انتخابات ششمین دورهٔ شوراهای اسلامی شهر و روستا:
شوراها عرصه حضور جوانان
ورود مدیران جوان باعث ایجاد رویکردهای جدید مدیریتی میشود که هم اصالتهای انقلاب اسلامی را دارند و هم از قدرت، خلاقیت و نیروی جوانی برخوردارند.
به گزارش سرویس پژوهش خبرگزاری صدا وسیما: این روزها در مجموعه مسائل شهری از قبیل طرح ترافیک، نظام مهندسی، بافتهای فرسوده، رکود مسکن، مشکلات سیستم حمل و نقل عمومی و آلودگیهای زیست محیطی و ... گرچه اقدامهای مهمی انجام شده همچنان با مشکلات متعددی روبه رو هستیم. با وضعیت کنونی کشور و مشکلات مهمی که به رغم ظرفیتهای بالای آن در حوزه منابع طبیعی و نیروی متخصص، درگیر آن است، نیاز به مدیریت جوان و چالاک وجود دارد.
ورود مدیران جوان باعث ایجاد رویکردهای جدید مدیریتی میشود که هم اصالتهای انقلاب اسلامی را دارند و هم از قدرت، خلاقیت و نیروی جوانی برخوردارند. نسل جدید نسلی است با نیازهای متفاوت و احتمالا باهوشتر از نسل قبلی و سازگارتر با روزگار جدید؛ و جامعه نیازمند ایدهها و سبک فکری نسل جدید برای توسعه کشور و شهرها و روستاهای آن است. جوانان در مقایسه با قدیمیترها از قدرت سازگاری بیشتر و اندیشه نظام یافته تری برای حل مسائل جدید برخوردارند.
حضور جوانان در مدیریتهای محلی شهر و روستا، کمک میکند تا نیازهای آنها بهتر دیده شود و علاوه بر حضور در سازوکارهای مدیریتی در تولید محتوا نیز مؤثر واقع شوند. با گذشت زمان و تأثیر رویکرد جوانگرایی در حوزههای مدیریتی مختلف از جمله مدیریت شهری، توانایی مدیران جوان بیش از پیش به منصه ظهور خواهد رسید.
قطعا شوراهای اسلامی در شهرها و روستاها میتوانند با استفاده از ظرفیتهای قانونی و تکیه بر دانش و خرد جمعی و همچنین امانت داری، پاک دستی و تخصص گرایی و داشتن تعهد به حوزه انتخابیه خود، موجبات پیشرفت و آبادانی در سطح ملی باشند و انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا فرصتی است تاجوانان متخصص و متعهد انقلابی وارد عرصه انتخابات شده رویکردی جدید در سطح مدیریت شهری و روستایی در کشور رقم بزنند.
مستندات
۴۰ درصد جمعیت کشور را جوانان تشکیل میدهند. جمعیّت جوان زیر ۴۰ سال فرصت ارزشمندی برای کشور است. ۳۶ میلیون نفر در سنین میانه ۱۵ و ۴۰ سالگی، نزدیک به ۱۴ میلیون نفر دارای تحصیلات عالی، رتبه دوّم جهان در دانشآموختگان علوم و مهندسی، انبوه جوانانی که با روحیه انقلابی رشد کرده و آماده تلاش جهادی برای کشورند و جمع چشمگیر جوانان محقّق و اندیشمند که به آفرینشهای علمی و فرهنگی و صنعتی و ... اشتغال دارند؛ اینها ثروت عظیمی برای کشور است که هیچ اندوخته مادّی با آن قابل مقایسه نیست.
داشتن نیروی کار جوان برای هر کشوری یک فرصت و نقطه قوت بزرگ محسوب میشود، چراکه ایستادگی در برابر مشکلات و سختیهای ایجاد شده فقط با وجود نیرو و بنیه جوانی مرتفع شده و این پتانسیل عظیم میتواند کشور را در رسیدن به قلههای رفیع پیشرفت یاری نماید. به ویژه اینکه این جمعیت جوان به گواه آمارها در سالهای گذشته از سطح تحصیلی و دانش و تخصص بالایی در حوزههای مختلف برخوردار است که میتواند در سطوح مختلف مدیریت کشور نقش آفرینی مثبت داشته باشد.
انتخابات شوراهای اسلامی (به عنوان یک نهاد مردمی)، فرصت خوبی برای مشارکت جوانان در عرصه مدیریت شهری و روستایی است و ورود جوانان مستعد و توانمند به ایفای نقش تقنینی و نظارتی در عرصه مدیریتهای محلی، علاوه بر کمک به فرایند توسعه محلی، زمینه حضور آنها در سطوح میانی و کلان مدیریت کشور را فراهم میکند.
نگاهی به جدول فوق نشان میدهد که در مقایسه با مجلس شورای اسلامی، بسترهای قانونی و شرایط سنی و تحصیلی برای داوطلبان شوراهای اسلامی شهر و روستا فرصت تحقق جوانگرایی را به لحاظ قانونی برای نسل جوانتر فراهم کرده است.
به رغم وجود چنین ظرفیتی، به نظر میرسد که در دورههای قبل از این ظرفیت حداقل در شهرهای بزرگ، آن طور که باید استفاده نشده است. برای مثال در شورای شهر تهران مقایسه ترکیب سنی اعضای شورای شهر در ۵ دوره گذشته نشان میدهد که:
-منتخبین دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش با یک سال کاهش سن نسبت به دوره قبل (چهارم) میانگین سنی ۴۹ سال را دارند. این درحالی است که در مقایسه ۱۸ ساله فعالیت چهار دوره شورای شهر تهران دوره نخست شورا جوانترین و دوره چهارم مسنترین نمایندگان مردم تهران را در خود جای داده است.
و این درحالی است که پس از انتشار بیانیه گام دوم انقلاب توسط رهبر معظم انقلاب، ضرورت توجه جدی به جوانگرایی در سطح مدیریتهای کلان، میانی و محلی کشور و تقویت زیرساختهای مدیریتی برای ورود جوانان بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد و باید در دستور کار قرار گیرد.
پژوهشگر: فریفته هدایتی