یادداشت پژوهشی
وظیفه رسانه ها دیده بانی مستمر تحقق تولید...
کارکرد رسانهها برای دیده بانی محیط و رصد رشد تولید و پشتیبانی از محقق شدن آن موضوعی است که در سال ۱۴۰۰ باید با برنامه ریزی دقیق صورت گیرد.
در دیده بانی رشد تولید باید نظارت بر محیط و پایش عوامل موثر بر محیط صنعت، خدمات و کشاورزی به گونهای صورت گیرد که رفع موانع تولید، جلوگیری از واردات بی رویه، قاچاق کالا و رصد مقررات زاِید دست و پاگیر و موانع بانکی به خوبی و به صورت مصداقی احصا و اطلاع رسانی شود.
علاوه بر کارکرد نظارتی رسانه، ارزیابی وضعیت محقق شدن جهش تولید و اطلاع رسانی موفقیتها و تاکید بر ادامه دار بودن این حرکت از موضوعاتی است که ضمن امیدآفرینی میتواند مسیر حرکت رسانهها را تسهیل کند.
رسانهها به عنوان پیشران حرکت تولید باید مطالبه گری از قوای سه گانه برای تسهیل در کمیت و کیفیت تولید، تخصیص تسهیلات و منابع مالی به تولیدکنندگان بر داشتن قوانین و رفع مقررات دست و پا گیر، برداشتن موانع پیش رو را به طور پیوسته و مستمر در دستور کار قرار دهند.
تشویق و ترغیب مصرف کنندگان ایرانی برای خرید کالای داخلی و اقناع مخاطب باید صورت گیرد در سطح اول اقناع معرفی ویژگیهای تولیدات برای سطح پاداش آنی مهم است یعنی معرفی کیفیت کالای ایرانی و مطلع بودن از مزایا و ویژگیهای آن برای مخاطب اهمیت دارد و در سطح بالاتر پاداش آتی برای تبیین اثرات بلندمدت حمایت از کالای ایرانی اهمیت دارد که میتواند موضوعاتی، چون کاهش بیکاری، رونق اقتصادی و قوی شدن کشور منجر شود که هر دو سطح پیامها باید به طور همزمان و موازی مورد تاکید قرار گیرد.
به طور کلی میتوان رسانهها را در مرکز ثقل مثلثی دید که در یک رأس آن تولیدکنندگان، در رأس دیگر آن مصرف کنندگان و در دیگر رأس آن دستگاههای دولتی و حاکمیتی قرار دارند و رسانهها به عنوان دیده بان وظیفه دارند رصد کنند، مطالبه کنند و پشتیبانی نمایند و تمام هنر و خلاقیت خود را به صحنه بیارند که روابط همه ذی نفعان تولید را تنظیم نمایند و کارکردهای خود را به موقع مورد استفاده قرار دهند.
هادی البرزی،پژوهشگر پژوهش خبری