غلامی در نشست خبری پایان سال ۹۹
بیش از ۶۰ دانشگاه ایرانی در بین هزار دانشگاه برتر جهان
وزیر علوم گفت: بیش از ۶۰ دانشگاه کشور در میان هزار دانشگاه برتر جهانی قرار دارند و در مجموع ایران در سطح بین المللی در رتبه ۱۵ آموزش عالی قرار دارد.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش عالی گروه علمی فرهنگی هنری خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای منصور غلامی در آخرین نشست خبری سال ۹۹ در محل وزارت علوم با تشکر از خبرنگاران حوزه آموزش عالی رسانهها افزود: نقش اطلاع رسانی درست و کارشناسی شده در هر کشوری یک ابزار کلیدی و باعث امیدواری جامعه، هدفمند کردن تلاشها و باعث ناامیدی کسانی است که میخواهند اذهان را مشوش کنند بنابراین لزوم تلاش رسانههای متعهد و متخلق به اخلاق رسانهای بسیار مهم است.
وی با تأکید بر اینکه پس از انقلاب اسلامی یک حرکت جامع و وسیعی برای تأمین نیروی انسانی تحصیل کرده شکل گرفت گفت: مجموعهای که در زمینه آموزش، تحقیقات و فناوری فعالیت میکند، مجموعهای است که اغلب پس از انقلاب شکل گرفته، تکامل یافته و بالنده شده است؛ که هم در سطح ملی قابل عرضه و هم در سطح بین مللی به تراز مطلوبی رسیده است.
وزیر علوم با بیان اینکه تأسیس رشتهها و آموزشکدههای مختلف برای توسعه کشور بوده است افزود: برای توسعه کشور نیاز به نیروی آموزش یافته داشتیم و خوشبختانه ما در اوایل دهه ۷۰ یعنی حدود ۱۵ سال پس از پیروزی انقلاب همه نیازهای آموزش عالی کشور را در همه سطوح در داخل تأمین میکردیم البته خیلی وقتها هم به تبادلات بین المللی برای تأمین استاد مورد نیاز و اعزام محققان تراز اول کشور نیاز داشتیم.
آقای غلامی افزود: دهه هفتاد و هشتاد را میتوان دوره اوج گیری پژوهش در کشور نامید، زیرا در اوخر دهه هشتاد به یک رشد چشمگیری در زمینه رتبههای پژوهشی دست یافتیم و در شاخص علمی به رتبههای بالایی رسیدیم.
وی افزود: امروز در رتبه ۱۵ در سطح بین المللی هستیم. این شاخص علمی بر اساس سنجش به دست آمده است. بر اساس گزارش سال ۲۰۱۹ تعداد قابل توجهی از دانشگاهها به استاندارد بین المللی دست یافتند.
او ادامه داد: ما در مجامع علمی جایگاه ویژهای داریم. دانشمندان ما جزو اندیشمندان تاثیرگذار هستند. حوزه آموزش و پژوهش باعث افتخار کشور است.
وزیر علوم گفت: در دهه۸۰ به سمت کاربردی کردن مسائل کشور قدم برداشته شده است. به سمت کاربردی شدن آیین نامههای دانشجویی حرکت شده و به سمت تحقیقات کاربردی رفته است. تبدیل دانش به فن آوری، نمود ویژه داشت.
آقای غلامی افزود: در علوم پایه رشته ریاضی اساس توسعه هستند بنابراین نباید فقط به علوم فنی توجه شود. همچنین در علوم انسانی هم شاهد فن آوری جدید و مراکز رشد هستیم و جریان توسعه علمی روند مناسب داشته است.
وی گفت: در حوزه پژوهش کار خوبی انجام شده است. البته در مقایسه با ۳۰ کشور برتر باید گفت که در کشور ما قدمت پژوهش اندک است و در کشورهای توسعه یافته منابع خود را از دیگر کشورها تامین کنند.
وزیر علوم ادامه داد: در غرب آسیا ایران رتبه خوبی دارد. ما به علوم انسانی بیش از آنچه هست نیاز داریم، علوم انسانی چندان مورد توجه قرار نگرفته است. به ندرت خانواده فرزند خود را به تحصیل در رشته علوم انسانی تشویق میکند. البته در علوم پایه هم چنین اتفاقی را شاهد هستیم. بسیاری از افراد قبل از خواندن فلسفه باید ریاضی بخوانند. پس با این تفاسیر باید در زمینه توسعه علوم پایه اقدام کرد.
آقای غلامی گفت: در سال گذشته برغم شیوع کرونا، اما با تعطیلی کمتر از یکهفته دانشگاهها مواجه بودیم، بیش از۹۰ درصد کلاسها در فرودین ۹۹ مجازی برگزار شد و در ورود به آموزش مجازی از موقعیتی به موقعیت دیگر پرتاب شدیم. البته از لحاظ تجربه و برنامه ظرفیت ایجاد شده که در شرایط اضطراری بروز کرده است و افراد به خوبی به دنیای جدید وارد شدند.
وی با اشاره به جدی بودن توسعه دانش پایه دانشگاهها گفت: دانشگاههای نسل سه و چهار اتفاق افتاده است. برای مثال در سیل خوزستان دانشجویان در زمینه مدیریت شرایط مطالعات مناسب انجام دادند. همچنین در زمینه ساختمان پلاسکو هم مطالعات و راهکارها از سوی دانشجویان انجام شده است.
وزیر علوم افزود: در روابط بین المللی از اعزامدانشجو به خارج در راستای اقدامات پژوهشی مشترک انجام شده است. بیش از ۵۰ مقاله مشترک به چاپ رسیده است. رفت و آمد محققان به خوبی انجام میشود. حاصل این مهم انتقال اقدامات و تجربیات و پژوهش است.
آقای غلامی با بیان اینکه زمینه خروج دانشجو یان دکتری کاهش یافته است افزود: در این زمینه فرصت مطالعاتی به آنها داده شد و تجربه توسط دانشجو بازگشته و ارتباط فرد با مرکز علمی برقرار بود. هیچ گروهی در دنیا نمیتواند خود را بی نیاز از تجربیات دیگران بداند.
وی افزود: اشتغال دانش آموختگان به یکی از دغدغهها تبدیل شده است. جذب نیروی کار به سرعت انجام نمیشود و پذیرش آنها نیازمند توسعه اقتصادی است.
به گفته غلامی در دروس دانشگاه سرفصلها بازنگری میشود. این مقوله از بعد علمی مورد توجه قرار گرفته میشود. از سال ۹۷ مهارت افزایی دانش آموختگان مورد توجه قرار گرفته میشود. دانشگاه علامه طباطبایی در این حوزه موفق عمل کرده است.
وی تاکید کرد: در دانشگاه باید دانشجو را مطابق علم روز تربیت کرد. برای مثال وقتی فرد یک شرکت دانش بنیان تاسیس میکند دانشجویان در رسته مرتبط به فعالیت میپردازند. توسعه بخش صنعتی به واردات محدود نمیشود. در سطح مدیران کلان دولت باید باور داشته باشیم که لازم است زمینه فعالیت برای دانشجویان فراهم شود.
او در ادامه گفت: برای اشتغال دانشجویان حین و بعد از تحصیل اقدامات مناسب انجام میدهیم و بعد از فارغ التحصیل هم اشتغال فقط برعهده وزارت علوم نیست.
غلامی با تاکید بر اینکه کیفی سازی از ۱۴۰۰ اعمال میشود تاکید کرد: طرح ساماندهی آموزش عالی کیفی سازی و ماموریت گرا کردن آموزش عالی است باید در این زمینه برنامه ریزی داشت. باید مراکز آموزش عالی تاثیرگذاری محلی داشته باشد. برای کیفی سازی از فعالیت واحدهای کوچک و ضعیف جلوگیری میکنیم.
وزیر علوم با تاکید بر اینکه هیچ واحدی از دانشگاههای وزارت علوم تعطیل نشده است گفت: تعداد قابل توجهی از دانشگاههای پیامنور جمع شده و ۵۰۰واحددانشگاه علمی کاربردی وابسته به سازمانها تعطیل شده است.
به گفته او هیچ تغییر و تحولی در کنکور ۱۴۰۰ رخ نمیدهد. ۸۵ درصد دانشجویان از طریق سوابق تحصیلی جذب میشوند و فقط رقابت اصلی بین ۱۵ درصد ظرفیت باقیمانده است که البته ۶۰ درصد داوطلبان بر سر همان ۱۵ درصد رقابت میکنند.
غلامی درباره تقلب در حوزه پژوهش گفت: در حوزه معاونت پژوهشی امکان اصلاح آیین نامه اجرایی وجود دارد.
وزیر علوم ادامه داد: رفت و آمد نخبگان طبیعی است و بنیاد ملی نخبگان این مقوله را رصد میکند که البته بخشی از این قطع همکاری را میتوان جاذبههای کشورهای دیگر عنوان کرد که بیشتر جنبه سهولت فعالیتهای علمی و یا بحث مالی بیشتر دانست و به هیچ وجه نمیتوان به آن جنبه سیاسی و اعتقادی داد چراکه در این میان افراد متدین نیز مشاهده میشود و نباید آنها را به جریان سیاسی ربط داد و در صورتی که شرایط مطلوب شود این افراد به کشور باز میگردند و ما باید هنرمان این باشد که این روند را معکوس کنیم.
غلامی با تاکید بر اینکه در سال۹۹،۲۵۰مجوز استخدام نخبگان را صادر کردیم گفت: میتوان ترمیم در پرداختهای کارمندان دولت و اعضای هیات دولت ایجاد کرد.
وزیر علوم درباره برگزاری کلاسها گفت: هر اقدام منوط به دستور ستادمقابله با کرونا است. هم اکنون حساسیت در خوابگاهها است و اقدامات آموزشی در حال انجام است. در کشور شاهد سطح بندی دانشگاهها هستیم. این مقوله نارضایتی دانشگاهها و اختلاف طبقاتی را به دنبال داشت. رتبه بندی انجام و قرار شد مرکز شیراز کنترل کند و قبل پایان سال رتبه بندی اعلام شود.
غلامی ادامه داد: از سال ۹۱ تا ۹۹ میزان اعتبارات دانشگاهها افزایش یافته است. هم اکنون بیش از ۵۶ هزار واحد فن آور در این واحدها فعال هستند. تعداد صندوقهای پژوهش و نوآوری است.
آقای غلامی ادامه داد: از سال ۹۱ تا ۹۹ میزان اعتبارات دانشگاهها افزایش یافته است. هم اکنون بیش از ۵۶ هزار واحد فن آور در این واحدها فعال هستند. تعداد صندوقهای پژوهش و نوآوری است.
وزیر علوم درباره برگزاری کلاسها ادامه داد: هر اقدام منوط به دستور ستادمقابله با کرونا است. هم اکنون حساسیت در خوابگاهها است و اقدامات آموزشی در حال انجام است. در کشور شاهد سطح بندی دانشگاهها هستیم. این مقوله نارضایتی دانشگاهها را به دنبال داشت و اختلاف طبقاتی به دنبال داشت. رتبه بندی انجام و قرار شد مرکز شیراز کنترل کرده و قبل پایان سال رتبه بندی اعلام شود.
وزیر علوم گفت: عامل تقلب به دلیل نبود نظارت استاد است. در دانشگاهها گروهها برای نظارت به مقالات، کتاب و پژوهشها انجام و در صورت لزوم به قوه قضاییه ارجاع داده میشود. هر تقلب دانشجو، استادش نیز مقصر است. در حال پیگیری از سران قوا هستیم تا از هر گونه تقلب از سوی مدیران جلوگیری و بررسی شود. اغلب تقلبها برای دانشگاههای غیر دولتی است. مدرک به دستان از دیگر کشورها خواستار تایید هستند که این مقوله برای وزارت علوم گرفتاری به دنبال دارد.
غلامی افزود: با شورای اصلی هماهنگیها انجام شده است. تعدادی دانشکده قرآنی زیر نظر وزارت علوم فعالیت میکنند. در حوزه پژوهش هم پژوهشهای قرآنی مورد توجه قرار بگیرد.
ویدرباره جهش تولید ادامه داد: تولید به بخشهای تولیدی مربوط میشود. انتقال فن آوری به تولید را از طریق شرکتهای دانش بنیان و عقد قرار دادهای متنوع این اقدامات انجام میشود. کار تاثیرگذار در جهش تولید بر اساس قرار دادها است. تبدیل مواد اولیه نفتی و مواد واسط فعالیت داشته اند.
وزیر علوم درباره اولویتهای کاری سال آینده گفت: ساماندهی دانشگاهها و اصلاح آیین نامه اعضای عیات علمی و پذیرش دانشجو در کشور را بر اساس شاخصهای کیفی نظام مند میکنیم. برای ماموریت گرایی به حوزه تخصصی توجه میشود. این مقوله باید مشخص شود که قرار است در کدام زمینه به فعالیت بپردازد.
وی گفت: ساماندهی یکی از چالشها در وزارت علوم است که دنبال میشود. آنچه که انجام میشود ماحصل کار ستادی نیست.
وزیر علوم درباره همسان سازی حقوق هیات علمی گفت: در برخی رشتهها شاهد تفاوت در دریافتیها هستیم. در مجلس بودجه ۱۴۰۰ دیده و منبع مالی مشاهده شد و در پی ابلاغ قانون و چارچوب کاری مشخص شود.