پخش زنده
امروز: -
شورای عالی انقلاب فرهنگی، اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک را با هدف ساماندهی آموزش های کودکان در چارچوب سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش، ابلاغ کرد.
به گزارش خبرنگار گروه علمی فرهنگی هنری خبرگزاری صدا و سیما ، مصوبه «اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک» که در جلسه ۸۳۶ مورخ ۷/۱۱/۱۳۹۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ میشود:
مقدمه:
به منظور ساماندهی امور مرتبط با تعلیم و تربیت دوره کودکی و به استناد سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش، اقدام ملی ۱۸ راهبرد کلان ۵ نقشه مهندسی فرهنگی، اقدام ملی ۳۶ در ذیل راهبرد کلان ۶ نقشه جامع علمی کشور، مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و در اجرای تبصره ذیل ماده واحده «کلیات ساماندهی امور مربوط به مهدهای کودک» موضوع مصوبه جلسه ۸۳۴ مورخ ۲۵/۰۹/۹۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی، اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک درجلسه ۸۳۶ مورخ ۷/۱۱/۹۹ به شرح ذیل به تصویب رسید:
فصل اول: کلیات
ماده ۱: دوره کودکی
در این اساسنامه دوره کودکی شامل کودکان گروه سنی بدو تولد تا شش سال تمام است که به دو دوره سه ساله (دوره اول کودکی و دوره دوم کودکی) تقسیم میشود. تعلیم و تربیت کودکان در این دوره با محوریت خانواده و با مشارکت مردم، نهادهای دولتی و غیردولتی انجام میشود. مهدهای کودک، کودکستانها، مراکز پیش دبستانی و سایر مراکز نگهداری و آموزش کودکان و یا هر عنوان دیگری که مسئولیت مراقبت، رشد، پرورش و آموزش و تربیت کودکان تا پیش از دبستان را عهدهدار هستند، در شمول این اساسنامه قرار میگیرند.
ماده ۲- اصول حاکم
اصول حاکم بر این اساسنامه عبارتند از:
۱- به رسمیت شناختن حقوق و تکالیف تربیتی والدین و تأکید بر محیط خانواده به عنوان بستر اصلی تربیت دوره کودکی
۲- به رسمیت شناختن مسئولیت اصلی وحقوق خانواده در نگهداری و فراهم آوردن زمینه تربیت پذیری کودکان دردوره اول کودکی
۳- مبتنیبودن تعلیم و تربیت دوره کودکی بر یافتههای علمی پژوهشی و آموزههای تعلیم و تربیت اسلامی وتعلیمات قرآنی
۴- توجه به شأن حاکمیتی در تنظیمگری، برنامهریزی، هدایت، ارزیابی و نظارت و تعیین استانداردها، شاخصها و سنجههای تعلیم و تربیت دوران کودکی
۵- مشارکتپذیری و استفاده حداکثری از ظرفیت مردم و بخش غیردولتی و پرهیز از تصدیگریهای غیر ضرور وتاکید برنقش سیاست گذاری، حمایتی ونظارتی سازمان
۶- عدالتمحوری و فراهم آوردن زمینه دسترسی عادلانه به فرصتهای تربیتی برای همه کودکان
۷- حفظ یکپارچگی، همسویی و هماهنگی با نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی مبتنی برسند تحول بنیادین آموزش وپرورش
۸- جامع نگری واهتمام متعادل ومتوازن به تربیت در ساحتهای تربیتی متناسب باشرایط و اقتضائات دوره کودکی
۹- توجه به تفاوتهای فردی وفرهنگی ورعایت اصل تنوع درروشهای تربیتی بارویکرد اسلامی
۱۰- رعایت اصل عدم تعارض منافع درمدیران وکارکنان سازمان
ماده ۳ – سیاست اجرایی:
در چارچوب این اساسنامه، دردروره اول کودکی، مسئولیت نگهداری و فراهم آوردن زمینه تربیت پذیری کودکان با «خانواده» است و سازمان، نقش توانمندسازی خانوادهها و راهبری، هدایت، حمایت و نظارت بر مراکز ارائه دهنده خدمات تعلیم و تربیت کودک را برعهده دارد و در دوره دوم کودکی، سازمان، ضمن اهتمام به توانمندسازی خانوادهها، با مشارکت حداکثری بخش غیردولتی، به ارائه خدمات تعلیم و تربیت و ساماندهی امور مربوط میپردازد.
ماده ۴- اهداف:
۱) ساماندهی و مدیریت یکپارچه امور تعلیم و تربیت دوره کودکی و توسعه کمی و کیفی آن
۲) ارتقاء شایستگیهای تربیتی، توانمندسازی و حمایت از خانواده، با تأکید بر دوره اول کودکی و نیز نهادهای فعال در حوزه کودک، مهدهای کودک، پیش دبستان و سایر مراکز نگهداری و آموزش کودکان زیر ۶ سال سالگی مبتنی بر تعلیم و تربیت اسلامی
۳) مشارکت درپایش و صیانت از بهداشت، سلامت و حقوق تربیتی کودک در همه عرصههای آموزشی، فرهنگی، اجتماعی حضوری ودرفضای مجازی
۴) تأمین عدالت در دسترسی به تعلیم و تربیت با کیفیت دوره کودکی با تأکید بر کودکان و خانوادههای مناطق محروم و دارای نیازهای ویژه
۵) زمینهسازی برای تکوین و تعالی هویت «اسلامی-ایرانی» و رشد همهجانبه در ابعاد شناختی، عاطفی، روانی- حرکتی، اجتماعی، معنوی و زیستی - بدنی
۶) آمادهسازی کودکان برای ورود به نظام آموزش و پرورش رسمی و عمومی کشور
ماده ۵- جایگاه و شخصیت حقوقی:
«سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک» با شخصیت حقوقی مستقل و به صورت مؤسسه دولتی وابسته به وزارت آموزش و پرورش که در این اساسنامه «سازمان» نامیده میشود، تأسیس و به صورت هیأتامنایی اداره میشود.
تبصره ۱: سازمان متولی و مرجع انحصاری راهبری، ساماندهی، صدور مجوز، هدایت و نظارت بر امور، فرآیندها، محتواها و منابع انسانی شایسته برای تعلیم و تربیت کودکان تا شش سال تمام در مهدکودکها و مراکز پیشدبستانی و سایر مراکز نگهداری و آموزش کودکان میباشد. از تاریخ تشکیل این سازمان، مأموریتها و وظایف آموزشی و تربیتی متناظر سایر دستگاهها و نهادهای دولتی، به این سازمان منتقل میشود و ارائه خدمات رفاهی و نگهداری کودکان دارای معلولیت و با نیازهای ویژه، بیسرپرست و بد سرپرست، کما فیالسابق با دستگاههای ذیربط خواهد بود.
تبصره ۲: از تاریخ تأسیس و شروع به فعالیت رسمی سازمان و ابلاغ دستورالعملها و مقررات، کلیه مهدهای کودک، کودکستانها، مراکز پیشدبستانی و سایر مراکز نگهداری و آموزش کودکان، در بخش دولتی، غیردولتی، عمومی و خصوصی که تحت هر عنوان فعالیت مینمایند، مکلفند حداکثر ظرف مدت شش ماه، وضعیت خویش را با مقررات و دستورالعملهای ابلاغی سازمان، تطبیق دهند.
تبصره ۳: وزارت آموزش و پرورش موظف است حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ این اساسنامه، سازمان را با رعایت اساسنامه و سایر مقررات مربوط راه اندازی نماید.
تبصره ۴: تا زمان ابلاغ مقررات و بخشنامههای جدید توسط سازمان، کلیه مهدهای کودک، پیشدبستانیها و سایر مراکز نگهداری و آموزش کودکان در بخش دولتی، غیردولتی، عمومی و خصوصی که تحت هر عنوانی فعالیت مینمایند، طبق مقررات، بخشنامهها و دستورالعملهای قبلی به فعالیت ادامه میدهند و پس از آن، استمرار فعالیت آنها براساس ضوابط و مقررات ابلاغی سازمان امکانپذیر خواهد بود.
تبصره ۵: تا زمان تشکیل سازمان، همه پروندههای دریافت مجوز جدید مهد کودک متوقف، و مجوز جدیدی برای تشکیل مهد کودک صادر نمیشود.
ماده ۶- وظایف و فعالیتهای سازمان:
۱- تدوین و پیشنهاد نظام جامع تربیت دوره کودکی بر مبنای تعلیم و تربیت اسلامی پس از تائید شورای عالی آموزش و پرورش به شورای عالی انقلاب فرهنگی
۲- برنامهریزی، راهبری و نظارت بر اجرای تعلیم و تربیت، مبتنی بر نظام جامع تربیت دوره کودکی
۳- فراهم آوردن زمینه های لازم برای توانمندسازی و تسهیل ارائه خدمات مشاورهای وتربیتی به خانوادهها به ویژه دردوره اول کودکی ونیزحمایت ازمراکزارائه دهنده خدمات تعلیم و تربیت در دوره اول
۴- ایجاد ظرفیت و تسهیلات برای پوشش کامل کودکان دروه دوم کودکی (از آغاز ۴ سالگی تا پایان ۶ سالگی) متناسب با امکانات و منابع طی یک دورهی ۷ ساله (۱۴۰۰-۱۴۰۷) در قالب دوره پیشدبستانی وبا اولویت بخش غیردولتی و همکاری و مشارکت دستگاههای دولتی، عمومی به خصوص برای کودکان مناطق محروم و دو زبانه و دارای نیازهای ویژه
۵- تعیین و اعمال ضوابط، شرایط، استانداردهای صدور مجوز، چگونگی تأسیس، اداره و انحلال واحدهای ارائه دهنده خدمات تعلیم و تربیت و آموزش در دوره کودکی
۶- مدیریت پژوهش و تحقیقات مورد نیاز و استفاده از ظرفیت مراکز علمی، پژوهشی و حوزههای علمیه
۷- سیاستگذاری و تعیین ضوابط و قواعد تدوین برنامهها، روشها، مواد و محصولات آموزشی، تربیتی، فرهنگی، بازی و سرگرمی، هنری و ورزشی، مکتوب و چندرسانهای ویژه کودکان و پایش سلامت جسمی و روانی و حقوق تربیتی کودک در عرصههای اجتماعی و فضای مجازی با جلب مشارکت دستگاهها ونهادهای ذیربط
۸- صدور مجوز، تعیین شهریه و برنامهریزی برای ارایه خدمات کیفی مهدهای کودک و مراکز پیشدبستانی و سایر مراکز نگهداری و آموزش کودکان ونظارت بر فعالیت آنها
۹- ایجاد تسهیلات وحمایت از راه اندازی و اداره مهدکودکها و مراکز پیشدبستانی توسط بخش غیر دولتی و مشارکتهای مردمی
۱۰- تدوین چارچوب شایستگیها و صلاحیتهای حرفهای نیروی انسانی، تعیین سازوکار احراز و صدور گواهینامه حرفهای
۱۱- طراحی و استقرار نظام تربیت مربی کودک با مشارکت دستگاهها ونهادهای ذیربط و اجرای دورههای توانمندسازی و مهارتآموزی با استفاده از ظرفیت دانشگاهها، حوزههای علمیه و مراکز آموزشی و فرهنگی
۱۲- حمایت از توسعه فضاهای و تجهیزات آموزشی، تربیتی، فرهنگی و هنری و ورزشی خاص کودکان
۱۳- زمینهسازی، تقویت و تسهیل یادگیری زبان وادبیات فارسی به عنوان زبان رسمی و وحدت بخش کشور
۱۴- اعمال نظارت و رسیدگی به شکایات و تخلفات ارائهدهندگان خدمات تعلیم و تربیت کودک از جمله مهدکودک، مراکز پیشدبستانی و سایر مراکز نگهداری و آموزش کودکان و هماهنگی با دستگاههای ذیربط برای جلوگیری از فعالیت مراکز غیرمجاز و مغایر با مفاد این اساسنامه
۱۵- تدوین دستورالعملها، بخشنامهها و ضوابط ارزیابی و رتبهبندی مراکز ارائهدهنده خدمات تعلیم و تربیت و آموزش در دوره کودکی
فصل دوم- ارکان
ماده ۷- ارکان:
سازمان دارای ارکان زیر است:
۱- هیئت امناء
۲- رئیس سازمان
ماده ۸- هیئت امناء:
هیئت امنأ، عالیترین مرجع سازمان در زمینۀ تعیین خطمشیها و تصمیمگیریهای کلان و دارای کلیۀ اختیارات قانونی در حدود اهداف و وظایف سازمان و ادارۀ امور آن است. ریاست هیئت امناء بر عهدۀ وزیر آموزش و پرورش است.
ماده ۹- ترکیب هیئت امناء:
۱) وزیر آموزش و پرورش (رئیس هیئت امناء)
۲) دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یامعاون ایشان
۳) دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش
۴) معاون آموزش ابتدایی، معاون پرورشی و فرهنگی و معاون تربیتبدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش
۵) رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش
۶) رئیس سازمان بهزیستی کشور
۷) یک نفر از نمایندگان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی مجلس به انتخاب کمیسیون
۸) یک نفر نماینده به انتخاب مرکز مدیریت حوزههای علمیه کشور
۹) معاون ذیربط رئیس سازمان صدا و سیما
۱۰) معاون ذیربط رئیس سازمان برنامه و بودجه
۱۱) معاون ذیربط وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
۱۲) نماینده تام الاختیار رئیس قوه قضائیه
۱۳) دبیر شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور
۱۴) رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک (دبیر هیئت امناء)
۱۵) مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
۱۶) چهار نفر نماینده خانوادهها (دوپدر و دو مادر)
۱۷) دو نفر از شخصیتهای علمی و فرهنگی فعال و متخصص در حوزه تعلیم و تربیت کودک
۱۸) دو نفر از نمایندگان مؤسسان مهدهای کودک و مراکز پیشدبستانی و مراکز نگهداری و آموزش کودکان
تبصره: افراد ردیف ۱۵ از بین کسانی که دارای فرزند زیر شش سال میباشند به پیشنهاد شورای مرکزی انجمن اولیاء و مربیان، ردیف ۱۶ به پیشنهاد رئیس سازمان و تایید وزیر آموزش و پرورش و ردیف ۱۷ به پیشنهاد شورای هماهنگی مؤسسان، طبق دستورالعمل سازمان انتخاب و با حکم وزیر آموزش و پرورش به مدت چهار سال منصوب میشوند.
ماده ۱۰- وظایف و اختیارات هیئت امناء:
۱) بررسی و تأیید رییس سازمان که از سوی وزیرآموزش و پرورش پیشنهاد میشود.
۲) تصویب ساختار و نمودار سازمانی، آییننامههای اداری و استخدامی، بودجه سنواتی، ضوابط مالی و معاملاتی و آییننامهها و دستورالعملهای اجرایی سازمان
۳) بررسی و تائید نظام جامع تربیت دوره کودکی، تعیین خط مشیها و برنامههای سالانه سازمان
۴) بررسی و تصویب آییننامهها و دستورالعملهای مورد نیاز برای اجرای مفاد این اساسنامه
۵) تصمیمگیری در مورد عضویت سازمان در مجامع و سازمانهای بینالمللی
۶) نظارت بر حسن اجرای مفاد اساسنامۀ سازمان و برنامههای مصوب
۷) بررسی و اتخاذ تصمیم در مورد پیشنهادهای رئیس سازمان یا پیشنهادهایی که از جانب حداقل سه نفر از اعضای هیئت امناء ارائه شده باشد.
۸) تصویب ضوابط و مقررات مربوط به واحدهای ارائه دهنده خدمات تعلیم و تربیت کودکان از قبیل مهد کودکها، مراکز پیشدبستانی و سایر مراکز نگهداری و آموزش کودکان کودکان شامل:
الف- اجازه ایجاد شورای برنامهریزی و نظارت در سطح ستاد و استانها و تعیین اعضا، چارچوب فعالیتها، وظایف و صلاحیتهای آن شورا در زمینه برنامهریزی، صدور مجوز، وضع استانداردها و ارزیابی و نظارت بر عملکرد و نیز رسیدگی به تخلفات احتمالی، اعمال مجازاتها و لغو مجوزآنها
ب- تصویب شرایط، صلاحیتها و وظایف متقاضیان تأسیس و مدیریت و نیز ضوابط استقرار و راهاندازی واحدها
ج-تعیین و تصویب شهریه مجاز بطور سالیانه با هماهنگی مراجع ذیصلاح قانونی
د- پیشنهاد اعطای تسهیلات و انجام حمایتهای لازم از موسسان بخش غیردولتی جهت طی مراحل تصویب در مراجع ذیصلاح قانونی
هـ - ساماندهی و نظارت بر تطبیق واحدهای فعال و موجود با ضوابط موضوع این اساسنامه
۹) انتخاب حسابرس، تصویب حسابها و ترازنامه سالیانه و استماع گزارش مربوط
۱۰) تصویب آئیننامه داخلی هیأت امناء و مقررات، آئیننامهها و شیوه نامههای لازم
۱۱) تصویب نحوه وصول درآمدهای اختصاصی و مصرف آن با رعایت ضوابط و مقررات مربوط
۱۲) پیشنهاد اصلاح یا تغییر مفاد اساسنامه به شورای عالی انقلاب فرهنگی
تبصره ۱: جلسات عادی هیئت امناء، حداقل سالی دوبار، به دعوت دبیر هیئت امناء و به ریاست وزیر آموزش و پرورش تشکیل میشود. جلسات با حضور حداقل دوسوم از اعضای هیئت امناء رسمیت مییابد و تصمیمات آن با رأی موافق اکثریت اعضای حاضر در جلسه معتبر است.
تبصره ۲: جلسات فوقالعادۀ هیئت امناء برحسب ضرورت، به پیشنهاد رئیس سازمان یا رئیس هیئت امناء و یا سه نفر از اعضای هیئت امناء و با دعوت دبیر هیئت امناء تشکیل میشود.
تبصره ۳: مصوبات هیئت امناء با امضای رئیس هیئت امناء، جهت اجرا به سازمان و در صورت ضرورت به دیگر مراجع ذیربط ابلاغ میشود.
ماده ۱۱- رئیس سازمان:
رئیس سازمان بالاترین مقام اجرایی سازمان و در حکم معاون وزیر است و به پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش و تأیید هیئت امناء و با حکم وزیر آموزش و پرورش برای مدت ۴ سال منصوب میشود. رئیس سازمان علاوه بر صلاحیتهای عمومی، اخلاقی، اعتقادی و مدیریتی مدیران و آشنایی با تعلیم و تربیت اسلامی، باید واجد شرایط اختصاصی زیر باشد:
۱) دارای حداقل ۵ سال سابقه آموزشی و اجرایی لازم در عرصه تعلیم و تربیت کودک
۲) دارای تحصیلات مرتبط با حوزه ماموریت سازمان
ماده ۱۲- وظایف رئیس سازمان:
۱) مسئولیت کلی اداره امور سازمان، هدایت، ارزیابی و نظارت بر حسن اجرای فعالیتهای سازمان در چارچوب اساسنامه، ضوابط و مقررات مصوب هیئت امناء و سایر قوانین و مقررات مربوط
۲) نصب و عزل مدیران سازمان در چارچوب آییننامههای مصوب سازمان با رعایت قوانین و مقررات
۳) تهیه و تنظیم برنامه و بودجۀ سالانۀ سازمان و ارائه آن در جلسات هیئت امناء و تلاش برای تأمین منابع مالی و انسانی و امکانات مورد نیاز
۴) تهیه و تنظیم ضوابط اداری و مالی، آییننامهها و دستورالعملهای اجرایی، مقررات و آییننامههای آموزشی و پرورشی سازمان و ارائه آن در جلسات هیئت امناء
۵) برنامهریزی برای افزایش پوشش جامعه هدف و ارتقای کیفیت خدمات آموزشی و تربیتی از طرق ممکن قانونی
۶) نمایندگی سازمان در کلیۀ مراجع اداری و قضایی با حق توکیل غیر برای استیفای حقوق سازمان در حدود مقررات
۷) حفظ و حراست از اموال و داراییهای منقول و غیرمنقول سازمان
۸) ارائۀ گزارش سالانه از فعالیتهای سازمان به هیئت امناء
۹) ارائه ترازنامه و صورت منابع و مصارف سالانۀ سازمان به هیئت امناء
۱۰) پیشنهاد اصلاح یا تغییر مفاد اساسنامه به هیئت امناء و پیگیری آن پس از تأیید هیئت امناء برای تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی
۱۱) پیگیری و اجرای مصوبات هیئت امناء
۱۲) امضای کلیه اسناد و اوراق تعهدآور، اسناد مالی، اداری و مکاتبات سازمان در چارچوب ضوابط و مقررات مصوب و مسئولیت امور مالی سازمان، طبق قوانین، آئیننامههای مالی و معاملاتی، اداری و مقررات و مصوبات ابلاغی و پاسخگویی به هیأت امناء
فصل سوم: امور مالی، ساختار و منابع انسانی
ماده ۱۳- منابع مالی:
بودجه سازمان از طریق اختصاص ردیفهای مستقل وپیش بینی اعتبارات و منابع مورد نیاز در بودجة کل کشور و همچنین درآمدهای اختصاصی، کمکها و هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی، اعم از دولتی و غیردولتی، تسهیلات بانکی مأخوذه طبق مقررات و نیز مشارکتهای مردمی، خیرین و وقف تأمین خواهد شد.
تبصره ۱: دولت موظف است اعتبارات و منابع مالی مورد نیاز برای تأسیس و راه اندازی سازمان به ویژه ساختمان و تجهیزات را تأمین نماید.
تبصره ۲: مهدهای کودک و سایر مراکز نگهداری کودکان به صورت غیر دولتی و با رعایت ضوابط و مقررات مربوط اداره میشوند. کودکستانها و مراکز پیش دبستانی در مناطق محروم با حمایت دولت و مشارکت مردم دایر و اداره خواهند شد.
ماده ۱۴-ساختارو منابع انسانی:
۱) ساختار، نمودارسازمانی و تشکیلات تفصیلی سازمان، پس از تصویب هیأت امناء به تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور میرسد. ساختار سازمان در استانها و شهرستانها ذیل ساختار ادارات کل آموزش و پرورش استانها و ادارات آموزش و پرورش شهرستانها با اختصاص تعداد پستهای سازمانی مناسب پیشبینی میشود.
۲) نیروی انسانی مورد نیاز در چارچوب تشکیلات مصوب توسط سازمان اداری و استخدامی کشور تأمین و تخصیص مییابد.
تبصره ۱: ایجاد سازمان مذکور بدون گسترش تشکیلاتی بوده و محل تأمین پستهای سازمانی موردنیاز از تجمیع پستهای موجود در ستاد وزارت آموزش و پرورش، سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی و سازمان بهزیستی کشور، خواهد بود.
ماده ۱۵- افراد شاغل در مهدهای کودک و مراکز پیشدبستانی غیردولتی کارمند وزارت آموزش و پرورش محسوب نمیشوند و هیچ حق و یا امتیاز استخدامی از این محل برای ایشان در نظر گرفته نخواهد شد و وزارت آموزشوپرورش و سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک مجاز نیستند این افراد را در امور اداری و ستادی بکارگیری کنند.
فصل چهارم: سایر مقررات
ماده ۱۶- اموال و داراییها:
اموال منقول و غیرمنقول، داراییها، حقوق و سایر امکانات سازمان، متعلق به دولت است که در صورت انحلال سازمان، به وزارت آموزش و پرورش منتقل خواهد شد.
تبصره ۱: انحلال و یا ادغام سازمان با ساز و کار مقرر در ماده ۱۶ این اساسنامه با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی امکانپذیر خواهد بود.
تبصره ۲: هر گونه انتقال و جابهجایی اموال منقول و غیرمنقول سازمان به سایر نهادها، باید قبلاً به تصویب هیئت امناء برسد.
ماده ۱۷- اصلاح یا تغییر اساسنامه:
هر گونه اصلاح یا تغییر در مفاد این اساسنامه، فقط از طریق راهکارهای ذیل انجام میپذیرد:
۱- به پیشنهاد و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی
۲- به پیشنهاد هیأت امنای سازمان و تأیید شورای تحول نظام آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی
ماده ۱۸- مواردی که در این اساسنامه پیشبینی نشده است طبق قوانین و مقررات جاری کشور عمل خواهد شد.
ماده ۱۹- از تاریخ ابلاغ این اساسنامه، مفاد آن بر کلیه قوانین، مقررات و ضوابط ناظر بر مهدهای کودک و پیشدبستانی و سایر مراکز نگهداری و آموزش کودکان و سایر مقررات مشابه، در موارد مغایرت، حاکم خواهد بود.
ماده ۲۰- وزارت آموزش و پرورش موظف است گزارش دوسالانه عملکرد سازمان را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه نماید.
ماده ۲۱- این اساسنامه مشتمل بر ۲۱ ماده و ۱۴ تبصره در تاریخ ۷/۱۱/۹۹ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا است. ص/مصوبات عالی/۸۳۶.۱
حسن روحانی
رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی