک هستیم. یکی از علتهای این معضل وجود بی نظمیها و توقفهای پرتعداد خودروهاست. ما در هستههای مرکزی شهر تهران با کمبود پارکینگ مواجه هستیم برای همین هرکس در هر کجا که دلش بخواهد خودرویش را متوقف یا پارک میکند.
وی ادامه داد: بعضی از رانندگان ما وقتی در خیابانی چشمشان به مغازهای میافتد بلافاصله میخواهند در همان جا خودرویشان را پارک کنند. وجود فروشگاههای بزرگ یا هایپرمارکتها به یک معضل بزرگ برای ترافیک تهران تبدیل شده است. بسیاری از این نوع فروشگاهها در جاهایی مورد بهره برداری قرار گرفته اند که عرض معبر برای ترددها کفایت نمیکند. طراحی بسیاری از این فروشگاههای بزرگ اصولی انجام نگرفته و باعث اختلالهایی در نظم ترافیکی خیابانهای تهران شده است.