پخش زنده
امروز: -
محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به طراحی سامانه هوشمندی شدند که قابلیت ارائه شاخصهای بین المللی وضعیت روسازی راهها را دارد.
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه گروه علمی فرهنگی هنری خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، آقای دکتر امیر گل رو استاد دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر، گفت: داده برداری هوشمند، تحلیل داده ها، برنامه ریزی نگهداری و تعمیر، دوربین، پروفیل سنج طولی، مسافت سنج، موقعیت یابی جغرافیایی در مدیریت روسازی نیاز هستند.
وی افزود: در دنیای امروز، اهمیت مدیریت و نگهداری زیرساختهای حمل و نقلی بر کسی پوشیده نیست، از طرفی بررسی، شناخت، ارزیابی و اندازه گیری خرابیها اساس کار مدیریت تعمیر و نگهداری از اهمیت بالایی برخوردارند.
مدیرعامل شرکت برنا گفت: تمرکز اصلی ما در این شرکت به زیرساختهای حمل و نقلی بوده و به عنوان یکی از پیشگامان ارائه سیستمهای پایش سلامت راهها و فرودگاهها در کشور درصدد تولید محصولاتی برآمدیم.
وی با بیان اینکه مهمترین هدف این شرکت طراحی، ساخت، بهره برداری، ارائه خدمات و نگهداری (کالیبره کردن) سامانه هوشمند پایش سلامت راه مجهز به حسگرهای مختلف است، گفت: در این راستا سامانهای طراحی کردیم که قابلیت ارائه گزارشهای مـدیریتی تحت وب را دارد.
وی در خصوص سامانه پایش هوشمند سلامت زیرساختها گفت: در این سامانه موقعیت یاب جغرافیایی تریمبل از نوع تفاضلی در نظر گرفته شده که دوفرکانسه است؛ این حسگر قادر به برداشت عرض، طول و ارتفاع جغرافیایی با دقت بهتر از یک متر است.
وی در خصوص خدمات دیگری که به واسطه این سامانه میتوان ارائه کرد، گفت: مسافت سنج طولی یا انکودر تعداد ۱۰ هزار پالس در هر گردش چرخ وسیله نقلیه تولید کند تا بتوان میزان مسافت طولی طی شده به هنگام برداشت را با دقت بهتر از یک متر بدست آوریم.
آقای گل رو تأکید کرد: همه حسگرهای بکار رفته در این سامانه با فرمان مسافت سنج طولی در بازههای طولی از پیش تعریف شده اقدام به برداشت دادهها میکنند.
وی در خصوص بخش دیگر این سامانه گفت: پروفیل سنج طولی دارای ۲ لیزر کالس یک جهانی با فرکانس ۷۰ کیلوهرتز است که این طولی راه و درشت بافت روسازی را در زیر دو چرخ خودرو بدست میآورد. لیزر پروفیل سنج دارای رزولوشن ۰.۰۱ میلی متر بوده و قادر است شاخص ناهمواری بین المللی راه را با دقت یک صدم متر به کیلومتر ارائه کرده و درشت بافت را برای هر یک میلی متر نمایش دهد.
آقای گل رو در خصوص دوربین مورد استفاده در این سامانه گفت: این دوربین رزولوشن ۱۶۰۰ * ۱۲۰۰ پیکسل، با سرعت تصویربرداری ۳۰ فریم در ثانیه است؛ این دوربین مجهز به کنترل گر لرزش در زمان برداشت تصویر است.
عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد: دوربین محافظت شده در پوششی تحت پروتکل آی پی ۶۷ است که در شرایط سخت میدانی قابلیت برداشت با بهترین کیفیت تصویر را دارد.
وی عنوان کرد: از این تصاویر میتوان خرابیهای سطحی، روسازی، کاربری زمین و مبلمان شهری را احصاء کرد.
وی تأکید کرد: سامانه هوشمند پایش سلامت راه قابلیت برداشت ناهمواری طولی و عرضی راه، درشت بافت، مشخصات هندسی راه و خرابیهای سطحی راه را نشان میدهد.
آقای گل رو افزود: با استفاده از دادههای خام برداشت شده، شاخصهای وضعیت روسازی شامل شاخص بین المللی ناهمواری، شیارشدگی، درشت بافت، خرابیهای سطحی بدست میآید.
وی ادامه داد: با استفاده از شاخصهای وضعیت روسازی بدست آمده، برنامه ریزی بهینه به منظور تعیین بهترین عملیات، نگهداری و تعمیر در زمان مناسب بر روی قطعه مورد نیاز صورت میگیرد.