گزارش مکتوب
بهار تولید در بزرگترین تولید کننده شاتون کشور ارمغان تحریم ها
تحریم ها ، بهار تولید را در بزرگترین تولیدکننده شاتون کشور در شهر نایین به ارمغان آورده است.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ در نمایشگاه بین المللی قطعات ، مجموعهها و صنایع وابسته خودرو اصفهان با محسن افتخاری تولیدکنندهای پر افتخار در صنعت تولید حساسترین قطعات خودرو آشنا شدم ، وی از سالها تلاش و سختیهای کار در زمینه تولید حساسترین قطعات خودرو شامل شاتون، گژن پین، پستون و رینگهای پیستون میگوید.
آنطور که میگفت بر خلاف ادعای عدهای در داخل که به توان متخصصان داخلی اطمینان نداشتند توانست تولید شاتون حساسترین قطعه خودرو را که ۲۷ سال پیش آلمان و آمریکا تنها سازنده این قطعه بسیار حساس در دنیا بودند با تلاش جهادیِ گروهی متخصص از قطعه سازان داخلی سازی و شعار ما میتوانیم را عملیاتی کند.
صدای رونق تولید از اینجا به گوش میرسدبا این قطعه ساز برتر خودرو در کشور راهی کارخانه اش واقع در دیار شرق استان اصفهان شدیم، این واحد بزرگ تولید قطعات خودرو در ۱۴۰ کیلومتری اصفهان درگوشهای از شهر نایین شکل گرفته است، ۸۰ درصد برخی از قطعات خودرو در این شهرستان تولید میشود.
در گوشهای از این شهرصنعتی با قدمتی سه هزار ساله کارخانهای عظیم با به روزترین دستگاههای پیشرفته تولید قطعات خودرو رخ مینماید، با محسن افتخاری رییس هیات مدیره صنایع ایجاد رزم یاران نایین پایه گذار صنعت قطعه سازی خودرو در این شهر همراه شدم، وی از فراز و نشیب و سختیهای کار در ۲۷ سال پیش میگوید و میافزاید: با وجود مخالفت ها، پس از ۱۸ ماه تلاش شبانه روزی و بی وقفه خود و قطعه سازان این کارخانه، شاتون حساسترین قطعه خودرو سال ۱۳۷۱ از انحصار آلمان وآمریکا تنها سازنده آن خارج و ایران خودرو مشتری این قطعه حساس در کشور شد.
فعالیت بزرگترین تولید کننده شاتون کشور در نایین مدیرعامل کارخانه تولید قطعه خودرو در نایین، حدود ۷۰ درصد شاتون مورد نیاز کشور و ۸۰ درصد سهم بازار قطعات یدکی را در این کارخانه در حال تولید میداند و میگوید: بطوریکه ۹۰ درصد تولید شاتون این کارخانه سهم ایران خودرو و ۳۰ درصد هم سهم گروه خودروسازی سایپا است.
با رضا بهاری در کنار دستگاههای بزرگ صنعتی تولید قطعات همراه شدم، وی مجموع تولیدات این کارخانه قطعه سازی بزرگ خودرو در کشور را در هشت خط ماشین کاری شاتون و پیستون و سه خط گژین پین ورینگهای پیستون اعلام میکند و میافزاید: وظیفه اصلی شاتون تبدیل حرکت رفت و برگشتی درون سیلندر حاصل از احتراق به حرکت دورانی میل لنگ است.
جلوگیری از خروج سه میلیون دلار با بومی سازی قطعاتفرج الله وزیری معاون فروش صنایع ایجاد رزم یاران، ایران را تا دو سال پیش واردکننده این قطعات حساس با دقت ابعادی در حد میکرون از کشورهای هند و چین بیان میکند و میافزود: در سالهای قبل از دستیابی به تولید این قطعات حساس، سالانه با واردات دو میلیون قطعه سه میلیون دلار ارز از کشور خارج میشد، اما همت بلند قطعه سازان در این گروه صنعتی تحقق صفر تا صد تولید قطعات حساس خودرو را به ثمر رساند.
بهار تولید ارمغان تحریمها
در هر گوشهای از این کارخانه کارگرانی جوان با دستگاههای برش و جوشکاری مشغول تولید قطعات خودرو هستند و روزی حلال کسب میکنند، معاون تولید این مجموعه بزرگ قطعه سازی در نائین هم از توسعه خطوط تولید در سال جهش تولید نوید میدهد و میگوید: تحریمها تهدید را به فرصت تبدیل کرد به گونهای که افزایش تولید به میزان سه میلیون قطعه شاتون را برای این مجموعه بزرگ صنعتی به ارمغان آورد.
جواد راهداری، صرفه جویی حاصل از تولید شاتون این کارخانه را در سال ۷۰۰ میلیارد ریال برآورد میکند و میافزاید: اعمال تحریمها نرخ دلار را افزایش داده و این افزایش نرخ موجب شده خودروسازان داخلی به سمت تولید قطعات وطنی سوق داده شوند بطوریکه تولید دو میلیون گژین پین در این واحد بزرگ محقق شده و واردات این قطعه حساس به صفر رسیده است.
همت بلند قطعه سازان برای تنوع در تولید محصولات در این گروه قطعه سازی مهندسانی جوان با فکر و ایدهای نو در تنوع تولید محصول کمر همت بستند، مدیر فنی و مهندسی کارخانه قطعه سازی نایین یکی از نخبگانی است که با پیاده سازی ایده اش موفق شده است برای نخستین بار چهار نمونه شاتون خودروهای سنگین و پنج نمونه گژن پین خودروهای سنگین و هشت مدل گژن پین خودروهای سبک را به مجموعه اضافه کند تا کارخانه سهم بیشتری در بازار خودرو داشته باشند.
علیرضا رضایی میافزاید: همگام با دیگر کشورهای پیشرفته تولید شاتون، به فناوری ساخت دستگاههای تولید این قطعه حساس خودرو دست یافتند که با بهره گیری از این دستگاه پیشرفته نسل جدید شاتون را تولید کردند.
همگام با کشورهای پیشرفته در تحقق ساخت دستگاههای تولید شاتون معاون مهندسی کارخانه قطعه سازی نایین از شاهکاری میگوید که کارخانه را هم تراز با پیشرفتهترین کشورهای دنیا در تولید شاتون قرار داده است، اصغر ربانی با هم فکری نخبگان جوان موفق به راه اندازی دستگاه شدیم که نسل جدید شاتون را تولید میکند.
وی، کاهش مصرف سوخت و صدای موتور همچنین افزایش سرعت وشتاب بالاتر در مقایسه با موتورهای نسل قدیم را از ویژگیهای مهم این قطعه حساس میداند و میگوید: فرایند تولید محصولات این مجموعه بزرگ قطعه سازی پیش از این به روش برش بود درحالیکه پس از دستیابی به آخرین فناوری روز دنیا در زمینه تولید شاتون صنعتگران جوان این واحد قطعه سازی موفق به طراحی دستگاهی شدند که با بهره گیری از آن به جای برش قطعه، شاتونها در ابعاد مختلف با دقت بسیار بالا و بدون تلفات شکسته میشود.
در این گروه صنعتی برای کاهش هزینه واردات ابزارهای مورد نیاز قطعه هم فکر اساسی شده بود، آنطور که قائم مدیرعامل کارخانه میگوید: با فعال کردن واحد ابزار سازی بیش از ۵۰ درصد ابزارهای مورد نیاز تولید قطعات حساس خودرو در این واحد بزرگ قطعه سازی تولید میشود.
محمود میرخان زاده درکنار یکی از دستگاههای تراشکاری میگوید: بعنوان مثال هزینه واردات تیغه بروچ از کشور کره پیش از دستیابی به فناوری تولید آن در این گروه صنعتی شامل یک ست کامل حدود ۵۰ میلیارد ریال بود درحالیکه با دستیابی به فناوری تولید آن در گروه قطعه سازی نایین هزینه تولید به یک دهم کاهش یافته است.
مدیرعامل کارخانه تولید قطعات خودرو، هم در پاسخ به اینکه قطعات تولید داخل با خارجیها قابل رقابت است میگوید: با دریافت گواهینامه بین المللی از شرکتهای خودروسازی پژو و سیتروئن درحال حاضر حدود سه سال است که هیچ قطعهای برگشتی در صنعت خودروسازی نداشته ایم.
زنانی شیردل در خط مقدم تولید قطعات خودرو
در دوران کرونا که بیکاری مهمان ناخوانده بسیاری از خانوادهها شده، در این مجموعه صنعتی بزرگ حدود ۳۸۰ نیروی جدید به کارگرفته شده که نیمی از این افراد شیرزانی از دیار کویر هستند که در خط مقدم جبهه صنعتی بخش عظیمی از بار تولید را به دوش میکشند و دوشادوش مردان با ابزارآلات سنگین، با دقت بالا قطعاتی از خودرو تولید میکنند.
از مرضیه امینی یکی از بانوان موفق خط تولید درخصوص سختیهای کار سوال کردم، او میگوید: با دستگاههای جوش و برش عجین شده و با عشق وعلاقه قطعات خودرو را برش و جوش میدهد تا قدمی در تولید ملی برداشته باشد و در این مسیر امرار معاش میکند.
استان اصفهان با ۲۱۰ قطعه ساز در جایگاه سوم تولید قطعهبرای در جریان قرار گرفتن جایگاه اصفهان در صنعت قطعه سای خودرو به سراغ رییس انجمن قطعه سازان خودرو استان اصفهان رفتم، ابراهیم احمدی تعداد قطعه سازان تجاری و غیر تجاری این استان را ۲۱۰ واحد بیان میکند و میگوید: در حوزه قطعه سازان تجاری شامل کامیون و اتوبوس ۱۱۸ واحد و در حوزه غیرتجاری شامل خودروهای سواری ۹۲ قطعه ساز فعال دراین استان است.
وی جایگاه این استان در صنعت قطعه سازی را پس از تهران و خراسان رضوی در رده سوم کشور معرفی میکند و میافزاید: ظرفیت تولید سالانه حدود چهار میلیون قطعه خودرو سبک در واحدهای قطعه سازی این استان با تامین حدود کمتر از ۱۰ درصد قطعات خودرو مورد نیاز ایران خودرو و سایپا فراهم است.
ابراهیم احمدی، ظرفیت تولید سالانه خودرو را در گروههای خودروسازی ایران خودرو ۵۰۰ هزار دستگاه و در سایپا ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو سبک برمی شماردو میگوید: شهرستانهای نایین، اصفهان و گلپایگان هم ردیف در قطعه سازی استان در پایه گذاری صنعت قطعه سازی این استان هستند.
کلام آخر در مجموعه بزرگ تولید قطعات خودروی نایین با توسعه خطوط تولیدی مقدمات صادرات محصولات به دیگر کشورها محقق شده است.
تحریم صنعت خودرو سازی بومی سازی قطعات و فعالیت کارخانجات قطعه سازی را گسترش داده است بطوریکه تولیدواشتغال بیشتر وابستگی به خارجیها را کمترکرده و تکیه بر توان وتخصص نیروی داخلی را به ارمغان آورده است.
آمریکاییها تصور میکردند با تحریم صنعت خودرو سازی میتوانند جلوی پیشرفت این صنعت پیشران کشور را بگیرند، درحالیکه تحریمها موجب شکوفایی صنعت خودروسازی در داخل شده است.
نگارنده : اکرم قائدی