به گزارش سرویس بین الملل
خبرگزاری صداوسیما؛ در پی نشت مقادیر زیادی از فاضلاب سمی آلوده به مواد رادیواکتیو در خلیج «تمپا»، مقامهای ایالت «فلوریدا» اعلام وضعیت فوقالعاده کردند. بیش از ۳۰۰ خانه در یکی از شهرستانهای ایالت فلوریدا حکم تخلیه دریافت کردند و بزرگراهی در نزدیکی مخزن «پاینی پوینت» مسدود شده است.
مقامهای ایالت فلوریدا با ارسال پیامهایی از شهروندان محل وقوع این حادثه درخواست کردند تا بسرعت خانههای خود را ترک کنند. این مقامات میگویند که مخزن ۳۱ هکتاری، میلیونها گالن آب حاوی فسفر و نیتروژن از یک کارخانه فسفات را در خود جای داده است. طبق این گزارش، حوضچهای که نشت در آن رخ داده است، آلوده به یک ماده زائد رادیواکتیو است که حاصل از تولید کود شیمیایی میباشد و آب این حوضچه حاوی مقادیر کمی رادیوم و اورانیوم است.
مقامهای ایالت فلوریدا در حالی اعلام وضعیت فوقالعاده کردهاند که تلاشها در روز جمعه هفته گذشته برای جلوگیری از نشت و ترمیم این حوضچه بینتیجه مانده بود و «ران دسنتیس» فرماندار فلوریدا روز شنبه اعلام وضعیت فوقالعاده در منطقه محل حادثه کرد.طبق این گزارش، نگرانیها از نفوذ این مواد سمی به زمینهای کشاوزری منطقه افزایش یافته است و یکی از مقامهای محلی گفته است که صحبت از وقوع سیلابی به بزرگی دو میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر در عرض چند دقیقه است.
زير ساخت های آمريکا از هم پاشيده است
در همین حال، «برنی سندرز» سناتور دموکرات آمریکایی در مصاحبه خود با شبکه تلویزیونی سی ان ان در تشریح اقدامات دولت آمریکا به ریاست جو بایدن بمنظور بازسازی زیرساختهای این کشور، اظهار کرد: بر این امر معتقدم که مردم آمریکا این موضوع را کاملا درک میکنند که زیر ساختهای کشور همچون؛ جادهها و پلها، سیستمهای آبرسانی و حتی طرحهای فاضلاب دچار از هم پاشیدگی اند.
وی افزود: بسیاری از مردمان آمریکا بر این موضوع که تغییرات آب و هوایی یک تهدید برای موجودیت سیاره زمین محسوب میشود اتفاق نظر دارند مردم همچنین میدانند که ما با یک بحران بزرگ در بخش مسکن مواجهیم. این سناتور آمریکایی با بیان اینکه درست است جادها، پلها و تونلها از جمله زیرساختهای کشور محسوب میشوند، افزود: بر این موضوع اعتقاد دارم که بسیاری از ما شاهد بحران در زیرساختهای انسانی نیزهستیم.
طرح جو بایدن برای بازسازی زیرساختهای آمريکا
«جو بایدن»، رئیسجمهوری آمریکا، به زودی طرح «دو تریلیون دلاری» دولت جدید این کشور برای نوسازی زیرساختهای شبکه حملونقل فرسوده ایالات متحده را اعلام کند. اجرای این طرحها قرار است میلیونها فرصت شغلی ایجاد کرده و زمینه را برای «سبقت گرفتن از چین» فراهم کند.
بر اساس این طرح حدود ۶۲۰ میلیارد دلار از این بودجه به حملونقل از جمله بازسازی حدود ۳۲ هزار کیلومتر از جادهها و بزرگراههای فرسوده، تعمیر هزاران پل و دو برابر کردن بودجه فدرال برای شبکه باربری کشور اختصاص خواهد یافت.
جو بایدن که از سوی رقیب انتخاباتی خود دونالدترامپ به «بیحالی» و فقدان انگیزه متهم شده بود قصد دارد طرح بازسازی زیرساختهای کشور را به یکی از سیاستهای اصلی دوران ریاستجمهوری خود بدل کند. یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت: «رئیسجمهوری قصد دارد نظام مالیاتی شرکتهای اقتصادی را به شکلی اساسی متحول کند تا ایجاد اشتغال و سرمایهگذاری از سوی این شرکتها افزایش یابد و آنها سهم عادلانهتری در اقتصاد کشور بپردازنند».
کارشناسان پیشبینی میکنند که این طرح در کنگره آمریکا با مخالفت شدید جمهوریخواهان روبرو خواهد شد. در عین حال نمایندگان جناح پیشرو حزب دمکرات نیز حتی قبل از اعلام جزئیات این طرح از آن انتقاد کرده و میگویند آقای بایدن باید بودجه خیلی بیشتری به بازسازی زیرساختهای کشور اختصاص دهد. سرنوشت این طرح به تواناییهای حزب دمکرات برای مذاکرات میان حزبی در کنگره بستگی خواهد داشت و در حال حاضر در مورد تصویب و تبدیل آن به قانون تردیدهای جدی وجود دارد.
وخامتِ وضعیتِ زیرساختهای آمریکا
بنا به اعلامِ جامعهی مهندسینِ مدنیِ آمریکا (American Society of Civil Engineers) زیرساختهای آمریکا شدیداً نیازمندِ سرمایهگذاری است. براساسِ گزارشِ جامعهی مهندسینِ مدنیِ آمریکا در پیرامونِ زیرساختها (که هر چهار سال یکبار هم منتشر میشود)، زیرساختهای آمریکا نمرهی D+ میگیرد. طبقِ برآوردِ ASCE، آمریکا برای بهسازیِ وضعِ جاده ها، پلها، سدها، فرودگاهها، مراکزِ آموزشی و دیگر زیرساختهای کشور، تا سالِ ۲۰۲۵ به هزینهای بالغ بر ۴.۵ تریلیون دلار نیاز دارد.
جامعهی مهندسینِ داخلیِ آمریکا در جدیدترین گزارشی که دربارهی وضعیتِ زیرساختهای آمریکا منتشر کرده، به جادههای ایالاتِ متحدهی آمریکا نمرهی D و به پلهای آن نمرهی کیفیِ C داده است. جالبتر اینکه وزارتِ حمل و نقلِ آمریکا برآورد کرده است که صرفاً برای نوسازیِ سیستمِ میانایالتی و بزرگراههای موجود در آمریکا چیزی بالغ بر ۱ تریلیون دلار هزینه موردِ نیاز است. البته فقط جادهها نیستند که در حالِ تخریب اند. خطوطِ ریلی، سدها، و خاکریزها نیز فرسوده شده اند و نیاز به یک نوسازیِ اساسی دارند.چنین زیرساختهای فرسودهای نه تنها برای امنیتِ مردم، که برای اقتصادِ آمریکا نیز خطرناک است.
برای مثال، رفت و آمد از جادهها و پلهای فرسوده، چون وقتگیرتر است، هزینههای بیشتری را در تولید و توزیعِ کالا به مشاغل تحمیل میکند؛ و طبیعتاً بارِ این هزینهها بر دوشِ مردمِ عادی خواهد افتاد.
این گزارش وضعیتِ زیرساختها را در ۱۶ مقولهی متفاوت طبقه بندی میکند. در زیر نگاهی به نمرهی نهاییِ هریک از این مقولهها میاندازیم که از سوی نهادِ مذکور داده شده است.
هوانوردی: D
طبقِ پیشبینیهای ASCE، فرودگاهها از سالِ ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۵ با کمبودِ سرمایهی ۴۲ میلیارد دلاری مواجه اند.
بنابر این گزارش، فرودگاهها و سیستمهای کنترلِ آمدوشدِ هوایی نیازی جدی به بهروزرسانی دارند. از آنجا که روزانه نزدیک به دو میلیون نفر به فرودگاههای آمریکا مراجعه میکنند، ازدحام به مشکلِ بزرگی در این کشور تبدیل شده است. برآوردِ این گزارش این است که به زودی ۲۴ تا از ۳۰ فرودگاهِ برترِ آمریکا یک روز در هفته «ازدحامی در حدِّ شلوغترین ساعاتِ عیدِ شکرگزاری» را تجربه خواهند کرد.
پلها: C+
بر اساسِ جدیدترین دادههای ادارهی بزرگراههای فدرال (Federal Highway Administration) در آمریکا حدودِ ۵۶۰۰۰ پل وجود دارد که ساختاری ضعیف دارند. بر اساسِ جدیدترین دادههای ادارهی بزرگراههای فدرال در آمریکا حدودِ ۵۶۰۰۰ پل وجود دارد که ساختاری ضعیف دارند. پلهای آمریکا دارند فرسوده میشوند. از میانِ ۶۱۴۳۸۷ پلی که در آمریکا وجود دارد، بیش از ۲۰۰۰۰۰ تای آنها بالای ۵۰ سال عمر دارند. گزارشِ مذکور هزینهی مرمّتِ پلهای آمریکا را چیزی حدودِ ۱۲۳ میلیارد دلار برآورد کرده است.
سدها: Dبر مبنای این گزارش، در سالِ ۲۰۱۶ بالغ بر ۱۵۵۰۰ سدِ پرخطر در آمریکا وجود داشته است.
آبِ آشامیدنی: Dکارگرانِ سازمانِ آب و نیرو در لس آنجلس، در حالِ مرمّتِ اتّصالِ شاهلولهای که در بلوارِ Sunset در نزدیکیِ دانشگاهِ کالیفرنیا دچارِ شکستگی شده است. عمرِ این لوله ۹۳ سال است.
کارگرانِ سازمانِ آب و نیرو در لس آنجلس، در حالِ مرمّتِ اتّصالِ شاهلولهای که در بلوارِ Sunset در نزدیکیِ دانشگاهِ کالیفرنیا دچارِ شکستگی شده است. عمرِ این لوله ۹۳ سال است.
لولههای حاملِ آبِ آشامیدنیِ آمریکا نیازمندِ توجّهِ ویژه هستند. بر اساسِ این گزارش، بسیاری از این لولهها نزدیک به ۱۰۰ سال است که دارند موردِ استفاده قرار میگیرند. قدمتِ این سیستم باعث میشود ترکیدگیِ لولهها بیشتر اتفاق بیفتد و در نتیجه، سالانه قریب به دو تریلیون گالون آبِ تصفیه هدر برود.
انرژی: D+اکثرِ خطوطِ برقِ آمریکا در دهههای ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ ساخته شده اند و درصورتی که به سیستمِ انرژیِ آمریکا توجهِ بیشتری مبذول نگردد، ممکن است بیش از پیش شاهدِ قطعیِ برق در این کشور باشیم. اکثرِ خطوطِ انتقال و توزیعِ برق در اواسطِ قرنِ بیستم احداث شده اند و اکنون از رده خارج محسوب میشوند، چرا که عمرِ مفیدِ آنها حدوداً ۵۰ سال برآورد شده است. هزینهی موردِ نیاز برای زیرساختهای تأمینکنندهی برق، نظیرِ نیروگاهها و خطوطِ برق، از سالِ ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۵ چیزی بالغ بر ۱۷۷ میلیارد دلار خواهد بود.
پسماند خطرناک Dدر حدودِ ۲۲ میلیون جریب از زمینهای آمریکا جهتِ طرحهای مدیریتِ زائداتِ خطرناک (موادِ اشتعالزا، سمی، منفجره، خورنده و ...) موردِ استفاده قرار میگیرد. زیرساختهای آمریکا جهتِ مدیریتِ زائداتِ خطرآفرین «عمدتاً کافی» توصیف شده است، با این حال، متذکر گردیده است که بیش از نیمی از جمعیتِ آمریکا در سه مایلیِ یکی از این مکانهای در نظر گرفته شده برای این زبالهها زندگی میکنند.
آبراهههای درونمرزی: D
در آمریکا حدودِ ۲۵۰۰۰ مایل آبراههی درونمرزی وجود دارد که جهتِ حمل و نقل موردِ استفاده قرار میگیرد.آبراهههای درونمرزی حمل ونقلِ کالا را به نقاطِ مختلفِ کشور تسهیل میکنند. اما زیرساختهای موردِ نیازِ آنها، همچون سدها و آببندها، رو به فرسایش است و این امر حمل و نقل را با کندی مواجه میکند. بر اساسِ گزارشِ پیشگفته، ۵۰ درصدِ کشتیهایی که از این آبراههها تردد میکنند با کندی روبهرو هستند.
خاکریزها: Dبا اینکه خاکریزها نقشی بس مهم در محافظت از شهروندان در برابرِ سیلابها دارند، اما در حالِ حاضر آنطور که باید و شاید موردِ توجه قرار نمیگیرند. برپایهی گزارشِ یادشده، طیِ ۱۰ سالِ آینده، برای بهسازیِ این سازهها هزینهای ۸۰ میلیارد دلاری موردِ نیاز خواهد بود.
پارکها و تفریحگاهها: D+
پارکهای ملیِ آمریکا جهتِ نوسازی به میلیاردها دلار سرمایه نیاز دارند. زیرساختهایی که حیاتِ پارکهای محلی و ملی به آنها وابسته است، نیازمندِ بهسازی هستند. جاده ها، پلها، پارکینگها، کورهراهها، و اردوگاهها تنها بخشی از زیرساختهای درونِ پارکهای ملیِ آمریکا هستند که به نوسازی و تعمیر نیاز دارند. خدماتِ پارکِ ملی (National Park Service) هزینههای معوقهی نگهداری از این پارکها برای سالِ ۲۰۱۵ را ۱۱.۹ میلیارد دلار تخمین زده است.
بنادر: C+در آمریکا ۹۲۶ بندر وجود دارد. بنا به اعلامِ ASCE این بنادر نزدیک به ۵ تریلیون دلار در فعالیتهای اقتصادی سهم دارند. تجارتهای برونمرزیِ آمریکا اکثراً از طریقِ بنادرِ این کشور انجام میشود و با اینکه بندرهای ما در مقایسه با اکثرِ زیرساختهای دیگر رتبهی بهتری کسب کرده اند، اما هنوز جای بهسازی دارند. برای مثال، با بزرگتر شدنِ کشتیها، بندرها به کانالهای کشتیرانیِ عمیقتری نیاز خواهند داشت. نیز با افزایشِ ازدحامِ بنادر، شبکهی ترابری برای دریافت و ارسالِ محمولهها در بنادر، نیازمندِ بهسازی است تا کالاها با کمترین تأخیر به مقصد برسند.
راهآهن: B
برای نوسازی و گسترشِ سیستمِ ریلیِ آمریکا، به بیش از ۲۵ میلیارد دلار هزینه نیاز است. گرچه خطوطِ ریلیِ مختصِ باربری وضعیتِ نسبتاً مطلوبی دارند، اما خطوطِ ریلیِ مسافربری جای ارتقای بیشتر دارد، به ویژه در کریدورِ شمالِ شرق. طبقِ این گزارش، میانگینِ سنِ پروژههای معوقهی شرکتِ مسافربریِ آمترک (Amtrak) در کریدورِ شمالِ شرق ۱۱۱ سال است که شاملِ پلها، تونلها و درهگذرها نیز میشود.
جاده ها: Dبر مبنای این گزارش، فرسودگیِ جادههای آمریکا مصرفِ سوختِ شهروندان را به میزانِ ۱۶۰ میلیارد دلار افزایش داده است. جادههای آمریکا وضعیتِ نامساعدی دارند. در حدودِ ۳۲ درصد از جادههای شهری و ۱۴ درصد از جادههای روستایی کیفیتِ ضعیفی دارند به گزارشِ وزارتِ حمل و نقلِ ایالاتِ متحده، هم اکنون برای بازسازیِ بزرگراهها و پلهای آمریکا به ۸۳۶ میلیارد دلار سرمایه نیاز است که هنوز تأمین نشده است.
مدارس: Dمدارسِ دولتی جهتِ حفظ و نگهداریِ ساختمانهای خود پولِ کافی در اختیار ندارند.مدارسِ دولتیِ ایالاتِ متحده فاقدِ سرمایهی لازم جهتِ حفظِ ساختمانهای خود هستند. برپایهی گزارشِ موردِ بحث، حدودِ ۲۴ درصد از این ساختمانها وضعیتِ متوسط یا ضعیفی دارند.
زبالههای جامد: C+مردمِ آمریکا چیزی حدودِ ۲۵۸ میلیون تن زباله در سالِ تولید می کنند، هرچند سیستمِ مدیریتِ زبالههای جامدِ شهری غالباً از وضعیتِ متوسطی برخوردار است، اما توصیهی ASCE اشاعه و ایجادِ سیستمهای بازیافتِ بهتر است.
حمل و نقل: D-به گزارشِ ASCE، تنها ۵۱ درصد از خانوادههای آمریکایی میتوانند در محلِ زندگیِ خود برای دسترسی به مغازههای خواروبارفروشی از وسایلِ حمل و نقلِ عمومی استفاده کنند. با اینکه استفاده از حمل و نقلِ عمومی روز به روز شایعتر میشود، اما این بخش همچنان از کمبودِ جدیِ سرمایه رنج میبرد. مبتنی بر این گزارش، پیشبردنِ پروژههای عقبافتادهی مربوط به سیستمِ ترانزیت ۹۰ میلیارد دلار هزینه خواهد برد و پیشبینی میشود که این هزینه تا سالِ ۲۰۳۲ به ۱۲۲ میلیارد دلار هم افزایش پیدا کند.
فاضلاب: D+انتظار میرود احتیاجِ کشور به افزایشِ تصفیهخانههای فاضلاب طیِ ۱۵ سالِ آینده ۲۳ درصد رشد داشته باشد. هم اکنون، حدوداً ۱۵۰۰۰ تصفیهخانهی فاضلاب در آمریکا وجود دارد، اما برآورد میشود که تا سالِ ۲۰۳۲ این کشور به ۵۳۲ تصفیهخانهی جدید احتیاج پیدا کند که این، منوط به سرمایهگذاریِ بیشتر در زیرساختهای فاضلاب است. این گزارش میگوید کشورِ آمریکا طیِ ۲۵ سالِ آینده نیاز به سرمایهای حدوداً ۲۷۱ میلیارد دلاری در بخشِ زیرساختهای فاضلاب دارد.