پخش زنده
امروز: -
بدون شک بهترین راه برای نگهداری خودرو، پیش رفتن با برنامه زمانی سرویس کارخانه سازنده خودرو است، اما این انتخاب به دلایل مختلف دیگر گزینهای برای بعضی از افراد به حساب نمیآید.
به گزارش گروه وب گردی خبرگزاری صدا و سیما؛ بدون شک بهترین راه برای نگهداری خودرو، پیش رفتن با برنامه زمانی سرویس کارخانه سازنده خودرو است، اما این انتخاب به دلایل مختلف دیگر گزینهای برای بعضی از افراد به حساب نمیآید. هزینه بالا یکی از مهمترین دلایل است. سرویس خودرو در مراکز خدمات کارخانه سازنده واقعا گران درمی آید. به طور معمول زمانی که مردم در مورد نگهداری خودرو خود فکر میکنند، آن را محدود به تعویض روغن خودرو و یا تعویض فیلترهوا میدانند و به دیگر نکات نگهداری به عنوان یک هزینه غیر ضروری نگاه میکنند. متاسفانه با این دیدگاه، خیلی از مهمترین ملزومات نگهداری خودرو به کنار رانده می شوند. اگر تصمیم گرفته اید که خودرو شخصی خود را به سرویس کارخانه سازنده نبرده و خودتان دست به کار شوید، مطمئن شوید که این ۵ مورد از قلم نیفتند.
بررسی روغن ترمز
روغن ترمز خودرو خاصیت جذب رطوبت را داراست. حتی در یک سیستم ترمز کاملا بسته شده این قابلیت وجود خواهد داشت و روغن ترمز میتواند رطوبت را از محیط اطراف جذب کند. با جذب رطوبت، دمای جوش مایع پایین آمده و امکان زنگ زدن و خوردگی را در سیستم افزایش میدهد. معمولا کارخانههای سازنده در چندین مقطع زمانی برای از بین بردن آثار مخرب تبخیر روغن ترمز در نظر میگیرند. اما اگر کارخانه سازنده شما این عمل را انجام نداده بود، هر سه سال یا هر ۳۶۰۰۰ مایل (۵۸۰۰۰ کیلومتر) (هرکدام که زودتر به وقوع پیوست) این عمل را در نظر بگیرید.
روغن ترمز چیست و چه کاری انجام میدهد؟
به منظور کاهش هزینههای نگهداری، کارخانههای خودروسازی از روغنهایی استفاده میکنند که به ادعای آنها نیازی به تعویض ندارد. اگر این ادعا واقعیت داشت تمامی مشکلات حل میشد! که واقعیت دارد، اما مرکز انتقال نیرو در خودروهای مدرن سختتر از نسخههای قدیمی خود کار میکنند و در یک بخش موتور کوچکتر و بدون تهویه هوا، در گذر زمان بازهم آثار تخریب آنها قابل مشاهده است. این روغنها بعد از ۱۰۰ هزار مایل تخریب خواهند شد. شما اگر قصد به تعویض این روغن دارید کمی کمتر و یا بیشتر از ۶۰۰۰۰ مایل (۹۶۰۰۰ کیلومتر) این کار را انجام دهید.
چه زمانى باید روغن گیربکس را تعویض کنید؟
مانند مورد قبل نیز مایع خنک کننده به عنوان یک مایعی در ماشین قرار میگیرد که یک عمر کار خواهد کرد و نیازی به تعویض نخواهد داشت. یک بار دیگر باید گفت که این ادعا کاملا درست نیست! تخریب مایع خنک کننده در گذر زمان با تغییرات دما و تعادل pH این مایع را از حالت ایده آل خارج میکند که باعث ضربه خوردن موتور و یا بخشهایی است که نیاز به خنک کردن دارد. بهترین فاصله زمانی برای تعویض مایع خنک کننده ۴۰ هزار تا ۶۰ هزار مایل (۶۴ هزار تا ۹۶ هزار کیلومتر) است. این تعویض باعث میشود که تعادل pH به حالت مناسب خود بازگردد که خنک کنندگی سیستم شما را در حالت ایده آل نگه خواهد داشت.
دلایل افزایش بیش از حد دمای موتور چیست؟
فیلترهوا مسئولیت پاکسازی هوای خارج خودرو را که به داخل کابین میآید و مسافر را تحت تاثیر قرار میدهد را داراست. فیلتر بعضی از خودروهای معمولی وظیفه فیلتر کردن گردهها و گرد و خاک را بر عهده دارند. اما فیلترهای بعضی خودروها که از کربن (زغال) فعال درست شده اند، علاوه بر جذب گردهها و گرد و خاک، بوهای بد و آلایندههای هوا را نیز جذب میکنند. جایگزینی این فیلترها معمولا هزینهای را دربر نخواهد داشت و میتواند تاثیر بسزایی در هوایی که شما تنفس میکنید داشته باشد.
چه زمانی فیلتر هوای خودرو را تعویض کنیم؟
علیرغم وجود خودروهایی جدید که به صورت اتوماتیک سوپاپهای هیدرولیک را تنظیم میکنند، خودروهای بسیار زیادی هستند که همچنان از لیفترهای مکانیکی سوپاپ بهره میبرند. این لیفترها نیازمند بررسیهای پاکیزگی موضعی و درصورت نیاز تعمیرات و تنظیمات هستند. بهترین سناریو در عدم تنظیم بودن سوپاپها باعث سفت شدن و یا شل شدن سوپاپها شده که کاهش قدرت و بازده را به دنبال خواهد داشت. بدترین سناریو نیز میتواند آسیب شدید موتور و سوختگی سوپاپها باشد.
چگونه سوپاپها را فیلرگیری کنیم؟
با این وجود این لیست تمامی سرویسهایی نیست که باید انجام بگیرند، بلکه سرویسهایی هستند که به طورمعمول برای عملکرد بهتر خودرو درنظر گرفته میشوند. بازهم باید خاطرنشان کرد که بهترین برنامه برای نگهداری و سرویس خودرو، مراجعه به نمایندگی و مراکز خدمات کارخانه سازنده خودرو شما است.