به گزارش گروه وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، رسول خدا (ص) فرمودند: «آن کس که بر من درود بفرستد، داخل آتش نخواهد شد و هر کس درود فرستادن بر من را فراموش کند، از راه بهشت به خطا خواهد رفت.»
واژه صلاۀ، جمع آن صلوات به معنی نماز خواندن و درود و تحیّت است. صلّی الله علیه، یعنی خداوند بر او درود فرستاد، در «معجم الوسیط» هم صلا به معنای دعا است.
در «تفسیر جوان» آمده است که: چنان چه صلوات به خدا نسبت داده شود، به معنی فرستادن رحمت است و هر گاه به فرشتگان و مؤمنان منسوب شود، به معنی طلب رحمت است.
معنای صلوات فرستادن خداوند بر پیامبر (ص) چیست؟ یعنی وقتی ما میگوییم: «الّلهمّ صلّ علی محمّد و آل محمّد»، از خداوند خواستهایم که چه کاری بکند؟ مگر آنها در کمال مطلق نیستند؟
در قرآن کریم به مؤمنان دستور میدهد که به پیامبر (ص) درود و سلام بفرستند: «انّ الله و ملائکه یصلّون علی النّبی یا ایّها الّذین امنوا صلّوا علیه و سلّموا تسلیما؛ خداوند و فرشتگان بر پیامبر (ص) درود میفرستند؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید، بر او درود بفرستید و سلام گویید و تسلیم فرمان او باشید».
مقام پیامبر (ص) آنقدر والا است که خدای سبحان و تمام فرشتگان بر او درود و سلام میفرستند و بهتر است مؤمنان هم در این آهنگ کلی همنوا و هماهنگ شوند.
علاوه بر آن، صلوات خدا به معنی فرستادن رحمت است و این گسترش دادن مقام معنوی پیامبر (ص) و آل پیامبر (ع) است و صلوات فرشتگان و مؤمنان به معنی طلب رحمت و مغفرت است و این هم خواستار مقام و عظمت معنوی آنها بودن است.
طلب کردن رحمت برای بندگان
ناگفته نماند که فرستادن صلوات و سلام بر پیامبر (ص) و آل پیامبر (ع) از طرف مؤمنان در حقیقت طلب کردن رحمت بر خودشان نیز است؛ زیرا در واقع پیامبر (ص) و ائمّه (ع) واسطه فیض الهی هستند.
اگر بر آنها صلوات نفرستیم، در واقع خود را از رحمت الهی محروم کردهایم.
درود بر پیامبر (ص) سبب پاکی اعمال و نیز قبولی آنها میشود، همچنین باعث اجابت دعاها، کفّاره گناهان، نورانی شدن در قیامت و راه پیدا کردن به بهشت میشود.
در زیارت جامعه کبیره آمده است:
«و جعل صلواتنا علیکم و ما خصّنا به من ولایتکم، طیبا لخلقنا و طهاره لانفسنا و تزکیه لنا و کفاره لذنوبنا ....
و قرار داد درودهای ما را بر شما و آن چه را مخصوص گردانید، به ما از دوستی و محبّت شما به خاطر پاک گردانیدن خلقت ما و پاکیزگی برای جانهای ما و جهت پاکی روح ما و کفّاره گناهان ما».
شخصی از پیامبر (ص) پرسید: صلوات فرستادن امّت، ارسال تحفهای است به نزد شما، آیا از جانب شما تحفهای برای ایشان خواهد بود؟
آن حضرت فرمودند: «امروز، صلوات امّت بر من، تحفهای است از ایشان برای من و فردا، تحفه من برای ایشان، در بهشت خواهد بود.»
صلوات در آینه قرآن و کلام معصوم (ع)
در سوره احزاب، آیه ۵۶ خداوند میفرماید:
«خدا و فرشتگان او بر پیامبر اکرم (ص) درود میفرستند، شما همای کسانی که ایمان آوردهاید، بر او صلوات بفرستید و آن طور که باید، تسلیم شوید.»
خداوند در این آیه تأکید میکند که ابتدا من و ملائکه بر پیامبر (ص) صلوات میفرستیم و به پیروی از ما شما انسانها بر ایشان و آلش سلام و درود بفرستید.
در حکمت ۱۶۳ «نهج البلاغه» آمده است: «هرگاه از خدای سبحان درخواستی داری، بر پیامبر اکرم (ص) درود بفرست.
سپس حاجت خود را بخوان؛ زیرا خداوند بزرگوارتر از آن است که از دو حاجت در خواست شده، یکی را بر آورده و دیگری را باز دارد.»
تمام دعاهای «صحیفه سجّادیه» نیز با صلوات آغاز یا پایان مییابد. در برخی از دعاها نیز در اواسط دعا، صلوات فرستاده شده است؛ زیرا ائمّه (ع) معتقدند صلوات، ذکر برآورده شدن حاجت است و در هر دعایی که صلوات فرستاده شود، اجابت آن از سوی خدا حتمی است.
امام سجّاد (ع) در دعای ۴۴ به کرّات صلوات را تکرار کرده و دعا برای حفظ توحید، رسیدن به منزلت بالا در نماز، شناخت حرمت خدا را از خداوند مسئلت میکنند.
در قسمتی از این دعا میفرمایند: «بار خدایا! بر محمّد و آل محمّد درود فرست، به شمار درودهایی که بر هر کس نثار فرمودهای و چندین برابر آن به چندین برابر که هیچ کس جز تو شمار آن نداند که تو هر چه خواهی، کنی».
امام صادق (ع) نیز در باب اهمّیت صلوات میفرمایند:
«کسی که شهادت بدهد خدایی جز خدایی یگانه نیست و اگر شهادت دهد که حضرت محمّد (ص) رسول خداست، ده هزار حسنه برای او نوشته میشود.»
کیفیّت صلوات بر پیامبر اکرم (ص)
درباره کیفیّت صلوات، روایات فراوانی است که درود و سلام بر پیامبر (ص) را همراه با آل ایشان، مقبول میدانند.
این نوع کیفیّت صلوات از منابع شیعه و سنّی قابل اثبات است.
از حضرت علی (ع) نیز روایت است که ایشان فرمودند:
«اصحاب گفتند: ای رسول خدا! چگونه بر شما صلوات فرستیم که فرمود: قُولُوا: اللَّهُمَّ صَلِّ على محمّدٍ و على آلِ محمَّدٍ، کما صَلَّیتَ على إبراهیمَ و على آلِ إبراهیمَ إنّکَ حَمیدٌ مَجِیدٌ، و بارِکْ على محمدٍ و على آلِ محمّدٍ، کَما بارَکتَ على إبراهیمَ و على آلِ إبراهیمَ إنّکَ حَمیدٌ مَجیدٌ
«بگویید خداوندا! بر محمّد و آل محمّد صلوات فرست، همان گونه که بر ابراهیم و آل ابراهیم صلوات فرستادی، راستی که تو ستوده و والایی و بر محمّد و آل محمّد فزونی بخش، همان گونه که بر ابراهیم و آل ابراهیم فزونی دادی، به راستی که تو پسندیده و عظمایی.»
برکات و ثواب صلوات
در باب ثواب صلوات، روایات فراوانی است که تأکید میکند که صلوات ده هزار بار حسنه دارد، رحمت و برکت و لطف و کرامت خدا را به همراه دارد، معادل با پاداش و ثواب تسبیح و تکبیر خداست، ارتقای درجه به همراه دارد، معادل سبحان الله و الحمدالله و لا اله الّاالله و الله اکبر است.
صلوات برکات فراوانی را برای شخص به دنبال دارد.
برکات صلوات را میتوان به برکتهای دنیوی و اخروی تقسیم کرد.
در دنیا صلوات باعث برآورده شدن حاجت، ازدیاد مال، رفع فقر، بخشش گناهان، ادای قرض، خوشبو شدن، درمان فراموشی، رفع نفاق، نجات از سختی، تندرستی، خواب مقصود دیدن و درک امام قائم (ع) میباشد.
برای اثبات برخی از موارد ذکر شده، به کلام ائمّه (ع) استناد میکنیم.
حضرت رسول اکرم (ص) میفرمایند: «صلوات فرستادن، فقر را برطرف میکند.»
از دیگر برکات حائز اهمّیت صلوات، از بین رفتن گناهان است؛ چنانکه امام رضا (ع) به نقل از رسول خدا (ص) میفرمایند: «الصّلاه علی و علی اهل بیتی تذهب بالنّفاق؛ صلوات و درود بر من و خاندان من نفاق را از بین میبرد.»
برکات اخروی صلوات را میتوان به پنج مرحله تقسیم کرد: ۱. عالم برزخ، ۲. قیامت، ۳. پل صراط، ۴. جهنّم، ۵. بهشت.
قرآن کریم به مؤمنان دستور میدهد که به پیامبر (ص) درود بفرستید: «انّ الله و ملائکه یصلّون علی النّبی یا ایّها الّذین آمنوا صلّوا علیه و سلّموا تسلیما؛ خداوند و فرشتگان بر پیامبر درود میفرستند.ای کسانی که ایمان آورده اید، بر او درود بفرستید و سلام گویید و تسلیم فرمان او باشید.»
ثواب صلوات فرستادن
۱. عالم برزخ
مداومت بر صلوات، عذاب قبر را در عالم برزخ دور میکند، ظلمت گناه را از بین میبرد، عذاب را از همه اهل قبرستان دور میکند، ثواب صلوات سنگینتر از گناهان است، صلوات، فریادرس انسان در قبر است، چهره او را در برزخ نورانی و جان کندن را راحت میکند.
پیامبر اکرم (ص) میفرمایند: «هر کس بر من صلوات زیاد بفرستد، از تلخی مرگ و جان کندن ایمن شود.»
۲. قیامت
از ائمّه اطهار (ع) آمده است که هر کس در دنیا مداومت بر صلوات داشته باشد، خصوصاً در روز جمعه، صلوات، شفیع ایشان میشود.
در قیامت، همچنین صلوات بسیار، صلوات فرستنده را در روز قیامت نزدیکترین فرد به پیامبر (ص) قرار میدهد، خداوند از هر جهت بر فرد نور میتاباند، هفتاد حاجتش را در قیامت برآورده میکند و او را در زیر عرش الهی قرار میدهد، همچنین این صلواتها موجب سنگینی اعمال در قیامت و افضل اعمال محسوب میشود و ذخیرهای خوب برای ایشان در قیامت به حساب میآید.
از پیغمبر (ص) نقل است که فرمودند: «سه کس در روز رستاخیز، آن روزی که سایهای جز سایه خداوند نخواهد بود، در زیر عرش الهی خواهند بود».
عرض شد: یا رسول الله آنها چه کسانی هستند؟
ایشان فرمودند: «آن کس که اندازهای از غم امّت من را برطرف سازد و کسی که سنّت مرا زنده کند و آن کس که فراوان بر من صلوات فرستد».
۳. پل صراط
صلوات، راهنمای انسان در هنگام عبور از پل صراط است و نوری است که راه را بر او روشن میکند؛ چنانکه رسول اکرم (ص) میفرمایند: «بر من بسیار درود بفرستید؛ زیرا درود فرستادن بر من، برای صلوات فرستنده، نوری است در قبر و نوری است بالای صراط و نوری است در بهشت.»
۴. جهنّم
صلوات انسان را از گرمای جهنّم مصون میدارد و مانعی است برای او در ورود به آتش جهنّم.
رسول خدا (ص) فرمودند: «آن کس که بر من درود بفرستد، داخل آتش نخواهد شد و هر کس درود فرستادن بر من را فراموش کند، از راه بهشت به خطا خواهد رفت.»
۵. بهشت
صلوات فرستندگان در بهشت، حورالعین نصیبشان میشود، دوست پیامبر (ص) در بهشت شده و هفتاد هزار قصر بهشتی دریافت میکنند، شراب سلسبیل مینوشند و در زمره خواصّ پیامبر (ص) وارد بهشت میشوند.
ااسلام علیک یا اباعبدالله السلام علیک و رحمته الله و برکاته السلام علیک یا امیرالمومنین علیه السلام
بنظر بنده معنا و مفهوم صَلِّ در قرآن کریم پیوند ، پیوستن و تابع شدن را برای بشر دارد و برای خداوند مرتبط بودن و همسو بودن را معنا میدهد.
در فرازی از قرآن برای کافران میفرماید اصلو هاالنّار یعنی بیندازیدشان در آتش .
بنابراین معنای صلوات درخواست توفیق ما از خداوند است برای پیوستن به (سیره ، روش و راه) محمد و آل محمد و معنای آل نیز که اسم فاعل است (از الی) رهرو سوی کمال محمدی و الهی میباشد .
با این معنا صلوات تحول گرا و اعظم الدّعا میشود و اما درود فرستادن نیز از آنجا که درحین ورود فردی به حریم دیگری معنا پیدا میکند را بمفهوم پیوستن معنا کرد .
دلیل دیگر اینکه در آیۂ «ان الله و ملائکته یصّلون علی النبی یا ایهالذین آمنوا صلّوا علیه و سلّموا تسلیما.» میفرماید و سلّموا تسلیما یعنی کاملاً تسلیم (سیره ، روش و فرمایشات) او باشید.
...
بنظر بنده معنا و مفهوم صَلِّ در قرآن کریم پیوند ، پیوستن و تابع شدن را برای بشر دارد و برای خداوند مرتبط بودن و همسو بودن را معنا میدهد.
در فرازی از قرآن برای کافران میفرماید اصلو هاالنّار یعنی بیندازیدشان در آتش .
بنابراین معنای صلوات درخواست توفیق ما از خداوند است برای پیوستن به (سیره ، روش و راه) محمد و آل محمد و معنای آل نیز که اسم فاعل است (از الی) رهرو سوی کمال محمدی و الهی میباشد .
با این معنا صلوات تحول گرا و اعظم الدّعا میشود و اما درود فرستادن نیز از آنجا که درحین ورود فردی به حریم دیگری معنا پیدا میکند را بمفهوم پیوستن معنا کرد .
دلیل دیگر اینکه در آیۂ «ان الله و ملائکته یصّلون علی النبی یا ایهالذین آمنوا صلّوا علیه و سلّموا تسلیما.» میفرماید و سلّموا تسلیما یعنی کاملاً تسلیم (سیره ، روش و فرمایشات) او باشید.
...
شما حق نداری عقاید باطل و خلاف دین را نشر بدی! اولا ما مسلمان ها تابع قرآن کریم هستیم و هرچه خداوند متعال فرموده به آن عمل میکنیم
در فضیلت ذکر شریف صلوات همین بس که تنها دعایی که خداوند عزیز اول خودش فرموده و ملائکه الهی هم دعا کردند و بعد به مؤمنین امر به آن فرموده ذکر شریف صلوات بر محمد و آل محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) است.
در سوره مبارکه احزاب آیه شریفه 56 صراحتا به این موضوع اشاره شده. همچنین روایات شریف متعددی هم در فضیلت ذکر شریف صلوات بیان شده است از جمله:
حضرت ثامن الحجج امام رضا(علیه الصلاة و السلام) در قسمتی از دعای شریف قنوتشان میفرمایند:«الّلهم...صَلِّ عَلَى مَنْ شَرَّفْتَ الصَّلَاةَ بِالصَّلَاةِ عَلَيْه» «خدایا... درود فرست بر کسی که نماز به واسطه صلوات بر او شرافت یافت» رجوع شود به کتاب شریف عیون اخبارالرضا(علیه الصلاة والسلام).
نماز با همه عظمتی که دارد تا جایی که ستون دین معرفی شده، شرافت خود را از همان صلواتی دارد که در تشهد، بعد از نام حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله و سلّم ذکر میشود.
«شرف از ذكر تو دارا است نماز شب و روز
صلوات تو چه روحست و صلاتش بدن است»
ثانیا خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید «يا أيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ وَ ابْتَغُوا إلَيْهِ الْوَسِيلَة..»
«اي مؤمنان، تقواي الهي پيشه كنيد و در راهيابي به سوي خدا ابتغاء وسيله كنيد»
از جمله وسايل توجّه به خداوند کریم و حاجت خواهي از او صلوات بر اهل بیت(علیهم الصلاة والسلام) است؛
ایشان دري هستند كه از آن در بايد به عالم قرب الهی وارد شد و دست به دامن آنها بايد زد تا مورد پذیرش واقع شود، با صلوات بر ایشان بايد خداوند عزیز را خواند تا دعا به اجابت برسد.
همانطور که در زیارت بسیار عالی جامعه کبیره میخوانیم، حضرت امام هادی(علیه الصلاة و السلام) به مسلمانان اینطور آموزش میفرمایند که صلوات ما بر پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) و اهل بیت گرامی ایشان(علیهم السلام) و پذیرش ولایت ایشان موجب پاكي طينت ما و طهارت ارواح ما و پاكسازي اخلاق ما و كفّارهي گناهان ما می شود!
علما در یکی از معانی صلوات میفرمایند که فلایزیدهم صلواتنا علیهم شیئا بل یصل نفعها الینا و انما امرنا بذلک لاظهار حبهم و ولائهم بل هی انشاء لاظهار الاخلاص والولاء لنا! یعنی صلوات ما بر اهل بیت(علیهم الصلاة و السلام) چیزی بر ایشان نمی افزاید بلکه نفع آن عائد خود ما می شود و اما علت اینکه مامور به صلوات بر ایشان شدیم به جهت اظهار محبت و دوستی ایشان است بلکه ذکر شریف صلوات ایجاد اظهار اخلاص و دوستی برای ما هست.
*ثالثا در روایت شریفی حضرت پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم) میفرمایند:
«مَنْ صَلّی عَلیَّ فی کتابٍ لَمْ تَزَل الْمَلائِکَةُ تَسْتَغْفِرُ لَهُ مادامَ اِسْمی فی ذلِکَ الْکِتابِ»
هرکه در نوشته ای بر من صلوات بنویسد، تا هنگامی که نامم در آن مکتوب باقی است،فرشتگان پیوسته برای او استغفار می کنند»(کنز العمّال، ح2243، جامع الأخبار:۶۱، مستدرک سفینة البحار۶:۳۶۹، میزان الحکمة۲:۱۶۶۲)
مضاف بر اینکه ما موظفیم برای تعظیم شعائر الهی و احترام و اظهار مودت به پیامبران الهی و اهل بیت(علیهم الصلاة و السلام) بعد از نام مقدس ایشان حتما از جملات دعایی نظیر (صلوات الله علیهم) و (علیه السلام) و.. استفاده نماییم و احترام و محبتمان را به ایشان آشکار نماییم، اما نوشتن علائم اختصاری همانطور که شهید ثانی(قدس سره الشریف) میفرماید صحیح نیست «هر زمان که نام مبارک پيامبر صلي الله عليه وآله را بنويسد، پس از آن، صلوات و سلام بر آن حضرت و خاندانش را هم بنويسد و با زبانش هم بگويد و در نوشتن صلوات، علایم اختصاري به کار نبرد و از تکرارش هم خسته نشود؛ هرچند که در يک سطر چند بار تکرار شود. همچنان که بعضي از محرومان و متخلفان از ثواب، انجام ميدهند که به صورت «صلعم» يا «صلم» يا «صم» يا «صلسم» يا «صله» [یا «ص» و «ع» و «س» که متأسفانه امروزه رایج شده]مي نويسند، همه اينها خلاف اولي و خلاف نصوص روايي است، حتي بعضي از عالمان فرموده اند: نخستین کسي که «صلعم» نوشت، دستش بريده شد!» رجوع شود به کتاب شریف منیة المرید.
*نکته آخر اینکه تنها کتاب آسمانی که از خطر تحریف مصون مانده است، قرآن کریم می باشد و اناجیل و توراتی که اکنون در دسترس هستند بنا به نظر خود علمای نصاری و یهود تماما بعد از حضرت عیسی(علیه الصلاة و السلام) نگارش شده و اکثر مطالبشان تحریف شده است و بنابراین استناد به آنها تایید و اعتبار ندارد. اما در رابطه با دعوت انبیای الهی(علیهم السلام) به توحید و یکتاپرستی از طریق تبعیت از ایشان، این عین توحید و حق است و در طول تبعیت و اطاعت از خداوند متعال است نه در عرض آن!
«قُل إِن كُنتُم تُحِبّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعوني يُحبِبكُمُ اللَّهُ وَيَغفِر لَكُم ذُنوبَكُم وَاللَّهُ غَفورٌ رَحيمٌ»
بگو:«اگر خدا را دوست میدارید، از من پیروی کنید! تا خدا (نیز) شما را دوست بدارد؛ و گناهانتان را ببخشد؛ و خدا آمرزنده مهربان است.» آیه شریفه 31 سوره مبارکه آل عمران
«رَبِّ إِنَّهُنَّ أَضْلَلْنَ كَثِيرًا مِّنَ النَّاسِ فَمَن تَبِعَنِي فَإِنَّهُ مِنِّي وَمَنْ عَصَانِي فَإِنَّكَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ»
پروردگارا، این بتان بسیاری از مردم را گمراه کردند، پس هر کس(در راه توحید و خداپرستی) پیرو من است او از من است و هر که مخالفت من کند(و راه شرک و عصیان پوید اختیارش با توست که) تو خدای بسیار بخشنده و مهربانی. آیه شریفه 36 سوره مبارکه ابراهیم
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنكُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا»
ای کسانی که ایمان آوردهاید! اطاعت کنید خدا را! و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولو الأمر(اوصیای پیامبر علیهم الصلاة و السلام) را! و هرگاه در چیزی نزاع داشتید، آن را به خدا و پیامبر بازگردانید (و از آنها داوری بطلبید) اگر به خدا و روز رستاخیز ایمان دارید!
این (کار) برای شما بهتر، و عاقبت و پایانش نیکوتر است. آیه شریفه 59 سوره مبارکه نساء
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
در حین صلوات فرستادن برای لحظه خوابم برد، یک تصویر رو دیدم که از یک زاویه جدید به موضوع مورد مطالعه من اشاره می کرد، از خواب پریدم و فوری تصویر علمی رو ترسیم کردم.
خدایا شکرت
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم استغفرالله ربی و اتوب الیه.
صلوات الله و صلوات الملائکه وانبیاء ورسله و جمیع خلقه علی محمد وال محمد وسلامُ علیه و علیهم و رحمهُ الله و برکاته
اللهمّ صلّ علی علي أمیر المومنین
اللهمّ صلّ علی فاطمة و أبیها و بعلها و بنیها و السر المستودع فیها بعدد ما أحاط به علمك
اللهمّ صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم
اللهمّ صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم و صل علی جمیع الانبیاء و المرسلین و الشهداء و الصدیقین و احشرنا معهم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
یا صاحب الزمان
ألّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُم
ألّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُم
وَ أَهْلِکْ عَدُوَّهُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ
سنگین ترین عملی که در روز قیامت در ترازوی اعمال قرار میگیرد، صلوات بر محمد و آل محمد است.
همین جمله فصل الخطاب ماست.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
همین صلوات برای حقانیت دین اسلام کافیست ، کسانی که آثار صلوات رو در گشایش مشکلات و حاجت روایی هاشون دیدند می فهمند من چی میگم.
اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
صلوات واقعا همه جوره معجزه میکنه در گشایش کارها و رفع فقر و نیاز و همه حاجات. دوستان صدبار ذکر صلوات فقط ۲ دقیقه زمان میبره با تسبیح حساب کردم، راه میرید، می نشینید و قبل خواب و تو کوچه و خیابون و محل کار و بعد نماز و حین انجام کارها، دائم صلوات بفرستید و استغفار بگید. اینجوری از تمام مواهب صلوات ان شاء الله در دنیا و آخرت بهره مند میشید