گزارش مکتوب ...
جای پای کدام محکمتر است جنگل نشین یا خوش نشین؟! / تورسو در انتظار عطوفت قانون برای داشتن یک سرپناه
فرماندار بابل: به دنبال راهکاری نهایی برای واگذاری زمین به دو خانواده جنگل نشین در تورسو هستیم.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیمای مرکز مازندران؛ جمعه پانزدهم اسفند است، آبها کمی از آسیاب افتاده است، راهی تورسو میشوم که در ۴۰ کیلومتری جنوب بابل در قلب جنگلهای هیرکانی قرار دارد، منطقه کوهستانی است و هوا زمستان در تورسو سردتر از دشت است و شبها نمیتوان بدون سرپناه تا صبح سر کرد این را اهالی منطقه میگویند.
زندگی در این روستا به گفته تاریخ نویسان حدود هشتصد سالی است که جریان دارد و نامش را از سنگی به نام سنگ سو که وسیلهای برای تیز کردن تبر، کارد و چاقو است گرفته، نسل در نسلشان جنگل نشینند و شغل اصلی شان زنبور داری، دامداری و تهیه فراوردههای دامی از قبیل شیر، ماست، کره، روغن و کشک است. جای پای جنگل نشینها مثل خوش نشینها محکم نیست بطوریکه در نزدیکی امامزاده محمد این روستا در حریم بستر رودخانه قارچ بتنی در دل جنگل سر به فلک کشیده است این ساخت و ساز و این تخریب در یک منطقه مرا به یاد ضرب المثل چکوسلواکی انداخته که میگویند قانون مثل تار عنکبوت است، سوسک از آن رد میشود، ولی مگس گرفتار میشود.
پنجم اسفند بر سر تورسو چه آمد؟
روستای تورسو از پنجم اسفند به دلیل تخریب دو خانه حدود ۳۰ متری در شبکههای مجازی دست به دست شده و بر سر زبانها افتاده است.
بازخوانی ماجرای تخریب از زبان اهل خانه / خانه ما قربانی ساخت ویلاهای غیرمجاز شد
عروس خانواده ادبی که قرار بود دو هفته دیگر با برگزاری جشن عروسی ساده در کنار بحران جهانی کرونا، زندگی مشترک خود را آغاز کند حالا نه خانه دارد نه آرامش ... کسی که هنوز بعد از گذشت دو هفته میشود از ظاهر پریشان و پیشانی زخمی و لکنت زبانش متوجه شد که استرس آن روز، آنچنان در جان و تنش رخنه کرده است و حالا حالا هم قصد رفتن ندارد ...
او میگوید: داخل خانه بودیم که ما را به زور انداختن بیرون و جلوی چشمانمان خانه ما را تخریب کردند، حتی نگذاشتند وسایل زندگیمان را جمع کنیم و بیرون بیاوریم.
او با چشمان گریان میگوید: اتی که ته سر دکته، دابوی شالِ سر نکِته (اینطور که برای تو اتفاق افتاد؛ برای شغالِ دابو در آمل رخ نداده) تو این نداری و بدبختی همه هستی ما که کمک اهالی خریده بودیم زیر آوار مانده، انگار خدا ما را یادش رفته ...
همسر خانم ادبی، آقا مرتضی که طلبه و کارگر روزمزد است هم میگوید: این خانه را در منطقه جنگلی از روستا با فاصله از هم، حدود چهار سال پیش احداث کردیم، حتی قرار بود کنتور گاز نصب کنیم که ناگهان مورد حمله ماموران منابع طبیعی قرار گرفتیم.
او میگوید: هیچکدام از روستاییان برای ساخت بنا مجوزی دریافت نمیکنند! فکرش را نمیکردم خانهام تنها داراییم را تخریب کنند! دو هفته دیگر قرار بود عروسی کنم روستاییان پول جمع کرده بودند برایم یخچال بخرند.
مرتضی ادبی میگوید: روز حادثه من در خانه حضور نداشتم همسر و مادرم که بیمار قلبی است در خانه بودند گویا صبح زود ماموران منابع طبیعی برای سرکشی به حیاط خانه سر زدند و رفتند، ولی بعدازظهر بازگشتند و اقدام به تخریب منزل کردند در اینجا مادر و همسرم مانع شدند که منجر به کشمکش با ماموران شد همسایهها شاهد ماجرا هستند.
این طلبه روستایی میگوید: خانهام تخریب شد من بعد از اطلاع از ماجرا میخواستم شکایت کنم، ولی با خودم گفتم از چه کسی شکایت کنم حدود ۲۰ مامور حفاظت و نیروهای وظیفه خانه را تخریب کردند! از این رو به هیچ جا شکایتی نبردم، خانه برادرم را هم تخریب کردند اگر همسایهها نبودند وسایل و جهیزیهای که در آنجا بود نیز تخریب میشد، الان هر سه خانوار به منزل پدرم آمدیم جایی برای رفتن نداریم.
او میگوید: خانه من قربانی ساخت ویلاهای غیرمجاز شد و تخریب شد، زیربنای این خانه نهایت ۵۰ متر بود، در آن طرف کوه ویلاهایی ساخته شده که در آن جک و جانور پرورش داده میشوند کسی کاری ندارد در حالیکه ما دام پرورش میدادیم، بیخانمان شدیم، همسر برادرم باردار است که خانهشان را خراب کردند.
میگویند برخورد احساسی با اجرای قانون شد؟!
مصطفی ادبی با دو فرزند و همسرش به خانه شان که در مقابل چشمان و جسم ناتوانشان خراب شد ایستاده اند. او میگوید: تنها دلخوشی ما همین ۳۰ متر خانه بود، املاک دیگری نداریم که منابع طبیعی خراب کرده است.
مصطفی ادبی میگوید: این ملک، ملک آبا و اجادی ماست، مدارک و مستندات کشت و زرع موجود هست. سند این ملک مربوط به سال ۱۳۱۴ حیدر قلی ادبی است که مالیات پرداخت کرده است، از مسئولان انتظار داریم تکلیف ما را مشخص کنند، نمیشود با دلهره زندگی کنیم.
او میگوید: با تاییدیه منابع طبیعی برق، علمک گاز دریافت گرفتیم. هشت میلیون تومان هزینه کارشناسی و لوله کشی و انشعاب گاز دادیم، حالا گاز نیامده دودمان در آتش منابع طبیعی سوخت.
همسرش هم با دست به زنبورستان را اشاره میکند و میگوید: ۲۰ کندوی شلیکی برادران دارند و در کنار دامداری امرار معاش میکنیم این کجای منابع طبیعی را تخریب میکند.
لتکا (باغچه خانه) من سبزی میکاشتم، کرک کولی (آشیانه مرغ ها) من را هم خراب کردند.
او میگوید: برادر و خواهران بسیجی و امدادگران هلال احمر بند پی چادر آوردند تا در این هوای سرد کوهستان داخلش زندگی کنیم، اما داخل چادر با فرزند خیلی سخت بود رفتیم خانه پدر همسرم و الان در خانه ۶۰ متری چهار خانواده زندگی میکنند.
جنگل نشین طاقت زندگی در شهر را ندارد
مجتبی ادبی هم میگوید: زمین آبا و اجادی ماست، تو این زمین کشت کردیم دام محلی داشتیم، اصلاح نژاد انجام دادیم، زمین علوفه کاشتیم. با برادرانم سبزی میکاریم و بازار بفروش میرسانیم.
او میگوید: از وقتی چشم باز کردم پدر پدرم، پدر بزرگم، پدرم و برادرانم و خودم جنگل نشین بودیم حرفهای ما دامداری و کشاورزی است، من کجا باید برم زندگی کنم، با این گرانی نمیتونم شهر برم خودم و خانواده ام آواره کنم، جنگل نشین اسمش روش هست.
مجتبی ادبی میگوید: ماموران منابع طبیعی و هیات همراهشان ناله و شیوه زنان خانواده مان را کار نمایشی میدانند و میگویند حربهای بیش نیست.
محرم بانو مادر آقایان ادبی که حدود ۶۴ سال از خدا عمر گرفته است به درختان قطع شده به و آلوچه در باغ خودشان اشاره میکند و میگوید:، این درختان خودم با دستانم اینجا کاشتم، هر کدام از این درختها حدود ۱۵ تا ۳۰ سال عمر کرده اند تا حالا کجا بودند؟ این همه سال متوجه نشدن ما غیر قانونی زندگی میکنیم؟ که تن من و بچه هام را میلرزانند و به ما بی احترامی کردند.
یکی از اهالی منطقه بالادست بند پی هم میگوید: در کنار این روستا در حریم و بستر رودخانه یک خانه ویلایی کاملا سنگ نما میلیاردی ساخته شده است آن ساختمان غیر مجاز نیست و نباید تخریب شود؟!
مستندات قانونی مالکیت موجود است
رمضانعلی حیدری رییس شورای روستای تورسو هم میگوید: سه برادر در کنار خانه و ملک پدری خود قدرت الله سه خانه حدود ۳۰ متری ساختند که خانه ۲ برادر و دیوار منزل برادر سوم تخریب شد.
او میگوید: این خانهها در داخل بافت روستایی ساخته شده بود و روستای تورسو هم دارای کد است و در وزارت کشور به ثبت رسیده است.
حیدری میگوید: در سال ۱۳۷۵ برق رسانی به این روستا انجام شده و دارای طرح هادی و دکل مخابراتی است و در دهه فجر امسال طرح گازرسانی به این روستا هم افتتاح شد.
رییس شورای روستای تورسو میگوید: اهالی این روستا هفت نسل گذشته خود را که ساکن این روستا بودند به نام معرفی میکنند و تاکنون یک وجب از زمین خود را به غیر بومی نفروخته اند.
حیدری میگوید: مستندات به قبل از انقلاب از دوره پدر بزرگ کربلای آقا ادبی در سال ۱۲۹۹ بر میگردد که ثابت مبکند این ملک محل سکونت، خانه سرا و محل نگهداری دام بود.
او میگوید: سالهای که در روستای حسینه نداشتیم مراسم عزاداری آقا امام حسین علیه السلام و یارانش در دهه محرم در محوطه این خانه برگزار میشد چه شد که حالا به نام تصرف و زمین خواری کمر به ویران کردن این خانهها در حریم روستا گرفته اند.
حیدری میگوید:قبض مالیاتی به شماره ۱۰۲۹۲۶ در سال ۱۳۰۷ و پروانه چرای دام به تاریخ ۲۱ فروردین ۱۳۵۰ به شماره پیوست ۳۳۷۷۸۶ موجود است.
رییس شورای روستای تورسو میگوید: باغ و خانه خانواده ادبی کنار جاده قرار دارد در سال ۶۳ توسط جهاد سازندگی وقت راهسازی شد و برق رسانی انجام گرفت و در سال ۷۵ در سفر مقام معظم رهبری افتتاح شد اگر شاکی وجود داشت این دو اداره باید باشند نه منابع طبیعی...
سرشاخههای نرم فدای کندههای قطور زیرینتا بوده همین بوده سرشاخههای نرم فدای کندههای قطور زیرین (فقیر به پای غنی میسوزد) میشوند. آنچنان که قانون بر بومیان یا همان جنگل نشینها در جنگلهای ۴۰ میلیون ساله هیرکانی سفت و سخت میگیرد برای خوش نشینها سخت نمیگیرد این را من در گزارش مکتوب
نقشهای پریشان در شهر بافتههای ذهنی جهان، کلاردشت در سال ۹۸ به چشم دیدم.
حجت الاسلام پور رمضان امام جمعه بند پی شرقی بابل هم با محکوم کردن حادثه پنجم اسفند و ضرب و شتم و درگیری با بانوان خانواده بدون حضور همسر میگوید: جنگل نشین، اسمش رویش است با زندگی در جنگل خو گرفته و بزرگ شده است.
او میگوید: حدود هزار خانوار معادل ۵ هزار نفر جنگل نشین در مازندران هستند، پیشنهاد میکنم زمین بزرگی در دشت خریداری کنند و در اختیار این خانوارها بگذارند تا هم جنگل سرمایه ملی حفظ بماند از دست درازی و ساخت و سازهای غیرمجاز و هم جنگل نشین سرپناه و شغل برای امرار معاش داشته باشد.
حجت الاسلام پور رمضان میگوید: جنگل را جنگل نشین از بین نمیبرد، بلکه خوش نشین است که میسازد و کسی هم نمیتواند تخریب کند.
تصویب قانون با لحاظ شدن آسیبها و ملزومات اجرایی میشود؟!
علی کریمیفیروزجایی و مهدی سعادتی نمایندگان مردم بابل در مجلس شورای اسلامی در بیانیه مشترکی با تاکید بر این که اجرای عدالت و نهادینه کردن قانون در جامعه یکی از بزرگترین دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده است، نوشتند: باید به این مهم توجه داشت که این نظام حکومتی بر پایه مردم سالاری دینی است که حمایت از پابرهنگان، مستضعفان و محرومان از اصول انقلاب است.
این دو نمایندگان مجلس تاکید کردند: انتظار بر این است که متولیان و مسؤولان مرتبط با این حوزه به هنگام تصویب و اجرای چنین قوانینی که برای حفظ جنگلها و منابع طبیعی و مصون ماندن آنها از تصرف مردم است، آسیبها و ملزومات اجرای آن را نیز مورد توجه قرار دهند تا سبب رنجش و ایجاد یاس و ناامیدی در مردم آن منطقه و تحریک احساسات عمومی نگردند و ساکنان محروم این مناطق در فصل سرما بیسرپناه نمانند.
مرغ شان همچنان یک پا دارد / تخریب در روستای تورسو قانونی بود
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-منطقه ساری درباره تخریب در روستای تورسوی بندپی شرقی بابل هم میگوید: براساس تبصره قانون حفاظت هرکسی در عرصه ملی اقدام به تخریب و تجاوز کند، مأموران میتوانند اقدام به رفع تصرف کنند.
عطایی میگوید: در تورسو تصرف ۱۰ یا ۲۰ ساله مطرح نبود، همکاران براساس دستور قضائی با حضور نیروی انتظامی حکم را اجرا کردند.
او میگوید: محل اجرای حکم در تورسو، جنگلی است، دستگاههای خدماتی بدون استعلام از منابع طبیعی اقدام به ارائه خدمات کردند.
گازرسانی به مناطق بالادست بدون قاعده و فراقانونی نبود/ گازرسانی به دو منزل تخریب شده روستای تورسو به امضای نماینده اداره منابع طبیعی رسیده بود
علیرضا محسنی آهنگر رئیس شرکت گاز شهرستان بابل با رد اظهارات منابع طبیعی این شهرستان میگوید: گازرسانی به واحد تخریب شده در روستای تورسوی بابل با صورتجلسه تاییده منابع طبیعی همراه بوده حال بعد از نارضایتی و محکوم کردن تخریب دو منزل توسط منابع طبیعی، از جانب علما، امام جمعه، مسؤولین و اهالی محترم این روستا، اعلام کرد که گازرسانی به این مناطق فراقانونی است.
تورسو در انتظار عطوفت قانون برای داشتن یک سرپناه.
اما معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان بابل به همراه نمایندگان مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی برای دلجویی و عذرخواهی از ناهماهنگی منابع طبیعی در اجرای حکم به سراغ این خانواده رفتند.
ولیزاده در این دیدار میگوید: اشتغال و مسکن جنگل نشینها بخصوص شما دغدغه ماست، در حال پیگیری یک راهکار قانونی هستیم تا در سطح ملی، قانون گذار، منابع طبیعی و بنیاد مسکن در قالب ماده ۴ این ملک را به شما واگذار کنند و برای همیشه خیالتان از سکونت در ملک آبا و اجادیتان راحت باشد.
مهربانی بزرگتر از قانون است
مهربانی بزرگتر از قانون است، خیران و بسیجیان روستای تورسو و اطراف جمع شدند و بعد از یک هفته تصمیم گرفتند، خانه جدید بسازند، اما دوباره نماینده منابع طبیعی آمده است و میگوید اگر بسازید دوباره تخریب میکنیم.
ساماندهی خانوارهای جنگل نشین
با توجه به این که جنگلها در شمار منابع تجدید شونده قرار دارد، اما عواملی مثل چرای دام، تغییر کاربری و بهره برداریهای مضاعف میتوانند این منابع را به منابع تجدید نشونده تبدیل کنند به همین دلیل ضروری است با مدیریت بهتر و اختصاص بودجههای بیشتر طرح هایی، چون ساماندهی خانوارهای جنگل نشین و خروج دام از جنگل این منابع با ارزش را بیشتر حفظ کنیم.
امید است با توجه به رویکرد مثبت رییس قوه قضائیه نسبت به توجه و عنایت ویژه به آحاد مردم مستمند و دارای سکنه در روستاها، مسوولان نظام اسلامی در هر جایگاهی به ویژه وزیر جهاد کشاورزی و مدیران این وزارتخانه همواره تلاش کنند که در جاری ساختن قوانین در جامعه تدبیری را در نظر بگیرند تا تصویری زیبا و حقیقی از حکومت اسلامی در نگاه مردم شکل گیرد و امید آنها به نظام اسلامی در حل مشکلاتشان افزون شود.
آتنا رستمی آله خیلی
خبرنگار سرویس اقتصادی خبرگزاری صداوسیما مازندران
جنگل نشین میدازن از جنگل تا خوش نشین ها راحتر زندگی کن
اره برقی ها بیشتر نفس جنگل بگیرین
انصافا خدایی جنگل نشین با تبرش یک یا نهایت وو تا قطع کنه اربی برقی که به چند دقیقه بنده
ان شاالله که عطوفت قانون شامل این خانواده ها بشه نداری بد دردیه خانه خراب شدن صد برابر دردناک تره بیچاره پدر که به خاطر زمین خواران خوار شد جلوی همسر فرزند همسایه ها