به گزارش وب گردي
خبرگزاری صدا وسيما؛ حجت الاسلام صالح باغ شیرین در گفتگو با خبرگزاری میزان پیرامون ضرورت حضور و وجود «حضرت مهدی (عج)» گفت: ضرورت حضور و وجود «امام زمان (عج)» امری مهم بوده که دلایل عقلی حضور ایشان را برای ادامه حیات بشر و هدایت انسان لازم و ضروری میکند، «امام زمان (عج)» به عنوان یک تکیه گاه برای حرکت به سوی سعادت شناخته میشوند در گذشته اولیاء و پیامبران تکیه گاه محسوب میشدند، اما بعد از «پیامبراکرم (ص)»، «ائمه معصومین (ع)» هستند که این وظیفه خطیر را برعهده دارند. از سوی دیگر باید توجه داشته باشیم که نیاز به سعادت تنها مختص این دنیا نیست و در آخرت نیز نیازمند سعادت هستیم لذا دلیل حضور «امام زمان (عج)» به خوبی احساس میشود.
***تاکیدات قرآن کریم در مورد هدایتگری «امام زمان (عج)»باغ شیرین به تاکیدات قرآن کریم در مورد هدایتگری «امام زمان (عج)» اشاره و ابراز کرد: در هر عصری نیازمند حجت خداوند متعال بوده و هستیم این امر در قرآن کریم به خوبی دیده میشود خدواند متعال در آیه ۱۱۹ سوره توبه میفرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَکُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ،ای اهل ایمان، خداترس باشید و با مردان راستگوی با ایمان بپیوندید». این آیه نشان میدهد که تاکید پرودگار بر راستگویان و صادقان است لذا صادقترین و راستگوترین افراد که از هرگونه خطا و اشتباه بری باشد «امام زمان (عج)» است. در عین حال این آیات به ما میگویند که در هر عصری یک راهنما و هدایتگر به سوی سعادت وجود دارد پس زمین نمیتواند در این زمان خالی از هدایتگر بوده باشد.
وی پیرامون نحوه بهره بردن از وجود مبارک «امام زمان (عج)» ابراز کرد: وجود مبارک «امام زمان (عج)» همانند خورشید در پس ابر است، همان گونه که خورشید، منشأ حیات موجودات و مایهٔ گرمی و حرارت و نور و حرکت است و با نبود آن، حیات و زندگانی از موجودات رخت بر میبندد، حیات معنوی جامعه، از وجود «امام زمان (عج)» و بقای آن نیز به بقای وجود آن حضرت وابسته است. در روایات اسلامی وارد شده است که «امامان معصوم (ع)» اهداف نهایی ایجاد مخلوقات هستند.
***حجت خدا از زبان «پیامبر اکرم (ص)»این کارشناس علوم قرآنی به روایاتی از «پیامبراکرم (ص)» پیرامون «حضرت مهدی (عج)» اشاره و تصریح کرد: در روایات فراوانی پیرامون حضور و وجود «امام زمان (عج)» سخن به میان آمده است این مهم حتی در زمان «پیامبراکرم (ص)» نیز مطرح شد ایشان بر حضور «امام زمان (عج)» نیز تاکید داشتند. «خاتم النبیین (ص)» پیرامون ظهور «قائم آل محمد (ص)» فرمودند: «یکون من امتى المهدى ان قصر عمره فسبع سنین و الافثمان و الافتسع یتنعم امتى فى زمانه نعیما لم یتنعموا مثله قطّ البر و الفاجر یرسل السماء علیهم مدراراً و الا تدخر الارض شیئاً من نباتها؛ «مهدى (عج)» از میان امت من برخاسته شود مدت سلطنت او هفت یا هشت یا نه سال مى باشد، همه طبقات امت من در زمان ظهور او چنان در رفاه زندگى نمایند که قبل از وى هیچ بر و فاجرى بدان نرسیده باشند، آسمان باران رحمت خود را بر آنان مى بارد و زمین از روئیدنیهاى خود چیزى فرو گذار نمى کند».
وی در همین راستا ابراز کرد: «خاتم النبیین (ص)» همچنین در روایت دیگری فرمودند: «لا تنقضى الساعة حتى یملک الارض رجل من اهل بیتى یملاء الارض عدلاً کما ملئت جوراً یملک سبع سنین، قیامت منقضى نخواهد شد تا این که مردى از اهل بیت من به سلطنت رسد و او زمین را پر از عدل و داد کند، چنان که پر از ظلم شده باشد».
این کارشناس علوم قرآنی ابراز کرد: در کتاب منتخب الاثر در صفحه ۲۲۹ روایت از «پیامبر گرامی اسلام (ص)» در مورد «امام زمان (عج)» وجود دارد که فرمودند: «مَن اَنکَرَ القائِمَ مِن وُلدی أَثناءَ غَیبَتِهِ ماتَ میتَةً جاهِلیَّةً، کسی که «امام زمان (عج)» را که از فرزندان من است در دوران غیبتش مُنکِر شود، بر حالت جاهلیت قبل از اسلام از دنیا خواهد رفت».
***وظیفه منتظرانباغ شیرین به وظایف منتظران «امام زمان (عج)» اشاره و تاکید کرد: هر منتظر موظف است تا معرفت و شناخت لازم پیرامون «امام زمان (عج)» را کسب کند، زیرا شناخت زمینه را برای رشد و تعالی و دست یافتن به هدف فراهم میکند. در روایات متعدد پیرامون شناخت «حضرت مهدی (عج)» در هر دوره تاکیدات فراوانی انجام شده است، «پیامبر اکرم (ص)» فرموده اند: «مَنْ ماتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مَیتَةً جَاهِلِیَة، کسی که بمیرد و امام زمان خویش را نشناخته باشد، در واقع به مرگ جاهلیت مرده است». این روایت نشان میدهد حتما باید هوشیرانه نسبت به امام زمان خود عمل کنیم و سبک زندگی ایشان را مورد توجه قرار داده و الگوبرداری کینیم.
هر منتظر موظف است تا معرفت و شناخت لازم پیرامون «امام زمان (عج)» را کسب کند، زیرا شناخت زمینه را برای رشد و تعالی و دست یافتن به هدف فراهم میکند.
وی پیرامون اهمیت ظهور «حضرت مهدی (عج)» بیان کرد: «امام صادق (ع)» پیرامون اهمیت ظهور «حضرت مهدی (عج)» فرمودهاند: «اگر زمین بى امام گردد فرو خواهد رفت؛ به عبارت دگیر ساکنانش را فرو میبلعد همچنین»، «حضرت مهدی (ع)» نیز تاکید کردهاند: «اِنّی اَمانٌ لِأَهلِ اِلأرضِ کما أَنَّ النُّجومَ اَمانٌ لِأَهلِ السّماء، من برای اهل زمین أمن و أمانم، همان گونه که ستارگان آسمان أمن و أمان اهل آسمانند».
***حب «اهل بیت (ع)»این کارشناس علوم قرآنی از دیگر وظایف منتظران را محبت دانست و ابراز کرد: منتظران واقعی «حضرت مهدی (عج)» کسانی هستند که نسبت به «حضرت مهدی (عج)» محبت داشته باشند، حبی که به ارادت تبدیل شود. در زمان رسالت «پیامبر اکرم (ص)» گروهی نزذ ایشان آمدند و پرسیدند چگونه میتوانیم دست مزد شما را پرداخت کنیم «رسول خاتم (ص)» فرمودند من از شما چیزی نمیخواهم جز مودت به نزدیکانم.
باغ شیرین از دیگر وظایف منتظران «امام زمان (عج)» را گرامیداشت یاد و نام «ائمه معصومین (ع)» دانست و ابراز کرد: ذکر مناقب و فضایل «اهل بیت (ع)» در گردهماییها و جمعهای مومنان، محافل و مجالس شیعیان مورد تاکید است. اظهار اشتیاق برای سربازی کردن در رکاب «امام زمان (عج)» مورد تاکید است همچنین دعا کردن برای ظهور «حضرت مهدی (عج)» بزرگترین فضایل مومن محسوب میشود. دعا در دین مبین اسلام و به ویژه در مکتب تشیع دارای جایگاه پر اهمیت و مهمی است. در اندیشه مهدوی، دعا برای سلامتی وجود مبارک «امام عصر (عج)» دارای آثار و برکات فراوانی است. اگرچه تقدیر الهی نیز پیوسته بر استمرار سلامت آن حضرت استوار است، اما به رغم این موضوع در مکتب تشیع دعا نشانگر علاقه و محبت مسلمانان به ایشان است. «امام زمان (عج)» در یکی از تاکیداتشان بیان فرموده اند که برای ظهور دعا کنید.
وی به ویژگیهای جامعه مهدوی اشاره و ابراز کرد: هدف «حضرت مهدی (عج)» هدایت جامعه بشری به سوی سعادت و آرامش است ما برای هموار کردن مسیر ظهور موظفیم که مسیر درست را از نا درست تشخیص داده و به آن سمت حرکت کنیم «ائمه همواره انسانها را به مسیر درست رهنمون میکنند و از آنان ملتمسانه میخواهند تا قدم در مسیر درست بردارند.
***امربه معروف و نهی از منکر؛ رویکرد «سیدالشهدا (ع)» برای ظهور این کارشناس علوم قرآنی رویکرد ظهور «حضرت مهدی (عج)» را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: «امام زمان (عج)» مظهر رفعت هستند ایشان ادامه دهنده راه «پیامبر اکرم (ص)» بوده و تلاش دارند تا جامعه را به سوی سعادت و سلامت راهنمایی کنند با ظهور ایشان شاهد جامعهای سالم خواهیم بود پس باید زمینه سازی برای ظهور را در دستور کار قرار دهیم این به معنای رواج «امر به معروف و نهی از منکر» است همان رویکردی که «سیدالشهدا (ع)» نیز در پیش گرفتند.
باغ شرین تاکید کرد: هرکس منتظر واقعی باشد تلاش دارد تا علاوه بر تهذیب نفس خود دیگران را به سمت درست و پاکی نفس هدایت کند این امر چنانچه از سوی همه افراد جامعه شکل بگیرد قطعا در مدتی کوتاه گسترش یافته و جامعه را در بر میگیرد و به سمت مدینه فاضله حرکت خواهیم کرد.
***معرفی کتاب برای منتظران وی به معرفی کتابی پیرامون «حضرت مهدی (عج)» پرداخت و افزود: کتاب مکیالالمکارم نوشته آیت الله سید محمدتقی موسوی اصفهانی از جمله کتابهایی است که میتواند به منتظران و علاقمندان کمک کرده و اطلاعات ارزندهای به آنان ارئه دهد سر فصلهای این کتاب وجوب شناخت امام زمان ما «حضرت مهدی (عج)» است، بخشی از حقوق «حضرت مهدی (عج)» بر شیعیانش، ویژگیهای حضرت که مستوجب دعای مردم در حق ایشان است و فواید دعا برای فرج ایشان همچنین بخشهایی همانند اوقات و حالاتی که در آنها دعا برای تعجیل فرج ایشان تأکید شده است، چگونگی دعا برای تعجیل فرج و پارهای از دعاهای مأثور و در بقیه اموری که سبب قرب به «حضرت مهدی (عج)» میشود و ایشان را خوشحال میکند و نزد ایشان پر ارزش است را مطرح کرده که خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود.
***اعمال شب و روز نیمه شعبانوی اعمال شب نیمه شعبان را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: نیمه شعبان شبی ارزنده برای دعا به درگاه خداوند است یکی از اعمال شب نیمه شعبان غسل است، که باعث تخفیف گناهان مىشود همچنین تاکید شده که احیاء این شب به نماز و دعا و استغفار فضیلت فراوانی را برای ما در بر دارد.
این کارشناس علوم قرآنی خواندن زیارت «امام حسین (ع)» را یکی از برترین اعمال در شب ولادت «حضرت مهدی (عج)» دانست و تاکید کرد: خواندن زیارت «امام حسین (ع)» در شب ولادت «حضرت مهدی (عج)» فضیلت فراوانی را برای مومنان به همراه دارد. خواندن دعای کمیل بخاطر عبارتهای زیبا و پر معنایش ثواب بسیاری دارد البته ادعیه دیگری نیز در مفاتیحالجنان ذکر شده که علاقمندان میتوانند با مراجعه به آن از برکات این ادعیه متنعم شوند همچنین در نیمه شعبان هر یک از اذکار «سُبْحانَ اللّهِ»، «الْحَمْدُلِلّهِ»، «اللّهُ اَکْبَرُ» وَ «لا اِلهَ اِلا اللّهُ» صد مرتبه گفته شود ثواب بسیار دارد و خداوند تعالى گناهان گذشته بجا آورنده اذکار را بیامرزد و حاجتهاى دنیا و آخرت او را در نظر بگیرد.
***نماز شب نیمه شعبانوی به نماز شب نیمه شعبان اشاره و اظهار کرد: «امام صادق (ع)» اشاره کردهاند که از ایشان درباره بهترین دعا در شب نیمه شعبان سؤال شد و حضرت فرمودند: بعد از نماز عشاء دو رکعت نمازگذار بخوانید که در رکعت اوّل سوره حمد و سوره جحد «قُلْ یا اَیُّهَا الْکافِروُنَ» و در رکعت دوم حمد و سوره توحید، سپس، چون سلام دادى بگو سُبْحانَ اللّهِ ۳۳ مرتبه و اَلْحَمْدُلِلّهِ ۳۳ مرتبه و اللّهُ اَکْبَرُ ۳۴ مرتبه در ادامه این نماز، دعایی وارد شده است که شیخ عباس قمی آن را در مفاتیح الجنان آورده است.
باغ شیرین پیرامون اعمال روز نیمه شعبان خاطرنشان کرد: روز نیمه شعبان علاوه بر استحباب روزه و غسل، مستحب است زیارت «امام زمان (عج)» در هر زمان و مکان و در هر جا و دعا براى تعجیل ظهور آن حضرت در هنگام زیارت تاکید شده است.
***ﻣﻴﻼﺩ «اﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻥ (ﻋﺞ)» به منزله ﺑﺎﺭاﻥ ﺭﺣﻤﺖ اﻟهی استحجت الاسلام و المسلمین حمید قربانپور کارشناس علوم قرآنی در گفتگو با خبرگزاری میزان گفت: ﻧﻴﻤﻪ ﺷﻌﺒﺎﻥ تجلی ﻣﻴﻼﺩ ﻫﻤﻪ ﺧﻮبی ﻫﺎ اﺳﺖ. اﮔﺮ ﻋﺎﻟﻢ ﺭا ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻳک ﺳﺮﺯﻣﻴﻦ بی آﺏ و ﺧﺸک ﻓﺮﺽ ﻛﻨﻴﻢ ﻛﻪ ﺩﺭ آﻥ ﻣﺸﻜﻼﺕ ﺯﻳﺎﺩی ﺑﺮای ﺳﺎﻛﻨﺎﻧﺶ وجود دارد، ﻇﻬﻮﺭ اﻧﺒﻴﺎء و اﻭﻟﻴﺎی الهی ﻤﺎﻧﻨﺪ ﺑﺎﺭاﻥ ﺭﺣﻤﺖ الهی ﺑﺮ اﻳﻦ ﺩﺷﺖ میباشد، ﻣﻴﻼﺩ «اﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻥ (ﻋﺞ)» به منزله ﺑﺎﺭاﻥ ﺭﺣﻤﺖ اﻟهی است ﻛﻪ ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ و ﻇﻬﻮﺭ اﻳﺸﺎن ﺭﻭﺡ اﻧﺴﺎﻥ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻟﻪ ﺩﺷﺖ میباشد، آﻣﻴﺨﺘﻪ ﺑﻪ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﺑﻌﺪ اﺯ ﻧﺎﺩانی و ﻋﻂﻮﻓﺖ ﺑﻌﺪ اﺯ بی ﺭﺣمی و آﮔﺎهی پس اﺯ غفلت میشود.
***تاثیر وجود مبارک «حضرت مهدی (عج)» بر سعادت بشریتوی پیرامون وجود مبارک «حضرت مهدی (عج)» و تاثیر این امام بزرگوار بر سعادت بشریت تصریح کرد: ﺑﺎ چنین تشبیهی ﻛﻪ ﻗﺮآﻥ ﻫﻢ ﺑﻪ آﻥ اﺷﺎﺭﻩ میکند، ﻣﺎ ﺯﻣﻴﻦ ﻣﺮﺩﻩ ﺭا ﺑﺎ آبی اﺯ آﺳﻤﺎﻥ ﺯﻧﺪﻩ میکنیم، ﻭﻻﺩﺕ و ﻭﺟﻮﺩ «حضرت مهدی (عج)» نیز ﺭﻭﺡ ﻣﺮﺩﻩ اﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﺭا ﺯﻧﺪﻩ میکند ﭼﺮا ﻛﻪ ﺣﻀﻮﺭ ایشان ﭼﻪ ﻏﺎﻳﺐ و ﭼﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﻣﻮﺟﺐ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺑﺸﺮﻳﺖ اﺳﺖ، ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺑﺸﺮﻳﺖ ﺩﺭ گرو اﻣﺪاﺩﻫﺎی غیبی ﻭ ﺩﻋﺎﻫﺎی «اﻣﺎمان ﻣﻌﺼﻮﻡ (ع)» است ﻛﻪ ﺟﺎﻧﺸﻴﻦ و ﺧﻠﻴﻔﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ و ﻭاﺳﻂﻪ ﻧﺰﻭﻝ ﺭﺣﻤﺖ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺑﺮ اﻧﺴﺎﻥﻫﺎ هستند، ﺩﺭ ﺟﺎیی به این موضوع اﺷﺎﺭﻩ میشود که با ﻇﻬﻮﺭ «اﻣﺎم ﺯﻣﺎن (عج)» ﻋﻘﻞ اﻧﺴﺎﻥﻫﺎ ﺭﻭﺷﻦ میشود و ﻫﻤﻪ اﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﺑﺎ آﮔﺎهی و ﻋﻘﻞ اﻣﺎﻡﺷﺎﻥ ﺭا درک میکنند، اﻳﻦ ﺣﺠﺎﺏ، ﻏﻔﻠﺖ و ﻧﺸﻨﺎﺧﺘﻦ «اﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻥ (عج)» بستگی ﺑﻪ ﺣﻀﻮﺭ جسمی اﻣﺎﻡ ﻧﺪاﺭﺩ ﺑﻠﻜﻪ اﻓﺮاﺩی ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺷﻤﺮ اﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎنشان ﺭا ﺩﻳﺪﻧﺪ ﻭلی اﻭ ﺭا ﻧﺸﻨﺎﺧﺘﻨﺪ و ﺳﺮ اﺯ ﺑﺪﻧﺶ ﺟﺪا ﻛﺮﺩﻧﺪ.
این کارشناس علوم قرآنی خاطرنشان کرد: ﺗﺎ زمانی که ﻇﻬﻮﺭ درونی برای اﻧﺴﺎﻥ رخ ندهد، «حضرت مهدی (عج)» ﻇﻬﻮﺭ ﻇﺎﻫﺮی ﻧﺨﻮاﻫﻨﺪ کرد ﻭلی اﮔﺮ اﻧﺴﺎﻥ ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﺑﺎ ﺯﺩﻭﺩﻥ ﭘﺮﺩﻩ ﻏﻔﻠﺖ ﻛﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺳﺮپیچی اﺯ اﻃﺎﻋﺖ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ است، ﺗﻮﻟﺪ و ﻫﻢ ﻇﻬﻮﺭ اﻣﺎﻣﺶ ﺭا ﺩﺭک ﻛﻨﺪ ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺩﺭ ﺩﻭﺭاﻥ ﻏﻴﺒﺖ ﻇﺎﻫﺮی اﻣﺎﻡ ﺯﻣانش ﺑﺎﺷﺪ، به سعادت و خوشبختی میرسد، ﻧﻴﻤﻪ ﺷﻌﺒﺎﻥ ﺩﻭ ﺑﻌﺪ ﺑﺎطنی و ﻇﺎﻫﺮی ﺩاﺭﺩ. اﮔﺮ اﻧﺴﺎنی ﻧﻴﻤﻪ ﺷﻌﺒﺎﻥ ﺩﺭﻭنی ﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ نمیتواند ﻧﻴﻤﻪ ﺷﻌﺒﺎﻥ تقویمی ﺭا ﺩﺭک ﻛﻨﺪ و اﻳﻦ مصداق همان آیه «و ﻣﺎ اﺩﺭاک ﻣﺎ ﻟﻴﻠﻪ اﻟﻘﺪﺭ» است.