پخش زنده
امروز: -
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: پاسخ مکتوب دولت به پرسشها و ابهامات مجمع در خصوص پیوستن کشورمان به گروه اقدام مالی همچنان در دو مسئله مجهول است.
آقای حسین مظفر در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره محتوای پاسخ دولت به ابهامات و پرسشهای مجمع در خصوص پیامدها و ضمانتهای پیوستن کشورمان به FATF گفت: دولت پاسخ مکتوبش را به مجمع ارائه کرده، اما همچنان این ابهامات وجود دارد که آیا با پیوستن ما به FATF وضع اقتصادی کشورمان بهتر میشود یا خیر و اینکه آیا تحریمها لغو خواهد شد یا نه و آیا دستاورد مثبتی بر اقتصاد و وضع معیشت مملکت خواهد داشت؟
وی افزود: در این زمینه هنوز پاسخ مثبتی در نوشتهها و پاسخهای به دست آمده ندیدیم و در عین حال که به سوالات پاسخ داده شده است، اما دوستان فقط میگویند امکان دارد وجهه بین المللی ما مخدوش و وضع ما در آینده بدتر شود.
آقای مظفر گفت: پاسخ ما هم این است که آیا وضع ما بدتر از شرایط کنونی هم میشود؟ یعنی غربیها نهایت ناجوانمردی و بی تعهدی را در قبال ما انجام دادند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: البته برخی امیدهایی داشتند که با آغاز به کار بایدن و بازگشت کشورش به برجام، برخی گشایشها برای ایران به وجود میآیند، اما اینها هم دیدند که نه فقط آمریکاییها به برجام باز نگشتند و نگاه مثبتی اعمال نشد، بلکه همچنان همان روش و خطاهای دولت گذشته را پیگیری میکنند.
وی گفت: ممکن بود اگر تغییراتی در روش بایدن در این خصوص ایجاد میشد تغییراتی در دیدگاههای مجمع هم درباره لوایح CFT و پالرمو به وجود آید، اما در این زمینه هم، هیچ نشانه مثبتی دیده نشد به همین علت بعید میدانم اعضای مجمع از پاسخهای دولت قانع شده باشند یا قانع شوند.
آقای مظفر همچنین با تبیین پیشینه بررسی این لوایح در کمیسیونهای مختلف و صحن مجمع اظهار داشت: در این جلسات بارها از کارشناسان مختلف و مسئولان ذیربط دولتی دعوت و به پرسشهای اعضای مجمع پاسخ داده شده؛ اما به نظر میرسد مجمع هنوز به وضعی که بتواند اقناع شود نرسیده است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: البته این به علت وضع نامناسبی است که اعضای ۱+۵ به ویژه آمریکاییها به وجود آوردند، چون کشورمان به تمام تعهداتش عمل کرد، اما متاسفانه پاسخ مثبتی دریافت نکرد.
از ۴۱ توصیه گروه اقدام مالی، کشورمان تقریباً به ۳۹ توصیه عمل کرده
وی گفت: در خصوص FATF نیز از ۴۱ توصیه گروه اقدام مالی، کشورمان تقریباً به ۳۹ توصیه عمل کرده یا در حال اقدام است و فقط دو توصیه باقی مانده که یکی به مبارزه با تروریسم مربوط میشود که مجلس شورای اسلامی پیشتر آن را مصوب کرده است و دیگری به مبارزه با پولشویی مربوط میشود که آن هم در مجلس تصویب کردیم و آن را اجرا میکنیم.
آقای مظفر با طرح این پرسش که آیا ایران در خصوص پالرمو میتواند تصمیم بگیرد اظهار داشت: ما در دوره تحریم هستیم و تحریمهای ناجوانمردانه و سختی بر ما اعمال کردند و نظام استکبار همه نیروهایش را برای به زانو در آوردن ملت ما بسیج کرد، اما نتوانست به اهدافش برسد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: به همین علت در شرایط تحریم نمیتوانیم به آمریکایی و اعضای گروه اقدام مالی اعتماد کنیم.
وی با طرح چند پرسش درباره علت بی اعتمادی ایران به گروه اقدام مالی گفت: بحث مجمع این است که ایران وقتی از ۴۱ توصیه FATF به ۳۹ توصیه عمل کرده در قبال آن، چه دستاوردها و مزایایی برای ما ایجاد شده است؟ آیا تحریمهای ما لغو شده؟ آیا همکاریهای بین المللی با ما افزایش یافته، آیا مبادلات بانکی، صادرات و فروش نفت ما آزاد و مشکلات بیمههای ما رفع شده است؟
آقای مظفر افزود: متاسفانه نه فقط هیچ یک از این مشکلات رفع نشده بلکه حتی تشدید شده است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به محتوای نامه اخیر رئیس جمهور به رهبر معظم انقلاب در خصوص ادامه بررسی این لوایح در مجمع گفت: این بار نامهای که آقای روحانی به مقام معظم رهبری تقدیم کرد غیر از نامههای قبلی است و خود دولت هم به این نتیجه رسید نمیشود بیش از این بدون حجت و منطق، امتیاز داد و همکاریهای یک طرفه داشت.
وی افزود: در این نامه نوشته شده است که مجمع این لوایح را به طور مشروط به بحث گذارد و تصویب کند.
تصویب مشروط، بارها در مجمع بررسی شده
آقای مظفر گفت: مشروط بودن این موضوع بارها در مجمع بررسی شده و به این معنی است که به شرط رفع و لغو شدن همه تحریمها و به فرموده رهبر معظم انقلاب، راستی آزمایی آن، ممکن است گرایشی در این زمینه ایجاد شود که البته تاکنون گرایش مثبتی در این باره که عضویت در معاهده پالرمو نفعی برای کشورمان دارد و مسائل حل میشود برای اعضای مجمع ایجاد نشده است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اعضای مجمع نه فقط به چنین نتیجهای نرسیدند بلکه حتی به این نتیجه رسیدند که شاید با پیوستن به آن معاهده، وضع ما بدتر شود، چون روزنههای دور زدن تحریمها برای نظام استکبار آشکار میشود و شاید با این کار مشکلات بیشتری برای وارد کنندگان، صادرکنندگان و تولید کنندگان ما ایجاد و وضع اقتصاد ما بدتر شود.
وی افزود: با این اوصاف اعضای مجمع میگویند چرا وقتی پیوستن ما به این کنوانسیون هیچ دستاوردی ندارد به آن بپیوندیم با این حال این مسئله در کمیسیون مجمع بررسی و شروط آن مطرح شد.
آقای مظفر گفت: بحث این است که آیا شرطهای پیوستن ما به FATF، ضمانت اجرایی داشته باشد و تمام تحریمها بدون قید و شرط لغو شود که البته نظر برخی اعضای مجمع ممکن است باز گردد، اما همچنان نظر مساعدی در مجمع وجود ندارد و شاید در این زمینه نشود اعضای مجمع را به منظور موافقت با عضویت در این کنوانسیون قانع کرد.
رئیس کمیسیون اجتماعی دبیرخانه مجمع، با تایید خبری در خصوص ادامه بررسی این دو لایحه در نشست فردای مجمع در خصوص امکان حضور دولتیها در این نشست اظهار داشت: در همه جلسات مجمع در این خصوص از اعضای دولت دعوت میشود که گاهی همه شان میآیند و فردا نیز دولتیها در این جلسه حضور دارند.
وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا در نشست فردا در خصوص تصویب CFT و پالرمو رای گیری میشود گفت: این موضوع بستگی به این دارد که همه اعضا بتوانند دیدگاهشان را بگویند و همه پاسخ دهندگان نیز بتوانند پاسخ دهند و دیگر ابهامی باقی نماند در عین حال بعید میدانم که در نخستین جلسه امسال در این باره به نتیجه برسیم.
مدتی است که درصد مخالفتها با تصویب این لوایح افزایش یافته
آقای مظفر رای اغلب اعضای مجمع را در خصوص تصویب این دو لایحه منفی دانست و افزود: شاید یکی دو سال قبل درصد مخالفان تصویب این لوایح مقداری کمتر بود، اما مدتی است که درصد مخالفتها با تصویب این لوایح افزایش یافته است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: از زمانی که مسئله پذیرش عضویت ایران در FATF مشروط بر رفع تحریمها مطرح شده، مقداری از مخالفتها با تصویب این لوایح کاهش یافته است، اما هنوز به اندازهای که بتواند رای لازم را کسب کند نرسیده است.
وی همچنین درباره برخی نامه نگاریها و اعمال فشار به مجمع برای تصویب این لوایح تاکید کرد: مجمع زیر بار فشارها نمیرود گرچه طبعاً عدهای دوست دارند این لوایح تصویب شود و به نام آنان به تصویب برسد به همین علت تماسهایی به منظور توصیه به اعضا انجام شده است، اما بعید میدانم موثر باشد، چون مخالفان باید به اقناع برسند که با این تماسها به اقناع نمیرسند.
به کسی چه مربوط که ما در ایران پول هایمان را چه میکنیم . این مسخره است که به دنیا سمت و سوی سرمایه گذاری ما ن را خودمان علنا بگوییم .
برای دانستن این ، سازمان های جاسوسی کلی جاسوس پرورش میدهند تا بفهمند فلان کشور در فلان مسئله چه مقدار هزینه کرده . حالا شما میخواهید این اطلاعات بکلی سری مملکت را خودتان به سازمانهای سی آی ا و موساد و ام آی سیکس بدهید ؟ ! ! !
0 0 0 بودن هم حدی داره