پخش زنده
امروز: -
وقتی فضا در دسترس باشد، ولی هدف روشنی نداشته باشیم بی نظمی در منزلمان حاکم خواهد شد، باید برای خودمان قوانینی تعیین کنیم.
به گزارش گروه وب گردی خبرگزاری صدا و سیما؛ وقتی فضا در دسترس باشد، ولی هدف روشنی نداشته باشیم، بی نظمی در منزلمان حاکم خواهد شد. باید برای خودمان قوانینی تعیین کنیم مثلاً میزها باید هر روز یا حداقل هر چندروز یک بار تمیز و مرتب شوند، هر چیزی که مورداستفاده قرار میگیرد باید پس از استفاده بر سر جای خود قرار بگیرد و …. اگر میخواهید به خانه تان نظم و ترتیب ببخشید، ولی چندان موفق نیستید. حتما این چگونه را بخوانید، چون شاید شما هم مرتکب یکی از اشتباهات زیر میشوید.
قبل از شروع کار به اندازه کافی فکر نمیکنید
معمولاً وقتی میخواهیم یک کمد یا قفسه را مرتب کنیم، عجولانه شروع به کار میکنیم بدون اینکه به کاربرد آن فضا فکر کنیم یا فکری برای حفظ نظم و ترتیب آن بکنیم. از خودتان بپرسید کدام عادات باعث ایجاد این بی نظمی شده اند، چه کسی از این فضا استفاده میکند، و هدفتان چیست؟
اهمیت پیشگیری را فراموش میکنید
مسلماً همه ما تجربه تمیز و مرتب کردن یک اتاق یا کمد شلوغ را داریم، ولی اهمیت پیشگیری را فراموش میکنیم. آیا کفشهایی را میخریم که به آنها نیاز نداریم؟ آیا لباسهایی را که دیگر نمیپوشیم و به آنها نیاز نداریم نگه میداریم؟ چرا فقط به خاطر اینکه چیزی ارزان یا مجانی است آن را میخریم؟ قبل از اینکه چیزی وارد فضای اتاقتان شود، در مورد آن خوب فکر کنید.
قبل از اینکه بدانید واقعا به چه چیز نیاز دارید، اقدام به خرید میکنید
افراد معمولاً برای ایجاد نظم و انضباط به فروشگاههای موردعلاقه خود میروند و محصولاتی را میخرند که به ایجاد نظم در خانه کمک کند. مثلاً جای جوراب، قفسه، سطل و سایر چیزهایی که ظاهراً به نظم و ترتیب اتاق کمک میکند. اما جالب است بدانید که در بسیاری از موارد همین محصولات باعث به هم ریختگی و بی نظمی اتاق میشوند. پس قبل از اینکه به خرید بروید لیستی از چیزهایی که واقعا به آنها نیازدارید تهیه کنید.
برنامهای برای دور ریختن اشیای اضافه ندارید
افراد معمولاً پس از تمیز کردن قفسهها با انبوهی از لباسها و وسائل اضافه و یا قدیمی روبرو میشوند. پس بهتر است فکری برای خارج کردن آنها از خانه بکنید. مثلاً اگر این وسائل خوب و قابل استفاده هستند آنها را به موسسات خیریه بدهید، آنها را بفروشید یا اگر واقعاً به درد نمیخورند آنها را به مامورین بازیافت تحویل دهید.
چیزها را موقتاً در جایی قرار ندهید و بگویید “بعدا فکری به حالش میکنم”؛ هرچه زودتر در مورد اشیایی که اضافه به نظر میرسند تصمیم بگیرید.
بعضی اجسام را نگه میدارید، چون مفید به نظر میرسند
آیا تحمل دور ریختن چیزهایی که زمانی از آنها استفاده میکرده اید را ندارید؟ آیا چیزها را نگه میدارید، چون فکر میکنید ممکن است روزی به آنها نیاز پیدا کنید؟ اگر میخواهید اتاقها و کمدهایتان مرتب و تمیز باشند این عادات را ترک کنید و یادتان باشد صرف اینکه چیزی مفید “به نظر میرسد” نگه داشتن آن را توجیه نمیکند.
برنامههای خود را با اعضای خانواده در میان نمیگذارید
بالاخره همه جا را مرتب کرده اید و نفس راحتی کشیده اید، ولی در عرض دو هفته خانه تان دوباره به هم ریخته و نامنظم میشود! شاید سایر کسانی که در آن خانه زندگی میکنند از برنامههای شما پیروی نمیکنند. یادتان باشد هر تصمیمی که میگیرید باید به اعضای خانواده منتقل شود تا نتیجه زحمات شما به هدر نرود.
کارها را بین خود و دیگران تقسیم نمیکنید
گاهی اوقات اعضای خانواده بعضی کارها را انجام نمیدهند یا آنها را پشت گوش میاندازند، چون انتظار دارند که دیگران این کارها را انجام دهند. با همدیگر صحبت کنید و وظایف را بین اعضای خانواده تقسیم کنید، با این کار هم بار مسئولیت تنها به دوش یک نفر نخواهد افتاد و هم از بی نظمی خانه پیشگیری خواهد شد.