به گزارش
خبرگزاري صداوسيما؛ دور بودن از خانواده باعث ایجاد استرس در بچهها میشود و نداشتن مهارتهای لازم جهت ارتباط برقرار کردن با دیگران، این استرس را تشدید میکند. محققین دریافتهاند که با یاد گرفتن مهارتهای اجتماعی جدید، میزان هورمون کورتیزول بچهها کاهش پیدا میکند.
خوشبختانه، مهارتهای اجتماعی را میتوان آموخت. هیچوقت برای آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان و این که به بچهها نشان دهیم چطور با افراد دیگر کنار بیایند دیر نیست. پس با خواندن ادامهی این مطلب مهارتهای اجتماعی مورد نیاز بچهها را یاد بگیرید تا بتوانید این مهارتها را به آنها یاد بدهید.
۱. سهیم شدنمیل به سهیم شدن یک خوراکی یا یک اسباب بازی با دیگر بچهها میتواند به آنها در پیدا کردن و نگه داشتن دوست کمک کند. بر اساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۰ منتشر شد بچهها از ۲ سالگی میتوانند تمایلشان به سهیم شدن با دیگران را بروز دهند؛ البته در صورتی که از آن چیز به مقدار زیاد داشته باشند.
اکثر بچهها در حدود سن ۷ یا ۸ سالگی، به عدالت بیشتر اهمیت میدهند و تمایل بیشتری برای سهیم شدن با دیگران دارند. تحقیقات نشان داده است که سهیم شدن و احساس رضایت از زندگی با هم در ارتباط هستند.
تحقیقات نشان داده است بچههایی که احساس خوبی نسبت به خودشان دارند، بیشتر تمایل دارند با دیگران سهیم شوند. همچنین سهیم شدن هم باعث میشود که بچهها حس خوبی به خودشان داشته باشند. پس تشویق کردن کودکان به سهیم شدن میتواند عاملی کلیدی برای تقویت اعتماد به نفس آنها باشد.
چطور تمرین کنیمبا این که بهتر است بچهها را مجبور به سهیم شدن اسباب بازیها با بچههای دیگر نکنید، میتوانید اشاره کردن به این نکته در زمانهای مناسب را به یک عادت تبدیل کنید.
وقتی فرزندتان چیزی را با کسی سهیم میشود او را تحسین کنید و به او بگویید که دیگران در مورد این کار او چه حسی دارند. میتوانید از جملاتی شبیه به این استفاده کنید: «تصمیم گرفتی خوراکی خودت را با خواهرت تقسیم کنی؛ مطمئنم با این کار او را خوشحال کردی. کار قشنگی انجام دادی.»
۲. همکاریهمکاری به معنی مشارکت در کاری برای رسیدن به یک هدف مشترک است. بچههایی که همکاری میکنند، با دیگران خوشرفتارتر هستند و همچنین مشارکت و کمک بیشتری میکنند. داشتن مهارت همکاری بالا، برای دوام آوردن در جامعه بسیار ضروری است.
چطور تمرین کنیمبا بچهها در مورد اهمیت کار گروهی و این که وقتی همه با هم کار کنند چقدر کارها بهتر پیش میرود، صحبت کنید. فرصتها و شرایطی ایجاد کنید که همهی خانواده با هم کار کنند. میتوانید هنگام تهیهی غذا، هریک از اعضای خانواده را مسؤول یک کار کنید، یا هر یک از کارهای روزمرهی خانواده را به عهدهی یک نفر بگذارید. در هر حال مهم این است که بر اهمیت کار گروهی تأکید کنید.
۳. گوش دادنگوش کردن فقط به معنی ساکت ماندن نیست؛ بلکه به معنی دریافت کردن کامل چیزی است که فرد مقابل میگوید. مهارت شنیدن برای برقرار کردن یک ارتباط مؤثر ضروری است.
هر چه باشد میزان یادگیری کودک در مدرسه به میزان مهارت او در شنیدن حرفهای معلم بستگی دارد. درک مفاهیم، نوتبرداری و فکر کردن در مورد کلام معلم، با ورود کودک به مقاطع تحصیلی بالاتر پراهمیتتر خواهد شد.
چطور تمرین کنیمهنگام خواندن کتاب برای بچهها، هر از گاهی مکث و با آنها در مورد آنچه تا کنون خواندهاید، صحبت کنید. برای مثال، مکث کنید و بپرسید: «تا اینجای قصه در مورد داستان چه فهمیدی؟» علاوه بر این به فرزند خود اجازه ندهید وسط حرف دیگران بپرد و حرف دیگران را قطع کنند.
۴. پیروی از دستورالعملهامعمولاً بچههایی که در پیروی از دستورالعملها مشکل دارند، با انواع مختلفی از مشکلات دستوپنجه نرم میکنند. از نیاز به انجام دادن دوبارهی تکالیف مدرسه گرفته تا به دردسر افتادن به دلیل رفتار نامناسب، پیروی نکردن از دستورالعملها میتواند برای کودک تبدیل به مشکلی بزرگ شود.
چطور تمرین کنیمهرگاه فرزندتان از فرمان شما پیروی کرد، با استفاده از جملاتی مانند «ممنون که در اولین باری که از تو خواستم تلوزیون را خاموش کردی»، او را تشویق کنید. اگر فرزندتان در پیروی کردن از فرمانها مشکل داشت، به او فرصت دهید پیروی کردن از فرمانهای سادهتری را تمرین کند. برای مثال از درخواستهای سادهای مانند «لطفا آن کتاب را به من بده» استفاده و بلافاصله او را برای پیروی از این فرمان تشویق کنید.
۵. احترام گذاشتن به فضای شخصیبرخی از بچهها از فاصله خیلی نزدیک با دیگران صحبت میکنند. برخی دیگر هم بدون توجه به راحتی طرف مقابلشان، از سر و کول او بالا میروند. مهم است که به بچهها بیاموزیم چطور باید به فضای شخصی افراد احترام بگذارند.
چطور تمرین کنیمبه فرزندتان یاد بدهید هنگام صحبت به اندازهی یک دست با دیگران فاصله بگیرد. هنگامی که در صف ایستاده است دربارهی این صحبت کنید که فاصلهی مناسب با فردی که جلوی او قرار دارد چقدر است و باید دستهایش را نزدیک به بدن خودش نگه دارد تا برای دیگران مزاحمتی ایجاد نکند. میتوانید با نقش بازی کردن و شبیهسازی سناریوهای مختلف به او کمک کنید تا اهمیت فضای شخصی را متوجه شود.
۶. ایجاد ارتباط چشمیارتباط چشمی مناسب بخش مهمی از ارتباط برقرار کردن است. برخی از بچهها هنگام صحبت کردن، از نگاه کردن در چشم طرف مقابل طفره میروند.
اگر فرزند شما برای چشم در چشم شدن با دیگران مشکل دارد، یادآوریهای سریع را در دستور کار خود قرار دهید. او بپرسید «وقتی کسی با تو صحبت میکند به کجا نگاه میکنی؟» و یادتان باشد هر وقت هنگام صحبت با کسی به چشمان او نگاه کرد از او تعریف کنید.
چطور تمرین کنیم میتوانید به فرزندتان نشان دهید حرف زدن با کسی که به چشمان شما نگاه نمیکند چه احساسی دارد. به او بگویید برای شما داستانی تعریف کند و حین داستان به زمین خیره شوید، چشمانتان را ببندید یا به هرجایی به جز او نگاه کنید. سپس، از او بخواهید که داستان دیگری تعریف کند و حین صحبت به چشمان او نگاه کنید. در پایان با او در مورد حسی که در هر دو حالت داشته صحبت کنید.
۷. با ادب بودندرخواست کردن محترمانه، تشکر کردن و رفتار مناسب حین غذا خوردن میتواند به بچهی شما در جلب توجه به شکل صحیح کمک کند. معلمها، والدین دیگر و سایر بچهها، به بچهای که رفتار صحیحی دارد احترام میگذارند.
البته آموزش ادب و نزاکت میتواند گاهی بسیار دشوار باشد. ممکن است رفتارهای مختلفی از قبیل غذا خوردن با دهان باز تا قدرنشناسی، از همهی بچهها سر بزند.
چطور تمرین کنیمالگوی خوبی از ادب و نزاکت برای فرزندان خود باشید. یعنی خوب است به طور مرتب به فرزند خود بگویید «نه، متشکرم» و «بله، لطفاً». هنگام برخورد با دیگران با ادب و احترام رفتار کنید. وقتی فرزندتان رفتار مناسب را فراموش کرد، به او یادآوری و وقتی رفتار مؤدبانهای از او سر زد، تشویقش کنید.