پخش زنده
امروز: -
یک استاد حوزه و دانشگاه: ما با استکبار نمیتوانیم کار کنیم چراکه کسی که برای سلطه بر ما فعال است مشمول قاعده نفی سبیل میشود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای مهدیار اسماعیلی، اقتصاددان در گفتگوی ویژه قرآنی با موضوع نگاه اسلام به تولید و نقش آن در ایجاد تمدن نوین اسلامی گفت: این موضوع کاملاً مطرح است که تنبلی مورد پسند اسلام نیست و کار و تلاش در آیین ما یک امر موکد محسوب میشود بنابر این باید در مسیر تولید فعال باشیم.
وی با اشاره به این که اصلاح الگوی واردات یکی دیگر از نگاههای اسلام برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی محسوب میشود، گفت: خداوند در قرآن میفرماید ما باید با خودمان دوست باشیم، منظور از این آیه این است که تا وقتی کالای ایرانی در کشور تولید میشود باید از آن کالا استفاده شود، ولی متأسفانه ما شاهد هستیم که بسیاری از افراد از کالای قاچاق استفاده میکنند و نمونه آن میتوان به آجیل بادام هندی اشاره کرد چرا که افراد و مردم میدانند که این محصول قاچاق است، ولی متأسفانه در سفره عید خانوادهها این آجیل وجود دارد چرا به جای مصرف این آجیل از آجیلهای ایرانی استفاده نمیکنیم.
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: ما شاهد هستیم که بسیاری از منسوجات جزو کالای قاچاق محسوب میشود، ولی متأسفانه این کالای قاچاق در بین مردم مورد استفاده قرار میگیرد.
آقای اسماعیلی با بیان این که باید تسهیلاتی برای کالای تولیداتی در نظر گرفته شود تا به سمت ایجاد تمدن نوین اسلامی برویم، گفت: باید تسهیلات ویژهای برای فعالیتهای مردم در نظر گرفته شود، چون تولید کار خیر محسوب میشود بنابر این اگر این تسهیلات برای فعالیت و تولید داخلی در نظر گرفته نشود نمیتوان به سمت ایجاد تمدن نوین اسلامی حرکت کرد ما باید فعالیتهای اسلامی داشته باشیم و تسهیلات ویژهای برای تولیدات داخلی و اسلامی در نظر بگیریم.
وی در ادامه با اشاره به منع بیکاری به عنوان راهکاری دیگر برای رسیدن به ایجاد تمدن نوین اسلامی افزود: منع بیکاری چه در حوزه دولتی و چه در سایر حوزهها باید مورد توجه قرار گیرد هم اکنون شاهد هستیم که فضای کشور دچار ویروس کرونا شده و شاید بسیاری از کارهایی که در گذشته امکان انجام آن وجود داشت الان وجود ندارد و بسیاری از افراد این موضوع را به کرونا مرتبط میکنند، اما در همین زمان کرونا بسیاری از کشورها کارهای بزرگی انجام دادند، پس هم دولت و هم مردم باید با یکدیگر مشارکت کنند.
آقای اسماعیلی با بیان این که استقبال از سختیها و فعالیت برای حل مشکلات یکی دیگر از راههای رسیدن به تمدن نوین اسلامی محسوب میشود، گفت: متأسفانه همه ما دنبال کار آسان هستیم و زحمت را قبول نمیکنیم در حالی که خداوند میفرماید ما شما را در سختیها آفریدیم، یعنی مسیر تعبد مسیر سختی کشیدن است و کار سخت در راستای تولید میتواند ما را به سمت تمدن اسلامی سوق دهد.
وی افزود: رها نکردن منابع مالی یکی دیگر از راههای رسیدن به تمدن نوین اسلامی محسوب میشود این منابع در کشور وجود دارد و برای همه ارزشمند است (منابع معدن)، ولی متأسفانه بسیاری از این منابع در کشور رها شده و این موضوع موافق آیات قرآن نیست.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: در مجموع باید تلاش ها، ما را به نقطهای برساند که هم اقتصاد مقاومتی مدنظر قرار بگیرد و هم عمران و آبادانی کشور را در پی داشته باشد و هم کشور را به سمت توسعه سوق دهد.
آقای اسماعیلی در ادامه در خصوص قاعده نفی سبیل و قراردادهایی که هم اکنون بین ایران و چین مطرح است، افزود: خداوند در قرآن میفرماید ما نباید قدرت را به دست کفار بدهیم و در این راستا روایتهای مختلفی حتی در صدر اسلام مطرح است چنانچه روزی حضرت رسول (ص) یکی از یاران را به سمت حبشه فرستاد تا تعاملاتی را انجام دهند.
وی گفت: مشارکت و تمدن در صورتی که منافات با اسلام و قرآن نداشته باشد مشکلی ندارد در قوم نصرانی افراد خوب حضور دارند و عموماً این قوم مستکبر نیستند بنابر این باید به این نکته توجه شود که ما با استکبار نمیتوانیم کار کنیم کسی که برای سلطه بر ما فعال است مشمول قاعده نفی سبیل میشود.
وی افزود: ما شاهد هستیم که برخی از افراد در زمان کنونی دارای دین مسیحی هستند، ولی خودشان به طور واضح اعلام میکنند که اجداد آنها صهیونیست هستند و این افراد مستکبر محسوب میشوند، بنابر این باید ملاک ما در این موضوع این طور باشد که ما با استکبار نمیتوانیم کار کنیم.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: امریکا جزو استکبار محسوب میشود و ما نمیتوانیم با امریکا کار کنیم، اما کشوری که این چالش را ندارد استکبار نیست حتی اگر دین درستی نداشته باشد بنابر این ما با کشوری که مستکبر است کار نمیکنیم، اما با سایر کشورها کار میکنیم و با آنها تعامل داریم.
آقای اسماعیلی گفت: کشور چین اگر معیار توسعه یافتگی را داشته باشد که این معیار بر چهار قسمت تقسیم میشود و این کشور سه معیار را در بر دارد بنابر این کشوری که با ما سازگار باشد و خوی استکباری نداشته باشد ما با آن کشور تعامل میکنیم.
وی در ادامه به اصلاح الگوی مصرف در کشور و نقش آن در تولید اشاره کرد و افزود: این مسئله بخشی از آموزههای دینی و قرآنی ما محسوب میشود و براساس آیات قرآن ما نمیخواهیم که هموطنانمان در سختی قرار بگیرند و این در حالی است که هم اکنون ابزارهای متعددی برای مدیریت درست مطابق با علم روز دنیا در کشور وجود دارد که باید به آن توجه شود.
آقای اسماعیلی با بیان این که مالیاتها میتواند فرهنگ ساز باشند، گفت: باید به مسیر دریافت مالیات بر خانههای خالی و سایر مالیاتهایی که در کشور وجود دارد توجه شود متأسفانه ما شاهد هستیم که بسیاری از منابع در اختیار تولید نیست و متأسفانه این منابع هم مشمول مالیات میشوند و هم باید سود سختی را پرداخت کنند در حالی که در سایر مشاغل این طور نیست و بسیاری از مشاغل به راحتی و سادگی میتوانند کار خود را انجام دهند بدون آن که مشمول مالیات شوند.
این استاد حوزه و دانشگاه در پایان تاکید کرد: باید در این سال ظرفیت کشور را مورد توجه قرار دهیم تا به نتیجه مناسب برسیم و موانع را باید از مسیر برداریم تا این پیچ تاریخی را طی کنیم البته هیچ کس جلودار ایران نیست و ما فعال در مسیر درست حرکت میکنیم تا سایر کشورها بگویند که ایران در مسیر درست حرکت کرده و به نتیجه درست رسیده است.