یادداشت پژوهشی
تولید؛ واژه پر تکرار در شعار چهار سال اخیر
از سال ۹۶ که شعار سال به نام اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال نام گذاری شده است. شعارها مصداقیتر ملموستر و عملیاتیتر شده اند و مفهوم تولید پس از آن به، کلید واژه اساسی در نام گذاریها بدل شده است.
به گزارش سرویس پژوهش خبرگزاری صدا وسیما: ابتکار نام گذاری سالها موضوعی است که از سال ۷۸ از سوی رهبر معظم انقلاب انجام شده است. از سال ۷۸ رهبر معظم انقلاب، سنتی جدید در شروع سالها پایه گذاری کردند تا بتوانند حرکتی تأثیر گذار در جامعه ایجاد کنند. رسانهها به ویژه رسانه ملی هم از سالهای اول به گفتمان سازی و جریان سازی رسانهای در خصوص شعار سال پرداخته اند تا بتوانند بستر سازی، تبیین شعار سال را در همه لایههای افکار عمومی انجام دهند تا مفهوم، المان و مولفههای شعار سال در جامعه نهادینه و عملیاتی شود.
از سال ۹۶ که شعار سال به نام اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال نام گذاری شده است. شعارها مصداقیتر ملموستر و عملیاتیتر شده اند و مفهوم تولید پس از آن به، کلید واژه اساسی در نام گذاریها بدل شده است.
در علم اقتصاد مجموعه عواملی که موجب ایجاد کالاها و خدمات میشوند, منابع یا عوامل تولید نام دارند. ایران بعنوان کشوری که دارای منابع طبیعی، منابع انسانی و منابع مادی است دارای ظرفیتهای بالقوهای برای رشد تولید است.
اما تولید چند سال اخیر در سالهای رونق تولید و جهش تولید نشان داد که هر چند قدمهای موفقی در کشور برای رشد تولید برداشته شده است موانعی بر سر راه تولیدگران وجود دارد که جز با پشتیبانیهای و مانع زداییها نمیتوان بر همه آنها غلبه کرد لذا نیاز به عزم ملی و حضور قوای سه گانه در میدان دارد تا بتواند مسیر تولید در کشور را هموار کنند.
از تسهیل و مانع زدایی در صدور مجوزهای کسب و کار گرفته تا جلوگیری از ورود کالاهای مشابه داخلی وارداتی به صورت رسمی و قاچاق و وجود مسیرهای فعالیت نامولد رقیب تولید از مواردی است که باید در سال ۱۴۰۰ مورد توجه دستگاههای مختلف قرار گیرد
به نظر میرسد عملیاتی شدن تولید و رونق و جهش در آن بدون حضور میدانی، ملموس و عملیاتی قوای سه گانه ممکن نیست. پشتیبانی همه جانبه نیاز است تا تولید بتواند پا بگیرد و منافع تولید به طور محسوس، عینی و دقیق در زندگی تولید کنندگان و مصرف کنندگان و کل کشور دیده شود.
هادی البرزی؛ پژوهشگر پژوهش خبری