گزارش بنیاد موقوفه آموزش در انگلیس
آثار مخرب کرونا بر گفتار و زبان کودکان
دانشمندان میگویند اعمال محدودیتهای کرونایی، از جمله بسته شدن مدارس، به مهارتهای گفتار و زبان کودکان و ظرفیتهای یاد گیری انان، آسیب زده است.
به گزارش سرویس بین الملل
خبرگزاری صدا و سیما از لندن، "بنیاد موقوفه آموزش" (Education Endowment Foundation) در انگلیس، با بررسی وضعیت آموزشی ۵۰ هزار دانش آموز در سراسر این کشور اعلام کرد شمار کودکان ۴ و ۵ ساله که برای بهبود مهارتهای زبانی، نیازمند کمک شده اند، رو به افزایش است.
کارشناسان گفتاردرمانی معتقدند اختلال در رشد گفتار و زبان کودکان، یادگیری را در دراز مدت، مختل میسازد. در گزارش "بنیاد موقوفه آموزش" در انگلیس آمده است در روشهای مبارزه با همه گیری کووید ۱۹ در انگلیس، کودکان از روابط اجتماعی محروم شدند و فرصت لازم به منظور افزایش گنجینه واژگان را از دست دادند.
این بنیاد ادامه میدهد: کمبود یا نبود تماس با مادر بزرگان و پدر بزرگان، ضرورت رعایت فاصله اجتماعی، نبود زمان برای بازی، استفاده از ماسک صورت در بیرون از منزل، موجب شد کودکان کمتر در معرض گفتگو قرار گیرند و در نتیجه، از تجربههای روزانه، محروم شدند.
در گزارش "بنیاد موقوفه آموزش" آمده است در بررسی ۵۸ مدرسه ابتدایی در سراسر انگلیس معلوم شد: ۷۶ از دانش آموزانی که از سپتامبر ۲۰۲۰ میلادی، مدرسه را شروع کردند، در مقایسه با دانش آموزانی که سال ۲۰۱۹ وارد مدرسه شده بودند، بیشتر به کمکهای ارتباطاتی نیازمندند؛ ۹۶ درصد از اولیای مدارس گفتنه اند درباره رشد گفتار و زبان دانش آموزان، نگرانند و ۵۶ درصد از والدین گفته اند به علت قرنطینههای دوران بهار و تابستان پارسال، نگران وضعیت آموزشی فرزندانشان شده اند.
در این گزارش همچنین آمده است در بررسی وضعیت آموزشی ۵۰ هزار دانش آموز ۴ و ۵ سالهای که از سپتامبر پارسال وارد مدارس شده اند، مشخص شد ۲۰ تا ۲۵ درصد دیگر از این دانش آموزان، در مقایسه با دوران پیش از آغاز همه گیری، نیازمند آموزش مهارتهای زبانی اند.
به گزارش این بنیاد، وضعیت اموزشی کودکان پیش دبستانی نیز به علت محدودیتهای کرونایی، موجب نگرانی است. برخی کارشناسان نیز کاهش ارتباط کلامی اعضای خانواده به علت افزایش استفاده از فضای مجازی و سرگرم شدن بیشتر خانوادهها با ان و نیز کاهش شمار اعضای خانواده را به علت کم اقبالی به داشتن فرزند از دیگر عوامل بروز اینگونه مشکلات میدانند.