پخش زنده
امروز: -
هم اکنون ۱۷۷ طرح پژوهشی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی و فناوری در حال اجرا است.
به گزارش خبرنگار حوزه علم و فناوری گروه علمی فرهنگی هنری خبرگزاری صداوسیما به نقل از روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این اقدام با هدف ترویج و ارتقای دانش علوم شناختی، تأمین نیازهای داخلی و کاهش میزان وابستگیها در مراکز علمی و تخصصی در سطح کشور انجام میشود.
در نتیجه ۱۵ مرحله فراخوان ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی و فناوری برای حمایت از طرحهای پژوهشی، از مجموع صدها ایده تحقیقاتی ارائه شده در سالهای اخیر، در مجموع ۲۹۲ طرح مطالعاتی و تحقیقاتی در حوزه علوم و فناوریهای شناختی تحت پوشش چتر حمایتی این ستاد قرار گرفتند که تا کنون ۱۱۵ طرح با حمایتهای ستاد به اتمام رسید.
همچنین پارسال با انتشار ۷ فراخوان این ستاد، ۲۰۷ طرح پژوهشی و تحقیقاتی از سوی محققان، استادان و پژوهشگران از مراکز علمی و پژوهشی برای برخورداری از حمایت ستاد ارائه شد که ۶۳ طرح برای اجرا از سوی کمیته داوران مورد تصویب قرار گرفت.
ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی برای توسعه و گسترش دانش علوم شناختی و پیشبرد اجرای طرحهای تحقیقاتی هم اکنون با بیش از یک هزار تن از استادان، محققان و متخصصان در افزون بر ۵۰ مرکز علمی، پژوهشی و دانشگاهی در استانهای مختلف کشور همکاری و مشارکت دارد.
به واسطه حمایتهای این ستاد، هم اینک طرحهای متعددی در زمینه نگاشت مغز، ایمپلنتهای مغزی، ارتباط بین مغز و ماشین و سایر حوزهها در دست اجرا است که نشانگر کسب پیشرفتهای علمی و تحقیقاتی گسترده در علوم شناختی در داخل کشور است.
ساخت انواع دستگاههای تصویربرداری نوری از مغز، ثبت سیگنالهای مغزی و تحریک مغزی از جمله دستآورهای اجرای طرحهای تحقیقاتی در امر تولید و ساخت فن آوریهای شناختی در کشور بشمار میآید.
همچنین ستاد در راستای اهداف و سیاستهای راهبردی خود تلاش میکند با حمایت از طرحهای پژوهشی و استفاده از امکانات و ظرفیتهای داخلی، فرصتها و بسترهای لازم را برای ترویج و ارتقای حوزههای شناختی در کشور فراهم آورد و با تأمین نیازهای این حوزه در داخل، زمینه دستیابی به خودکفایی و کاهش وابستگیها هرچه بیشتر فراهم شود.
طرحهای پژوهشی در این فراخوانها در زمینه پژوهشهای کاربردی و بنیادی شناختی مبتنی بر نگاشت مغز، پژوهش در حوزه بالینی و علوم اعصاب شناختی، فن آوری شناختی برای ارزیابی و بازتوانی شناختی، توسعه فن آوریهای شناختی مرتبط با ارتباط بین مغز و ماشین و مغز با مغز، مدل سازی شناختی، توسعه و بومی سازی و هنجاریابی آزمونهای ارزیابی شناختی، روانشناسی شناختی، توسعه روشها و ابزارهای توانبخشی شناختی، توسعه ابزارها و فن آوریهای مورد نیاز کشور در حوزه شناختی، پژوهشهای کاربردی و بنیادی در آموزش و پرورش شناختی، مدیریت شناختی و اقتصاد شناختی قرار دارند.