پخش زنده
امروز: -
رئیس شورای رقابت با دفاع از دستورالعمل قیمت گذاری خودرو تاکید کرد : صنعت خودرو موتور توسعه در حدود هفت کشور دنیا بوده است و تنها همین تعداد از کشورها خودروساز موفق هستند نه همه کشورهای دنیا.
به گزارش واحد مرکزی خبر، جمشید پژویان در یازدهمین نشست صبحانه کاری کانون کارگزاران گفت: هنوز هم ابهام وجود دارد که کشور ما می تواند به عنوان یک خودرو ساز مطرح باشد یا خیر.
پژویان با بیان اینکه در هیچ یک از تئوری های اقتصادی، دولت برای سال های طولانی از یک صنعت دفاع نمی کند، اظهار داشت: مشکلات اقتصادی زیادی وجود دارد و تنها مشکل به صنعت خودرو بر نمی گردد. این در حالی است که صنعت خودرو در ابتدای راه اندازی کارآمد بود، اما زمانی که به دولت منتقل شد، از ریل خارج شد و به دلیل حمایت بسیار بالا، به صنعتی تنبل تبدیل شده است.
وی با اشاره به اینکه دولتی شدن صنعت خودرو، هزینه های این صنعت را به شدت افزایش داده است، تصریح کرد: مدیران دولتی مدیران ناکارامدی نیستند، اما نباید انتظار داشت صنعتی که از ریل خارج شده است ، یک شبه به ریل برگردد. اگر شورای رقابت بتواند بر مبنای نظریه های اقتصادی و دستورالعمل ها، صنعت خودروسازی را به ریل برگرداند چندین سال زمان می برد که آن هم مشروط به این است که این کار صورت گیرد.
رئیس شورای رقابت در باره حمایت دولت از صنعت خودرو گفت: حمایت از صنعت خودرو به این معناست که هزینه فرصت از دیگر صنایع کشور گرفته می شود و این به نفع کشور نیست.
وی ادامه داد: غیر از خارج شدن از ریل صنعت خودرو و خصوصی بودن این صنعت به طور اسمی باید گفت که هزینه ها در صنعت خودروی ایران نسبت به سایر کشورها بالاتر است.
پژویان به وجود سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده اشاره کرد و اظهار داشت: در همه کشورها، تنها به حمایت از مصرف کننده می پردازند و بعلاوه در هیچ کشوری این سازمان مسئولیت قیمت گذاری ندارد.
وی با بیان اینکه قیمت گذاری در اقتصاد فقط در بازارهای انحصاری انجام می شود، گفت: همواره بازارها دارای اختلال هایی بوده و نیازمند قانون گذاری بوده و بهتر است که این قانون گذاری را دولت انجام ندهد و این عاملی برای وجود شورای رقابت است.
وی با تاکید بر اینکه دیدگاه شورای رقابت کوتاه مدت و محصور به دولت خاصی نیست، گفت: دو نکته در صنعت خودرو مطرح است. اولین نکته وجود سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده است زیرا زمانی که ارزش ریال کاهش پیدا کرد برخی صنایع از معاونت قیمت گذاری این سازمان درخواست کردند که قیمت ها را افزایش دهد و شورای رقابت به این موضوع ورود پیدا کرد.
رئیس شورای رقابت ادامه داد: محاسبات قیمت گذاری نکته بعدی است که با توجه به دستورالعمل حاضر، هیچ خودرو سازی ادعا نکرد که این دستورالعمل جدید مشکلی دارد و همه بر این باورند که بهترین دستورالعمل ممکن برای قیمت گذاری خودرو است.
وی خاطرنشان کرد: خودرو سازان برای تامین نهاده های خوداز بانک ها وام می گیرند و اقدام به تولید خودرو می کنند، در حالی که سود وام هم از مصرف کننده دریافت می شود، اما هم اکنون شورای رقابت این بخش از دریافتی را از قیمت گذاری کسر کرده است.
پژویان تاکید کرد: در کشور ما مزیت در بخش انرژی، معدن و عامل کار وجود دارد و توجه به این مزایا می تواند مانند بمبی برای توسعه کشور مفید باشد.
تاکید بر دو اقدام اساسی در صنعت خودرو
یازدهمین نشست صبحانه کاری کانون نهادهای سرمایهگذاری ایران، مدیران و کارشناسان ارشد بازار برگزار و دو راهکار درباره صنعت خودرو ارائه شد.
عیسی حسین پناه، مدیرعامل اسبق شرکت سرمایهگذاری سایپا گفت: ارتباط وسیع و ریشهدار این صنعت در صنایع مختلف، نقش این صنعت و محصولات آن در زندگی عموم مردم، گردش عظیم مالی، ارزش افزوده بالا و بالاخره تأثیرگذاری این صنعت در مسایل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به حدی است که هیچ جامعهای اعم از توسعه یافته و در حال توسعه از تأثیر آن مصون نیست.
وی ادامه داد: بازار یک کشور ناموس یک ملت است که نباید به راحتی در اختیار دیگران قرار داده شود. حمایتهای قانونی و بسترسازی اساسی که در این مدت به وجود آمد و صنعت خودرو را به یکی از موتورهای حرکت تولید ملی کشور تبدیل کرد هیچگاه از طرف سوداگران طرفدار واردات نادیده گرفته نشد.
کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت : گاهی از طریق مقایسه غیرمستند و سطحینگرانه قیمتها، گاهی از طریق نفوذ در ارگان های متولی استانداردها و توقعهای عجیب و غریب که ما باید استانداردهایمان جلوتر از شرکتهای اروپایی باشد ، گاهی از طریق فشار بر نهادهای قانونی از طریق کاهش تعرفهها که در بعضی از موارد مسئولان ارشد را وادار و مجبور به دخالت و نظارت بر این کارها میکردند.
وی در ادامه گفت: همچنین گاهی از طریق شورای رقابت و حتی گاهی با کمک سهامداران خود شرکتها از طریق توزیع سود سهام و تخلیه منابع مالی اقدام شده است و اینها چالشهایی بود که صنعت خودرو با آن مواجه شد.
حسین پناه گفت: به خاطر همین چالشها همیشه بازار سرمایه با دید تردید به این صنعت نگاه میکند.
وی در ادامه افزود: در یک سال اخیر هم که بهانه کافی برای هجوم به این صنعت فراهم شد و در حالیکه تمام کالاها از سبزی ها تا دارو و تمام کالاهای مرود نیاز روزانه مردم چندین برابر شد و از سادهترین مواد صنعتی تا پیچیدهترین محصولات فناوری افزایش قیمت داشت اما صنعت خودرو باید کنترل قیمت پیدا میکرد و ثابت می ماند.
وی تأثیر این امر را زیان دو شرکت بزرگ خودروساز در سال 91 معادل سرمایهشان بیان کرد و گفت: سال جاری هم که با یک نیمبند افزایش قیمتها باز با جاروجنجال مواجه شد ، خودروسازان به به مدت دوماه فروشی نداشته اند و دلیل ان تعلیق قیمت ها بوده است. دو ماه یعنی یک ششم سال هیچ تحرک و دریافت و پرداختی صورت نگرفته است.
حسین پناه ، ناتوانی در مدیریت صحیح و حل مسائل استراتژیک خودرو از جمله ناتوانی در تعامل با صاحبان فناوری و جذب خودروسازان توانمند دنیا، طراحی و عرضه مدلهای جدید با توسعه و تألیف پلتفرمهای جدید و از همه مهمتر ناتوانی در تبیین مسائل و معضلات مبتلا به صنعت و ناتوانی در جذب و همگرایی نهادهای مختلف تأثیرگذار در سطح ملی جهت همراهی با صنعت از انتقادهای منصفانه است که در نتیجه غیبت مدیران مجرب و مسلط بر صنعت و دلسوز وارد می شود.
این فعال حوزه خودرو ادامه داد: تأمین تسهیلات مالی ویژه وعده داده شده به دو شرکت بزرگ این صنعت برای تأمین نقدینگی برای افزایش تولید و دیگری تجدیدنظر اساسی در ساختار و مناسبات مدیریتی این شرکتها، دو اقدام اساسی است که باید انجام گیرد.