پخش زنده
امروز: -
تلاش هایی که سبب شد هنر صنعت خولک بافی در شمال سیستان و بلوچستان همچنان زنده بماند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز سیستان و بلوچستان، بشنو از ني چون حکايت مي کند، حکايت هنر صنعتي ماندگار نی در شمال سیستان و بلوچستان حکایت آب و آبادانی است.
روزگاری گیاه نی یکی از گونه های مهم اقتصادی در منطقه سیستان و حیاطی برای تالاب هامون بود که با خشکسالی دو دهه اخیر این گیاه به کلی در منطقه نابود شده است .
گياه ني يكي از گونه هاي مهم اقتصادي منطقه سيستان و يكي از اجزاي مهم زنده و پوياي زيست بوم تالاب هامون محسوب مي شود که تغيير در ميزان فراواني آن آثار مستقيمي درحيات تالاب و اقتصاد ساکنان این منطقه بر جای می گذارد.
صنعت پرده بافی از گیاه نی یکی از شغلهای مردم شمال سیستان و بلوچستان بود که با آن امرار معاش می کردند ، اما با خشکسالی در این منطقه ، سالها بود که این صنعت هم از بین رفته بود .
آهنگی که امید بخش شد
بازماندگان هنر خولک بافی سخت در تلاشند که در حاشیه هامون این هنر به ارث رسیده از اجداد خود را زنده نگه دارند، حتی اگر خشکی هامون اجازه ندهد، نیها جان بگیرند و قد بکشند.
حصیربافی، سیس بافی، خولک بافی یا خلک بافی، هنری که قدمتی طولانی به درازای تاریخ شهر سوخته و دریاچه هامون دارد و در میان مردمان سیستان و بلوچستان، از جایگاه ویژهای برخوردار است.
این هنر در منطقه سیستان، با گویش «خولک بافی» و در بلوچستان، با گویش «تگرد» تلفظ میشود که از نظر نوع مواد ساخت نیز، با یکدیگر تفاوتهایی دارند. خولک، از ساقههای نی و تگرد، از داز (برگ درخت خرمای وحشی) تهیه میشود.
اما با حمایتهایی که از مردم شمال سیستان و بلوچستان شده ، در سال گذشته این صنعت دوباره احیا شده است .
به گفته دینارزهی مدیر صندوق کارآفرینی امید: در سال گذشته با توجه به تفاهمی که با مجموعه بنیاد برکت شد ، حدود هزار میلیارد ریال تسهیلات به چهار هزار طرح پرداخت شد که از جمله تفاهم های شده احیای کسب و کارهایی است که به فراموشی سپرده شده است .
منطقه سیستان در طول تاریخ همواره مواجه با پدیده خشکسالی بوده اما خشکسالی های سال 77 به بعد ابعاد گسترده تر و مخرب تری داشته است به طوری که باید گفت ارکان اقتصاد روستاهای سیستان را به طور کامل متزلزل کرده بود و صنعت حصیر بافی را به نابودی سوق داده بود.
گياه ني در ميان ساكنان بومي منطقه سيستان براي حمل و نقل، ماهيگيري، پوشش كف زمين، پوشش درها و پنجره ها، صنايع دستي مانند ساخت سبد و همچنین تامین غذای دام استفاده مي شود .
به شکل سنتی مردم سیستان در اطراف دریاچه هامون قایقهای مشخصی را با استفاده از این گیاه میسازند که در زبان محلی « توتان» یا «توتن» (Tootan ) نامیده میشود.
دو نوع اصلی پوشش در منطقه ی سیستان از نی های اطراف دریاچه هامون ساخته می شود.اولی نوعی زیرانداز است که «اصیل» نامیده می شود و با قسمت پهن آن گیاه ساخته می شودنوع دیگر پرده ای است که در اصطلاح محلی به آن «پرده» یا «پرده خلک» گفته می شود و از ساقه ی نی های دریاچه هامون که «خلک» نامیده می شود ساخته می شود.
این نوع پرده نقش مهمی در اقتصاد و زندگی مردم اطراف دریاچه هامون دارد زیرا تقریبا تمامی درها و پنجره های منطقه ی سیستان برای محافظت دربرابر نور و وزش باد و گرد و غبار به این نوع پرده نیازدارند.
علاوه بر این از دیگر نقاط کشور برای این نوع پرده ی سیستان نیز متقاضی وجود دارد چرا که قیمت پایین و کاربرد بسیار مفیدی دارد. غیر بومیان این پرده ی سیستانی را«حصیر» می نامند.
رایج ترین صنایع دستی که از برگهای گیاه نی درست میشود شامل چندین نوع سبد برای طبقه بندی و حمل کردن است. نام محلی آنها « سِله » ( برای طبقه بندی کردن ) و « شونگورک » که یک نوع سبد با دو دسته برای حمل کردن است میباشد .
جاروبافی سنتی در شمال سیستان و بلوچستان، دوباره رونق گرفته است
ورود سیلاب سال 98 به دشت سیستان، موجب سرسبز شدن این منطقه و افزایش پوشش گیاهی شده است.
یکی از گیاهان بومی این منطقه، گیاهی است از رسته گندمیان که به زبان محلی کرته ( karte) گفته می شود و در وضعیت خشکسالی، رشد آن بسیار کاهش می یابد.
کرته، گیاهی خودرو جهت تهیه جاروی سیستانی
این گیاه در حاشیه زمین های کشاورزی رشد می کند و با وجود این که از دید کشاورزان نوعی گیاه هرز است، کاربردی اقتصادی دارد.
مردم منطقه از ساقه های نازک آن، جاروی محلی سیستان را تولید می کنند.
مدیر میراث فرهنگی و گردشگری هیرمند گفت: از نیِ بسیار ظریف و زیبای گیاه کرته، چوب باریکی بدست می آید که در گویش محلی به آن سینک گفته می شود.
آنچه باعث گذاشتن این نام بر روی این قسمت از گیاه که در واقع گُل گیاه می باشد شده است شاید همان سیخک، باشد بصورت راست ومنظم تا ارتفاع یک متر هم رشد می کند.
سینک زمانی از گیاه جدا می شود که رنگ آن از سبز به زرد کم رنگ تغییر کرده و به راحتی قابل جدا شدن است و پس از جدا شدن از بوته اصلی با تابش آفتاب خشک می شود.
برای تهیه جارو، انتهای سینک ها چندین ساعت درآب خیس و سپس کوبیده می شود تا انعطاف پذیر باشد.
پس از این مرحله، از آنها جارو بافته می شود و محل درآمدی برای مردم منطقه است.
با شروع فصل تابستان کودکان و زنان و مردان زیادی در زمین های اطراف روستاها مشغول چیدن این گیاه هستند.
مدیر میراث فرهنگی و گردشگری هیرمند می گوید: جاروی سیستانی سالهاست که در بازار منطقه و کشور خود نمایی می کند و می تواند محلی برای درآمد زایی خانوارها باشد، در هر منزل روستایی از لوازم مورد نیاز و موثر است و در زندگی شهری نیز ابزاری کارآمد است.
آن چیزی كه بسیار نكته مثبت تلقی می شود حضور زنان و مردان سختکوش و هنرمند سیستانی است که بعد از به بارنشتن و رسیدن این سینک ها، آن ها را جمع آوری می کنند و جاروهای دستی زیبایی از آن ها می سازند.
بسیاری از مردم سختکوش سیستان از بافتن و به فروش رساندن این صنایع دستی امرار معاش می کنندکه این حضور ، نشان می دهد صنایع دستی مورد نیاز مردم همچنان مشتری خواهد داشت و این یك فرصت استثنایی است.
جاروی سیستانی هنر دست بانوان جنوب شرق کشور
رئیس میراث فرهنگی هیرمند می گوید: بافتن جارو با سینک مهارت خاص خود را می طلبد و هر کسی نمی تواند اقدام به بافتن کند چرا که همانند قالی و دیگر بافته های پیچیده، نیازمند آموزش و مهارت است که زنان سیستانی این مهارت را سینه به سینه از مادران خود می آموزند.
وی ادامه داد: بافنده یک سرنخ را به انگشت شصت پای خود می بندد و با دو دست اقدام به بافتن جارو می کند
وی افزود: گره های این محصول نیز دارای ظرافت خاصی هستند اصولا دو پایه سینک در یک گره بکار برده می شوند و بعد از بافتن محصول به طول یک متر و یا بیشتر این باقته به صورت حلزونی(اسپیرال) دور هم پیچیده می شود،
جاروی سیستانی سالهاست که در بازار منطقه وکشور خود نمایی می کند ومی تواند محلی برای درآمد زایی خانوارها باشد، در هر منزل روستایی از لوازم مورد نیاز و موثر است ودر زندگی شهری نیز کمک است برای جاروهای برقی وماشینی.
کرته، سینک یا سیخک در ادبیات شاعران سیستانی
به گفته مدیر میراث فرهنگی و گردشگری هیرمند : «کرته، سینک یا سیخک» در ادبیات شاعران سیستانی که به گویش محلی شعر گفته اند نیز نماد تیزی و وسیله ای است برای آزردن جسم وجان زیرا بریدن دست انسان در هنگام دِرو و بوسیله برگ وساقه کرته صورت می گیرد از همین رو صاحبان ذوق و شاعران از آن به آزردن عاشقی بوسیله معشوقش با کنایه و تشبیه شعر گفته اند.
این گیاه در سرزمین های خشک ایران مانند سیستان وبلوچستان ،کرمان،هرمزگان وکشور عراق، افغانستان،پاکستان،شمال افریقا، فلسطین، هند، چین وتایلند دیده شده است .
مردم منطقه سیستان حتی اگر مختصر آبی برایشان بیاید یاد گرفتن که چطور از همین حداقل ها استفاده کنند .
محمد قورزایی، مدیر انجمن زیست محیطی تالاب هامون می گوید : وسعت تالاب زیاد است و آب آن هم از خارج از مرز ایران میآید، در واقع مقدار آبی که از افغانستان به هامون میریزد از کنترل افغانستان خارج میشود، وگرنه، آبی که سهم ایران است بیشتر از مقداری است که از هیرمند سرازیر میشود.
وی می گوید : در سیلاب ورودی سال 98 ، ۳۰ تا ۴۰ درصد عمق تالاب حدود یک متر آبگیری شد که آن هم بر اثر وزش بادهای ۱۲۰ روزه به صورت پودری به کویرهای اطراف پراکنده میشود و این اتفاق به خاطر از بین رفتن نیزارها از سالهای قبل است در حالی که اگر در قسمتهایی از تالاب که عمقش زیاد است دایک (حصار) بزنند از پراکنده شدن آب قطعاً جلوگیری خواهد شد.
احیای مجدد نیزارهای هامون و حیات این صنعت نیازمند دریافت حقابه از کشور افغانستان و یا انتظار ورود آب از این کشور است .