در ادامه سفر سورنا ستاری به دمشق
ديدار نخست وزیر سوریه و معاون رئیس جمهور ایران
حسین عرنوس و سورنا ستاری در اين ديدار بر اهمیت تبادل تجریبات علمی دو کشور در زمینه هاي مختلف تاکید کردند.
به گزارش
سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)؛ حسین عرنوس نخست وزیر سوريه با سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه وی دیدار و گفتگو کرد.
دو طرف در این دیدار بر اهمیت تبادل تجریبات علمی در زمینه فناوری از جمله بایوتکنولوژی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنایع فناوری و ایجاد زیرساختهای لازم برای این امر و تامین تجهیزات آزمایشگاهها و دانشگاه ها، تجهیزات بیمارستانی، آموزش و توانبخشی پزشکی و تامین تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی مدرن تاکید کردند.
گفتني است؛ در دومین روز سفر معاون علمی و فنی رئیس جمهور کشورمان و هیات همراه به دمشق، سورنا ستاری در دیدار با مقامات سوری بر ضرورت ترسیم همکاریهای دوجانبه بر مبنای اقتصاد نوین و شراکت در زمینه علوم پیشرفته تاکید کرد.
معاون رئیس جمهور کشورمان همچنین با وزیران آموزش عالی، بهداشت، کشاورزی دیدار و رایزنی کرد. ستاری در خصوص چشم انداز همکاریهای آینده گفت، در رابطه با علوم پیشرفته مثل نانو تکنولوژی، بایوتکنولوژی، سلولهای بنیادی و فناوری داده پردازی و ارتباطات تفاهمات جدی خواهیم داشت، همین طور تجهیز دانشگاههای سوریه به تجهیزات ایرانی در پیش خواهیم داشت.
نشست تجاری فناوری ایران و سوریه که با حضور نمایندگان ۴۰ شرکت پیشتاز کشورمان در زمینه علوم نوین برگزار شد، فرصتی شد تا دو طرف درباره ترسیم چشم انداز همکاریهای دوجانبه در مرحله آینده رایزنی کنند.
اینجانب نیز در این روند مشکل داوری اختراعات را دارم یعنی زمانی که طرح اینجانب نو و جدید است ولی مراجع و داوران پس از گرفتن هزینه های بالا طرح را تایید نمی کنند و در پاسخ می گویند دوست داریم طرح شما را رد کنیم برو پیش هرکسی که دوست داری بگو این مرجع را قبول ندارم اداره نیز می گوید ما طبق قانون مجبور هستیم طرح شما را رد کنیم . برخی از مراجع نیز می گویند داور متخصص ندارند !
در این خصوص یکی از متقاضیان به کارشناس اداره اختراعات متن زیر را ارسال کردهاست :
کارشناس محترم با سلام، اینجانب بشخصه اعتقادی به روند مارکسیستی و وارداتی اداره اختراعات که با قانون اساسی کشور در تضاد میباشد ندارم. بر فرض مثال اداره ثبت پرونده متقاضی را در مجموع به حداقل ۵۰ مرجع ارسال کند و پرونده ۳ ماه در هر مرجع طبق قانون توقف کند تا یکی از این مراجع داور متخصص داشته باشند و طرح را درست مورد داوری قرار دهند، این یعنی اتلاف وقت چیزی حدود ۸ سال و پرداخت هزینه چیزی حدود ۳۰ میلیون تومان. در حال حاضر ۱۱ مرجع در پروندههای قبلی اعلام کردهاند داور متخصص ندارند!. اولا بعد از ۸ سال پرونده به چه درد متقاضی میخورد؟، دوم اینکه اگر متقاضیان بخواهند 30 اظهارنامه با این روند ثبت کنند یه چیزی حدود 900 میلیون باید هزینه کنند (بنظر شما امکان ثبت اختراع به صورت غیر مستقیم از اینجانب سلب نشدهاست ؟)، ایا بعد از اینکه سند را دریافت کردم همین دولت (قوه مجریه) این هزینه را میتواند طی فرآیندی به اینجانب برگرداند (به قول دوستمون خود سند اختراع ۵ کیلو روغن نباتی ارزش دارد ؟)، یا قرار است متقاضی در جامعه رها شود ؟. در اداره شما مردم دو دسته هستند برخی با سرمایههای خود اختراع ثبت میکنند برخی با داراییهای خود. اشخاصی که با دارایی خود اختراع ثبت میکنند مثل اعضا هیئت علمی، اشخاصی که به بدنه آزمایشگاه و پژوهشگاهها متصل هستند، این افراد هر هزینه ای بابت اختراع انجام میدهند دولت طی فرآیندی این هزینه را به آنها برگشت میدهد یا از طریق گرنت دانشگاهی یا از طریق پژوهش تولید. یعنی این وسط فقط پول جابجا میشود و کسی ضرر نمیکند. دسته دوم کسانی هستند که با سرمایههای خود اختراع انجام میدهند مثل افراد که مدارک عالیه دانشگاهی دارند مشغول کار هستند اما به بدنه دولت وصل نیستند، این افراد تحت هر شرایطی اگر نتوانند اظهارنامه خود را به ثبت برسانند آنها هم سرمایه خود را از دست دادهاند و هم دارایی خود را که همان اختراع میباشد. چون این افراد مجبور هستند نسبت به افراد اول یک مرحله بیشتر برای فرایند ثبت انرژی صرف کنند، این روند به صورتی طراحی شده که به مرور زمان قشر متوسط جامعه که ابزار تولید را در اختیار دارد منحل خواهد شد؛ و جامعه دو قطبی میشود یعنی دو قشر بالا و پایین که در این صورت کاپیتالیسم رخ میدهد و …
https://ipm.ssaa.ir/ENQ/List