صادق محصولی از سرداران هشت سال دفاع مقدس که نامش با دولت نهم و انتخابات سال ۸۸ گره خورده است؛ در آن دولت، مسئولیت وزارت کشور را عهده داشت؛محصولی در دولت دهم جای خود را به مصطفی محمد نجار داد و به ساختمان وزارت رفاه رفت وزاتخانهای که بعدها با وزارت کار و امور اجتماعی ادغام شد.
حالا او دبیر کل جبهه پایداری انقلاب اسلامی است جریانی سیاسی که به عنوان یکی از اضلاع جبهه انقلاب قصد دارد در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نقش آفرینی کند.
او تعهد، تدین، التزام عملی به اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه، سوابق مدیریتی، قدرت تحلیل راهبردی، قانونمداری، انقلابی بودن، دشمن شناسی، استبکار ستیزی، اعتقاد به مقاومت، آرمان گرایی، واقع نگری، ساده زیستی، عدالت محوری، فساد گریزی و توجه به بیانیه گام دوم انقلاب را به عنوان مهمترین معیارهای جبهه پایداری در انتخاب نامزد نهایی برای انتخابات ریاست جمهوری این تشکیل سیاسی میداند.
او وحدت بر پایه شاخصها را بر وحدت برپایه اشخاص ارجح میداند اولویتی که هنوز در گزینش اصلح از میان چهرههای مطرح به سرانجام نرسیده است.
این کنشگر سیاسی با انتقاد از حضور برخی افراد به عنوان داوطلب انتخابات ریاست جمهوری معتقد است، بسیاری از این افراد با مطرح کردن خود درپی گرفتن پست در دولت بعدی هستند لذا این افراد باید راه دیگری برای این هدف انتخاب کنند تا مردم در انتخابات گیج نشوند.
این مطالب و بیشتر را در گفتگوی اختصاصی
خبرگزای صداوسیما با این چهره سیاسی بخوانید.
سوال: ارزیابی شما از فضای انتخاباتی کشور چیست؟
محصولی: معمولاً نگاه مردم به انتخابات، فرصتی برای بروز و ظهور اراده آنان در تعیین سرنوشت شان است. در مردم سالاری دینی، انتخابات بهترین فرصت برای اعمال حاکمیت مردم تلقی میشود.
انتخابات، فرصت بروز اراده مردم است و آنان سعی میکنند نقش تامی در تعیین سرنوشت شان داشته باشند و دشمن نیز سعی میکند مشارکت مردم، را کاهش دهد، بنابر این بیگانگان همواره در تلاش اند تا حد ممکن، تبلیغات شان را به سمتی پیش ببرند که در وهله نخست القا کنند که حضور مردم در انتخابات اثری ندارد و میخواهند نقش آنان را در تعیین سرنوشت شان به حداقل برسانند.
احساس مردم این است که حضورشان در انتخابات بیش از گذشته لازم است
البته مردم با مشکلاتی به ویژه در زمینه معیشتی و اقتصادی مواجه اند و احساس شان این است که حضورشان در انتخابات برای تعیین سرنوشت شان بیش از گذشته لازم است، زیرا با توجه به نقایصی که متأسفانه در دولت غربگرای کنونی به ویژه در حوزههای اجتماعی، اقتصادی و معیشتی وجود دارد؛ امید مردم به دولت کارآمد، انقلابی، دلسوز، مردمی، آشنا به مشکلات و دارای برنامه راهبردی برای رفع مشکلات سبب میشود که ملت برای حضور در انتخابات و تغییر وضع موجود، احساس تکلیف بیشتری کنند.
سوال: با این توصیف، مشارکت مردم را در انتخابات ۱۴۰۰ خوب ارزیابی میکنید؟
محصولی: اگر مروری به گذشته کنیم، میبینیم که بالاترین مشارکت مربوط به انتخاباتی بود که به آغاز کار دولت دهم منجر شد که با مشارکت بیش از ۸۵ درصدی مردم رکورد بی سابقهای رقم خورد.
امید مردم به روی کار امدن دولت انقلابی میتواند در افزایش مشارکت مؤثر باشد
وقتی مردم احساس میکنند دولت، خدمات خوبی ارائه کرده است معمولاً حضور فعالی در انتخابات دارند، اما متأسفانه اکنون این ضعف وجود دارد که، چون مردم منتقد عملکرد دولت اند این موضوع اثر منفی در مشارکت شان دارد. با این حال، امید مردم به این است که دولتی انقلابی، کارآمد و عدالت محور روی کار بیاید که این میتواند در افزایش مشارکت مردم مؤثر باشد.
با توجه به حلاوت خدمات نیروهای انقلاب در کام مردم در گذشته نه چندان دور، امید است مشارکت خوبی را از مردم شاهد باشیم.
سوال: شاخصهای لازم را برای انتخاب رئیس جمهور اصلح چه میدانید؟
محصولی: برای تبیین این شاخصها در ابعاد شخصیتی، ایدئولوژیکی، عمومی و مدیریتی باید به منظومه فکری حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب، نگاهی داشته باشیم.
شاید بشود ۱۰ شاخص را به عنوان شاخصهای اصلی نام ببریم که نخستین آن مؤمن و متعهد بودن، تدین و مهذب بودن کاندیداهاست که التزام عملی به اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه در چارچوب تدین قرار دارد.
شاخص دیگر، مدیریت قوی و داشتن تخصص و تجربه مناسب به ویژه در امور اجرایی و نیز بهره مندی از قدرت تحلیل راهبردی است و افرادی که میخواهند نامزد انتخابات ریاست جمهوری شوند باید با مدیریت قوی و کارآمد بتوانند برنامه محور عمل کنند و کار جمعی را خوب پیش برند.
برخی مدیران قوی وجود دارند که متأسفانه در کار جمعی ضعیف اند که طبعاً این افراد برای مسئولیتهای خیلی حساس مناسب نیستند.
سومین شاخص را میتوانیم قانونمداری ذکر کنیم؛ یعنی اعتقاد راسخ به قانون اساسی و تمام قوانین به نحوی که در سخن و عمل قانونمدار باشد نه این که اگر قانون علیه او بود در مقابل قانون بایستد و فقط از قوانینی که به نفع اوست، تبعیت کند.
شاخص بعدی، انقلابی بودن با زیر شاخصهایی مثل شجاعت، بصیرت و مردمی بودن است. کسی که انقلابی است باید به طور جهادی تلاش کند و با ارائه خدمت شبانه روزی، خود را نوکر مردم بداند نه این که جایگاه ریاست جمهوری را فرصتی برای رسیدن به اهداف مادی خود یا جناحش قلمداد کند؛ شاخص دیگر، دشمن شناسی، استبکار ستیزی و معتقد به مقاومت است و مقاومت در برابر دشمن باید در تمام زمینهها و حوزهها اعم از داخلی، منطقهای و جهانی میتواند بروز و ظهور داشته باشد.
شاخص بعدی، آرمان گرایی در عین واقع نگری است یعنی در عین این که در پی اهداف عالی نظام است به واقعیات و ظرفیتهای موجود جامعه توجه کافی داشته باشد و در مواجهه با تنگناها از آرمانها دست برندارد.
ساده زیستی، شاخص رئیس جمهور اصلح
شاخص دیگر ساده زیست بودن، دوری از تجمل گرایی، اشرافیت و ریخت و پاش کردن است.
شاخص بعدی، عدالت محوری است؛ یعنی نامزدی که میخواهد به عنوان اصلح مطرح شود باید عدالت محور باشد. فقط مبارزه با ظلم کافی نیست، بلکه فساد گریزی و فساد ستیزی نیز لازم است؛ برخی فساد گریزند، اما فساد ستیز نیستند، اما این کافی نیست و باید با فساد مبارزه کنند و از هزینه آن نهراسند. کاندیدای اصلح ریاست جمهوری در این چارچوب باید به شفافیت و مقابله با ویژه خواری و رانت خواری معتقد باشد.
شاخص دیگر، توجه داشتن به بیانیه گام دوم انقلاب است. از نکات بارز این بیانیه، توجه به توانمندیهای داخلی و قدرت مردم به ویژه جوانان است و نامزد اصلح باید از توانایی جوانان به نحو احسن استفاده کند.
سوال: رسیدن به وحدت و معرفی کاندیدای واحد را در جبهه نیروهای انقلاب چگونه ارزیابی میکنید؟
محصولی: وحدت را به عنوان هدف میانی تعریف میکنیم؛ هدف نهایی رسیدن به نامزدی است که مطلوبیتهای لازم را برای رفع مشکلات مردم و ارتقای کشور در زمینههای مادی و معنوی فراهم کند.
بنابر این، وحدت را مهم میدانیم و فکر میکنیم برای رسیدن به وحدت باید شاخص محور باشیم نه شخص محور؛ یعنی اگر بتوانیم با نیروهای انقلابی درباره شاخصهایی که انقلاب در شرایط کنونی نیاز دارند به وحدت برسیم شاید بشود به راحتی درباره شخص هم به نتیجه رسید.
زمینه اجماع به سمت وحدت نیروهای انقلاب فراهمتر است
بنابر این به نظر میرسد زمینه اجماع به سمت وحدت نیروهای انقلاب برای رسیدن به نامزد اصلح، فراهمتر است به ویژه این که با توجه به عملکرد منفی دولت کنونی در رفع مشکلات مردم این فرصت مهمی است.
این دولت متاسفانه در حل مسائل و اجرای سیاستهای داخلی و خارجی موفق نبوده است و برای رفع مشکلات مردم، هشت سال امروز و فردا کردند. روزی گفتند دیوار تحریمها ترکید، بار دیگر گفتند ترک خورد و الان هم که دولت در حال اتمام است آش همان آش و کاسه همان کاسه.
البته شاید دشمن بخواهد برای دوپینگ نامزد جریان غربگرا به طور موقت تحریمها را بردارد، مردم باید مراقبت کنند و حواسشان باشد که نقشه دشمن چیست؟
با توجه به این شرایط، زمینه وحدت نیروهای انقلاب درخصوص شاخصهای مشترک و به طبع آن درباره نامزد اصلح فراهمتر است.
سوال: از نتایج دیدار با گزینههای مطرح برای کاندیداتوری بگویید و از میان آنان کدام یک به شاخصهای شما نزدیک ترند؟
محصولی: در دیدار با گزینههای مطرح برای کاندیداتوری، اهدافی مانند ارزیابی گفتمان، توانایی و تجارب و بررسی شبهات و پرسشهایی درباره آنان مطرح شد.
کانون توجه گزینه های مطرح باید به دو شاخص عدالت و توان رفع مشکلات باشد
در این جلسات همچنین دغدغههای مان را مطرح کردیم و این که کانون توجه آنان باید توجه دو به شاخص عدالت و توان رفع مشکلات کشور باشد و همچنین باید برنامه راهبردی برای حکمرانی داشته باشند وگرنه خیلیها شعار میدهند و چه بسا عناوین انقلابی دارند، اما در عمل هیچ برنامه راهبردی برای رفع مشکلات مردم ارائه نمیکنند.
از محاسن این جلسات این است که بدانیم کاندیداها چقدر به ظرفیتهای داخلی و ابعادی که در گام دوم انقلاب مطرح شد توجه دارند. این ویژگیها را با هم میسنجیم تا طبق این شاخصها به نتیجه برسیم که آنان در مقایسه با نمره لازم برای نامزد اصلح، چه نمرهای میتوانند کسب کنند تا برای تصمیم گیریهای بعدی به ما کمک کند.
سوال: در دیدارهایی که با نامزدهای مختلف داشتید به نامزد اصلح رسیدید؟
محصولی: به چند علت فعلا به نامزد اصلح نرسیدیم؛ یکی از علتها این است که هنوز نمیدانیم از این افراد کدام یک نام نویسی خواهند کرد و حتی اگر ثبت نام کردند آیا تا لحظه آخر در کورس رقابت باقی خواهند ماند؟ پس تا این شرایط حاصل نشود کارمان را برای کسب اطلاعات بیشتر و رفع شبهات پیگیری میکنیم.
از حالا نمیشود به قطع و یقین گفت که به نامزد اصلح رسیدیم
البته ممکن است پاسخ به برخی پرسشها نیز قانع کننده نباشد. به این علل از حالا نمیشود به قطع و یقین گفت که به نامزد اصلح رسیدیم؛ طبعاً در مرحله نخست سراغ تعدادی از نامزدهای اصلح میرویم.
به این موضوع هم باید توجه داشته باشیم که نباید در برخی دوستان، توهم ایجاد شود، زیرا به فرموده مقام معظم رهبری، مسئولیت رئیس جمهور، کار آسانی نیست و کسانی که اعلام نامزدی میکنند باید دقت کنند که این مسئولیت، دشوار است و روز قیامت باید جواب ۸۰ میلیون نفر را بدهند. این طور نیست که بگویند زورمان را زدیم.
افرادی که میخواهند با مطرح کردن خود، سمتی مثل وزارت، شهرداری یا معاونت ریاست جمهوری بگیرند برای این کار باید از طرق دیگری اقدام کنند؛ مردم را نباید گیج کرد و کسانی که واقعاً ظرفیت لازم را در خودشان میبینند باید رقابت کنند؛ بنابراین باید صبر کنیم تا نام نویسیها انجام شود و فضای اصلی شکل بگیرد تا بتوانیم از نامزدهای حاضر در رقابت ها، اصلح را معرفی کنیم.
سوال: از میان کاندیداهایی که با آنان دیدار داشتید افرادی هستند که برنامه کاملی داشته باشند؟
محصولی: برنامه کامل، خیر، اما برخی دارای برنامه قابل قبول اند. برخی نامزدهای مطرح که ممکن است نام نویسی کنند در این هفت، هشت سال در بررسی مسائل و مشکلات، همکاری با کارشناسان و بررسی راهکارها فعالیت داشتند که اینها قطعاً مسلط ترند.
اما برخی، مقداری کلی گویی میکنند و مباحث را در حد نیاز پیش نبردند با این حال؛ پس از نام نویسی نامزدها باید تصمیم گرفت و نامزد اصلح را از میان کسانی که در صحنه میمانند، انتخاب و معرفی کرد.
سوال: افرادی که گفتید در این هفت، هشت سال کار کارشناسی کردند ذهنها را به سمت آقای سعید جلیلی میبرد آیا وی در کانون توجه جبهه پایداری است؟
محصولی: تاکنون به شخص خاصی نرسیدیم؛ اگر بود قطعاً معرفی میکردیم، اما آقای جلیلی هم یکی از کسانی است که خوب کار کرده است، ولی افراد دیگری هم هستند که درباره مشکلات مردم کار کردند.
صرف دانستن مشکلات مردم کافی نیست
اما صرف دانستن مشکلات مردم کافی نیست بلکه داشتن برنامه و توانایی برای رفع مشکلات نیز ضروری است؛ بنابراین افرادی که در این زمینه کار کردند در سبدی که برای نامزدهای اصلح ایجاد کنیم قرار میگیرند.
سوال: آیا معرفی چند نامزد در سبدی که گفتید سبب سردرگمی مردم نمیشود؟
آقای محصولی: این موضوع تا وقتی است که فضای انتخاباتی روشن نشده است، وقتی به جایی رسیدیم که فضا شفاف شود نامزد اصلح را از میان کسانی که نام نویسی کردند معرفی میکنیم.
سوال: قبلا گفتید که نمیشود نامزد اصلح را از همان ابتدا به بهانه نداشتن رای کافی، کنار زد. کدام گزینه، نامزد نهایی جبهه پایداری است؟
محصولی: نباید با هدف معرفی کسی که کف شاخصها را هم ندارد یا از حداقل شاخصها برخوردار است، کاندیدای دارای شاخصهای حداکثری را به بهانه نداشتن رای، کنار بگذاریم و نامش را خط بزنیم.
بعضی، بحث «صالح مقبول» را فقط برای این که اصلح را حذف کنند مطرح میکنند وگرنه ما معرفی اصلحی را که رای ندارد، کار لغوی میدانیم. فرض کنید پس از تطبیق نامزدها با شاخص ها؛ به آنان نمره دهیم؛ نمره یکی ۱۸، دیگری ۱۶، آن یکی ۱۲ و نمره فرد دیگری هم ۸ شود. حالا فرض کنیم کسی که نمره اش ۸ یا ۱۲ است و به ظاهر رای بالایی دارد تحت عنوان «صالح مقبول» با این ادعا که مردم از او استقبال میکنند به عنوان نامزد نهایی معرفی کنیم پس وظیفه ما برای معرفی اصلح چه میشود؟
آن چه حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب بارها در سخنان شان مطرح فرمودند لزوم معرفی «اصلح» است و هیچ وقت «صالح مقبول» را مطرح نکردند.
آقایانی که از صالح مقبول سخن میگویند باید بدانند که این جمله «من در آوردی» از خودشان است و در هیچ جای سخنان حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری، عبارت «صالح مقبول» گفته نشده است.
باید اصلح را شناخت و حتی از او خواهش کرد که نامزد شود
حتی در سیاستهای کلانی که رهبر معظم انقلاب در سالهای اخیر درخصوص انتخابات ابلاغ فرمودند باز بر صالح مقبول تاکید نکردند بلکه بر معرفی اصلح و حتی شناسایی و کمک به رای آوری اصلح تاکید کردند؛ بنابراین باید اصلح را شناخت و حتی از او خواهش کرد که نامزد شود، زیرا چه بسا نخواهد نامزد شود بعد باید او را در جامعه معرفی کرد.
فرض کنیم برغم همه این ترتیبات، فردی با نمره صلاحیت ۱۸ بازهم نامزد نشود فوری نباید سراغ فردی با نمره ۸ بروید بلکه باید سراغ افرادی با نمرات نزدیک به ۱۸ برویم.
سوال: پس شما طرح موضوع صالح مقبول را «انحرافی» میدانید؟
محصولی: بله، زیرا کسانی هم که از صالح مقبول سخن میگویند باز در پی انتخاب اصلح اند منتهی طبق شاخصهای خودشان. مثلا فرض کنید یکی اعتقادش بر این است که لابی گری یا بده و بستان در عالم سیاست، بد نیست؛ اسمش هم انقلابی است یا حتی انقلابی هم نیست.
در جریان اصولگراها، افرادی هستند که معتقدند باید لابی گری و بده بستان کرد و فعالیت سیاسی بدون این کارها نمیشود؛ ادعای اصولگرایی هم دارند من البته آنان را اصولگرا نمیدانم، ولی آنان مدعی اند.
سوال: با توجه به این آسیبها آیا باید آرایش سیاسی جدیدی در کشور ایجاد کنیم؟
محصولی: بله؛ مردم به شعار و حرف کار ندارند به عمل نگاه میکنند و فردی را که در عملکردش به چیزی که گفته است عمل میکند دوست دارند و از او حمایت میکنند.
برخی مدعی اصولگرایی هستند، اما در اصولیترین بحثها گیر دارند؛ طبعاً مردم به این نتیجه میرسند که چنین افرادی میخواهند کلاه شان را بردارند میخواهد اسمش اصولگرا باشد یا اصلاح طلب.
مردم نگاه میکنند که افراد در گفتههای شان صداقت دارند یا نه
مردم نگاه میکنند که افراد در گفتههای شان صداقت دارند یا نه؛ مثلا فردی که از محرومیت زدایی سخن میگوید مردم بررسی میکنند که آیا در مسئولیتهای پیشین اش، مدافع محرومان بوده یا سعی کرده است که صاحبان قدرت و ثروت را راضی کند.
اگر مردم ببیند که حرف و عمل افراد تناسب ندارد طبعاً رویگردان میشوند بنابر این نیروهای انقلابی باید نامزدی را به عنوان نامزد نهایی معرفی کنند که حائز ویژگیهایی مانند دلسوزی و خدمت به مردم باشد نه مانند رئیس جمهوری که حتی وزیرش میگوید به او وقت نمیدهد و احساس میکند که رئیس جمهور تکبر دارد چه برسد به مردم.
مردم چنین وضعی را نمیپسندند و دوست دارند فردی رئیس جمهور شود که این جایگاه را فرصتی برای وقف کردن زندگی، آبرو، وقت و حتی فرصتی برای فدا کردن هست و نیستش برای مردم میداند و با نوکری مردم میخواهد با رفع مشکلات، آنان را نجات دهد.
پس کسانی هم که از صالح مقبول سخن میگویند در پی معرفی اصلح اند، اما با شاخصهای خودشان منتهی خجالت میکشند شاخصهای شان را به مردم بگویند، چون مردم نمیپسندند پس عنوانش را به صالح به مقبول تغییر میدهند.
مثلا بعضی اعتقادشان در دوره سازندگی این بود که اگر برای پیشرفت کشور عدهای محرومان هم زیر چرخ توسعه له شوند اشکالی ندارد، این نگرشی است که ما قبول نداریم، اما برخی که چنین نگرشی را قبول دارند؛ افرادی را که با این نگاه تطبیق دارند میآورند تا به عنوان نامزد برتر معرفی کنند.
سوال: این نگرش، مربوط به تفکر تکنوکرات هاست مگر در جریان اصولگرایی هم چنین نگاهی وجود دارد؟
در جریان اصولگرایی و اصلاح طلبی این طور نیست که همه «یک شکل» حرف بزنند
محصولی: در جریان اصولگرایی و اصلاح طلبی این طور نیست که همه «یک شکل» حرف بزنند یک طیف وجود دارد.
در جریان اصولگرایی هم چنین است یعنی طیفی هستند که از مرز اصلاح طلبی آغاز میشود تا مرز نزدیک به دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری.
متاسفانه در خیلی از اصولگراها، افرادی را داشتیم که پای شان در فتنه لنگید، گیر کردند و ساقط شدند و هنوز هم به عنوان اصولگرا مطرح اند.
سوال: آیا چنین افرادی در تصمیم گیری برای معرفی نامزد اصلح در جبهه نیروهای انقلاب، نقش دارند؟
محصولی: بالاخره در تصمیم گیری افرادی که با آنان رابطه دارند وارد میشوند. یکی از عواملی که ما در برخی از این تصمیم گیریها شرکت نمیکنیم همین است که رزومه قبلی این افراد که محور هستند میببینیم که مثلا در موضوع برجام چه پیشینهای دارند.
آقایی که مدافع برجام بوده است اکنون میخواهد محور ائتلاف اصولگراها باشد آیا این قابل قبول است؟ این محل سوال است.
۸ سال از این موضوع میگذرد؛ من از خودش پرسیدم که چرا از برجام دفاع کرد؟ در پاسخ گفت «فکر میکردیم نظر نظام این است».
به او گفتم شما که خودتان را یکی از شخصیتهای سیاسی برتر میدانید یا دیگران شما را چهره برتر میدانند اگر این قدر درک درستی نداشتید و متن برجام را نخواندید که چه معضلات و ضعفهایی در آینده دارد از کجا معلوم که در تصمیم گیریهای بعدی هم چنین خطایی نکنید؟
بنابراین اینها خطاهایی نیست که مثل فتنه یا موضع گیری درباره برجام، آن را نادیده بگیریم، زیرا افرادی از برجام تعریف کردند در حالی که مردم هشت سال است که چوب آن را میخورند، چون مدام گفتند برجام همه چیز را درست میکند.
الان هم اگر آمریکاییها به برجام برگردند باز برای دوپینگ انتخابات است من در توئیتی نوشتم که دولتمردان آمریکایی، این بازی برجامی را برای دوپینگ نامزدهای غربگرا تا انتخابات ادامه خواهند داد و تحریمها را به طور موقت برخواهند داشت.
آمریکا به دنبال اثرگذاری بر انتخابات
همین امروز یکی از وزرای کابینه اوباما اعلام کرد که ما برای اثرگذاری بر انتخابات ایران باید به برجام برگردیم؛ به همین صراحت، آیا اصلاح طلبان و طرفداران برجام از دخالت دشمن و آمریکا در انتخابات ما شرم نمیکنند؟ آیا به آنان پاسخ نمیدهند؟
اینها نکات مهمی است، زیرا کسی که به استقلال کشور توجه دارد چه طور به این مسائل توجه نداشته باشد که آن مقام آمریکایی علنی میگوید برای این که بر انتخابات ۱۴۰۰ ایران اثر بگذاریم باید به برجام بازگردیم؛ این همان دوپینگی است که عرض کردم.
سوال: پیش بینی شما این است که آمریکا تا قبل از انتخابات به برجام برمی گردند؟
محصولی: برداشت من این است که آنان همه تلاش خود را خواهند کرد که ولو به صورت ظاهری و موقت به برجام برگردند.
ما وقتی میتوانیم حق مان را از دشمن بگیریم که در داخل قوی باشیم هم مردم و هم دولت؛ البته مردم قوی هستند، دولت باید بتواند این انرژی مردم را تجمیع کند.
اگر دولتی قوی داشته باشیم که بتواند مشکلات را رفع کند، دشمن به خواستههای ما تن میدهد
اگر دولتی قوی داشته باشیم که بتواند مشکلات را رفع کند، دشمن به خواستههای ما تن میدهد، اما دولت که ضعیف باشد حتی اگر آمریکایی ها، تحریمها را قبل از انتخابات بردارند فردای انتخابات دوباره آن را باز میگرداند.
چرا آمریکاییها از برجام بیرون رفتند؟ اگر دولتی قوی سرکار بود که بیرون نمیرفتند؛ دیدند که میتوانند پنج - شش سال موضوع را کش دهند و هیچ چیز نصیب مردم نشود.
مدام چشم شان به سیاست خارجی و نگاه غرب بود بدون توجه به ظرفیتهای مردم و اقتصاد مقاومتی و نتیجه اش مشکلات کنونی است.
اگر یادتان باشد در فتنه ۸۸، حتی تعمیر فیس بوک و توئیتر را به تعویق انداختند تا بر انتخابات کشورمان اثر بگذارند موضوعی که خانم هیلاری کلینتون به آن اذعان کرد.
اکنون هم میبینیم که علاوه بر رسانههای قبلی مانند فیس بوک، توئیتر و اینستاگرام، کلاب هاوس را هم اضافه کردند تا فضایی ایجاد کنند که با مدیریت صحنه سعی کنند فضا را به سمت غلبه غرب گراها و گفتمان آنان در انتخابات سوق دهند. اینها نکاتی است که مردم ما باید خیلی توجه داشته باشند.
سوال: تاکید جبهه پایداری بر انتخاب کاندیدای اصلح چه پیامدی بر وحدت نیروهای انقلاب خواهد داشت؟
محصولی: وقتی بر نامزد اصلح تاکید میکنیم طبعا با توجه به این واقعیت است که نیروهای انقلاب باید در پی پیاده کردن بیانات حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب باشند و در این چارچوب باید، نامزد اصلح را معرفی کنند.
تاکید بر نامزد اصلح میتواند بهترین محور برای وحدت باشد
اگر این نیروها با صداقت خود را نیروی انقلاب میدانند نباید در پی نامزد غیراصلح باشند؛ بنابراین تاکید بر نامزد اصلح میتواند بهترین محور برای وحدت باشد.
طبق روایتی از پیامبر اکرم (ص) وقتی کسی را برای مسئولیتی در امور مسلمین میخواهید انتخاب کنید؛ اگر کسی بهتر از گزینه انتخابی ما باشد و او را انتخاب نکنیم به خدا، پیامبر و مردم خیانت کردیم و این نه فقط درباره انتخاب کننده که درباره انتخاب شونده نیز صدق میکند.
با اختیارات و جایگاه ریاست جمهوری خیلی از مشکلات مردم را میشود رفع کرد، زیرا همه قدرت در قوه مجریه است از عزل و نصبها گرفته تا بودجه و همه چیز در این قوه است البته منظورم این نیست که قوای دیگر نقش ندارند، اما نقش آنان بسیار ضعیف است و نقش آنا ندر مجموع شاید ۱۰ درصد دولت هم نباشد.
سوال: چقدر موافقید که کاندیداها برخی اعضای کابینه مانند معاونان شان را معرفی کنند؟
محصولی: افرادی هستند که خودشان قوی اند، اما نمیتوانند کار جمعی کنند حتی ممکن است کار جمعی هم بتوانند کنند، اما تیم مناسبی ندارند یا افرادی هستند که هر کسی با آنان کار نمیکند؛ بنابراین اگر نامزدی بتواند معاونان، وزرای یا چهرههای شاخص کابینه اش را به مردم معرفی کند به تصمیم گیری مردم خیلی کمک میکند.
میشود با معرفی معاونانی مانند معاون اول یا افراد اثرگذار در کابینه به سمت شفافیت رفت
ما این را نوعی شفاف سازی میدانیم و فکر میکنیم که میشود با معرفی معاونانی مانند معاون اول یا افراد اثرگذار در کابینه به سمت شفافیت رفت و با انسجام مدیریتی و کار جمعی، مسائل را حل کرد. این در تحقق اهداف بسیار مهم است، چون رئیس جمهور که به تنهایی نمیتواند برنامه هایش را اجرا کند.
سوال: در شرایط کنونی به چه رئیس جمهوری نیاز داریم؟
محصولی: شرایط کنونی کشور، پیچیده است این را نمیتوان منکر شد؛ هم از نظر داخلی و هم از نظر بین المللی و تناسب داشتن نامزد ریاست جمهوری با این شرایط و داشتن برنامه راهبردی برای حل مسائل داخلی و بین المللی بسیار مهم است.
برای رفع معضلاتی مانند بیکاری، مشکلات معیشتی و کاهش قدرت خرید مردم، تولید، صنعت، افزایش فقر و فاصله طبقاتی، آسیبهای اجتماعی و مواردی مانند آن؛ نامزد رئیس جمهوری باید دارای برنامه باشد و بتواند بر آن فائق آید.
متاسفانه این دولت به مساله مسکن مردم توجه کافی نکرد؛ نه فقط از تجارب دولت گذشته استفاده نشد بلکه بدون اعتنا به آن تجارب به اهمال کاری گذراند.
توجه به مسکن و ایده حکمرانی با تمرکز بر عدالت محوری، اصلیترین شاخص رئیس جمهور باشد
توجه به مسکن مردم و داشتن ایده حکمرانی با تمرکز بر عدالت محوری، باید اصلیترین شاخص رئیس جمهور در مقطع کنونی باشد.
البته وقتی از عدالت محوری به عنوان شاخص اصلی نام میبریم در پی آن حتما باید کارآمدی، جوانگرایی، انقلابی گری و توان اجماع با قوای دیگر را نیز باشد؛ نه این که آن باشد نقیض این همه است، چون که صد آید نود هم پیش ماست آن اصل است و اینها هم باید باشند.
ظرفیتهای بالایی در کشور داریم که حتی در هماهنگی با دیگر قوا میشود برخی ساختارها را عوض کرد، زیرا ساختارهای معیوبی داریم، بنابراین با همکاری دیگر قوا میشود ساختارهای روان و بهینهای ایجاد کرد که در رفع مشکلات و کمک به مردم قطعا میتواند موثر باشد.
نکته پایانی:
مانع زدایی، راهکار رفع نارسایی اقتصادی
محصولی: مردم توجه دارند که مشکل اصلی کشور، نارساییهای اقتصادی و به فرموده رهبر معظم انقلاب، راهکار رفع آن مانع زدایی است.
البته مردم دولت کنونی را به علت عملکرد غلطش، مانع بزرگ تولید و رفع مشکلات معیشتی میدانند بنابراین باید توجه کنند که هر وقت دولتی قوی و انقلابی داشته باشیم دشمن کمتر میتواند طمع کند.
دولت انقلابی میتواند با برنامههای خوب برای حل مسائل مردم و رفع مشکلات محرومان که از اهداف اصلی انقلاب بوده و هست قدم بردارد، اما بالعکس، کسانی که در پی این هستند که اطرافیان یا حتی خودشان، برادرشان، پسران شان یا اقوام شان را به نان و نوا برسانند نتیجه اش را در این مدت دیدیم که دشمن هم طمع کرد.
دشمن وقتی میبیند که نقاط ضعف داریم حتی از قراردادی هم که میبندند عدول میکنند و پایش نمیایستند، اما اگر دولتی انقلابی داشته باشیم که درد مردم را بداند، به دورترین نقاطی که لازم است سر بزند و ضعفها را از نزدیک با چشم خودش ببیند مشکلات رفع میشود نه این که حتی وزیر هم نتواند به رئیس جمهور بگوید که مشکل وزارت خانه چیست.
به نظر میرسد مردم میتوانند با انسجام دولت انقلابی و عدالت محور به رفع مشکلات کمک کنند و آرزو داریم که این محقق شود.
انتخابات سال ۱۳۶۰تکرارخواهدشدباآمدن جوان مومن انقلابی مجتهد
مثل آیت الله سید علی خامنه ای
درسال ۱۴۰۰آیت الله سیدابراهیم رئیسی