چاپ اولین کتاب "سواد انتخاباتی" کشور در همدان
اولین کتاب سواد انتخاباتی کشور توسط نویسندگان همدانی به چاپ رسید.
«سواد انتخاباتی» اولین کتابی است که جدی به سواد انتخاباتی میپردازد و در نوع خود کاری بدیع و نو به شمار میآید. این کتاب در ۶ فصل تألیف شده است و میکوشد برای اولین بار و در یک قالب جدی به مفهوم سواد انتخاباتی در کنار سواد رسانهای عمق ببخشد.
در این کتاب به مفاهیم کاربردی در انتخابات که یک عمل سیاسی است؛ توجه شود، از همین رو تعریف انتخابات، تبلیغات، رسانه، شبکههای اجتماعی، سواد رسانهای و سواد انتخاباتی بهطور جامع و کامل در آن تشریح شده است. یحیی احمدی، یکی از نویسندگان این کتاب به خبرگزاری فارس گفته است: تالیف و گردآوری مطالب این کتاب تقریبا دو سال طول کشیده است و برای تهیه آن از منابع داخلی، قرآن، نهج البلاغه و احادیث هم بهره برده شده است.
به گفته او بخش عمده کتاب سواد انتخاباتی به دلیل کمبود منابع داخلی و ضعف تحقیقات علمی و بنیانی پرداختن به این کنش سیاسی، از منابع خارجی تهیه و ترجمه شده است.
احمدی با اشاره به اینکه در کتاب «سواد انتخاباتی» به موضوع فضای مجازی، شبکههای اجتماعی و سلبریتیها و تاثیرات آن بر فرایند تصمیمگیری مردم در زمان انتخابات مفصل پرداخت شده است،گفت: مقوله اخلاق از جمله اخلاق رایدهندگان و اخلاق نامزدهای انتخاباتی، قبل، حین و بعد از انتخابات هم یکی از مقولههای مهم کتاب است.
سواد انتخاباتی فرآیندی است برای تبدیل شهروندان به رأیدهندگانی توانمند که با کمک به آنها در درک روند انتخابات، لزوم رأی دادن، شرکت در انتخابات به روشی اخلاقی و آگاهانه تبدیل میشود.
احمدی با اشاره به اینکه یکی دیگر از بخشهای مهم کتاب موضوع انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا است که به تفصیل به آن پرداخته شده است؛ ادامه داد: میزان مشارکت مردم در انتخابات یکی از شاخصهای میزان مشروعیت و مقبولیت نظام سیاسی در بسیاری از کشورهاست و به همین خاطر حکومتها بر حضور حداکثری مردم در انتخابات تاکید دارند.
بنا بر تعریف نویسنده
سواد انتخاباتی فرآیندی است برای تبدیل شهروندان به رأیدهندگانی توانمند که با کمک به آنها در درک روند انتخابات، لزوم رأی دادن، شرکت در انتخابات به روشی اخلاقی و آگاهانه تبدیل میشود.نویسنده این کتاب یادآور شد: در این شرایط، سواد انتخاباتی همان امکانی است که میتوان به مدد دستاوردهای آن مثل اهمیت مشارکت در انتخابات، آگاهی از چالشهای روز جامعه و جایگاه اخلاق در فرایند انتخابات و در فضای انتخاباتی کنونی در ابعاد مختلف زندگی اجتماعی و سیاسی مردم نفوذ یافته و میزان مشارکت مردم در انتخابات را تقویت کرد.
به نظر می رسد تعریف سواد رسانه ای نادرست باشد.زیرا,سوادانتخاباتی فعالیت نیست که فرایندداشتهانتخاباتی راتشکیل می دهد باشد. بلکه برخورداری از مولفه های مختلفی ازتوانایی است که برآیندآنها سوادانتخاباتی را تشکیل می دهد. فردی که برخوردار ازسوادانتخاباتی است, درفرایند مشارکت درعرصه های انتخاباتی می توان ازنظام محاسباتی والگوی تصمیم گیری درستی برای انتخابهای سیاسی خود برخوردارباشد!!!!
به نظر می رسد تعریف سواد رسانه ای نادرست باشد.زیرا,سوادانتخاباتی فعالیت نیست که فرایندداشتهانتخاباتی راتشکیل می دهد باشد. بلکه برخورداری از مولفه های مختلفی ازتوانایی است که برآیندآنها سوادانتخاباتی را تشکیل می دهد. فردی که برخوردار ازسوادانتخاباتی است, درفرایند مشارکت درعرصه های انتخاباتی می توان ازنظام محاسباتی والگوی تصمیم گیری درستی برای انتخابهای سیاسی خود برخوردارباشد!!!!