همه چیز درباره بخاری خودرو
برای کار کردن صحیح بخاری خودرو و وزیدن باد گرم از بخاری به کابین ، چندین قطعه باید عملکرد صحیحی داشته باشند.
به گزارش گروه وبگردی
خبرگزاری صدا و سیما، یکی از اتفاقات ناگوار به هنگام رانندگی در زمستان و هوای سرد کار نکردن درست بخاری خودرو است که در این هنگام به جای تولید باد گرم، باد سرد را به داخل کابین میفرستد.
برای کار کردن صحیح بخاری خودرو باید چندین قطعه عملکرد صحیحی داشته باشند و در صورت خرابی و ایراد داشتن هر یک از این قطعات بخاری خودرو هم به جای تولید هوای گرم، باد سرد تولید میکند. عللی که ممکن است سبب این وضعیت شود که در این مقاله بدان پرداخته شده است.
کافی نبودن مایع خنک کننده
محفظه احتراق میزان زیادی حرارت را تولید میکند که باید این حرارت توسط سیستم خنک کننده کاسته و کنترل شود. رادیاتور خودرو با کار کردن و به چرخش درآوردن مایع خنک کننده که شامل آب و ضد یخ است سبب کاستن این گرما میشود. از آن جایی که رادیاتور بخاری در سطح بالاتری از سیستم گردش مایع خنک کننده قرار گرفته، کم بودن مایع سبب میشود که نیمی از رادیاتور را در برگیرد و در نتیجه گرمای تولیدی به نصف کاهش یابد و یا رادیاتور باد سرد را به داخل کابین انتقال دهد.
معیوب بودن هسته مرکزی بخاری
گاهی اوقات معیوب بودن هسته مرکزی و وجود مشکل در آن سبب خروج باد سرد از بخاری میشود. مشکلاتی همانند عبور نکردن صحیح مایع خنک کننده از میان رادیاتور و هم چنین نرسیدن باد ایجاد شده از موتور دمنده به رادیاتور و نیز بروز گرفتگی در لولههای مربوطه نیز میتواند سبب خروج باد سرد از بخاری شود. اگر مشکل مربوط به هسته بخاری باشد، علائم زیر بروز پیدا میکند.
بخار گرفتگی داخل کابین
انتشار و استشمام بویی شبیه به میوه شیرین در داخل کابین
مصرف سریع ضد یخ در رادیاتور
گرم شدن و حرارت بیش از حد موتور
خرابی شاسیهای کنترل کننده بخاری و یا گیر کردن آنها
برخی از مواقع پس از چند سال استفاده از شاسیهای کنترل بخاری، ممکن است این دکمهها کثیف شوند که در این حالت ممکن است گیر کرده و یا کلا از کار بیفتند. اگر مشکلی در هسته بخاری وجود نداشته باشد شاید لازم باشد که برخی از شاسیها و همچنین شیر کنترل بخاری را تعویض کنید. شیر کنترل بخاری که در جلوی بخاری قرار دارد همانند یک سوئیچ عمل کرده و جریان باد گرم را خاموش و روشن و نیز تنظیم میکند. اگر این قطعه خراب شده باشد، بخاری در دمیدن هوای گرم گیر میکند.
وجود ایراد در ترموستات
وظیفه ترموستات آن است که مسیر جریان آب موتور را تغییر دهد. یعنی زمانی که دمای موتور هنوز بالا نرفته و نیازی به خنک شدن موتور وجود ندارد مایع خنک کننده باید درون موتور و اطراف آن گردش داشته باشد و وارد رادیاتو نشود. اما زمانی که دمای موتور بیش از حد بالا میرود و نیاز به خنک کاری حس میشود، ترموستات باز شده و جریان آب به درون رادیاتور راه پیدا میکند. برخی مواقع ممکن است ترموستات خراب شده و باز بماند که در این صورت به دلیل گردش آب خنک، بخاری گرمای لازم را تولید نمیکند و در نتیجه باد سرد به درون کابین وزیده میشود.
نشت آب
اگر نشتی آب را بر روی سطوحی مشاهده کردید بالافاصله رادیاتور، واتر پمپ و شلنگها را برای اطمینان از سالم بودن آنها کنترل کنید. اگر نشت آب در هر یک از این سه وضعیت اتفاق بیفتد، بخاری خودرو عملکرد صحیحی نخواهد داشت و باد سرد از خود تولید میکند.
جرم گرفتگی و خوردگی پروانههای واتر پمپ
علت دیگر وزیدن باد سرد از بخاری خودرو مربوط به وجود جرم و خوردگی در پراونههای واتر پمپ است که در این حالت گردش آب درون بخاری بسیار کند شده و یا حتی متوقف میشود. در این حالت در دور آرام موتور بخاری خودرو ولرم یا سرد میشود که باد سردی از خود تولید میکند و تنها در صورت گاز دادن خودرو و بیشتر شدن دور موتور باد گرم به درون کابین وزیده میشود.
ایراد در دریچههای بخاری
اگر دریچههای بخاری ایراد پیدا کند و هوای سرد به خروجی مسیر باد گرم راه پیدا کند سبب ولرم شدن و یا سرد شدن هوای بخاری میشود. در خودروهایی که دریچه آنها مکانیکی عمل میکند معمولا خار نگهدارنده سیم دریچه هوا ایراد پیدا میکند و سبب این میشود که دریچه هوای سرد کاملا بسته نشود؛ و از این رو به هنگام کار کردن بخاری، باد سرد به درون کابین هدایت میشود.