پخش زنده
امروز: -
وزیر آموزش و پرورش از افزایش ۳ درصدی وزن مناسب در میان دانش آموزان خبر داد.
آقای محسن حاجی میرزایی در مراسم امضای تفاهم نامه با وزرای بهداشت درمان و آموزش و پزشکی و ورزش و جوانان در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما گفت: در ابتدای اجرای طرح کنترل اضافه وزن و چاق (" کوچ ") بیش از ۱۳ میلیون دانش آموز آزمایش قد و وزن و تناسب آن را دادند و پس از ارائه برنامههای قضایی و ورزشی مناسب به آنان در پایان نیز بیش از ۱۱ میلیون دانش آموز این آزمون را تکرار کردند.
وی افزود: اکنون به هدف اجرای این طرح که افزایش بیش از ۳ درصدی وزن مناسب در بین دانش آموزان و کاهش دو و هفت دهم درصدی چاقی در بین آنان است، دست یافته ایم.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: اکنون اطلاعات قد و وزن دانش آموزان را به تفکیک مدرسه، شهر و استان در اختیار داریم.
وی گفت: این طرح ملی امکان استمرار در هر دو سال را خواهد داشت.
آقای حاجی میرزایی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما درباره سامانه ثبت نام الکترونیکی دانش آموزان (پادا) نیز گفت: این سامانه با تلاش همکاران در حال ارتقا و به روزرسانی است به گونهای که تمام پایههای تحصیلی به استثنای اول دبستان که نیاز به آزمونهای حضوری دارند به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش درباره نگرانی خانوادهها از برگزاری آزمونهای حضوری در پایههای نهم و دوازدهم نیز افزود: پایههای نهم با رعایت شیوه نامههای بهداشتی در مدارس شان به صورت حضوری همانند سال گذشته آزمون خواهند داد و فضا برای رعایت دستورالعملهای بهداشتی مناسب است.
آقای حاجی میرزایی درخصوص آزمون پایههای دوازدهم نیز گفت: حوزههای امتحانی پایه دوازدهم از چهار هزار به هفت هزار مرکز افزایش یافته است تا با رعایت شیوه نامههای بهداشتی آزمونها برگزار شود.
وی از خانوادهها و دانش آموزان پایه دوازدهم و نهم خواست تا با رعایت شیوه نامههای بهداشتی به منظور حفظ سلامت خود و همکلاسی هایشان با آموزش و پرورش همکاری و از تجمع مقابل حوزههای امتحانی خودداری کنند.
وزیر آموزش و پرورش: مدرسه کانون زندگی و تحولات آینده
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه به تنهایی متعلق به آموزش و پرورش نیست، بلکه مدرسه کانون زندگی و کانون تحولات آینده است گفت: طرح کوچ، نقطه آغازی بر مجموعه طرحهایی است که میتواند در تربیت نسلی سالم و با نشاط به کار گرفته شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای محسن حاجی میرزایی در مراسم اختتامیه طرح کنترل وزن و چاقی دانش آموزان با بیان اینکه ما سوگوار کودکان افغانستانی و داغدار کودکان غزه ایم گفت: رویدادهایی با این وسعت تلخی نشان میدهد دنیای امروز ما با وجود پیشرفت تمدن ها، هنوز از به ارمغان آوردن صلح و آرامش عاجز است. پیشرفت دانش و فناوری هنوز قادر نیست آرامش را به مردم هدیه بدهد. امیدواریم آینده سرشار از امید و صلح و آرامش باشد.
وی افزود: اصل تخصصی شدن و تقسیم کار موجب شد که نقشها از همدیگر متفاوت و نقشها توزیع شوند. این تفکیک، توزیع و تمایز تا زمانی که یک درک روشنی از این واقعیت شکل بگیرد که همه نقش آفرینان یک صحنه هستیم و ذیل یک سناریو نقش آفرینی میکنیم کارآمد واقع نمیشود. در چنین شرایطی این ترکیب ستودنی و شوق آفرین میشود که تجزیه فزاینده در یک پیوستگی هدفمند و روشن قرار بگیرد. این امر بسیار سنجیده است که همه نقشها در متن یک داستان تعریف میشوند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کارگردان هستی همچنان جلوه گری میکند گفت: قواعدی حاکم است که شیرازهها از هم نمیپاشد. بین آسمان و زمین، بین گیاهان و جانوران و بین انسان ها، پیوند برقرار است.
آقای حاجی میرزایی ادامه داد: رمز گشایی از ناکامیهای توسعه در ایران نشان میدهد که ما رشدهایی در امور تجزیه یافته داشته ایم، اما آنگاه که بناست اینها در متن یک داستان ترکیب بشوند با کاستی همراه هستیم. توانسته ایم آب، برق، جاده و نیروگاه را بسط دهیم، اما آنجا که همه در خدمت فقرزدایی، هویت یابی، فرهنگ سازی و تمدن پردازی قرار میگیرد و عمده تلاشها برای بسط عدالت به کار گرفته میشود با کاستیهایی روبه رو هستیم.
وی با بیان اینکه ما به میزانی که قادر باشیم نقش آفرینان یک نمایش و پیگیری کننده یک هدف باشیم به موفقیتهایی دست مییابیم گفت: از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی خواسته شده است که نسل سالمی را تربیت کند. وزارت ورزش و جوانان میخواهد شور و هیجان نسل نو را سامان دهد و آموزش و پرورش هم به دنبال تربیت افراد شایسته است. سه فصل مشترک میان این سه نهاد وجود دارد. مدرسه به تنهایی متعلق به آموزش و پرورش نیست، بلکه مدرسه کانون زندگی و کانون تحولات آینده است. مدرسه عرصه پیشرفت و سازندگی است. در مدرسه شخصیت ساخته میشود و بنیانهای تمدن استقرار پیدا میکند.
آقای حاجی میرزایی افزود: رویداد کوچ، رویداد بسیار مهمی است. رکن مهم توانمندسازی، سلامت و شادابی و نشاط جامعه در یک ترکیب ارزشمند نهفته است که میتواند برای جامعه ثمرات خوبی به ارمغان بیاورد. طرح کوچ، نقطه آغازی بر مجموعه طرحهایی است که میتواند در تربیت نسلی سالم و با نشاط به کار گرفته شود.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در قالب طرح کوچ، دو مرتبه سنجش انجام شد گفت: شمار دانش آموزان در گروه با وزن طبیعی، ۳ و یک صدم درصد افزایش یافته و تعداد دانش آموزان لاغر و خیلی لاغر که در سنجش اولیه ۶ درصد بود کاهش یافته و به ۵ و ۳۹ صدم درصد رسیده است.
آقای مهرزاد حمیدی در مراسم اختتامیه طرح کنترل وزن و چاقی دانش آموزان با بیان اینکه نگاه ما همگانی و عمومی بودن خدمات حوزه تربیت بدنی و سلامت است گفت: نظام یکپارچه و کار تیمی سراسری را در گستره نظام تعلیم و تربیت حائز اهمیت میدانیم. امروز ۴۰ هزار دبیر تربیت بدنی و مراقب سلامت آماده اجرای طرحهای تربیت بدنی و سلامت در سطح کشور هستند.
وی افزود: ارتقای جایگاه تربیت بدنی و سلامت در نظام آموزش و پرورش، ارتقای منزلت مراقبان سلامت و معلمان تربیت بدنی در مدارس کشور، توسعه مشارکت خانوادهها در برنامهها و پی ریزی نهضت داوطلبی از جمله سیاستهای ما در این حوزه بوده است.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش آمارها و نتایج طرح کوچ را اعلام کرد و گفت: در قالب طرح کوچ، دو مرتبه سنجش انجام شد. در سنجش اولیه و سنجش ثانویه طرح کوچ در مجموع ۲۵ میلیون و ۱۵۵ هزار و ۳۵۷ مرتبه، بی ام آی دانش آموزان سنجش شده است که ۱۳ میلیون ۲۹۰ هزار و ۷۲۰ نفر در سنجش اولیه و ۱۱ هزار و ۸۶۴ هزار نفر در سنجش ثانویه اندازه گیری شده اند.
آقای حمیدی ادامه داد: امروز ما گزارش استان ها، مناطق و مدارس را به تفکیک داریم و کتابی که امروز رونمایی میشود حاوی همین جزئیات است. اطلاعاتی که در سنجش اولیه و ثانویه جمع آوری شده نشان میدهد که تا حدودی به اهداف این طرح دست یافته ایم. شمار دانش آموزان در گروه با وزن طبیعی، ۳ و یک صدم درصد افزایش یافته و در واقع تعداد دانش آموزان دارای وزن طبیعی در سنجش اولیه از ۶۳ و ۹ دهم به ۶۶ و ۹۱ صدم درصد در سنجش ثانویه رسیده است. همچنین تعداد دانش آموزان لاغر و خیلی لاغر که در سنجش اولیه ۶ درصد بود کاهش یافته و به ۵ و ۳۹ صدم درصد رسیده است.
وی با بیان اینکه توانستیم هم در بخش دانش آموزان چاق و دارای اضافه وزن هم در بخش دانش آموزان با وزن طبیعی و هم در گروه لاغرها نتایج خوبی بگیریم گفت: مراکز بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای مشاوره کمکهای ارزشمندی داشتند و در مقایسه سنجش اولیه و ثانویه یک نکته وجود داشت. در گروه «وزن طبیعی»، دختران ۸ و ۲ دهم درصد وزنشان از پسران طبیعیتر است، این در حالی است که سفره آنها با پسران یکی است، ولی تحرکشان کمتر است. در بررسیهای میدانی به این نتیجه رسیدیم که یا مادران بیشتر مراقب تغذیه دخترانشان هستند و یا اینکه ممکن است با خوردن هراسی وزنشان را کنترل کنند که در این صورت هشداری برای آینده در زمینه فرزندآوری وجود دارد.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش به وضعیت استانها در طرح کوچ اشاره کرد و گفت: استانهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان جنوبی و کرمان بیشترین آمار دانش آموزان لاغر و خیلی لاغر را دارند. این آمار در سنجش ثانویه هم تکرار میشود که نشان میدهد این استانها به علت محرومیت در این گروه قرار میگیرند.
آقای حمیدی افزود: استانهای خراسان جنوبی و شمالی، سیستان و بلوچستان و چهارمحال و بختیاری بیشترین آمار دانش آموزان با وزن طبیعی را دارند که آن هم شاید به علت وضع استان باشد. تهران، کرمان، مازندران و بوشهر کمترین آمار را در گروه دانش آموزان با وزن طبیعی دارند.
وی با بیان اینکه در دامنه اضافه وزن، متأسفانه شهر تهران مقام اول را در سنجش اولیه و ثانویه دارد گفت: مازندران، گیلان و شهرستانهای تهران در سنجش اولیه و ثانویه در وضعیت چاقی، پیش قراول هستند. استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان، چهارمحال و بختیاری و هرمزگان کمترین سطح چاقی دانش آموزان را در میان استانهای دیگر دارند که نشان میدهد باید سیاست هایی، چون تغذیه سالم و ترویج برنامههای حرکتی برای این استانها پیش بینی شود.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اجرای این پیمایش ملی و کسب نتایج ارزشمند در شرایط سخت کرونایی بیانگر انسجام و اثرگذاری حرکت نظام تعلیم و تربیت با اعتماد به خانوادهها و مدارس بود. این واقعیت نشان میدهد که هر پیمایش ملی در این مقیاس عظیم میتواند با تکیه بر ظرفیت وزارت آموزش و پرورش انجام شود. اجرای دوسالانه طرح به روند شناسی کمک کرده و باعث پیشگیری از صرف هزینههای درمانی میشود.
آقای حمیدی با اشاره به فراهم شدن امکان بهتر شناسایی و پرورش استعدادها با سنجش نُرم آمادگی جسمانی دانش آموزان کشور گفت: نُرم آمادگی جسمانی را به تفکیک ۱۲ کلاس و در تمام استانها احصاء کردیم. سنجش و تقویت نُرم آمادگی جسمانی استانها که جزء درس تربیت بدنی است باعث میشود توان حرکتی دانش آموزان افزایش یابد. امید است در سال آینده نیز طرح ملی سواد حرکتی اجرایی شود و با رصد و پیگیری این طرح روند افزایش وزن را متوقف کنیم.