پخش زنده
امروز: -
وزارت ورزش و جوانان و پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم در توسعه پژوهشهای استانی در حوزه ورزش فعالیت مشترکی ارائه کردند.
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه گروه علمی فرهنگی هنری خبرگزاری صدا وسیما به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، نشست هماهنگی برای حمایت و اجرای ۳۱ طرح پژوهشی کاربردی در ۳۱ استان ایران، باهدف شناسایی اولویتهای پژوهشی، حمایت از پژوهشهای منطقهای، هدفمندسازی پایاننامهها و رسالههای دکتری و رفع نیازهای پژوهشی حوزه ورزش، با تأکید بر نیازهای استانی و منطقهای، به همت پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشی، برگزار شد.
در این نشست طرح "شناسایی اولویتهای پژوهشی، حمایت از پژوهشهای منطقهای، هدفمندسازی پایاننامه و رسالههای دکتری و رفع نیازهای پژوهشی حوزه ورزش با تأکید بر نیازهای استانی و منطقهای" توسط پژوهشگاه ارائه شد که در آن حمایت لازم برای توسعه تحقیقات دانشگاهی از سوی پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشی به دانشگاههای کشور داده خواهد شد.
در حمایت از این طرح نیز دکتر محمد فضلی مسئول دفتر تحقیقات و پژوهشهای راهبردی وزارت ورزش و جوانان در نامهای از ادارات کل ورزش و جوانان استانها دعوت کرده است تا در اجرای این طرح با دانشکده گروههای علوم ورزشی دانشگاههای کشور همکاری داشته باشند.
در ابتدای این جلسه، دکتر علی شریف نژا د رئیس پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در خصوص طرح مذکور گفت: این طرح با یک اولویت و هدف مشخص، تعریفشده است. هدف اصلی از اجرای این طرح، این است که با چنین مدلی بتوانیم ظرفیتهای استانی را با یکدیگر کشف کنیم. هرکدام از دانشکدهها در ارتباطی که با سازمانها و ارگانهایی که در استان مربوط دارند، میتوانند به شناسایی نیازهای موجود در سطح جامعه و صنعت پرداخته و آن نیازها کشف و احصا بشوند و پژوهشگاه تربیتبدنی هم بنا به توانایی و امکاناتی که دارد، در قالبهای مختلفی میتواند از این طرحهای استانی حمایت کند.
رئیس پژوهشگاه تربیتبدنی افزود: رؤسا و مدیران گروهها و دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی نیز میبایست بهعنوان نمایندگان اصلی پژوهشگاه در آن استان ایفای نقشنمایند و از همکاران شاغل در دانشکدهها و گروهها میخواهیم که ارتباط و تعاملی خوب با دستگاههای بیرونی خارج از چارچوب دانشگاهها و دانشکدهها برقرار شود، بتوانیم پروژههای نیاز محور را در آن منطقه کشف و شناسایی کنیم و در این مسیر هم در قالب حمایت از پایاننامهها و رسالههای دکتری، به یک تجمیع و تشریکمساعی دستیابیم.
در ادامه، دکتر محمد سعید سیف «مدیرکل ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری»، گفت: پژوهشگاههای وزارت علوم در زنجیره ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه، میتوانند نقش مهمی را ایفا کنند و به تحلیل مسیر و اثربخشی مراکز علمی کشور بپردازند؛ لذا خواسته عمده ما این است که پژوهشگاهها، نقش موتور محرکی را در حوزه تخصصی خود داشته باشند.
وی افزود: همچنین باید یک نقش ملی و واقعی را برای خودشان در نظر بگیرند و سعی کنند که شناخت جامعی از محیط حاکم بر آن حوزه را پیدا و وضعیت علمی کشور را در آن زمینه شناسایی کنند. نیازها را دقیقاً دستهبندی و نقشه راهی تدبیر و در یک برنامه بلندمدت سعی نمایند، بضاعت وزارت علوم را به آن سمتوسو، جهت دهند و پاسخگوی نیازهای کشور باشند. البته، این نقشی است که خوشبختانه پژوهشگاه تربیتبدنی، بهخوبی آن را ایفا کرده است و عملاً خیلی از دانشگاهها میتوانند با این پژوهشگاه همکاری داشته و در حوزه تربیتبدنی و علوم ورزشی، اثربخش باشند.
وی اضافه کرد: در این نشست هماهنگی، از رؤسا و مدیران ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاههای معین استانها دعوت کرد تا با مشارکت در جلسه، به تشریکمساعی بپردازند و با کمک و راهنمایی پژوهشگاه تربیتبدنی، به شکل مؤثرتری به بازار تقاضا متصل شوند و نیازهای کشور نیز را بهتر شناسایی کنند. همچنین این روش جدیدی هم که پژوهشگاه تربیتبدنی، انجام داده و پژوهشهای مرتبط با نیازهای استانی را موردحمایت قرار میدهد، جالب و قابلتوجه است.
دکتر علی کاشی معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری هم گفت: پژوهشگاه تربیتبدنی مذاکرات را انجام میدهد و قصد اجرای طرحهای پژوهشی با مشارکت دانشکدهها و کل خانواده علوم ورزشی را دارد و تلاش در تنظیم برنامهها به نحوی است که بتوان از تمام ظرفیت کشور استفاده کرد. طرح ۳۱ طرح استانی، نیز به این صورت است که هریک از استانها با محوریت یک دانشگاه معین، یک کار پژوهشی مشخص را بتوانند انجام دهند؛ بنابراین، در ابتدا از دانشکدهها میخواهیم بر اساس مذاکراتی که با دستگاههای اجرایی دارند، اولویتهای پژوهشی را تعیین کنند، بعد از شناسایی، اولویتها به پژوهشگاه اعلام و پس از تأیید این اولویتها، آنها بهصورت فراخوان اعلام میشوند. مرکز جذب پروپوزالها، خود دانشکدهها هستند که پس از بررسی توسط دانشکدهها، اختیار تصمیمگیری راجع به کیفیت نیز با خود آنها است.
معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه افزود: ویژگی طرحها باید موردنیاز سازمانها باشند، منجر به اختراع شوند، نوع خروجی مورداستفاده برای جامعه، باید در آن طرح، مشخص باشد، برای رفع نیاز استانها برنامهریزی شوند، موضوعات آنها میتواند کلان، ملی و کاربردی باشند، موضوعات بنیادی در اولویت این طرحها نیست، مشارکت سازمانها باید بهطور حتم وجود داشته باشد. همچنین، حداقل ۵۰ درصد بودجه موردنیاز، توسط پژوهشگاه پرداخت میشود. دانشکدهها نیز میتوانند بهجای هزینه نقدی، از دانشجوهای خود و یا اعضای هیأت علمی در انجام یک طرح استفاده کنند و امیدواریم که بتوان تا ۳ سال آینده، ۱۰۰ طرح را بهصورت هدفمند به اجرا رساند.
در ادامه، دکتر نازنین راسخ سرپرست مدیریت پژوهش و تحقیقات کاربردی پژوهشگاه تربیت بدنی علوم ورزشی و تربیت بدنی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در خصوص تحلیل روند طرحهای پژوهشی پژوهشگاه تربیتبدنی در طی ۱۰ سال اخیر، افزود: این تحلیل روند، بر مبنای ۳ محور است که شامل بررسی طرح پژوهشی بر مبنای جذب اعتبار است که در سال ۱۳۹۰، کل طرحهای موجود ۲۷ طرح بوده که متکی بر اعتبار داخلی بوده و در سال ۱۳۹۹، ۳۱ طرح داشتهایم که ۲۶ طرح بااعتبار بیرونی و ۵ طرح بااعتبار درونی بوده است و نشاندهنده ارتباط تخصصیتر با جامعه هدف هست.
وی گفت: ازنقطهنظر تعامل با سازمانهای بیرونی، با بسیاری از سازمانها در حال رایزنی هستیم که بتوانیم طرحهای کاربردی و نیاز محور را اجرا کنیم. محور بعدی بررسی طرحهای برونسازمانی است که در سال ۱۳۹۹، ۳۲ طرح وجود دارد که ۱۹ طرح با سازمانهای دولتی و ۱۳ طرح نیز با سازمانهای خصوصی در حال انجام است.
درفراخوانی که توسط معاونت پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه تربیتبدنی در هفته پایانی آذر ۱۳۹۹ (همزمان با هفته پژوهش)، اعلام و اطلاعرسانی شد، هریک از دانشگاهها برای همکاری و مشارکت در طرح اجرای ۳۱ طرح پژوهشی در ۳۱ استان ایران، به مدت یک ماه فرصت داشتند تا علاقهمندی و آمادگی خود را اعلام کنند. هماکنون نیز با مشارکت دانشکدهها و گروههای علوم ورزشی دانشگاهها، فرآیند اجرای این طرحهای پژوهشی کاربردی و نیاز محور در استانهای مختلف کشور، در دست انجام است.