با حضور وزیر علوم
رونمایی از ۲۰ اثر جدید طرح "اعتلا" در سالروز شهادت استاد مطهری
به مناسبت سالروز شهادت استاد مطهری، از ۲۰ اثر مکتوب در راستای گفتمان استاد مطهری در قالب طرح " اعتلا " رونمایی شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست مجازی رونمایی از آثار جدید طرح " اعتلا " که در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شده است گفت: امروز یادآور استاد بزرگ و ژرف اندیشی است که دغدغه مندی به چالشهای اجتماعی و نیازهای جامعه داشت.
دکتر منصور غلامی افزود: آثار شهید مطهری به تعبیر خودشان مقتضیات زمان بود که درس مهمی برای همه ماست.
وی گفت: آثار استاد مطهری نشان دهنده آن است که در هر عرصهای که چالشی متوجه جوانان و منافع کشور بود استاد با احساس مسئولیت و روشن گرایانه وارد شده است.
وزیر علوم با اشاره به اثار شهید مطهری در جهت دغدغههای جامعه و نگاه ژرف اندیشی ایشان گفت: امسال در روز بزرگداشت استاد مطهری شاهد به ثمر نشستن آثاری ارزشمند در تداوم گفتمان شهید مطهری با همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی هستیم که تقویت کننده پشتوانههای معارف اسلامی است.
وی افزود: در این آثار تحقیقاتی به وجه اثربخشی علوم انسانی و مسئله مندی نیازهای اجتماعی توجه شده است.
طرح " اعتلا " پشتوانه ای استوار برای غنی سازی منابع درسی دانشگاهها
وزیر علوم گفت: طرح کلان" اعتلا "، پشتوانه ای استوار برای غنی سازی منابع و ماخذ درس های علوم انسانی در دانشگاه های کشور محسوب می شود.
آقای منصور غلامی در نشست مجازی مراسم رونمایی از جدیدترین کتاب های طرح جامع اعتلاکه از سوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، افزود: این روزها ایران با نام محققی مسأله شناس شهید مرتضی مطهری پیونده خورده است، شخصیتی فرزانه که به تعبیر امام راحل، همه آثارش مفید و سازنده است.
وی با بیان این که امام راحل این شهید را پاره تن خود نامید، افزود: کتاب های شهید مطهری قابل تمام شدن نیست، همچنین از جمله ویژگی ممتاز استاد مطهری، می توان به دغدغه مندی نسبت به چالش های اجتماعی، مسایل روز و نیازهای جامعه اشاره کرد.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: آثار و کوشش های علمی شهید مطهری، نشانگر آن است که در هر عرصه که چالشی متوجه جوانان، دانشجویان، نظام فکری اسلامی و منافع ایران بود، با تعهد و احساس مسوولیت عالمانه وارد شده است.
آقای غلامی افزود: مدت زمان حضور این استاد فرهیخته در دانشگاه تهران، تعامل سازنده و اثربخش استاد با دانشگاه می تواند الگوی ماندگار تعامل و پیوند حوزه و دانشگاه به شمار آید که جا دارد شاخص های این موضوع بازشناسی شود و امروزه در عمل ما تجلی یابد.
وی تاکید کرد: امسال در روز بزرگداشت استاد مطهری ، شاهد به ثمر نشستن آثاری ارزشمند در ادامه گفتمان شهید مطهری و تقویت پشتوانه های نظری تاریخ اسلامی با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی هستیم.
آقای غلامی با اشاره به ویژگیهای ممتاز شهید مطهری اضافه کرد: از جمله ویژگیهای ممتاز ایشان دغدغه مندی به مسائل روز و چالشهای اجتماعی بود و به تعبیر ایشان مقتضیات زمانه است و این درس مهمی برای ماست. آثار و کوششهای علمی او نشان دهنده این است که ایشان در هر عرصهای که چالشی وجود داشت با تعهد و احساس مسئولیت عالمانه وارد شده است.
وی تاکید کرد: تعامل او در دانشگاه تهران با استادان و دانشجویان الگوی پیوند حوزه و دانشگاه است و جا دارد عناصر آن بازشناسی شود و در عمل ما تجلی یابد.
آقای غلامی با بیان اینکه نهایت اثربخشی و دقیق بودن در آثار ایشان وجود دارد گفت: کتاب «خدمات متقابل اسلام و ایران» در حقیقت منادی گفتمان انقلاب اسلامی مبنی بر توافق معارف اسلامی و هویت اسلامی است. همچنین «اصول فلسفه و روش رئالیسم» مواجههای عمیق با مارکسیسم و ماتریالیسم بود. توجه به سخنرانیهای راهگشا و کتاب داستان و راستان که بازآفرینی بخشی از معارف اسلامی و ایرانی است، همگی نشان دهنده توجه ایشان به مقتضیات زمانه است.
وی تاکید کرد: دانشگاه ها میتوانند از آثار ایشان بهره فراوان ببرند. خوشبختانه امروز شاهد به ثمر نشستن آثاری در تدوام مسیر گفتمان شهید مطهری و تقویت گفتمان های نظری معارف اسلامی به همت پژوهشگاه هستیم.
وزیر علوم گفت: از محور کتاب ها برمیآید که در این آثار توجه به اثر بخشی علوم انسانی و مساله مندی نیازهای جامعه شده است. این طرح کلان منظومهای را نشان میدهد که در ساحتهای گوناگون میتواند منابع غنی در دانشگاهها باشد و در عرصههای کاربردی هم راهگشا باشد.
غلامی در بخش دیگری از این نشست درباره طرح اعتلا علوم انسانی توضیحاتی داد و افزود: این طرح ماموریتی بر مبنای اسناد بالادستی بود که به پژوهشگاه سپرده شده است. ویژگیهای کاربردی این طرح ها اولا این است که با مشارکت بخشی درخور توجه از استادان سرآمد کشور، مساله یابی، طراحی و اجرا و به جریانی بالنده در عرصه علوم انسانی بدل شده است. ثانیا ناظر به چالشهای اجتماعی و کاربردی طراحی شده و از این طریق گام مهمی در بومی سازی برداشته شده است. این آثار پشتوانه جدی برای بخش های علوم انسانی همه دانشگاهها و سیاستگذار است.
وی تاکید کرد: با مشارکت بخشی درخور توجه استادان سرآمد سراسر کشور به صورت شبکه نخبگانی، مسأله یابی به جریانی بالنده در عرصه علوم انسانی کشور بدل شد و در این زمینه گامی مهم در مسیر بومی سازی برداشته شده است.