به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی فرهنگی هنری
خبرگزاری صدا وسیما به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ آقای سید جواد حسینی دیروز در آئین افتتاح باشگاه پیشکوستان چهارمحال و بختیاری و اهدای تبلت به دانشآموزان استثنایی با تأکید بر اینکه نخستین گام در راستای حرکت به سمت آموزش و پرورش باکیفیت مداخله بههنگام و پیشگیرانه در مشکلات آشکار و پنهان یادگیری است، گفت: انتظار میرفت عملکرد چهارمحال و بختیاری در بحث سنجش سلامت جسمانی دانشآموزان باتوجه به وجود نقاط صعبالعبور و تعطیلی مدارس در شیوع کرونا پایینتر از میانگین کشوری باشد، اما این استان حائز رتبه برتر در کشور شد.
وی با اشاره به اینکه با راهانداری این سازمان پوشش تحصیلی در بین دانشآموزان استثنایی ۱۸ برابر افزایش داشت، گفت: ۱۵۲ هزار دانشآموز استثنایی در کشور وجود دارد.
وی افزود: این دانشآموزان در هزار و ۷۰۰ مدرسه ویژه، ۲۱ هزار مدرسه پذیرا و ۷۵۰ مدرسه پشتیبان مشغول ارائه خدمات آموزشی به دانشآموزان استثنایی هستند و همچنین ۷۷۵ مرکز ویژه مشکلات یادگیری در سطح کشور وجود دارد که بیش از ۵۰ هزار دانشآموز در این مراکز خدمات دریافت میکنند.
آقای حسینی با بیان اینکه در چهارمحال و بختیاری ۱۰۴ مدرسه به دانشآموزان استثنایی خدمات ارائه میدهند، گفت: حدود ۳ هزار دانشآموز دارای ۷ طیف آسیبی از جمله بینایی، شنوایی، ذهنی، حرکتی، اختلالات یادگیری، اتیستم، چند معلولیتی و ... در این مدارس مشغول تحصیل هستند.
معاون وزیر آموزش و پرورش از افزایش ۴۲ درصدی اعتبارات ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی خبر داد و گفت: ۳۴ هزار دانشآموز استثنایی در کشور از خدمات توانبخشی و مشاوره در ۱۸ آیتم بهرهمند شدند، برای انجام این خدمات ۲۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد و تلاش میشود در سال ۱۴۰۰ این بودجه رشد ۱۰۰ درصدی داشته باشد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه ۷۲ درصد دانشآموزان استثنایی در شبکه شاد حضور دارند، یادآور شد: همچنین برای اجرای طرح آموزش در منزل برای هر دانشآموزان حدود ۱۵ میلیون تومان هزینه میشود.
آقای حسینی با بیان اینکه در کشور حدود ۷۰۰ هزار دانشآموز به شبکه اطلاعات و ۳ میلیون دانشآموزان در کشور به تجهیزات هوشمند برای آموزش مجازی دسترسی ندارند، عنوان کرد: حدود بخش استثنایی برای ۲۰ هزار دانشآموز تامین اعتبار لازم برای خرید تجهیزات انجام شده و در چهارمحال و بختیاری نیز ۲۵۰ وسیله آموزشی هوشمند تهیه شده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در خصوص افتتاح باشگاههای پیشکسوتان در کشور توضیح داد: این باشگاهها مزایای بسیار خوبی دارند، تجارب معلمان پیشکسوت مدارس استثنایی در این باشگاهها به اشتراک گذاشته میشود و میتوان از این مسأله برای توانمندسازی جامعه استثنایی استفاده کرد.
وی افزود: در این طرح بهدنبال راهنمایان بالینی هستیم تا این افراد که تجربه بالایی در آموزش دانشآموزان استثنایی دارند این تجربیات را به سایر معلمان منتقل کنند.
آقای حسینی در پایان با اشاره به افتتاح پایگاه آموزش مجازی آموزش و پرورش استثنایی در چهارمحال و بختیاری، عنوان کرد: حدود ۲ هزار دانشآموز در این شیوه تحت آموزش تعاملی قرار میگیرند.