کدام عوامل به رنگ خودرو آسیب میزنند؟
عوامل تهدیدکننده رنگ خودرو با بیشترین آسیب را بشناسید.
به گزارش گروه وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، عوامل تخریبکننده رنگ خودرو به دو دسته شیمیایی و فیزیکی تقسیم میشوند. با شناخت این عوامل، آنها را به میزان قابل توجه کاهش دهیم.
عوامل از بین برنده رنگ خودرو در دو دسته شیمیایی و فیزیکی بخشبندی میشوند:
عوامل شیمیایی که عموما موجب بیشترین آسیب به رنگ بدنه خودرو میشوند، عبارتاند از:
باران اسیدی، اشعه ماورای بنفش، اکسید شدن، استفاده از واکس و پولیش نامناسب، مایع شستشوی نامناسب.
باران اسیدی
حتما تاکنون شاهد کثیفی خودرو پس از بارش باران بوده اید. در حقیقیت قطراتی که معمولا روی خودرو مینشیند و بعد از مدتی خشک میشود و ما نیز به آن توجه نمیکنیم، باقیمانده باران اسیدی است.
قطرات باران یا برف با جذب آلایندهها و آلودگیهای محیطی نظیر اسید سولفوریک و اسید نیتریک روی خودرو و هر جسمی مینشیند که گفتنی است این پدیده صبح هنگام در موقع نشستن قطرات شبنم نیز وجود دارد.
آلایندهها به دلیل سنگینی در انتهای قطره جای میگیرند و در این صورت باید گفت که به طور مستقیم با سطح رنگ خودرو در تماس هستند که بر اثر تابش نور خورشید، آب تبخیر و اسید غلیظ و موجب ایجاد رد و اثری (Etching) روی لایه شفاف میشود که این اثر روی سطح رنگ باقی میماند؛ در این صورت توصیه میشود که بعد از بارش باران یا برف حتما در نخستین فرصت خودروی خود را بشویید.
اشعه ماورای بنفش
تابش خورشید به عنوان خطرناکترین عامل محیطی از بین برنده لایه شفاف روی رنگ شناخته شده است که موجب تخریب رزین و زرد شدن لایه شفاف میشود. جهت جلوگیری از این عامل توصیه میشود در طول روز خودروی خود را در سایه قرار دهید یا از پوشش استفاده کنید.
اکسید شدن
این رویداد در خودروهایی که لایه شفاف ندارند، دیده میشود که قادر است سطح رنگ دارای پیگمنت را به مرور زمان اکسید و مات کند؛ البته با استفاده از پولیش میتوان این لایه اکسید را از بین برد و سطح رنگ را دوباره براق کرد.
استفاده از مایع شوینده نامناسب
در اینباره باید گفت برخی افراد توجهی در انتخاب مایع شستشوی خودروی خود ندارند و حتی دیده شده است برخی افراد خودروی خود را با مایع ظرفشویی میشویند که سبب خرابی قطعات لاستیکی، پلاستیکی و رنگ میشود. همچنین در برخی از کارواشها به جای برس از شویندههای قوی استفاده میشود که این امر موجب آسیبزدن به رنگ خودرو میشود.
در انتخاب شوینده خودرو به نکات زیر توجه کنید:
۱- بهتر است شوینده خودروی شما قدری قلیایی باشد تا مواد اسیدی سطح جاده را که روی خودرو مینشیند، خنثی کند. همچنین از روانکنندگی مناسب جهت حفاظت لایه شفاف از خط و خش و اثرات مارپیچی برخوردار باشد.
۲- موادی نداشته باشد که پس از خشک شدن روی خودرو اثری از خود به جای میگذارند. همچنین بهتر است که دارای ماده براقکننده جهت براق بودن و خشک شدن سریع باشد.
استفاده از واکس و پولیش نامناسب
با وجود برخی از واکسها و پولیشها که دارای مواد نفتیاند، به سطح رنگ آسیب میرسد که باید دقت لازم در انتخاب و خریداری واکس و پولیش مناسب را داشت.
عوامل فیزیکی، بیشتر شامل روشهای غلط شستشوی خودرو میشوند:
استفاده از برسهای دوار در کارواشها باعث ایجاد اثر مارپیچی روی سطح لایه شفاف خودرو میشود. توصیه میشود به کارواشهایی که از آب با فشار بالا استفاده میکنند، بروید. همچنین، استفاده از دستمال مناسب مانند میکروفایبرها گزینه خوبی است، زیرا استفاده از دستمالهایی که تار و پود متراکم ندارند، موجب به تله افتادن سنگریزهها و ایجاد خط و خش روی لایه شفاف میشود.
نکاتی جهت شستشوی خودرو با کمترین آسیب به لایه شفافرنگ
۱- توصیه میشود ابتدا چرخهای خودرو را بشویید و سپس بقیه قسمتها را با تعویض دستمال و ظرف آب شستشو دهید، زیرا غبارهای حاصل از ترمز بسیار خورندهاند.
۲- ابتدا از خنک بودن خودروی خود اطمینان حاصل کنید. همچنین شستشو را تا حد امکان در سایه انجام دهید، زیرا سطح گرم خودرو موجب تبخیر سریع آب و باقیماندن املاح موجود در آن روی رنگ میشود.
۳- پس از شستن چرخها، دستمال و آب را تعویض و شستن را از بالا به پایین آغاز کنید.
۴- در انتهای کار، کل سطح خودرو را با آب بشویید و سپس آن را خشک کنید.
۵- بهتر است که جهت خشک کردن، از حولهای با الیاف ریز و متراکم استفاده کنید. آن را روی سطح، پهن کنید و به سمت خود بکشید و پس از جمع کردن، آبگیری کنید. این روش، اثر مارپیچی در سطح لایه شفاف را کاهش میدهد.
۶- علاوه بر شستشو، جهت زدودن اکسید و حفظ براق بودن رنگ خودرو، سالی یک یا دو بار سطح لایه شفاف، پولیش بخورد و بهمنظور حفاظت آن واکس زده شود.