ارتباط ۲۱؛
حذف کاغذی دفترچههای بیمه سلامت
مدیرعامل بیمه سلامت ایران گفت:در کنار نسخه الکترونیک؛ دفترچهها هنوز قابل استفاده است و با ارائه دفترچه؛ مردم میتوانند خدمات را در مطب ها، پاراکلینیکها و مراکز درمانی و تشخیصی دریافت کنند.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، آقای محمدمهدی ناصحی با حضور در بخش خبری ۲۱ یکشنبه شب شبکه یک سیما درباره توقف چاپ دفترچه بیمه سلامت صندوق روستائیان از ابتدای خرداد و سایر صندوقهای سازمان بیمه سلامت از ابتدای تیر ماه و آنچه که از اول اردیبهشت در بیمه سلامت رخ میدهد، افزود: بیمه سلامت بزرگترین بیمه درمانی کشور است و پنج صندوق بزرگ بیمهای را پوشش میدهد.
وی با اشاره به اینکه ما شروع زودرسی را در موضوع نسخه الکترونیک داشتیم، ادامه داد: اولین بیمهای بودیم که صدور نسخه الکترونیک را شروع کردیم و در حال حاضر در خیلی از مراحل از بیمههای دیگر جلوتر هستیم.
آقای ناصحی درباره اتصال مراکز درمانی، داروخانهها و پزشکان در نسخههای الکترونیک گفت: در بخش خصوصی ۹۶ درصد اتصال را داریم و در داروخانهها و سایر پاراکلینیکها هم بالای ۹۷ درصد اتفاق افتاده یعنی استقرار نسخه الکترونیکی انجام شده است، ولی اینکه مراحل نسخه نویسی به صورت روزانه در آن مراکز انجام شود، حدود ۶۰ درصد است؛ البته بستگی به استانها دارد و این یعنی بخشی از نسخ، الکترونیکی شده است.
وی با بیان این که مراکزی که به سیستم متصل نیستند نسخهها را به صورت کاغذی مینویسند، افزود: هزینه آن با درج کدملی که بر روی برگهها پذیرفته میشوند به صورت بیمهای محاسبه میشود.
مدیرعامل بیمه سلامت ایران ادامه داد: افرادی که دفترچه دارند قابل استفاده و دارای اعتبار است و بعد از اتمام دفترچه با کدملی؛ مراحل انجام میشود.
آقای ناصحی گفت: افرادی که دفترچه ندارند به مراکز درمانی در بخش خصوصی یا دولتی مراجعه میکنند و صرفاً با ارائه کد ملی، کارت ملی یا برگ اول دفترچه میتوانند از آن مراکز خدمت بگیرند.
وی با بیان اینکه زیرساختها در بخش خصوصی پیشرفت بهتری داشته است، افزود: در مراکز دولتی با توجه به شرایط کرونایی هنوز زیرساختها و سخت افزاری کامل فراهم نشده است و امیدواریم با همت معاونت درمان وزارت بهداشت، هرچه زودتر به چرخه متصل شود.
وی گفت: فایده این سیستم این است که با این روشها به راحتی میتوانیم منابع سلامت را مدیریت کنیم، چون اطلاعات اعم از مصرف دارو، هزینه در پاراکلینیکها و سایر موارد را سامان میدهیم و امیدواریم به پرونده الکترونیک اتصال پیدا کند که این یک نظام هوشمندی را در پزشکی خانواده فراهم میکند تا مردم از این نعمت برخوردار شوند.