خبرگزاری شینهوا:
افزایش هزینه های تولید در چین
به گفته اقتصاددانان، موفقیت چین در مهار کرونا باعث بهبود اوضاع اقتصادی شده و زمینه را برای افزایش قیمت مواد اولیه کالاها در کارخانهها فراهم کرده است.
به گزارش سرویس بین الملل
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری شینهوا از پکن، انتشار دادههای رسمی روز جمعه نشان داد، شاخص هزینه تولید کننده در چین در ماه مارس در میانه بهبود پایدار تقاضای داخلی، افزایش یافته است. هزینه تولیدکننده یا متوسط قیمت کالاها و خدماتی که کارخانهها و بنگاهها در ازای تولید کالا و خدمات دریافت میکنند و در واقع از آن به عنوانی شاخصی پیش نگر در تعیین سطح تغییر قیمتها در بازار کالا و خدمات مصرفی یا همان تورم استفاده میشود در ماه مارس در چین به ۴.۴ ٪ افزایش یافت. این در حالی است که رقم این شاخص در همین ماه در سال گذشته ۱.۷ ٪ بود.
هزینه تولید کالاها در کارخانههای چین در ماه ژانویه نیز افزایش یافته بود. اقتصاددانان و کارشناسان مسائل مالی میگویند موفقیت چین در مهار شیوع بیماری همه گیر کووید-۱۹ باعث بهبود اوضاع اقتصادی- مالی و رونق کسب و کارها، شده است و در همین راستا، زمینه برای افزایش قیمت مواد اولیه مورد نیاز کالاها در کارخانهها نیز فراهم شده است. در مقیاس ماه به ماه، یعنی در ماه مارس نسبت به ماه قبل از آن در همین سال، شاخص هزینه تولید در چین ۱.۶ ٪ افزایش یافته است.
در بین ۴۰ بخش صنعتی مورد مطالعه، ۳۰ بخش شاهد افزایش ماهانه هزینه تولید خود بودند، در حالی که ۶ مورد کاهش هزینه تولید را در این ماه ثبت کرده اند و چهار مورد نیز قیمت آنها بدون تغییر بوده است. دادههای منتشر شده توسط سازمان آمار و دادههای اقتصادی – مالی چین نشان داد که هزینه تولید کالا در کارخانهها مربوط به بخش استخراج نفت و گاز داخلی به دلیل ادامه رشد قیمت نفت در سطح بین المللی ۹.۸ ٪ ماهانه افزایش یافته است. در فاصله ماههای ژانویه تا مارس (سه ماهه نخست) امسال، رشد متوسط شاخص هزینه مصرف نسبت به سال گذشته ۲.۱ ٪ بوده است.
دادههای مربوط به هزینه تولید که در کنار شاخص قیمت مصرف کننده معمولا منتشر میشود شاخص اصلی تورم را تشکیل میدهد. شاخص مصرفگرایی یا هزینه مصرف خانوارها، یعنی میانگین هزینهای که خانوارها برای خرید کالا و خدمات مصرفی مورد نیاز خود در ماه میپردازند و در واقع نشان دهنده میزان تقاضای داخلی برای کالا و خدمات است نیز در ماه مارس امسال در مقیاس سالیانه، یعنی نسبت به همین مدت زمان در سال گذشته، ۰.۴ ٪ افزایش یافته است. دادههای منتشر شده قبلی نشان داد که بخشهای تولیدی و خدماتی چین در مارس با افزایش تولید و تقاضا پس از تعطیلات جشن بهار، در فعالیتهای تجاری خود رشد سریع داشته اند.
شاخص مدیران خرید، شاخصی که مرکز پژوهشهای اقتصادی - مالی مارکیت از طریق دادههای حاصل از پرسشنامههای توزیع شده میان مدیران خرید شرکتها به دست میآورد و در نتیجه، میزان خوشبینی آنها درباره اوضاع کنونی و ماههای آینده سنجیده میشود، در ماه مارس در چین به رقم ۵۱.۹ رسید، در حالی که رقم این شاخص در فوریه ۵۰.۶ بود. در شاخص گذاری های این موسسه پژوهشهای اقتصادی، رقم پایه و مرجع سنجش شاخصهای اقتصادی ۵۰ واحد تعیین شده است. اگر رقم شاخص، بالای ۵۰ واحد باشد به معنای رونق بخش مورد نظر است و اگر رقم آن پایین تر از ۵۰ واحد باشد رکود در بخش مربوطه را نشان می دهد. انتظار میرود چین هفته آینده آمار و ارقام رسمی و دادههای مربوط به میزان تولید ناخالص داخلی و سایر اطلاعات مربوط به عملکرد اقتصادی خود را منتشر کند.