به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از تلویزیون المیادین؛ دبیرکل حزب الله لبنان، در مراسم یادبود شیخ احمد الزین رئیس هیئت امنای جمعیت علمای مسلمانان لبنان سخنرانی کرد.
شیخ احمد الزین؛ الگوی مجاهدت، مقاومت
سید حسن نصرالله
دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی خود در مراسم یادبود شیخ احمد الزین رئیس هیئت امنای جمعیت علمای مسلمان لبنان، پس از درود فرستادن بر پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت (ع) گفت: در ابتدا می خواهم در مراسم یادبود درگذشت شیخ بزرگ و عزیز و دوست داشتنی و مجاهد و مقاوم و پدر، علامه شیخ احمد الزین را که خداوند از او راضی باشد، تسلیت بگویم. به هر یک از اعضای خانواده او و به برادران حاضر در این جلسه و به علما، طلاب، دوستداران و همراهان شیخ الزین به ویژه در جمعیت علمای مسلمان تسلیت می گویم. در چنین دیدارها و مراسم یادبود چنین شخصیت های بزرگی، در ابتدا درباره ویژگی های شخصیتی آنها سخن گفته می شود. اگر بخواهیم درباره ویژگی های شخصیتی شیخ الزین سخن بگوییم، سخنرانی طولانی می شود و به ساعت های زیادی نیاز داریم. اما به عنوان مقدمه می گویم و نمی خواهم سخنان علمایی را که قبل از من سخنرانی کردند، تکرار کنم. می خواهم چند جمله اضافه کنم و از سخنان آنها نتیجه گیری کنم. در چند کلمه می گویم، زمانی که در برابر شیخ احمد الزین قرار می گیریم، شما با یک الگوی برجسته، پیشتاز و مترقی و با عظمت از ایمان، دیانت، علم، صداقت، اخلاق و صفا روبرو هستید. همه شما می دانید که درباره این ویژگی ها تعارف نمی کنیم، بلکه واقعیتی است که همه از آن آگاهی دارند و از نزدیک در مدت دهها سال شاهد آن بوده اند. حرف یک، دو سه یا چهار سال نیست. شیخ احمد در همه میدان ها، صحنه ها، شرایط و موضع گیریها حضور داشت.
اخلاق عالی او در رفتار شخصی و فردی، تواضع، شفافیت، خاکی بودن، دوستی، محبت و عطوفت از ویژگی های شخصیتی او بود. او پدر و برادر بزرگ برای بسیاری از افراد محسوب می شد.
سید حسن نصرالله
دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه گفت: امروز می دانیم، بعضی افرادی که همواره پرچم فلسطین از دریا تا رودخانه را بلند می کردند با پول های نفتی و وابستگی به پادشان و تحولات سیاسی و چشمداشت به مناصب، تغییر کردند. بعضی از آنها را هم سرخوردگی و ناامیدی شخصی، تغییر داد و از نظر سیاسی مرتد شدند. ارتداد در صحنه سیاسی هم حساسیت خاصی دارد. عده ای طرفدار اسلام، عربیت، ملی گرایایی یا چپگرایی هستند، اما بعدا تغییر می کنند و گذشته، پیشینه و شعارهای خودشان را کاملا رها می کنند. خداوند در تمجید مومنان می فرماید ”مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیه“ (در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستادهاند). تمجید در اینجا برای مؤمنان صادق و وفادار به پیمان شان با خداوند است. ”فَمِنهُم مَن قَضیٰ نَحبَهُ“ (بعضی پیمان خود را به آخر بردند) ، زندگی اش در این دنیا به پایان می رسد و شرط آن نیست که کشته شود. ” وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا“ ( و بعضی دیگر در انتظارند؛ و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود ندادند). پایداری و استقامت؛ ایمان همراه با صداقت و وفاداری به پیمان با خداوند به این پایداری و استقامت منجر می شود. زمانی که پس از بررسی خط سیاسی شیخ احمد الزین، زندگی سیاسی او را بررسی و موضع گیریهایش را ارزیابی می کنیم، می فهمیم که این پایداری از آنجا نشات می گرفت که دیدگاه او مبتنی بر اصول، مبانی و ارزشها بود. یعنی مسئله گذرا یا هوای نفس یا یک شور و اشتیاق گذرا یا انفعال موقت در نتیجه بعضی حوادث و مشکلات نبود، نه بلکه بر اساس اصول فکری، علمی، فقهی و شرعی بود و بر اساس آنها به این دیدگاه و خط مشی رسیده بود و در مسیر آن حرکت می کرد و در این مسیر پایدار ماند.
سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه تصریح کرد: زمانی که یک دیدگاه مبتنی بر اصول و مبانی و قواعد باشد و در کنار آن ایمان، صداقت و وفاداری باشد، نتیجه این پایداری میشود. من در اینجا در واقع فقط برای تمجید از شیخ احمد الزین سخن نمیگویم، بلکه برای اقتدا به او سخن میگویم. شیخ احمد الزین از همان ابتدا بر اساس این اصول و قواعد، مسئلهای را پایه گذاری کرد که مربوط به مسئله فلسطین، قدس و سرزمینهای اشغالی، مقدسات، ملت مظلوم و آسیب دیده و آواره فلسطین در اردوگاهها در داخل فلسطین و خارج از فلسطین بود. این ملت که از قبل از سال ۱۹۴۸ تا امروز مقاومت میکند و به حقوق خودش پایبند است و فداکاری میکند و در گوش همه جهانیان فریاد میزندای مسلمانان وای آزادگان! شیخ احمد الزین، دانشمند، مؤمن و ملخصی بود که اخیرا از الازهر آمده بود و میخواست به مسایل عمومی بپردازد. این مسئله در برابر او قرار داشت. بر این اساس که ما با یک مسئله کاملا روشن روبرو هستیم و برای هر جنبش اسلامی یا مقاومت، زمانی که اصول مبتنی بر یک مسئله کاملا روشن و به دور از شک و تردید، شبهه یا ملاحظه باشد، انسان با یقین عمل میکند. در مسئله فلسطین و مقابله با برنامه صهیونیستها در منطقه که رؤیایی داشتند و همچنان هم دارند که اسرائیل بزرگ را از نیل تا فرات تشکیل دهد، در برابر برنامه آمریکا برای سلطه بر منطقه، در برابر این آرزو که ملتهای عربی و اسلامی ما مستقل و دارای حاکمیت، آزاد و در کرامت باشند و آنطور که میخواهند زندگی کنند، به ویژه مسئله فلسطین و مقابله با دشمن، از مسایل بسیار روشن است که هیچ تردیدی درباره آن وجود ندارد. درباره این مسئله از نظر شرعی، قانونی، دینی، فقهی، مذهبی، فلسفه، اخلاق، انسانیت، ارزشها هیچ بحثی وجود ندارد. ممکن است زمانی که به سراغ دیگر جبههها برویم، مسئله تغییر کند. ممکن است شبهاتی مطرح و مشکلات و شبهاتی ایجاد شود. اما در مسئله فلسطین، هیچ شک و شبههای وجود ندارد. در اینجا شاید عدهای تلاش کنند شبهاتی را مطرح کنند که در واقع برای خوش خدمتی به پادشاهان و نه خدمت به اسلام و نه برای خدمت به امت است. فرصت نیست تا به این مسئله بپردازم.
دبیر کل حزب الله لبنان تاکید کرد: او بر اساس این مسئله عمل کرد و آن را معیار و تراز میدانست. به چه علت ما شیخ احمد را به خوبی میشناسیم، چون حزب الله و تجربه حزب الله و مقاومت اسلامی در لبنان، بر اساس همین دیدگاه شکل گرفت، هر چند که اخیرا بود. زیرا شیخ احمد الزین از نسل اول بود و ما نسلهای بعد از او هستیم. او بر اساس این عمل میکرد. شیخ احمد الزین از همان نخستین روز از مسئله فلسطین حمایت کرد و تا آخر هم همینطور بود. او مخالف هر اقدامی برای از بین بردن مسئله فلسطین و سازش بر سر آن بود. او مخالف هر نوع سازشی به ضرر حقوق ملت فلسطین بود. او از همه گروههای مقاومت فلسطین چه اسلامی، چه ملی گرا یا با هر رویکرد دیگر حمایت میکرد. او در کنار هر کسی قرار میگرفت که از مسئله فلسطین حمایت کند. او از مقاومت در لبنان حمایت میکرد. او در مقابله با برنامه صهیونیستها موضع گیری میکرد. به همین علت، خودش را به صورت طبیعی، دوست، برادر و متحد و همجوار امام موسی صدر و همه علما و سرانی میدید که در صحنه لبنان از سنیها و شیعیان و از کشیشهای مسیحی، از ایده مقاومت و یاری رساندن به جنوب (لبنان) و دفاع از جنوب و یاری رساندن به فلسطین و مسئله فلسطین حمایت میکردند. همینطور هم ادامه پیدا کرد و پس از سال ۱۹۸۲ موضع او در برابر مقاومت اسلامی بر اساس همان اصول قدیمی، ثابت و پایدار بود. او در کنار شهید شیخ راغب و شهید عباس و در کنار همه شهدای مقاومت موضع گیری کرد. او در کنار همه علما، سران و مجاهدان چه افرادی که شهید شدند و چه افرادی که هنوز زنده هستند، موضع گیری میکرد. او برادر، شریک و حامی و پشتیبان آنها بود و هر کاری میتوانست در راه این مقاومت انجام دهد، کوتاهی نمیکرد و برای کمک کردن بدون حد و مرز، آمادگی داشت.
حمایت از انقلاب اسلامی ایران
سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه گفت : انقلاب اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی رضوان الله تعالی علیه پیروز شد و ملت مسلمان، انقلابی و مجاهد ایران نظام شاه را سرنگون کردند. متذکر میشوم شاه طبق هویت شناسنامهای شیعه بود، هر چند او هیچ دین و مذهبی نداشت. مردم ایران این شاه را که به ظاهر شیعه بود، سرنگون کردند. من به یاد دارم که عدهای از شیعهها و مراکز دینی شیعه در آن زمان با امام خمینی به علت انقلاب علیه شاه مخالفت کردند و مدعی بودند که امام تنها حاکم شیعه در جهان را سرنگون کرده است. بنا بر این انقلاب اسلامی ایران بر اساس ملاحظات فرقهای و مذهبی شکل نگرفت. انقلاب پیروز شد و مردم ایران شاه را ریشه کن کردند. شاه مزدور آمریکا و ابزار دست آمریکا در منطقه بود. شاه چندین کشور عربی در منطقه را به چالش کشیده و به ذلت کشانده بود. شاه متحد راهبردی اسرائیل بود و نفت را به صورت مجانی در اختیار اسرائیل قرار میداد. شاه دشمن ملت فلسطین بود.
سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان افزود : مردم ایران شاه را سرنگون کردند و سفارت اسرائیل را ریشه کن کردند و آن را به سفارت فلسطین تبدیل کردند و از رهبران جنبشهای فلسطینی و گروههای مقاومت فلسطین با تظاهرات صدها هزار نفری در تهران و سایر شهرهای ایران استقبال کردند و موضع قاطع خود را اعلام کردند. هر انسان منصف که فلسطین و قدس برایش محوریت و اولویت داشت و به آن به عنوان آرمان واضح انسانی، اخلاقی، فکری، دینی و شرعی نگاه میکرد، باید در کنار امام و انقلاب و ایران اسلامی میایستاد. ما از ایران با نظام سیاسی جمهوری اسلامی سخن میگوییم نه از ایران تحت فرمان شاه. شیخ احمد الزین از نخستین کسانی بود که به سرعت چنین موضعی در حمایت از ایران اتخاذ کرد. ایشان با اخلاص، صداقت، جرأت و شجاعت در این مسیر گام نهاد و پیش رفت تا حدی که با امام خمینی قدس سره الشریف اعلام بیعت کرد. او بر این موضع ثابت و راسخ باقی ماند تا زمانی که جنگ بر ایران تحمیل شد و سیل اتهامات مذهبی و نژادی از جمله مجوسی بودن و صفوی بودن و ... علیه انقلاب ایران مطرح شد. همه این سیل عظیم اتهامات و شایعات وجود داشت و عدهای را با پول خریدند تا با ایران دشمنی کنند. این جریان بزرگ بر عالم عربی و اسلامی سیطره داشت و در پشت این جریان، کشورهای ثروتمند و نفت خیز که سر دسته آنها شناخته شده است، حضور داشتند. اما جناب شیخ احمد الزین در مواضعش متزلزل و سست نشد. البته این موضوع در مورد شخصیتهای دیگری که در این جلسه حضور دارند صادق است,، اما ما در مورد شیخ احمد الزین به عنوان استاد و شخصیت پیشگام که یادبودش را گرامی میداریم، سخن میگوییم. شیخ احمد الزین بر این موضع در قبال امام خمینی ثابت بود و آن را پس از رحلت امام در قبال امام خامنهای نیز تا به امروز ادامه داد.
حمایت شیخ الزین از مقاومت در سوریه
سید حسن نصر الله ادامه داد: شیخ احمد الزین در قبال سوریه نیز موضع دشواری اتخاذ کرد. با استناد بر همین موضع، شیخ احمد الزین و شمار دیگری از علمای حاضر در این جلسه آزارهای بسیاری تحمل کردند. همه ما درباره تحولات سوریه متحمل آزارهای بسیاری شدیم، اما برادران ما و علما و شخصیتهای دینی و ملی سنی در این خصوص تحت فشار بیشتری بودند. زیرا آنچه در سوریه رخ داد، بزرگ و عظیم و خطرناک بود و راههای زیادی در آن برای فتنه انگیزی، گمراه کردن، تغییر واقعیتها و منحرف کردن مسیر وجود داشت. امروز پس از گذشت ۱۰ سال از تحولات سوریه روز به روز واقعیتهای بیشتری درباره آن روشن میشود و اینکه چه کسی پشت این تحولات بود و چه کسی از دردهای مردم سوریه بهره برداری میکرد. نقش آمریکا، اتحادیه اروپا، برخی کشورهای عربی و ماهیت جنگ جهانی علیه سوریه و اهداف این جنگ، تحولات و اعداد و ارقام، اظهارات، مصاحبههای مطبوعاتی، مقالهها و مستندات روز به روز بیشتر روشن میشود. همچنین متوجه میشویم که موضعی که شیخ احمد الزین و همه ما در آغاز این تحولات اتخاذ کردیم، صحیح و درست و متناسب و هماهنگ با اصلی بود که بر اساس آن حرکت کرده بودیم. هر روز بیشتر ثابت میشود که مهمترین هدف جنگ سوریه، فلسطین و آرمان فلسطین و محور مقاومت و مقاومتی بوده که تنها امید آزادسازی و باز پس گیری فلسطین بوده است.
تحولات یمن و بحرین
سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان افزود :موضع شیخ احمد در قبال تحولات بحرین و جنگ یمن نیز بر همین اساس بود و این موضعی بسیار ارزشمند است. همه ما از همان روزهای نخست جنگ علیه یمن از پیش زمینه و اهداف آن اطلاع داشتیم,، ولی نظام سعودی از روز اول میخواست ابعاد دیگری به این جنگ بدهد. تا جایی که امام مسجد الحرام در نخستین نماز جمعه پس از آغاز جنگ علیه یمن در خطبه خود که صدایش ضبط شده و به صورت علنی منتشر شده است، گفت جنگ علیه یمن، مقدس و جنگ شیعه و سنی است. با وجود چنین تحولاتی چه کسی میتوانست چشم فتنه را کور کند؟ چه کسی میتوانست این دروغ را بشکند؟ کسی که میتوانست این کار را انجام دهد علمای سنی بودند. شیخ احمد الزین، جمعیت علمای مسلمین، اتحاد علمای مقاومت، اتحاد جهانی علمای مقاومت، جنبشهای اسلامی، گروههای مقاومت، شخصیتهای ملی، اسلامی و عربی سنی و نه خطبای شیعه کسانی بودند که میتوانستند به امام مسجد الحرام بگویند تو فریبکار و گمراه کننده هستی و این جنگ ربطی به سنی و شیعه ندارد بلکه با اهداف آمریکا و اسرائیل و نظام سعودی در منطقه ربط دارد و این همان کاری است که شیخ احمد و برادران او انجام دادند.
لزوم تداوم مقاومت
دبیرکل حزب الله تصریح کرد: سختترین مرحله حیات سیاسی شیخ احمد و ما و شما ۱۰ سال گذشته بود. این ۱۰ سال سختترین مرحله برای شما گروه نخبگان متعهد، مقاوم و فداکار بود. چند وقت پیش جناب شیخ ماهر حمود از ژرفای قلبش به سخن آمد و پرسید چرا صاحبان این موضع متعهد، با جرأت و شجاع در جهان عربی و اسلامی اندک هستند؟ در ۱۰ سال گذشته موضع شما اهمیت تاریخی داشت. مسئله کم و زیادی مطرح نیست. گروه اندکی که چنین موضعی داشتند، ممتاز و با جرأت بودند. یاران و اصحاب پیامبران نیز همیشه اندک بوده اند. کسانی که در کربلا با امام حسین تاریخ را ساختند، اندک بودند. این گره اندک همان کسانی هستند که توانستند توطئه بزرگ و فتنه عظیمی را که در ۱۰ سال گذشته از سال ۲۰۱۱ تا به امروز به منطقه ما وارد شد، بشکنند.
سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان: من همیشه گفته ام آخرین حربه و سلاحی که پس از پیروزهای مقاومت و خیزش محور مقاومت و بیداری مردمی بزرگی که به همه جهان عربی و اسلامی امتداد یافت، به دست آمریکا و اسرائیل و مستکبران باقی مانده است، فتنه انگیزی فرقهای و رنگ شیعه و سنی دادن به جنگها در منطقه است. همه ما به یاد داریم که چگونه همه ملتهای عربی و اسلامی از دورترین نقطه در موریتانی تا اندونزی به پیروزهای مقاومت در لبنان در سال ۲۰۰۶ و پیروزهای های مقاومت در فلسطین در غزه در چندین جنگ واکنش نشان دادند. این تحول بزرگ، مشهود بود. از سوی دیگر، قابل پیش بینی بود که دشمنان علیه این واکنش و تحولات و عقب نشینی اسرائیل و آمریکا در منطقه کودتا کنند و از هر تحول و شرایطی برای تحقق هدف خود سوء استفاده کنند. دشمنان در ۱۰ سال گذشته به جنگ و فتنه و تقابلها در منطقه رنگ فرقهای و مذهبی دادند و تلاش کردند که مردم را گمراه کنند. در حالی که ما میدانیم آنچه در تونس رخ داد و همچنان رخ میدهد، هیچ ربطی به سنی و شیعه ندارد، زیرا در تونس شیعه به آن معنای سیاسی یا حداقل طائفه شیعه قابل توجهی در این کشور وجود ندارد تا بگوییم جنگ شیعه و سنی مطرح است. جنگی که در لیبی رخ داد ربطی به سنی و شیعه نداشت. تحولات مصر در خلال انقلاب، انتخابات، سرنگونی محمد مرسی، تحولات جدید و حوادث سینا ربطی به شیعه و سنی ندارد. تحولات بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی ربطی به سنی و شیعه ندارد. بله هنگامی که نوبت به سوریه و عراق میرسد که در آنها شیعه و سنی و مسیحی و تنوع فرقهای و مذهبی وجود دارد، تلاش میکنند که مسئله را به سنی و شیعه ربط دهند. در یمن نیز تلاش کردند مسئله را به شیعه و سنی ربط دهند و این خطرناکترین و دشوارترین چیزی است که ممکن است رخ دهد. من این خطر و دشورای را صرفا به عنوان یک بیننده مطرح نمیکنم بلکه تحولات را از قلب میدان نبرد و جبهههای نظامی، سیاسی و رسانهای برای شما نقل میکنم. شاهد بودیم در ۱۰ سال گذشته در لبنان، سوریه، عراق، بحرین و یمن چه گذشت. همچنین جنگ در افغانستان بین طالبان و دولت این کشور ربطی به سنی و شیعه ندارد. چیزی که چشم فتنه را کور کرد، موضع نخبگان درخشان و متمایز سنی بود. از بزرگترین این نخبگان، شیخ احمد الزین رحمه الله علیه بود. باید به این موضع ارج نهاد و از آن قدردانی کرد و همه ملتهای ما باید این موضع را درک کنند و آن را بدانند و از آن قدردانی کنند و آگاه باشند که اگر به فتنه بزرگ تحت عنوان فرقه گرایی مجال داده میشد که امتداد یابد و در همه عرصهها شعله ور شود، خشک وتر را با هم میسوزاند. من درباره موضع شما بزرگ نمایی نمیکنم بلکه آن را به دقت توصیف میکنم و میدانم در این باره چه میگویم و چه را توصیف میکنم. شما همه این آزارها را تحمل کردید، زیرا پایبند به اصول بودید. این موضع شما کمتر از همه خونها و فداکاریها و تلاشها برای شکست دادن توطئه سیطره جدید بر منطقه کمتر نبوده است.
سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه گفت: این مسیر و راه، امانتی به دست شما است. هنگامی که یادبود جناب شیخ احمد الزین را گرامی میداریم در واقع درباره نماد بزرگی از نمادهای وحدت اسلامی سخن میگوییم. شیخ احمد جوانی و سالخوردگی و تمام زندگی خود را در مسیر تقریب بین مسلمانان و همکاری و تکامل در عرصههای اسلامی- میهنی و اسلامی- مسیحی و قومیتی وقف کرد. بنابراین، این خط و مسیر امانت است. همچنین مؤسسههای زیر مجموعه جمعیت علمای مسلمان که جناب شیخ احمد مؤسس و سالهای طولانی رئیس هیئت امنای آن بود، امانت و وصیتی است که باید همه ما آن را حفظ و برای حفظ آن همکاری کنیم. امروز ان شاء الله برادر ما شیخ "غازی حنینی" مسئولیت جدید خود را به عنوان جایگزین جناب شیخ احمد الزین با همکاری همه برادران برای تداوم رسالت و خط و مسیر او به عهده میگیرد. این جمعیت، نمونه یگانهای را در جهان عربی واسلامی در عرصه فعالیت اسلامی و برادرانه ارائه کرده است. نمیخواهم بگویم این جمعیت فقط در زمینه اقدام مشترک و تقریب و همگرایی فعالیت کرده بلکه ویژگی اصلی جمعیت علمای مسلمان این است که روابط بین علمای سنی و شیعه در آن به سطح برادری، محبت، ارتباط نزدیک، احساس وحدت و یک خانواده بودن رسیده است که این وضعیت باید حفظ و تقویت شود و در لبنان توسعه یافته و به سایر مناطق جهان اسلام تعمیم یابد.
سید حسن نصر الله خاطرنشان کرد: میخواهم در ادامه درباره برخی پروندهها و تحولات مرتبط که جناب شیخ احمد الزین در قبال آن موضع واضح و قاطعی داشت، سخن بگویم.
هشدار به فریبکاری آل سعود و توطئه های غرب
سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان افزود: در حال حاضر یکی از مهمترین رویدادها و تحولات و خبر اول همه تلویزیونها و شبکههای ماهوارهای که مورد توجه گسترده منطقه ما است و تأثیر بزرگی در تحولات کنونی و آینده منطقه دارد، جنگ یمن است. چند وقت پیش بنده گفتم اینکه دولت جدید آمریکا قصد دارد برای پایان جنگ یمن تلاش کند و فرستاده ویژهای را در این خصوص تعیین کرده است، این ادعا به لحاظ ساختاری و ظاهری و صرف نظر از محتوا و مضمون آن، مثبت به نظر میرسد. اما آیا این ادعا واقعی است یا فریبکارانه جای سؤال دارد، چرا که دولت سابق آمریکا با قدرت به سوی تداوم جنگ در یمن و تشدید آن حرکت میکرد. در حال حاضر فراخوانها و دعوتهایی برای توقف جنگ در یمن صادر شده است. چند روز پیش نیز طرح سعودی برای توقف جنگ ارائه شد. فرستاده ویژه آمریکا و سازمان ملل نیز در خصوص این موضوع دیدار و رایزنی کردند. در واقع جنگ رسانهای سیاسی جدیدی علیه این مظلومان، مجاهدان و مقاومان در یمن به راه افتاده است که واقعیت را به شیوه اشتباه ترسیم میکند مبنی بر اینکه عربستان خواستار توقف جنگ است، ولی انصار الله توقف جنگ را رد میکند. مظلومیت یمنیها زمانی بیشتر میشود که رسانههای گمراه کننده تلاش میکنند بگویند انصار الله و رهبری آن با توقف جنگ مخالف است، زیرا آینده و مسیر جنگ علیه یمن را به ایران و پرونده هستهای ایران و ملاحظات مربوط به روابط ایران و آمریکا مرتبط کرده است. این ادعاها، ظلم و فریبکاری بزرگی است. واقعیت این است که برداشت و تحلیل برادران یمنی از طرح پیشنهاد شده به آنان این است که هدف این طرح، توقف جنگ نیست بلکه هدف آن برقراری آتش بس و تداوم سایر موارد جنگ علیه ملت یمن است. به این معنا که از آنها خواسته میشود جنگ و عملیات نظامی را متوقف کنند، ولی در کنارش محاصره همچنان برقرار بوده و فرودگاه صنعا و بنادر و مرزها بسته باشد و هیچ دارو و غذایی وارد یمن نشود و در چنین شرایطی آنها وارد مذاکره سیاسی شوند و بر اساس آن بقیه مشکلات حل شود. این، خدعه و فریبکاری بزرگی است که نه تنها برادر عزیز جناب سید عبدالملک، رهبری انصار الله و علمای یمن بلکه حتی کودکان یمنی نیز گول آن را نمیخورند. اما من به آمریکاییها و سعودیها میگویم شما در حال هدر دادن وقت هستید. شما در تقابل با کسانی هستید که شش سال با آنها جنگیده اید و وارد سال هفتم جنگ شده اید در تمام این سالها دیده اید که آنها چگونه بوده اند. آنها سهم بزرگی از ایمان، مقاومت، پایداری، جنگ و جهاد دارند و شما گمان نکنید که میتوانید فریب شان دهید چرا که آنها سیاست و حکمت بزرگی دارند و فریب نمیخورند. اما انصار الله در این خصوص چه میگوید؟ آنها میگویند خیر، مسئله فقط توقف جنگ و برقراری آتش بس نیست بلکه گام نخست، برقراری آتش بس در کنار لغو محاصره است و ما پس از لغو محاصره در مذاکره ملی شرکت و درباره همه چیز توافق میکنیم. درخواست توقف جنگ و برقراری آتش بس بدون لغو محاصره یعنی آنها میخواهند چیزی را که از طریق جنگ نظامی از محقق ساختنش عاجز ماندند، از طریق فشار انسانی و اجتماعی محقق سازند. همه ما شرایط جنگی را تجربه کرده ایم. مثلا در جنگ ۳۳ روزه تا زمانی که آتش توپخانه کار میکرد و مجاهدان در جبههها بودند و مردم شهید میدادند، هیچ کسی نمیآمد به مقاومت بگوید خانه ام خراب شده است یا آواره و زخمی و گرسنه هستم و بیمارستان، دانشگاه، مدرسه و ... میخواهم. ولی هنگامی که جنگ به پایان رسید و صدای توپخانه متوقف شد و شور و هیجان آرام گرفت، رهبری انصار الله و دولت صنعا در مقابل مطالبات بزرگ و بسیار خطرناکی قرار گرفته و دشمن مردم را به خاطر آن تحریک و تشویق میکنند. از سوی دیگر، دشمن میخواهد یمنیها تحت فشار گرسنگی و بیماری در مذاکره ملی شرکت کنند. یعنی از برادران یمنی میخواهد برای ترسیم آینده یمن پای میز مذاکرات حاضر شوند در حالی که میلیونها گرسنه و بیمار، بیمارستانهایی که به دارو و اکسیژن نیاز دارند، مردمی که به غذا نیاز دارند و کشوری که به بازسازی نیاز دارد روی دست آنها باقی مانده است. اما برادران یمنی قاطعانه خواهان توقف نظامی و انسانی جنگ هستند. جایز نیست کسی حیله گری کند و فقط خواستار توقف نظامی جنگ باشد، بلکه توقف جنگ باید نظامی و انسانی باشد. از این رو برادران یمنی موضع واضحی دارند و دشمن مطمئن باشد که کسی نمیتواند آنها را فریب دهد. برادران یمنی در حالی وارد سال هفتم جنگ میشوند که دست بالاتر دارند و قویتر هستند و ابتکار عمل را به دست دارند و در موقعیت حمله در چارچوب دفاع هستند. از این رو بدتر از چیزی که تجربه کرده اند رخ نمیدهد و آنان تا کنون در مقابل همه این شرایط سخت صبر و مقاومت کرده اند. جنگ یمن دارای نکات عبرت آموز زیادی برای ما و ملتهای منطقه است. جنگ شش ساله علیه یمن و مقاومت یمنیها و نتیجه این جنگ، درسها و عبرتها و تجربههای زیادی برای لبنان و فلسطین و همه ملتهای منطقه و مستضعفان جهان دارد. من میخواهم به عربستان و حکام سعودی بگویم وقت را هدر ندهید. این بازی جدید یمنیها را فریب نمیدهد. اگر شما صرف نظر از پیش زمینههای پیشنهاد توقف جنگ، در این پیشنهاد جدی و صادق هستید، جنگ را متوقف و محاصره را لغو کنید و راه را برای مذاکره و گفتگوی طرفهای یمنی فراهم کنید تا با هم مذاکره و گفتگو کنند و در نهایت این یمنیها هستند که میتوانند میانجی گرانی را برای کمک به خودشان در این مذاکره انتخاب کنند.
تحولات فلسطین
سید حسن نصر الله در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در موضوع فلسطین؛ مقاومت ملت فلسطین شاخص امیدواری است -به یاد آورید روزهای حاکمیت ترامپ را در زمانی که او میخواست معامله قرن را تحمیل کند- به خاطر اینکه فلسطینیها صبر و پایداری کردند و حتی در برابر فشارهای عربی تسلیم نشدند. ترامپ رفت. همیشه گفته ایم که مسئله، صبر وپایداری و وقت است. وقت، بسیار مهم است. امروز هیچ کسی نامی از معامله قرن نمیشنود حتی به عنوان یک اصطلاح، نه در رسانه ها، نه در کتاب ها، نه در سخنرانیها و نه در ادبیات سیاسی. ممکن است دولت کنونی آمریکا بخواهد از دستاوردهای آن استفاده کند، اما بی شک قادر نیست آن راه را ادامه دهد. به قول رهبران فلسطینی معامله قرن مُرد. اما چرا مرد؟ پایداری و صبر فلسطینیان عامل آن بود. یکی از اضلاع این معامله، ترامپ بود که از میان رفت. معامله قرن سه ضلع داشت: ترامپ، نتانیاهو و محمد بن سلمان. ضلع اول ترامپ بود. ضلع دوم نتانیاهو بود که در وضعیت سختی قرار دارد و ممکن است سرنگون شود و وضعیت نامشخصی بعد از انتخابات دارد. این را هم یادآور شوم که انتخابات اسرائیل به صورت کامل بحران رهبری در این رژیم را نشان داد. بحرانی بی سابقه در این رژیم بوجود آمده است. بحران سیاسی، بحران بی اعتمادی، بحران رهبری و تفرقه و پراکندگی در فراکسیونهای کنست این رژیم را در بر گرفته است، زیرا این رژیم بر اساس توهمات بنا شده است. اسرائیل در هفتههای اخیر رزمایشهای نظامی زیادی برگزار کرد. در نتیجه پیشرفت محور مقاومت، صدای فریاد از آن شنیده میشود و ابراز نگرانی میکند. در مقابل، مقاومت در حال رشد و افزایش اقتدار و قدرت خود است. در واقع نگرانی این رژیم بی مورد نیست. امروز محور مقاومت، ساکت و راکد نیست. محور مقاومت بدترین و خطرناکترین مرحله از حیات خود را طی ده سال قبل پشت سر گذاشت. آنچه در لبنان و سوریه و عراق و منطقه رخ داد و همچنین زیر سایه محاصره و تحریمهای شدید ضد ایران و موارد دیگر. این محور، تهدیدات را با اقدامات و عمل بیشتر و به دور از خودنمایی پاسخ داد تا قدرتش را افزایش دهد. قدرتی که سرنوشت آینده را مشخص خواهد کرد. اسرائیل نگران است و تهدید به جنگ میکند و از جنگ هراس دارد. اگر قدرت و اقتدار و اقدام جهادی در راه پیشرفت مقاومت نبود، این نگرانیها هم برای اسرائیل وجود نداشت.
سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان درپایان گفت: در پایان بر اساس تحولات منطقهای و بین المللی توصیهای دارم. امروز شاهد تحولات بین المللی مهمی هستیم. مشخص است که اولویت دولت آمریکا، چین و روسیه است. چین یک قدرت اقتصادی است که ممکن است به قدرت اقتصادی اول جهان تبدیل شود. روسیه تهدید اقتصادی برای آمریکا نیست، اما در عرصه سیاسی و نظامی و امنیتی در رقابت با آمریکاست. آمریکا تلاش زیادی میکند تا یک جبهه و محور که ایران در کنار روسیه و چین باشد، ایجاد نشود. بنابر این سعی میکند پرونده هستهای را با ایران حل و بر دیپلماسی تاکید کند. در اینجا تاکید بر دیپلماسی کرامت اخلاقی آمریکا نیست بلکه نشان دهنده قدرت ایران است. ایران در این پرونده موضع قوی و قاطع داشته است. ایران آنچه را که در زیر سختترین و شدیدترین تحریمها و تهدیدهای روزانه به ترامپ نداد اکنون هم به آمریکا نمیدهد و این در حالی است که ایران در مرحله گذر از تحریم و محاصره است. این، اولویتهای آمریکاست و تلاش میکند موضوعات منطقه را به تدریج حل و فصل کند. وضعیت یمن و افغانستان را ببینید. در مورد سوریه و لبنان هم حرف و حدیثهایی وجود دارد. مشخص است که سرگرم فلسطین است. با توجه به این مسائل به دوستان آمریکا در منطقه و کسانی که آمریکا دل بسته اند میگویم که منطقه ما اولویت اول آمریکا نیست البته به جز اسرائیل. اولویت آن، روسیه و چین و حل و فصل با ایران است. بنابر این اگر برای بحرانها و جنگها را پایان دهید و اوضاع خود را سامان دهید در انتظار آمریکا هستید بمانید که انتظارتان طولانی خواهد بود. دوم آنکه، آمریکا دیگر آن آمریکایی که میشناختید نیست. سال قبل امام خامنهای مسئلهای را مطرح کرد و بر آن تاکید داشت که از شما میخواهم در مورد آن فکر کنید، موضوع، افول آمریکا بود. آمریکا در سرآشیبی افول قرار دارد. آمریکا در مرحله سقوط و نزول است. آمریکا در بخشهای زیادی به موضوعات داخلی خود سرگرم است. سرگرمیهایی که به مشکلات داخلی اش مربوط است مانند کرونا، وضعیت اقتصادی و پیامدهای آن، موضوع سیاه پوستان و تعصبها و کینه توزیهای داخلی و خطرات داخلی بی سابقه. این موضوع را به صورت راهبردی مطرح میکنیم و منظورمان یک سال یا دو سال و سه یا چهار یا پنج سال نیست. ما از یک روند سخن میگوییم. روند حرکت آمریکا، روند افول و سقوط است.
روند حرکت محور مقاومت از حکومتها و جنبشها گرفته تا ملتها روند صعودی است. اما اولویتها متفاوت هستند. بنابر این از همه -حکومتها، سازمانها و ملتها و جنبشها و گروهها- میخواهیم که در انتظار آمریکا ننشینند و در انتظار جهان و تحولات جهانی نمانند. به سوی گفتگوهای منطقهای و ملی و بین کشوری و بین ملتها روی آورید تا مشکلات و بحران هایمان را حل کنیم. امروز اگر بیایید بهتر از فرداست. من معتقدم که هر کسی به محور مقاومت وابسته است، بخاطر آنکه دغدغه ملت و کشورهای خود را دارند برای رسیدن به راه حل و حل و فصل آمادگی دارند تا از این شرایط سخت عبور کنیم. در سایه تحولات منطقهای و بین المللی، اسرائیل هم مانند سرور خود (آمریکا) در سرآشیبی افول قرار دارد. آروزی شیخ احمد الزین که قلب او برای آن میتپید و دوستان مان توضیح دادند و آرزویی قوی است (نماز خواندن در مسجدالاقصی بود). انشاالله دستکم تعدادی از ما وارد قدس خواهند شد و در آنجا نماز خواهند خواند. این افقی است که چشمان ما به آن دوخته شده است.
اما در مورد لبنان؛ همه در مورد راهی که به ما کمک میکند و مشکلات را کاهش میدهد، تشکیل دولت جدید است. آنچه امروز در این مورد میخواهم اضافه کنم آن که ما در موضع یاس و ناامیدی نیستیم. طی این روزها و روزهای آینده تلاشهای زیادی دیده میشود. تلاشهایی جدی و جمعی، که از چندین طرف انجام میشود تا مشکلات کنار زده شود. همه باید بدانند که کشور وقت زیادی هدر داده و خسته شده است. اکنون زمان آن رسیده است که منتظر دیگران یا تحولات نباشیم و همه این مسائل را کنار بگذاریم و به صورت جدی به حل مشکلات بپردازیم.
پیمان ما با شیخ عزیز و گرانقدرمان احمد الزین، پیمان مقاومت و استمرار آن است. پیمان میبندیم که این راه را حفظ کنیم و اهداف را دنبال کنیم و آرزویش را به سرانجام برسانیم. روزی که این سرزمین (فلسطین) و مقدسات آن به دست امت مان برسد، خواهد آمد و در مورد آن شک و تردیدی وجود ندارد. خداوند شیخ ما را رحمت کند.